8 Ocak 2013 Salı

ÖĞRETİM İLKELERİ KPPS ÖYT KONU ANLATIMI

ÖĞRETİM İLKELERİ KPPS ÖYT KONU ANLATIMI
• Öğretim ilkeleri doğruluğu kabul edilen, eğitim-öğretim etkinliklerinin amaçlarına başarıyla ulaşacak şekilde düzenlenip yürütülmesine kılavuzluk ederek yönlendiren öncü fikirlerdir.
• Öğretmenin başarısı büyük ölçüde bu ilkeleri anlayıp uygulamasına ve benimsemesine bağlıdır


1.Çocuğa/öğrenciye göre öğretim ilkesi;
• Çağdaş eğitimde öğrenci eğitim odak noktasında yer almaktadır.
• Çocuklar ilgi, ihtiyaç, özellik ve yeteneklerine göre bir eğitim programı içerisinde yetiştirilmelidir.
• Her öğrenciyi daha üst sevilere çıkarmak için, öğrencilerin düzeylerinin dikkate alınması gereklidir.


2.Hayatilik ilkesi;
• Öğrenciye uygun öğrenme ortamı hazırlanırken, konular, problemler, araçlar, örnekler hayattan alınmalı
• Eğitim Dewey’e göre, yaşama hazırlıktan öte yaşamın kendisidir
• Öğretim sürecinde verilecek bilgiler öğrencinin günlük yaşamda kullanabileceği türden olmalıdır


3.Yaparak yaşayarak öğretim ilkesi;
• Öğrenmenin etkili ve kalıcı olması için öğrencinin daha fazla duyu organıyla eğitime katılımı gerekir
• Öğrenci öğretim sürecine bizzat katılmalı, okumalı, yazmalı, tartışmalı, araştırmalı ve bilgiyi önceki yaşantılarıyla ilişkilendirmelidir
• Bu ilkeye “öğrenci eylemi” veya “iş ilkesi” de denilmektedir


4.Ekonomiklik ilkesi;
• Öğretiminin amaçlarına en kısa sürede, en az araç gereç ve enerjiye ulaşılmasıdır
• Bu durum planlı ve metotlu çalışmayı gerektirir
• Öğretmenlerin, kazandırmak istediği davranışların öğrencide görülmesi için en uygun öğretim yolunu, uygun zaman ve ortamda gerçekleştirmek için uğraş vermeleri bu ilkeyi açıklamaktadır


5.Güncellik ilkesi;
• Öğrenciler televizyon, gazete gibi yayınlarda aktüel konulara daha fazla ilgi duymaktadır. Öğrencilerin bu ilgi ve meraklarından öğretimde yararlanılması güncellik ilkesidir
• Öğretimde ve içerikte günlük hayatta kullanılabilir bilgilere yer verilmelidir
• Derslerde belirli gün ve haftalara bu kapsamda yer verilmektedir


6.Açıklık ilkesi;
• Öğretilecek konunun açık ve anlaşılır olması ve öğrencinin eşyalarla, varlıklarla bire bir karşılaşması sağlanmalıdır
• Öğretmenin anlaşılır bir dil kullanması, öğrenme konusu olan konu, nesne, olay ve olguları öğrencinin etkileşimine sunması bu ilkenin gereğidir
• Öğrencinin mümkün olduğu kadar fazla duyu organına hitap edilmesi öğrenmeyi arttıracaktır


7.Somuttan soyuta ilkesi;
• Elle tutulan, gözle görülen varlık ve konuların daha kolay öğrenildiği bir gerçektir
• Dolayısıyla öğrenci öncelikle konuyu somut örnekleri ile incelemeli sonra soyut kavramlar öğretilmeye çalışılmalıdır
• Zihinsel gelişime bağlı olarak yaklaşık 12-13 yaşlarından itibaren somut kavramlar öğrenilebilir


8.Bilinenden bilinmeyene ilkesi;
• Yeni öğretilecek bilgi ve becerilerin, öğrencinin mevcut bilgi ve yaşantılarından hareket edilerek öğretilmesi, öğrenmenin kolaylaşmasını sağlayacaktır
• Bir öğretmen derse kendisinin ne bildiğiyle değil öğrencinin ne bildiğiyle başlamalıdır


9.Yakından uzağa ilkesi;
• Yakın çevre çocuğun duygu ve düşünce hayatının kaynağını oluşturmaktadır
• Dolayısıyla öğretimde yer alacak konuların seçilmesinde bulunulan yerden ve zamandan başlayarak gittikçe genişleyen bir şekilde uzak çevrelere geçilmesi ön görülmektedir


10.Bütünlük ilkesi;
• Eğitim ve öğretim planlanırken bireyin bedensel yönleri ve düşünce, duygu, irade gibi içsel yönleriyle bir bütün olarak ele alınması gereklidir
• Bedensel ve ruhsal kuvvetler sürekli olarak birbirini etkiler. Sadece bedeni, zihinsel veya ahlaki gelişimi sağlanan birey kendine ve topluma zararlı olabilecektir.

Hiç yorum yok: