Dünyamızın gözlemlenebilir katmanları nelerdir?
Dünyamızın oluşumunda ağır maddeler, dünyanın merkezinde toplanmış; daha hafif maddeler ise dışa doğru katmanlar oluşturmuştur. Bu katmanlar dıştan içe doğru:
1. Hava küre (atmosfer)
2. Taş küre ( yer kabuğu )
3. Su küre
4. Ateş küre ( mağma )
5. Ağır küre ( çekirdek )
Not: Hava küre, su küre, taş küre dünyanın gözlemlenebilir katmanlarıdır.
HAVA KÜRE ( Atmosfer)
· Dünyamızın etrafını saran ve onunla birlikte hareket eden gaz karmanına denir.
· Hava kürenin içerisinde farklı yoğunlıklarda gazlar bulunur.bu gazların yoğunluğu en fazla olanı yere en yakın buluna gazdır.
% 78 oranında----------------azot
% 21 oranında---------------oksijen
% 1 oranında------------------su buharı, argon, karbondioksit ve diğer gazlar.
· Hava küre yaklaşık 1000km kalınlığında değişik özellikler gösteren bölgelerden oluşur.
· Bu bölgeler aşağıdan yukarıya doğru sıralanışı şu şekildedir:
((troposfer---stratosfer---ozonosfer---iyonosfer---eksosfer))
troposfer
· Canlıların yaşaması için en elverişli katmandır.
· Yerden yüksekliği 16km bulur. Atmosferdeki havanın 3/4 ü bu katmandadır.
· Meteorolojik olaylar burada gerçekleşir.
stratosfer
· Troposferden sonra bu jatman yer alır.
ozonosfer
· Bu katmanda güneşten gelen zararlı ışınları koruyan ozon tabakası vardır.
· Bu tabakaya insanlar son zamanlarda çok zarar vermişlerdir. Kullanılan sprey ve parfüm türü şeyler tabakayı iceltmiştir.
iyonosfer
· Radyo, telvizyon, cep telefonlarının çalışması bu katman sayesinde oluşur.
eksosfer
· En son katmandır bu katmandan sonra uzuy boşluğu yer alır.
TAŞ KÜRE
· Ateş küreyi saran katman taş küredir.
· Dağların denizlerin üzerinde bulunduğu, insaların hayvanların ve bitkilerin yaşamını devam ettirdiği küredir.
· Kalınlığı 6-40 km arasındadır. Bu kalınlık her yerdeaynı değildir.
· Deniz diplerinde ince, karalarda özellikle dağlık arazilerde daha kalındırlar.
· Yer kabuğunu inceleyen bilim dalı jeoloji, yer kabuğunu inceleyen bilim adamına da jeolog denir.
SU KÜRE
· Katmanlardan biri olan su küre yeryüzünün yaklaşık 3/4 ünü kaplar. Denizler göller akarsular ve yer altı kaynakalrından oluşur.
· Çok büyük denizlere ya da denizlerin birleşmesi ile oluşan büyük su kütlelerine okyanus denir.
· Sıcaklığın düşük olduğu yerlerde su katı halde bulunur. Yani buz şeklindedir.
VATAN DİNLEME METNİ
Sen nerede büyüdün? İlk adımlarını nerede attın? Nerede konuşmaya başladın? Bilir misin yavrum?
Sevgili vatanında!
Koşup eğlendiğin, zıplayıp şarkı söylediğin yemyeşil kırlar, baktıkça sevdiğin ve karşısında göğsünü kabarttığın anıtlar, eserler… Hep vatanımızdan birer parçadır.
Anan, baban ve kardeşlerinle rahat rahat yaşadığın ev, vatan toprakları üstünde güven içinde bulunuyor. Burada annenin, babanın çalışarak kazandığı ekmeği gönül rahatlığıyla yersin.
Bir vatan içinde yaşayan insanlar, iyi günlerin neşesi ve kötü günlerin acısı ile birbirlerine daha yakın olurlar.
Seni çevreleyen, gözlerini sevgi, göğsünü övünç ve gönlünü güvenle dolduran her şey vatan demektir. Sen onu görür, onu duyar, onunla yaşarsın.
Dünyada en derin, en güçlü, en büyük sevgi vatan sevgisidir. Tanrı, kimseyi vatanından ayırmasın. Onun adını en büyük heyecanla ve en büyük sevginle an.
Türk yavrusu! Vatanın için çalış, vatanınla övün, vatanına güven.
Muhittin Nalbantoğlu
Vatanımızın Hikâyesi
Kahvaltısız Asla dinleme metni
Kahvaltı, vücudun ihtiyacı olan enerjiyi sağlayan ilk öğündür. Kan şekeri olarak bilinen glikoz için kaynak oluşturması açısından önem taşır. Glikoz, beyin için önemli bir enerji kaynağıdır. Çünkü beyin, herhangi bir enerji deposuna sahip değildir ve yalnızca glikoz kullanır.Kahvaltı ile okuldaki verimlilik arasında önemli bir bağlantı vardır. Kahvaltı yapan çocuklar, okullarında daha başarılı, günün ilerleyen saatlerinde daha güçlü ve dayanıklı olurlar. Öğrenmenin zorluklarına karşı koyarlar. Derse daha fazla katılırlar.
Araştırmalara göre kahvaltı yapmayan çocuklar, sabahları yorgun ve halsiz olurlar. Kendilerini derse tam olarak veremezler. Karın ağrısı çekerler.
Kahvaltıda protein, yağ ve karbonhidratı bir arada tüketmek gerekir. Bu tüketimi sağlamanın en kolay yolu ise bir dilim tereyağlı ekmek ile peynir yemek ve süt içmektir. Böyle bir kahvaltı sonucunda organizmada sürekli bir enerji üretimi söz konusu olur. Kan şekeri normal seviyelerde kalır. Kemikler gelişir, dişler çürümez. Böbreklerin fonksiyonu normal seyreder. Vücudumuz hastalıklara karşı bağışıklık kazanır.
O halde sabahları kahvaltısız gelmeyin çocuklar. Aksi halde sağlıksız ve derslerinizde başarısız olursunuz.
Dilara Koçak
Yaşam Pınarım
Bafa Gölü dinleme metni
İzmir’den Bodrum’a giderken Söke ovasının sonlarına doğru Bafa Gölü, bütün güzelliği ile karşınıza çıkıverir. Göz alabildiğine uzanan mavilik, yol yorgunluğunuzu alır götürür. Kıyı boyunca ilerlerken yolla birlikte kırılan manzaradan gözünüzü alamazsınız.
Bafa Gölü, Büyük Menderes’in taşıdığı alüvyonların, Ege Denizi’ne açılan bir körfezin önünü doldurmasıyla meydana gelmiş. Zamanla Menderes Nehri’nin taşkınları ve dağlardan gelen sularla beslenmiş, göl büyümüş.
Bafa Gölü’ne gelirseniz gölü çevreleyen Beşparmak Dağları’yla tanışın. Dağın yamacında bir tarih saklıdır. Bu tarihi keşfetmek için saatlerce yürümek, kamp yapmak ve göldeki adalarda dolaşmak gerekir.
Gölü geçtikten sonra Gölkaya köyüyle karşılaşırsınız. Bu şirin köy, uzun dağ yürüyüşlerinin çıkış noktasıdır. Bu noktada sabahladık. Horoz sesleriyle uyandık. Ortalık sis içinde. Köyden aldığımız rehberle dağlara tırmanmaya başladık.
Beşparmak Dağları’nın yamaçları taştan patikalarla dolu. Bu patikalardan dağa doğru tırmandıkça gölün değişen görüntülerinden gözümüzü alamıyoruz. Çevre, adeta gökten taş yağmış da kayalarla örtülmüş gibi. Bir buçuk saatlik zorlu bir tırmanıştan sonra bir mağaraya giriyoruz. Alman arkeologlar, köylülerin de yardımıyla burada tarih öncesi çağlara ait duvar resimlerini ortaya çıkarmışlar. Burada erkek ve kadın figürleri ile çiçek motiflerini hayranlıkla izliyoruz.
Beşparmak Dağları’nda Bizanslılara ait manastırlar, kral yolları ve mezarları var. Manastırların duvar ve tavanları fresklerle süslü. Etrafı surlarla çevrili bir manastırın tepesine çıktık. Buradan gölün manzarası nefes kesici.
Dağda beş saatlik tırmanışın ardından Bafa Gölü’ne iniyoruz. Dolunayın ışığı, gölü gümüş rengine çevirmiş.
Yurdumuzun her bir noktası ayrı bir güzelliğe sahip. Bafa Gölü ve çevresi de bu noktalardan biri. Mutlaka görünüz.
Yusuf TUVİ
(Bir dergi yazısıdır)
4. Sınıf Türkçe Dersi Deyimler Konusu Çalışma Sayfası
Adı – Soyadı: ……………………………………………………… Sınıf ve No’su: ………/……………
KUŞ OLMAK
Kuno, kardeşi Rupen ile birlikte gökyüzünün mavi beyazlığında, bir kuş olmanın, daha doğrusu, bir karga olmanın tadını çıkarıyordu. Uçmayı yeni öğrenmiş bir kuş için, gökyüzünde bir tüy gibi salınmak büyük bir mutluluktu. Bir yaprak gibi yere doğru süzülmenin ya da gökyüzünün gizemli derinliklerine doğru çalkanat gitmenin, tadına doyulmaz. Bir başkasına da anlatılamaz. Kuno bunu biliyordu.
Kuno yalnız bilmekle kalmıyor, bir karga yavrusu olarak her uçuşunda, her gün, her an bunu yaşıyordu. Kuno, bir karga olmaktan çok mutluydu. Uçmak, kolayca bellenen bir şey değildi. Uçmakla düşmek arasındaki o kısa an, o kesin çizgi yıldırmıyordu Kuno’yu. Uçma eğitimleri sırasında kaç kez burnunun üstüne çakıldığını anımsayıp gülümsüyordu Kuno.
Ne çok eğlenirdi kardeşi Rupen, o yere çakıldıkça. Ama eğitmeni, Annesi Haben… O başkaydı, bambaşkaydı. Sıradan kuş olmanın da ötesinde biriydi. Bilgeydi, bilgiliydi, özverili, hoşgörülüydü Haben. Kardeşi Rupen onun yanlışlarına gülerek gak gaklar arttıkça, annesi eğitimini keser, tatlı sert bir dille uyarırdı.
-Rupen…. Rupen! Anladık, yeteneklisin. Hemen kıvırıyorsun uçmanın kurallarını, inceliklerini.. Soluğnu tutmasını, kanatlarını yönetmesini. Rüzgarın yönüne göre bedenini ayarlayıp süzülmelisin! Yağmurda, karda, tipide bir böcek gibi büzülerek küçülmesini biliyorsun. Ne ki uçmanın anlamını kavrayamıyorsun. Yalnız uçuyorsun sen. Oysa denmiyor. Neden? Çünkü uçmak bir sanattır. Her sanat gibi kolayca öğrenilmez. Kolay öğrenilen şeyler kalıcı olmaz, bil bunu! Gülme kardeşine! Onu küçümseme! Düşünerek uç sen de. Yanlış yapmaktan korkma! Yapılan her yanlışlık, doğruya atılan bir adımdır.
Böyle diyordu anne Haben. Bıkmadan, yılmadan yeniliyordu kurallarını uçmanın. Kuno, onun dediklerini anlıyordu ve inanıyordu.
Arkadaşlar! Aşağıdaki kelimelerin anlamlarını sözlükten bularak birer cümle içinde kullanınız.
Süzülmek:……………………………………………………………………………………………………..………………………………
Cümle:……………………………………………………………………………………………………………………………………………
Çalkantı:………………………………………………………………………………………………..………………………………………
Cümle:………………………………………………………………………………………………..…………………………………………
Küçümsemek:…………………………………………………………………………………………………………………………………
Cümle:…………………………………………………………………………………………….……………………………………………
5N1K SORULARINI YANITLAYALIM
Arkadaşlar!! Parçayı anlamlı şekilde okuduktan sonra aşağıdaki soruları yanıtlayalım.
1- Kuno, uçmayı ne zaman öğrenmiş?
Yanıt:…………………………………………………………………………………………………………………………………………
2-Kuno için uçmak ne anlama geliyor?
Yanıt:…………………………………………………………………………………………………………………………………………
3-Yere çakıldıkça Kuno ile kim eğleniyor?
Yanıt:…………………………………………………………………………………………………………………………………………
4-Anne haben nasıl biridir?
Yanıt:…………………………………………………………………………………………………………………………………………
5-Anne Haben, Rupen’i niçin uyarıyor?
Yanıt:…………………………………………………………………………………………………………………………………………
6-Kuno ile Rupen nerede olmanın tadını çıkarıyor?
Yanıt:…………………………………………………………………………………………………………………………………………
ÖYKÜNÜN HARİTASINI ÇIKARALIM
Noktalı yerleri öyküye göre tamamlayınız.
Aşağıdaki deyimleri ve anlamlarını okuyunuz.
Ateş pahası: Çok pahalı anlamında kullanılan bir deyim.
Bir çuval inciri berbat etmek: Yanlış bir davranış veya sözle olumlu giden bir işi bozmak anlamında bir deyim.
Göze girmek: Beğenilmek anlamında kullanılan bir deyim.
Göz atmak: Kısaca bakıvermek anlamında kullanılan bir deyim.
Aşağıdaki harflerle başlayan deyim ve özdeyişleri yazınız.
Deyim: A----------------------------------------------------------------------------------------------------
Özdeyiş: B---------------------------------------------------------------------------------------------------
Deyim: K ---------------------------------------------------------------------------------------------------
Özdeyiş: D--------------------------------------------------------------------------------------------------
Deyim: E-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Özdeyiş: N---------------------------------------------------------------------------------------------------
B U L M A C A
TAŞINI
AYIKLA
KULAĞINA
AĞZINDAN
UN
POT
KARAYI
DAĞILMAK
GÖRSÜN
YAVRUSU
ÇİL
DAMLAMAK
AVUCUNU
BAKLAYI
AKLA
BAL
DOSTLAR
AĞZINDAN
İPE
ALIŞVERİŞTE
YALAMAK
PİRİNCİN
ÇIKARMAK
OLMAK
KÜPE
SERMEK
GİBİ
KIRMAK
SEÇMEK
Yukarıdaki kelimelerden ( örnekteki gibi ) deyimler oluşturularak aşağıya yazınız.
Türkçe Dersi Proje Ödevi Konuları
Türkiye’nin merak ettiğiniz bir ili ile ilgili kapsamlı bir araştırma yapınız. Her türlü resim,fotoğraf,yazı ve şiirlerle zenginleştirerek bu ili tanıtınız.
Atatürk öğretmen olsaydı nasıl bir öğretmen olurdu?Atatürk yaşasaydı,çocukların hangi sorunlarını hemen çözerdi?Gelecekte hangi mesleği seçeceğinizi gerekçeleriyle yazınız.Bu mesleği tanıtınız.
Mahallenin bakkalı ile ilgili bir görüşme yapınız.( Ürünleri nereden aldığı,nasıl fiyat belirlediği,hangi koşullarda sakladığı ) Görüşme (röportaj) sonuçlarını rapor haline getiriniz.Fotoğraflarla zenginleştiriniz.
Evinizi,ailenizi detaylı olarak fotoğraf ve yazıyla anlatınız.
İletişim aletlerinde dünden bugüne kadar olan gelişmeler.
Arkadaşınız verimli ve programlı bir tatil geçirmek istiyor. Bunu sağlamak için güzel bir tatil programı hazırlayınız.
Okul kütüphanesi daha verimli nasıl çalışır? Okulunuzdaki kütüphane ile ilgili nasıl bir çalışma yapılsa okul kütüphanesi daha verimli olur?
Zararlı maddelerin ve bu maddelerin insan sağlığına verdiği zararların araştırılması
İstiklâl Marşı’nın şairi Mehmet Akif Ersoy’un yaşamının araştırılması.
Ünlü Fransız yazar Jules Verne’in yaşamının araştırılması.
Cumhuriyetle birlikte elde edilen hak ve özgürlüklerimizi anlatan bir afiş çalışması yapınız.
Şeker Portakalı adlı kitabı okuyunuz ve özetini rapor haline getiriniz.
Çocuk Kalbi adlı kitabı okuyunuz ve özetini rapor haline getiriniz.
Pal Sokağı Çocukları adlı kitabı okuyunuz ve özetini rapor haline getiriniz.
Matematik Dersi Proje Ödevi Konuları
Ünlü matematikçi Cahit Arf ‘in yaşamının araştırılması
Karton ve kutularla geometrik şekilleri yap.Tanıtıcı bir afiş hazırla.Arkadaşlarına sun ve sınıfta sergile.
Yöremizi tüm özellikleri ile tanıtılmasını sağlayan 12 ayı gösteren bir takvim hazırlayınız.
Sınıftaki öğrencilerin boy ve kilolarını sütun grafiği ile gösteriniz.
Fen ve Teknoloji Dersi Proje Ödevi Konuları
Küresel ısınmanın sebepleri,sonuçları,alınacak önlemler.
Saydam.yarısaydam ve saydam olmayan maddeleri konu eden bir maket oluşturma .
Pil,iki ampül ve anahtardan oluşan bir elektrik devresi düzeneğinin oluşturulması
Sigara ve alkolün zararlarını anlatan çalışma
Elektrik hangi yollarla üretilir? Elektriğin,santrallerden ve barajlardan evimize geliş öyküsü
Kırsal alanlara geziler düzenleyerek çeşitli bitkilerin fotoğraflarının çekilmesi,poster hazırlanması ve konuda bilgilendirici rapor hazırlanması
Newton ya da Edison’un hayatı ve buluşları hakkında bilgi toplayıp rapor haline getiriniz.
İnsanların çevreye olan olumsuz etkileri. Çevrenin kirlenmesini önlemek amacıyla bize düşen görevler.
Bilimin insanlığa ışık tutmuş bilim adamlarından birinin hayatını ve buluşunu araştırınız.(İbn-i Sina, Ali Kuşçu, Archimedes, Einstein, Pisagor,)
Geri dönüşüm nedir? Yararları nelerdir? Geri dönüşüm nasıl sağlanır?
İpekten yapılmış bir gömlek düşünün. Bu gömleğin, gömlek oluncaya kadar geçirdiği evreleri gömleğin ağzından anlatın.
Sosyal Bilgiler Dersi Proje Ödevi Konuları
İlimizde bulunan tarihi eserlerin fotoğraflarının çekilerek poster oluşturulması,bilgilerin rapor halinde sunulması
Ay,Dünya ve Güneş’in hareketini baz alan maket oluşturulması ve bu konuyla ilgili bilgilendirici bir rapor hazırlanması
Karton üzerine, oturduğumuz mahallenin krokisinin çizilmesi ve mahalle muhtarıyla mahalle hakkında bilgilendirici röportaj yapılması.
Dünya haritası üzerinde gitmek istediğiniz,merak ettiğiniz bir ülke seçerek,bu ülke hakkında ayrıntılı bilgi toplayarak rapor halinde sunma..
Milli mücadelenin kazanılmasında kadınlarımızın önemi. Bu dönemde yaşamış en az üç tane kadının yaşamını araştırıp yazınız.
Depremden önce,deprem sırasında ve depremden sonra neler yapmalıyız? Yurdumuzda deprem kuşaklarını araştırıp rapor halinde yazınız.
Sözlü tarih yöntemini kullanarak aile tarihinizi yazın.
3 farklı mesleği araştırarak bunların adı,bu mesleği yapacak olanların alması gereken eğitimi,yaptığı işi,bu işi yapmak için gereken özellikleri belirtin..Bu meslekler olmasaydı neler olurdu?Düşüncelerinizi yazın.
Kendinizin ve bir arkadaşınızın fiziksel ve duygusal özelliklerini belirleyin.Bu özellikleri fiziksel ve duygusal olarak sınıflandırın.Benzer ve farklı yönleri belirleyin.Fotoğraflarla zenginleştirin.
Doğal Afetler nelerdir? Her biri hakkında kısa açıklamalar yapınız.
Trafik ve İlk Yardım Dersi Proje Ödevi Konuları
Trafikte bulunan unsurları anlatan bir maket hazırlayınız
Kartondan, en çok karşılaştığımız on tane trafik işaretini hazırlayarak, arkasına açıklayıcı bilgisini yazınız.
Kaza anında yapılması gerekenler. Kaza anında kimlerden yardım alabiliriz? Raporlaştırınız
Kazalarda ilk yardım nedir? İlk yardım çantasının özelliği, acil telefon numaraları ve basit bir ilk yardım uygulamaları
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Proje Ödevi Konuları
İslam dininde temizlikle ilgili sözleri araştırıp yazın.
Hz. Muhammed’in aile büyüklerini araştırınız.
Hz. Muhammed’in yaşadığı dönemin özelliklerini yazınız.
Dört Halife hakkında bilgi toplayıp, bir rapor haline getirerek sununuz.
İslam dininin eğitime verdiği önemi anlatan bir rapor hazırlayınız
1 yorum:
çok güzel ben 4. sınıfa gidiyorum ve sizin sayenizde 5 aldım
Yorum Gönder