Aşağıdaki öğrenme – öğretme yaklaşımlarından hangisi karşısında belirtilen becerinin kazandırılması için etkili bir yöntem değildir?
Öğretme Öğrenme Yaklaşımı
|
Beceri
| |
A.
|
Örnek olay incelemeye dayalı öğretim
|
Problem çözme
|
B.
|
Sunuş yoluyla öğretim
|
İşbirlikli öğrenme
|
C.
|
Bilimsel araştırma yoluyla öğrenme
|
Eleştirel düşünme
|
D.
|
Buluş yoluyla öğretim
|
Yansıtıcı düşünme
|
E.
|
Proje tabanlı öğretim
|
Bilimsel yöntem süreç becerileri
|
Kpss 2006 Cevap: b
Aşağıdaki yöntem ve tekniklerden hangisi karşısında belirtilen hedef alanının kazandırılması için etkili bir yöntem değildir?
Öğretme Öğrenme Yaklaşımı
|
Hedef alanı
| |
A.
|
Örnek olay
|
Kavrama
|
B.
|
Problem çözme
|
Analiz
|
C.
|
Proje tabanlı öğrenme
|
Sentez
|
D.
|
Deney
|
Uygulama
|
E.
|
Drama
|
Bilme
|
Cevap: e
Aşağıdaki yöntem ve tekniklerden hangisinin öğrencilere psikomotor (devinimsel) hedef alanlarını kazandırmadaki etkisi bulunmaz?
- Gösterip yaptırma
- Benzetim (simülasyon)
- Mikro öğretim
- Örnek olay
- Deney
Cevap: d
Ø Tüm bilgilerin okulda öğretilebileceği temeline dayanma
Ø Gerekli zaman ve uygun öğretim hizmeti verildiğinde her öğrenci öğrenebilir temel sayıtlısıdır.
Ø Öğrenme derecesini öğrenme için harcanan zamanın, öğrenme için gerekli süreye oranı ile açıklamaktadır.
Ø Tam öğrenme modeline kaynak olan bir yaklaşımdır.
Yukarıda özellikleri verilen öğrenme yaklaşımı ve kuramcısı aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir?
- Temel öğretim modeli – Glasser
- Okulda öğrenme modeli – Piaget
- Temel öğrenme modeli – Skinner
- Yapılandırmacı öğrenme modeli – Vygotsky
- Okulda öğrenme modeli – Carroll
Cevap: e
Aşağıdakilerden hangisinde eğitim durumlarının (öğretme – öğrenme süreci) değişkenleri tam ve doğru verilmiştir?
- Öğrenci – öğretmen – veli
- Öğrenci – öğretmen – öğretim materyali
- Öğrenci – öğretmen – çevre
- Öğrenci – öğretmen – okul yönetimi
- Öğrenci – öğretmen – öğretim programı
Cevap: e
Aşağıda verilen öğretme – öğrenme yaklaşımı / kurucusu eşleştirmesi doğru olarak verilmiştir?
- Yapılandırmacı öğrenme – Piaget
- Buluş yoluyla öğrenme – Asubel
- Sunuş yoluyla öğrenme – Brunner
- Tam öğrenme – Glasser
- Programlı öğretim – Bloom
Cevap: a
Bir öğretmen dersin öğrenci kazanımlarına ulaşmak için belirlemiş olduğu yaklaşım düzenlenmesinde, kullanacağı yöntem – teknik, zaman – süre ve araç – gereçleri düzenlemektedir.
Öğretmenin yaptığı bu çalışma aşağıdaki kavramlardan hangisiyle açıklanır?
- Öğretim programı
- Ders planı
- Öğretim stratejisi
- Program geliştirme
- Program tasarımı
Cevap: c
Bilginin anlamlı bir biçimde yapılandırılması için tümdengelim yöntemi kullanılabilir. Öğrencilerin bütünden parçaya doğru yoğunlaşmasının anlamlı öğrenmesinin gerçekleşmesine yardımcı olacağı savunulmaktadır.
Bu düşüncenin temel gerekçesi aşağıdakilerden hangisidir?
- Öğretim durumlarını ön öğrenmelere göre hazırlamak
- Öğrenmenin temel kavramlar etrafında gerçekleşmesini sağlamak
- Eğitim programlarını öğrencilerin beklentilerine göre değiştirmek
- Araştırma etkinliklerinin gücünü arttırmak
- Bilgi kaynaklarını sorgulamayı sağlamak
KPSS 2006 Cevap: b
Sunuş yoluyla öğretim stratejisinde bilgiler düzenlidir ve çoğunlukla öğretmenin etkin olduğu bir süreç izlenir.
Sunuş yoluyla öğretme yaklaşımında, dersini monotonluktan uzak tutmak isteyen bir öğretmen aşağıdakilerden hangisinden kaçınmalıdır?
- Öğrencilerin sorular sormalarına fırsatlar vermek
- Konuyu bütün olarak, bölmeden anlatmak
- Farklı öğretim teknikleri kullanmak
- Öğretim materyali ve araç gereçlerden yararlanmak
- Ders sonunda konuyu kısaca özetlemek
KPSS 2005 Cevap: b
Buluş yoluyla öğretim yaklaşımında, öğretmenin temel görevi aşağıdakilerden hangisidir?
- Öğrencilere bulamayacakları bilgileri bulmalarına yardımcı olma
- Anlaşılması zor olan konuları anlaşılır hale getirici önlemler alma
- Öğrencileri grup halinde çalışmaya ve öğrenmeye özendirme
- Öğrencilere deney, gözlem vb.nin nasıl yapılacağı konusunda yardımcı olma
- Öğrencilere deneyimler kazandırarak, bilgiye kendilerinin ulaşmasını sağlama
KPSS 2003 Cevap: e
Sunuş yoluyla öğretme yaklaşımını etkili bir biçimde kullanmak isteyen bir öğretmen aşağıdakilerden hangisini öncelikli olarak göz önünde bulundurur?
- İçeriği düzenli ve anlamlı biçimde sunmaya çalışma
- İlke ve genellemeleri dolaylı olarak tanıtmaya çalışma
- İçeriğin aktarılmasına ayrılan süreyi ekonomik kullanma
- Sınıfta seviye grupları oluşturma
- Konuyla ilgili öğrenmeleri bir problem üzerinde örneklendirme
KPSS 2003 Cevap: a
Öğrenciler tarafından öğretmenin rehberliğinde konula ilgili örneklerin açıklanmasını, karşılaştırılmasını ve örnek olmayan durumların ayırt edilmesini, özelliklerini, ilişkilerin ve ilkelerin vurgulanmasını ve benzer etkinliklerle yeni örneklerin geliştirilmesini içeren öğretim yaklaşımına ne denir?
- Sunuş yoluyla öğretim
- Buluş yoluyla öğretim
- Tam öğrenme yoluyla öğretim
- Bireysel öğretim
- Programlı öğretim
KPSS 2003 Cevap: b
Bazı öğrenme – öğretme yaklaşımlarının açıklamaları aşağıda verilmiştir
I. Ortak bir amaç doğrultusunda, öğrencilerin küçük gruplar halinde, birbirinin öğrenmesine yardım ederek çalışmalarının sağlandığı öğretme – öğrenme yaklaşımıdır
II. Bilginin, ilke ve genellemelerin etkin bir öğretme – öğrenme süreci için belli bir düzen ve aşamalık içerisinde aktarılmasını öneren yaklaşım
III. Öğrencilerin kendisinin kavram, ilke ve genellemelere ulaşmasını sağlayacak öğretme –öğrenme ortamının düzenlenmesi gerekliliğini savunan yaklaşım
Bu yaklaşımların isimleri aşağıdakilerden hangisinde sırasıyla verilmiştir?
- İşbirlikli öğrenme – buluş yoluyla öğrenme – sunuş yoluyla öğrenme
- İşbirlikli öğrenme – sunuş yoluyla öğrenme – buluş yoluyla öğrenme
- Buluş yoluyla öğrenme – sunuş yoluyla öğrenme – işbirlikli öğrenme
- Buluş yoluyla öğrenme – işbirlikli öğrenme –– sunuş yoluyla öğrenme
- Sunuş yoluyla öğrenme – buluş yoluyla öğrenme – işbirlikli öğrenme
KPSS 2005 Cevap: b
Aşağıdaki yaklaşımların hangisinde öz değerlendirme ve grubun kendi kendini değerlendirmesi yoluyla süreç hakkında bilgi toplama eğilimi, diğerlerine göre daha az tercih edilir?
- Yansıtıcı öğrenme
- Probleme dayalı öğrenme
- Sunuş yoluyla öğrenme
- İşbirlikli öğrenme
- Proje tabanlı öğrenme
KPSS 2005 Cevap: c
Öğretme – öğrenme sürecinde önce öğrencilere belli yaşantılar kazandırılmakta, sonra da öğrencilerden bu yaşantıları üzerinde düşünerek verilen duruma bir açıklama getirmeleri, soruna çözüm önermeleri, genellemelere varmaları vb. istenmektedir.
Bu yaklaşım aşağıdakilerden hangisidir?
- Tam öğrenme
- Buluş yoluyla öğrenme
- Öğretimde proje yöntemi
- Bireyselleştirilmiş öğretim
- Sunuş yoluyla öğrenme
KPSS 2002 Cevap: b
Matematik dersinde sınıfta şöyle bir etkileşim gözleniyor.
Öğretmen: tahtaya kim paralelkenar çizmek ister?
Ali: (çizer) öğretmenim çizdim
Öğretmen: bu paralel kenarı dikdörtgene çevirebilir misin? Nasıl çevirebiliriz? (bir süre bekler) Hülya sen çevirebilir misin?
Hülya: Sol taraftaki üçgeni sağ tarafa taşırız.
Öğretmen: kenar uzunluklarını isimlendirir misiniz? (bir süre bekler) evet Çiğdem sen tahtada gösterebilir misin? Çiğdem aşağıdaki işlemi yapar.
Öğretmen bu dikdörtgenin alanını nasıl buluruz? Hatırlayın (bir süre bekler) evet Suat sen cevaplayabilir misin?
Suat: taban uzunluğu ile yüksekliği çarparız.
Öğretmen: peki bu dikdörtgenin alanı aynı zamanda hangi şeklin alanı olur? (bir süre bekler) Deniz sen söyler misin?
Deniz: paralel kenarın, demek ki paralel kenarın alanını taban uzunluğu ile yüksekliğini çarparak bulabiliriz.
Öğretmen: evet arkadaşlar paralel kenarın alanı taban uzunluğu ile yüksekliğinin çarpımına eşittir.
Yukarıdaki ders uygulaması içerisinde öğretmen en çok hangi yöntem veya yaklaşıma yer vermiştir?
- Örnek verme
- Sınıf tartışması
- Buluş yoluyla öğrenme
- Problem çözme
- Sunuş yoluyla öğrenme
KPSS 2001 Cevap: c
Bu öğretim sürecinde aşağıdakilerden hangisine yer verilmemiştir?
- Kavramlar arasında ilişki kurma
- Öğrenci katılımını sağlama
- Öğrenciye düşünme süresi verme
- Varılacak noktayı söyleme
- Öğrenciyi sorularla yönlendirme
KPSS 2001 Cevap: d
Bu örnek için aşağıdaki önerilerden hangisine uyulması durumunda öğretimin etkisi en aza iner?
- Her sorunun sınıftaki gönüllü öğrenciler tarafından ayrı ayrı yanıtlanması istenebilir
- Öğrencilerin tahtaya gelme yerine oturdukları yerden konuşmaları istenebilir
- Cevap verebilmeleri için öğrencilere zaman tanınabilir
- Her öğrencinin kâğıttan paralel kenar kesip bunun üzerinde çalışması sağlanabilir
- Paralel kenarın alanının nasıl bulunacağı önceden öğrencilere söylenebilir
KPSS 2001 Cevap: e
Sunuş yoluyla etkili bir öğretim yapmak isteyen öğretmen, aşağıdakilerden hangisinden kaçınmalıdır?
- Sunuşunda bütün öğrencilerin anlayabileceği bir dil kullanma
- Sadece düz anlatım tekniği kullanarak konunun bütün boyutlarını açıklama
- Öğrencileri neleri öğrenecekleri konusunda bilgilendirme
- Sunuşunu ses tonu değişiklikleri, jest ve mimiklerle destekleme
- Sunuşunu, önemli kısımları toparlayarak bitirme
KPSS 2001 Cevap: b
Aşağıdakilerden hangisi buluş yoluyla öğrenme yaklaşımını uygulamaya çalışan bir öğretmenin yapmaması gereken bir davranıştır?
- Konuyu değişik örneklerle açıklamak
- Öğrencilerin dikkatini anlatacağı konu üzerinde toplamak
- Öğrencileri düşünme süreçlerinden yararlandırmaya özendirmek
- Ulaşılması gereken sonucu öğrencilere söylemek
- Öğrencilerden, öğrenilenleri gerekçeleri ile açıklamalarını istemek
KPSS 2001 Cevap: d
Kavram haritalarından en çok aşağıdaki kuramlardan hangisine bağlı olarak yürütülen öğrenme yaklaşımında kullanılır?
- Buluş yoluyla öğrenme
- Tam öğrenme
- Yapılandırmacılık
- Anlamlı öğrenme
- Çoklu zekâ kuramı
KPSS 2004 Cevap: d
Öğretme-öğrenme süreçlerinde “bilinenden bilinmeyene” öğretim ilkesine ağırlık vererek öğretim etkinliklerini düzenlemek isteyen bir öğretmenin aşağıdakilerden hangisini öncelikle dikkate alması beklenir?A) Gerçek yaşam sorunlarını
B) Öğrencinin hazırbulunuşluğunu
C) Emek ve zaman kavramlarını
D) Mümkün olduğunca çok duyu organını
E) Öğrencinin ilgi ve gereksinimlerini
A) Güdümlü tartışma
B) Görüş geliştirme
C) Altı şapkalı düşünme
D) Zıt panel
E) Konuşma halkası
TEST-1
1. Ön öğrenmelerin yeterli olmadığı ve konunun yeni öğrenilmeye başlanıldığı bir durumda aşağıdaki modellerden hangisi seçilmelidir?A) İş birliğine dayalı öğrenme
B) Tam öğrenme modeli
C) Buluş yoluyla öğretim
D) Sunuş yoluyla öğretim
E) Problem çözmeye dayalı öğretim
2. Öncüleri Max Wertheimer, W. Köhler, K.Kofka, ve Ausebel olan kuram hangi kuramdır?
A) Bioteknik kuram,
B) Bilişsel alan Geştaltçı kuram,
C) Bağlaşıma kuram,
D) Güdüleme kişilik, toplumsal ağırlıklı kuram,
E) Bilgi işlem kuramı.
3. Öğretim stratejileri...........doğrultusunda gelişir ve yön bulur?
A) Öğretim yöntemleri
B) Öğrenme kuramları
C) Öğretim teknikleri
D) Eğitim durumları
E) Modeller
4. Teknik, strateji ve yöntem kavramlarının hiyerarşik sıralaması en üstten alta doğru nasıl olur?
A) Teknik, yöntem, strateji,
B) Teknik, strateji, yöntem
C) Teknik strateji, yöntem,
D) Strateji, yöntem, teknik
E) Yöntem, teknik, strateji,
5. "Öğretimde anlamlılık ilkeleri" olarak bilinen ilkeler kime aittir?
A) Skinner B) Pavlov C) Piaget D) Köhler E) Koffka
6. Bir üst yetkiliye kısa ve öz bilgileri grafiksel veriler ve araç gereçler kullanarak verilen teknik hangisidir?
A) Konferans B) Brifing C) Nutuk D) Demeç E) Diyalog
7. 19 Mayıs Gençlik ve Spor Bayramın*da öğretmenin öğrencilere coşkulu bir konuşma yapar. Bayram törenine katılan tüm konuklar bu konuşmadan çok etkilenir. Okul müdürünün kul*landığı duyuşsal ağırlıklı teknik hangisidir?
A) Demeç B) Brifing C) Nutuk (söylev) D) Konferans E) Diyalog
8. Bir öğretmen Yurdumuz ünitesiyle ilgili depremler konusunu işlemektedir. Bu öğretmen sunuş yoluyla öğretim stratejisini kullanarak önce deprem konusuna ilişkin ön organize edici bilgileri vermiş, daha sonra kavramın tanımını vermiştir. Bu öğretmenin takip etmesi gereken etkinlik aşağıdakilerden hangisidir?
A) Olumlu örnekler verme
B) Olumsuz örnekler verme
C) Öğrenciden olumlu örnekler isteme
D) Deprem kavramının özelliklerini be*lirleme
E) Öğrenciden olumsuz örnek isteme
9. Bir dersin öğretim yönteminin seçilmesine yön veren en temel öğe aşağıdakilerden hangisidir?
A) Taktik B) Yöntem C) Strateji D) Model E) Araç gereçler
10. Bilginin aktarılması, kavram ilke ve genellemelerin açıklamasında kulla*nılan strateji ve yöntem hangisidir?
A) Buluş yoluyla öğretim stratejisi, Tartışma yöntemleri
B) Araştırma, soruşturma yoluyla öğretim stratejisi, Grupla çalışma yön*temleri,
C) Sunuş yoluyla öğretim strateji, Anlatım yöntemleri
D) Tam öğrenme yoluyla öğretim stratejisi, Bireysel öğretim yöntemleri
E) Programlı öğretim, işbirliğine dayalı öğretim
11. Aşağıdakilerden hangisi araştırma soruşturma yoluyla öğretmede en çok kullanılan yöntemdir?
A) Düz anlatım
B) Tartışma
C) Örnek olay
D) Soru cevap
E) Proje çalışması
12. ................ dersin amaçlarına ulaşmasını sağlayan yöntem, teknik ve araç gereçlerin belirlenmesine yön veren genel bir yaklaşımdır?
A) Yöntem B) Teknik C) Strateji D) Model E) Kuram
13. Temel amacı kısa sürede çok sayıda fikir üretirken sorunların benzerinden yararlanma, düşünce ilişkisi kurma ve zarardan yarar üretme gibi çözüm yollarını kullanmayı gerektiren ayrıca yaratıcılığı geliştirmek gibi amacı olan yöntem (teknik) hangisidir?
A) Rol Oynama
B) Ekiple Öğretim
C) İşbirliğine Dayalı Öğretim
D) Panel
E) Beyin Fırtınası
14. Thorndike'in öğrenme ilkeleri aşağıdakilerden hangisidir?
A) Pekiştirme, güdüleme, tekrar
B) Açıklama, uygulama, değerlendirme
C) Etki, alıştırma, anlama
D) Rehberlik, dikkat çekme, anlama
E) Tekrar, uygulama, değerlendirme.
15. Sağlığımız konusuyla ilgili açıklamalarda bulunması için bir öğretmen sınıfa bir hemşire davet etmiş ve sağlık kuralları ile ilgili bilgi vermesini istemiştir. Bu davranışı gösteren öğretmen anlatım yöntemleri içinde bulunan hangi tekniği benimsemiş*tir?
A) Demeç B) Brifing C) Konferans D) Nutuk (Söylev) E) Diyalog
16. Öğretme yöntemini uygulamaya koyma biçimi ya da sınıf içinde yapılan işlerin bütününe ne denir?
A) Teknik B) Yöntem C) Kuram D) Taktik E) Strateji
17. Türkçe dersinde cümlenin öğeleri kavramını sunuş yoluyla öğretim stratejisini kullanarak veren bir öğretmenin, bu stratejide gerçekleştirmesi gereken en son aşama hangisidir?
A) Öğeler kavramına ilişkin bilgilerin verilmesi
B) Öğeler kavramına ilişkin özelliklerin belirlenmesi
C) Öğrencilerden örnek istemesi,
D) Öğeler kavramına ilişkin olumlu ör*nekler vermesi,
E) Öğeler kavramına ilişkin olumsuz örnekler vermesi
18. Buluş yoluyla öğretim stratejisini kullanan bir öğretmenin öğrencilerinin, en az bilişsel alanın hangi aşamasına sahip olması gerekir?
A) Bilgi B) Kavrama C) Uygulama D) Analiz E) Sentez
19. Aşağıdakilerin hangisi buluş yoluyla öğretim stratejisini uygulayan bir öğretmen davranışı değildir?
A) İpucu verme
B) Rehberlik etme
C) Konuya ilişkin kavramın özelliklerini açıklama
D) Örnek verme
E) Öğrenciden örnek isteme
20. Aşağıdaki öğretim yöntem veya tekniklerinden hangisi öğrenci merkezlidir?
A) Sunu(Brifing)
B) Demeç
C) Nutuk
D) Problem çözme
E) Konferans
CEVAP ANAHTARI:
1.D, 2.B, 3.B, 4.D, 5.E, 6.B, 7.C, 8.D, 9.C, 10.C, 11.E, 12.C, 13.E, 14.C, 15.C, 16.A, 17.C, 18.B, 19. B, 20.D
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder