16 Ocak 2011 Pazar

TÜRKİYEDE REKLAMCILIK VE GELİŞİMİ REKLAM NEDİR TANIMI

TÜRKİYEDE REKLAMCILIK VE GELİŞİMİ REKLAM NEDİR TANIMI


Dünyadaki globalleşme süreci ile uyum içinde bulunan Türkiye'de reklamcılık, son yıllarda gerek harcanan para gerekse nitelik olarak çok hızlı bir gelişme göstermiştir. Bu gelişme pazarın reel olarak her yıl %10-20 oranında büyümesi anlamındadır. Sektörün yapısı da geleneksel ölçülerden pazar ekonomisinin standartlarına doğru bir gelişme eğilimi içerisindedir. Dış ticaretin serbestleşmesi, dünya markalarının Türk pazarına girmesine ve üretim yatırımı yapmalarına neden olmuştur. Bu gelişmenin yarattığı rekabet ortamı yerli üreticilerde reklamın gerekliliği inancını doğurmuştur. Türk pazarının canlılığının en önemli göstergeleri arasında yer alan reklamcılık sektöründe faaliyet gösteren firma sayısı, özellikle 1970'lerden sonra çok hızlı bir büyüme göstermiştir. Bugün 15 ve daha fazla eleman çalıştıran, müşteri ilişkileri, yaratıcılık ve medya bölümlerine sahip ve müşterilerine tüm alanlarda hizmet verebilecek şekilde örgütlenmiş reklam ajansı sayısı 100'ün üzerindedir. Ayrıca 30 civarında film yapım ve fotoğraf firması da aktif bir şekilde reklamcılık faaliyetlerini sürdürmektedir. Reklamcılar Derneği üyesi olan 64 ajansın 13 tanesi yabancı bir reklam ajansına hisse devrederek ortak olmuş, 9'u ise yabancı bir ajansla işbirliği kurmuş durumdadır. Reklam ajanslarında çalışanların sayısı yaklaşık 3000 kişidir.
Türkiye'deki reklam harcamalarının %80'ini gazete, dergi ve televizyon reklamları oluşturmaktadır. Radyo, sinema ve açıkhava (outdoor) reklamcılığının payı ise %20 dolayındadır. 1998 yılında ölçülebilir belli başlı alanlara ödenen yayın ücretleri olarak toplam 930 milyon dolarlık bir reklam harcaması gerçekleştirilmiştir. Bu sayıya reklam yapım, basılı malzeme giderleri, reklam ajansı komisyonları ve ölçülemeyen yerel medya gelirleri eklendiğinde sektörün gerçek büyüklüğü 1 milyar 230 milyon dolar olarak hesaplanmaktadır. Sanayileşme ve kalkınma çabalarının yoğunlaştığı son kırk yıllık dönemde ve Avrupa Topluluğuna tam üye olarak katılma hazırlığı içinde bulunan ülkemiz için,reklam yoluyla kalite ve fiyat avantajı sağlama, dış pazarlara açılma imkanlarının geliştirilmesi son derece önem kazanmıştır. Durum böyleyken, reklamın ve reklamcılığın Türkiye ekonomisi üzerindeki yeri ve önemi giderek artmaktadır.Reklamın ve reklamcılığın türkiye ekonomisindeki yerini incelemeden reklamın tanımını bilmekte fayda var.
Reklamın Tanımı:
Bir ürün veya hizmet satmak üzere tasarımlanan ikna edici mesajlar. Daha geniş bir tanım ise, malların ve hizmetlarin elde edilebilirliği ile ilgili bilgilerin geniş bir kamuya bildirilmesi süreci ve araçları(basın,film,tv vb.) şeklindedir. Reklamın amacı bir mal ve hizmetin hemen satın alınmasına yönelikken, bir reklamın etkilerinin dağnık ve uzun erimli olması daha olasıdır.

Reklamda asıl amaç, örgütün satış ya da karını en yüksek düzeye çıkarmaktır. Kimilerine göre reklam kaynakları israf etmekte, kimilerine göre ise etkili kaynak dağılımına neden olmaktadır. Mal ya da hizmet satışında esas amaç hedef kitlenin satın almaya ilişkin tutumunu değiştirmek, mevcut durumun değişmemesini sağlamak, tutumun daha güçlü hale gelmesini sağlamaktır. Eğer bir reklam iyi hazırlanırsa, en etkili ve en ucuz yol olabilmektedir. Etkili olabilmesi için öncelikle sunulan reklamın algılanma düzeyinin yüksek olması gerekmektedir. Ayrıca, mal yada hizmet hakkında kitle iletişim araçlarıyla verilen bilgilerin yeterli bir düzeyde ve doğru olması gerekmektedir. Bu açıdan bir ekonomik sistemde mal ve hizmetlerin tanımını yapan, nereden, nasıl, ne fiyatla alınıp, nasıl kullanacağını bile tanımlayan, tüketiciye en uygun harcama yollarını gösteren bir pazarlama aracı durumundadır. Reklamlar ile sadece belli bir ürün ya da hizmetin tanımı yapılabileceği gibi bir imajı, bir görüş ve düşünceni kitlelere ulaştırılması da gerçekleştirilebilmektedir. Reklamda, reklamı yaptıran kurumun kimliği belli olmasının yanında, belli bir bedel karşılığı yaptırılıp yayınlatılmaktadır.

Hiç yorum yok: