19 Ekim 2010 Salı

KPSS EĞİTİM BİLİMLERİ İLE İLGİLİ DENEME SINAVI 1

KPSS EĞİTİM BİLİMLERİ İLE İLGİLİ DENEME SINAVI 1

CEVAP ANAHTARI EN ALTTADIR, BAŞARILAR…

1. İlköğretim 7. sınıf sosyal bilgiler dersinde “haritada yön bulma” konusunu verecek olan bir öğretmen dersin başında “bu konuyu iyi öğrenirseniz ilerde olası bir kaybolduğunuz durumda ya da ulaşmak istediğiniz bir yeri bulamadığınız durumda yönünüzü rahatlıkla bulabileceksiniz” demiştir. Öğretmen öncelikle aşağıdakilerin hangisini yapmak istemiştir?

  1. Konuya dikkati çekme
  2. Örnek olay kullanma
  3. Konuyu öğrenmeye öncelik verme
  4. Öğrenci ihtiyacına öncelik verme
  5. Çeşitli yöntem ve teknikleri kullanma

2. Programlı öğretim modelinde “etkin katılım” ilkesine göre öğrencinin sürece katılımı aşağıdakilerin hangisiyle sağlanır?

  1. Ünite küçük bilgi birikimlerine ayrılır.
  2. Öğrenciye anında dönüt verilir.
  3. Öğrenci bireysel hızına göre ilerler.
  4. Öğrenci yöneltilen sorulara cevap verir.
  5. Öğrenci doğru cevabı verdiğinde pekiştireç sunulur

3. Aşağıdaki öğretim hizmetinin niteliklerini oluşturan değişkenlerden hangisinin öğretimdeki ağırlığı en fazladır?

  1. Dönüt – düzeltme
  2. Pekiştireç
  3. İpucu
  4. Öğrenci katılımı
  5. Öğretim yöntemleri

4. Aşağıdaki yöntem ve tekniklerin hangisinde öğrencinin aktif katılımı en azdır?

  1. Soru – cevap
  2. Tartışma
  3. Beyin fırtınası
  4. Problem çözme
  5. Rol yapma


5. Davranışçı öğrenme kuramına göre Premarck ilkesi önemli bir pekiştirme ilkesidir. Aşağıdakilerden hangisi premarck ilkesine göre bir davranışın yapılmasını sağlayan en önemli ilişkiyi açıklar?

  1. Öğrencinin hoşuna giden etkinlikleri yapmaya çalışması
  2. Öğrencinin hoşuna gitmeyen etkinlikleri yapmaktan kaçınması
  3. Öğrencinin yapmak istediği bir etkinliği kaçındığı bir etkinliğe koşul haline getirme
  4. Öğrencinin yaptığı davranış mutluluk veriyorsa tekrar yapması
  5. Öğrencinin belli davranışları yapmaya öncelikli tercih vermesi





6. Aşağıdakilerden hangisi insancıl (Hümanist) yaklaşımın kullandığı temel açıklamalardan birisi değildir?
  1. Birey kendisini gerçekleştirmeye çalışan bir varlıktır.
  2. Bireylerin analizini sosyal çevre faktörlerine göre yapar.
  3. Benlik tasarımı üzerinde durur.
  4. İnsan doğasının iyilik temelleri üzerinde kurulu olduğunu kabul eder.
  5. İnsanların kendileriyle ilgili kararları yine kendilerinin vermesi gerektiğini savunur.

7. Bir anne 5 yaşındaki çocuğuna okuma – yazma öğretmeye çalışmış fakat bunu başaramamıştır. Bunun üzerine başvurduğu uzman “çocuğun bu yaşta okuma yazma öğrenemeyeceğini çünkü çocuğun zihinsel gelişim düzeyinin ve bu konudaki ön yaşantılarının buna uygun olmadığını” belirtmiştir. Uzmanın üzerinde durduğu gelişim kav-ramı aşağıdakilerden hangisidir?
  1. Büyüme
  2. Yaşantı zenginliği
  3. Yöntem yanlışlığı
  4. Öğrenme ortamı
  5. Öğrenmeye hazır oluş

8. Gelişimin temel kavramlarından birisi olan “Olgunlaşma” ile ilgili olarak aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
  1. Olgunlaşmada yaş ve sinir sisteminin koordinasyonu önemlidir.
  2. Olgunlaşma öğrenme yaşantılarından bağımsız olarak gerçekleşir.
  3. Olgunlaşma hazır bulunuşluğu da etkiler.
  4. Olgunlaşma dışarıdan kontrol edilen bir süreçtir.
  5. Olgunlaşma büyüme ve gelişimin davranışın yerine getirecek bir düzeye erişimdir.

9. Bir kişinin birey olması bulunduğu sosyal çevreye uyum sağlaması, sağlıklı ve tutarlı kararlar alması ve problemlere çözüm üretmesi en çok aşağıdaki özelliklerin hangisiyle gerçekleşir?
A) Güven B) Özerklik C) Başarı
D) Yeterlik E) Girişimcilik

10. Uzmanlar çocuklarda dil gelişimini biyolojik etmenler ile çevre yaşantılarındaki zenginliklere bağlı olarak açıklamaktadır. 0-3 yaşların önemi vurgulanarak bu dönemde çocuklarında olumlu dil gelişiminin sağlanması için anne – babanın gerekli çevre koşullarını düzenlemeleri gerektiği üzerinde durulmaktadır. Bunun içinde çocukların bu dönemde uygun yaşantılar geçirmeleri gerekmektedir. Aksi takdirde ileriki yaşlarda çocuklar dil öğrenmede zorlanırlar. Uzmanların üzerinde durduğu gelişim kavramı öncelikle aşağıdakilerden hangisidir?
  1. Yaşantı zenginliği
  2. Gelişim süreci
  3. Kritik dönem
  4. Olgunlaşma
  5. Gelişimde kalıtımın ve çevrenin önemi

11. Aşağıdakilerden hangisi Piaget’in zihinsel gelişim dönemlerinden olan işlem öncesi dönemin özelliklerinden birisi değildir?

  1. Gramerli dil yapısını öğrenme
  2. Özelden özele akıl yürütme
  3. Bir işlemi ve süreci tersine çevirebilme
  4. Ben merkezci düşünme
  5. Korunumu kazanamama



12. İlköğretim birinci kademe (1-5 sınıf öğrencileri) somut işlemler döneminde bulunurlar. Bir öğretmen öğrencilerinin bu dönem özelliklerini dikkate alarak işleyeceği derste aşağıdaki etkinliklerden hangisinde verimli olamaz?

  1. Atatürk’ün hayatını drama ile canlandırma
  2. Atatürk’ün çocukluk dönemini resimlerle açıklama
  3. Atatürk ilkelerinin ülkemiz ve dünya için önemini tartışmalarını isteme
  4. Atatürk ile ilgili bir şiir okuma
  5. Atatürk’ün hayatındaki kesitleri oyunlar ile canlandırma


13. Bir sınıf öğretmeni öğrencilerin resim yapma yeteneklerini geliştirmek için önce büyük v iri materyallerden yararlanmış küçük ve estetik özelliği olan materyallerden yararlanmıştır. Böylece öğrencilerin resim yeteneklerini geliştirmiştir. Öğretmen aşağıdaki gelişim ilkelerinden hangisini öncelikle dikkate almıştır?

  1. Gelişimde bireysel ayrılıklar bulunur.
  2. Gelişim genelden – özele devam eder.
  3. Gelişim süreci belli aşamalardan geçer.
  4. Gelişim bir bütündür.
  5. Gelişim nöbetleşe devam eder.



14. Aşağıdakilerden hangisi klasik koşullanmaya göre oluşan bir öğrenmedir?

  1. Bayrağa saygı duyma
  2. Atatürk ile ilgili bir şiir yazma
  3. Öğretmeninin verdiği bir kavrama örnek bulma
  4. Okula düzenli devam etme
  5. Trafik kurallarına uyma



15. Bir çocuk önceleri çok sevdiği ve sürekli yanına gittiği amcasının onu son zamanlarda değişik konularda eleştirmesi ve yönlendirmesi sonucunda onun yanına gitmemeye başlamıştır. Bu durum aşağıdaki kavramlardan hangisiyle açıklanır?

  1. Uyarıcı genellemesi
  2. Sönme
  3. Olumlu transfer
  4. Olumsuz pekiştirme
  5. Uyarıcı ayırt etme

16. Bir çocuk önceleri binerek gezdiği ve hoşlandığı bisikletinden düşerek yararlanmıştır. Daha sonra bisikleti her gördüğünde ağladığı görülmüştür. Bu örnekte bisiklet aşağıdakilerden hangisinin işlevini yerine getirmektedir?

  1. Birincil pekiştireç
  2. Koşulsuz uyaran
  3. Koşullu uyaran
  4. Koşulsuz tepki
  5. Koşullu tepki


17. Öğrencilere her dönemin sonunda verilen karne aşağıdakilerden hangisinin işlevini yerine getirir?

  1. Koşullu tepki
  2. Koşulsuz tepki
  3. İkincil pekiştireç
  4. Birincil pekiştireç
  5. Uyarıcı genellemesi


18. Bir öğrenci yeni aldığı bir bilgisayara yeni bir program yüklemek istemektedir. Bunu aşağıdakilerden hangisine göre yaparsa deneme – yanılma yoluyla öğrenme gerçekleşir?

  1. Bilgisayara farklı ve değişik komutlar vererek programı yükler.
  2. Bilgisayarın yardım menüsüne başvurarak oradaki talimatlara göre hareket eder.
  3. Bilgisayarın kullanım klavuzundan yararlanarak programı yükler.
  4. Öğretmenine sorarak programı bilgisayara yükler.
  5. Başka bir bilgisayarın yükleme programına bakarak işlemi yapar.

19. Aşağıdakilerden hangisi ergenlik döneminde bulunan bireylerin yaşadığı aşırı duygusallık ve içe kapanıklılık durumlarının temel nedeni olarak gösterilebilinir?

  1. Üreme sisteminin devreye girmesi ve hızlı bedensel değişmeler
  2. Bireylerdeki akran gruplarının etkisi
  3. Okul başarılarındaki tutarsızlıklar
  4. Anne baba ve sosyal çevrenin baskısı
  5. Meslek seçimindeki yönelimler


20. Aşağıdakilerden hangisi edimsel koşullanmaya göre öğrenmenin oluşmasındaki en önemli önceliktir?

  1. Davranışın tekrarlarla güçlendirilmesi
  2. Çevre uyaranların düzenlenmesi ve etkili sunulması
  3. Davranışın öğrenci aktivitesine bağlı olarak gerçekleşmesi
  4. Davranışın bir doyumla sonuçlanması
  5. Bireyin davranışı isteyerek ve amaçlı olarak yerine getirmesi

21. Bazı tip öğrenmeler zamanla gerçekleşir. Bireyler bazı tepkileri yaparlar ama aralarındaki bağı hemen kuramazlar. Daha sonra birdenbire oluşur. Örneğin Newton’un yer çekimi yasasını bulması bu şekilde olmuştur. Bir gün ağacın altında dinlenirken başına düşen bir elmanın etkisiyle öğrenme birdenbire gerçekleşmiştir.
Yukarıda açıklanan öğrenme yolu aşağıdakilerden hangisidir?

  1. Deneme – yanılma
  2. Kavrama
  3. Gizil (örtük) öğrenme
  4. Akıl yürütme
  5. Problem çözme

22. Bir öğrenci kardeşinin davranışlarını gözlemiş, kardeşi ders çalışınca yüksek not aldığını ve babasından harçlık aldığını görmüş ve kendiside düzenli ders çalışmaya başlamıştır. Çocuğun bu öğrenmesi aşağıdaki kavramlardan hangisiyle açıklanır?

  1. Dolaylı ceza
  2. Dolaylı yaşantı
  3. Dolaylı duygusallık
  4. Dolaylı pekiştirme
  5. Sosyal etkileşim

23. Özel bir eğitim kurumunda görev yapan Mustafa öğretmen yoğun ve yorucu olan ders programının ortaya çıkardığı olumsuzlukları ortadan kaldırmak için yeni bir beslenme programı başlatmıştır. Buna göre her gün tatlı, ceviz içi fındık ve keçiboynuzu gibi ek besin kaynakları yiyerek bunun sonucunda güç kazanmış ve verimliliğini artırmıştır. Bu durum aşağıdaki kavramlardan hangisiyle açıklanır?

  1. Duyarlık kazanma
  2. Klasik koşullanma
  3. Uyarıcı genellemesi
  4. Davranışın sönmesi
  5. Duyarsızlık kazanma

24. Aşağıdakilerden hangisi insancıl (hümanist) yaklaşımın üzerinde durduğu temel kavramdır?

  1. Güdüleme
  2. Özyeterlik
  3. Benlik kavramı
  4. Gereksinimler
  5. Pekiştireç


25. Son yıllarda anne – baba eğitim programlarının önemi ve kullanımı giderek artmaktadır. Bu programın en önemli amaçlarından biriside anne babaların ev ortamında doğru ve tutarlı davranışlar göstermelerini ve çocuklar için örnek almalarını sağlamaktadır. Bu tür bir etkileşimden öncelikle aşağı-daki öğrenme yaklaşımlarından hangisi yararlanır?

  1. Klasik koşullanma
  2. Edimsel koşullanma
  3. Sosyal öğrenme
  4. Bilişsel öğrenme
  5. Bitişik öğrenme

26. Televizyonda izlediği bir hırsızlık olayına karşılık olarak yaptığı yorumda bir kişinin sebebi ne olursa olsun kimse kimsenin özel eşyasını izinsiz ve habersiz alamaz.” Şeklinde açıklama yaparak hırsızın suçlu olduğunu ifade etmesi hangi ahlak çevresinde olduğunu gösterir?

  1. Yasa ve düzen eğilimi
  2. İyi çocuk eğilim
  3. Saf çıkarcı (araçsal amaç)
  4. Toplumsal sözleşme ve uyum
  5. Evrensel ahlak ilkeleri




27. Bireylerin istedikleri ulaşmaya çalıştıkları uyaranları elde edememeleri durumunda ilk olarak yaşadıkları gerilim durumu aşağıdakilerden hangisidir?

  1. Üzüntü
  2. Kaygı
  3. Korku
  4. Engelleme
  5. Saldırganlık


28. Aşağıdakilerin hangisi benlik kavramının alt boyutlarından birisi değildir?

  1. Akademik benlik
  2. Özyeterliğe dönük benlik
  3. Sosyal benlik
  4. Duygusal benlik
  5. Bedensel benlik


29. Özellikle ergenlik döneminde bulunan bireylerde zaman zaman görülen boşluk ve kararsızlık durumları onların karşılaştıkları problemler karşısında çözüm üretememelerine sebep olmaktadır. Bu durumda olan bireyler için aşağıdaki kimlik statülerinden hangisi söylenebilir?

  1. Moratoryum kişilik
  2. İpotekli kişilik
  3. Karmaşalı (dağınık)kişilik
  4. Androjen kişilik
  5. Öznel kişilik


30. Okul öncesi dönem çocuklarında görülen araştırma merak ve belirsizlikten kurtulma gibi eğilimlerin sonucunda sürekli soru sordukları ve çevreyi anlamaya çalıştıkları bir gerçektir. Bu durumda sürekli baskı ve tepki gören çocuklarda aşağıdaki özelliklerden öncelikle hangisi gelişir?

  1. Güvensizlik
  2. Kuşku ve utanç
  3. Suçluluk
  4. Başarısızlık
  5. Aşağılık

31. Öğretmen dersin başında konu ile ilgili ilginç bir olay anlatır. Dersin konusunu ve kazandırılacak davranışları söyler. Soru sorar; doğru cevap verenlere “aferin” der, yanlış ya da eksik yanıtlayanlara doğruyu bulmalarında yardımcı olur.”
Yukarıda verilen eğitim durumunda aşağıdakilerden hangisine yer verilmemiştir?

  1. Hedeften haberdar etme
  2. Dönüt ve düzeltme verme
  3. Dikkati çekme
  4. Pekiştireç verme
  5. Ön bilgileri hatırlatma


32. Öğrenme – öğretme sürecinde yönlen-dirici aşağıdakilerden hangisidir?

  1. Okul müdürü
  2. Öğretmen
  3. Milli Eğitim Müdürü
  4. Öğrenci velisi
  5. Program geliştirme uzmanı




33. Sınıfta konuşma alışkanlığı olan bir öğrenciyi, bu davranışlarından vazgeçirebilmek için, öğretmenin yapacağı en uygun davranış aşağıdakilerden hangisidir?

  1. Öğrenciyi konuşmaması için uyarmak
  2. Öğrenciye uygun bir ceza vermek
  3. Öğrencinin konuşma davranışını görmezden gelmek, doğru davranışlarını pekiştirmek
  4. Ders esnasında konuşan öğrencilerin diğer öğrencilere verdikleri zarar konusunda açıklamalarda bulunmak yapmak
  5. Konuşma alışkanlığı olan öğrencileri sınıf dışına çıkarmak


34. Bir babanın çocuklarına verdiği haftalık harçlıklar, hangi türden bir pekiştirme tarifesine örnektir?

  1. Sabit oranlı
  2. Değişken oranlı
  3. Sabit aralıklı
  4. Değişken aralıklı
  5. Sürekli



35. Uzun süreli bellekte saklanan bir bilginin unutulması, aşağıdakilerin hangisiyle açıklanır?

  1. Bilginin tamamen yok olması
  2. Bilginin uzun süreli bellekte aranamaması
  3. Uzun süreli bellekte saklanan bilginin geri getirilememesi
  4. Uzun süreli belleğin deforme olması
  5. Uzun süreli bellekte duyusal bellek arasında iletişim kurulamaması


  1. Öğretmenin fen dersinde öğrencilerden “Gezegenlerimiz ve dünyamızın konusu ile ilgili akıllarına gelen tüm fikirleri söylemelerini ister. Söylenenleri tahtaya yazar ve sınıfla bir değerlendirme yapar. Öğretmen grupla öğrenme tekniklerinden hangisini kullanmıştır?

  1. Soru – cevap
  2. Altı şapkalı düşünme
  3. İkili – grup çalışmaları
  4. Eğitsel oyunlar
  5. Beyin fırtınası


37. Bir ehliyet kursunda motor ile ilgili bilgilerin bir araba üzerinde verilmesi hangi öğretme tekniğine örnek verilebilir?

  1. Örnek olay
  2. Gösteri
  3. İş performansı
  4. Anlatma
  5. Rol yapma




38. Konuşmacı bir grubun bilimsel ağırlığı olan bir konuyu dinleyici önünde tartıştıkları teknik aşağıdakilerden hangisidir?

  1. Panel
  2. Senpozyum
  3. Kolokyum
  4. Forum
  5. Açık oturum



39. Aşağıdakilerden hangisi ikincil pekiştireci tanımlayan ifadedir?

  1. Koşulsuz tepkiyi meydana getiren nötr uyaran
  2. Koşulsuz tepkiyi meydana getiren koşullu uyaran
  3. Koşulsuz tepkiyi meydana getiren koşulsuz uyaran
  4. Koşullu tepkiyi meydana getiren koşullu uyaran
  5. Koşulsuz tepkiyi meydana getiren doğal uyaran


40. I. Sürekli pekiştirme
II. Zaman aralıklı pekiştirme
III. Oran aralıklı pekiştirme
IV. Premack ilkesi
V. Birincil pekiştireç
Yazı yazmayı sevmeyen fakat bisiklete binmekten hoşlanan bir çocuğa yazı yazdırabilmek için, bisiklet binmeyi pekiştireç olarak kullanmak isteyen bir öğretmen, yukarıdakilerden hangisinden yararlanabilir?

A) I B) II C) III D) IV E) V

41. Çoklu zekanın uygulandığı sınıf içi etkinliklerde görsel / uzamsal zekaya ilişkin etkinlikler aşağıdakilerden hangisidir?

  1. Hikaye yazma
  2. Kavram haritası yapma
  3. Gitar çalma
  4. Mektup yazma
  5. Hatıra defteri tutma

42. Aşağıdakilerden hangisi “yapılandırmacılık” yaklaşımının özelliklerin-den değildir?

  1. Bilgi derinlemesine incelenir
  2. Tek doğru yerine çoklu gerçekler vardır.
  3. Öğrenciye bilgiler anlamlı olarak aktarılır.
  4. Öğrencinin aktif olduğu yöntemler kullanılır.
  5. Öğrenmede zihinsel süreç önemlidir.

43. Mevcut zihinsel yapısı içinde bir köpek şeması barındırmakta olan bir çocuk ilk kez kedi gördüğünde bunu köpek şeması ile birleştirerek kediye köpek demiş ve bir süre sonra bu yanlışı düzelterek zihninde kedi için yeni bir şema oluşturmuştur. Bu durumda çocuk sırası ile hangi zihinsel işlemleri gerçekleştirmiştir?

  1. Önce özümleme, sonra uyumsama yapmıştır.
  2. Önce uyumsama, sonra özümleme yapmıştır.
  3. Önce özümleme, sonra uyum sağlama yapmıştır.
  4. Önce uyumsama, sonra dengeleme yapmıştır.
  5. Önce uyum sağlama, sonra dengeleme yapmıştır.

44. Öğrenme sürecinde kavramların ve ilkelerin öğrenilmesiyle, problem çözme ve eleştirel düşünce konularına ağırlık veren öğrenme kuramı aşağıdakilerden hangisidir?

  1. Gözleyerek öğrenme
  2. Klasik koşullanma
  3. Edimsel koşullan
  4. Bilişsel öğrenme
  5. Yapısalcı öğrenme

45. Maslow’a göre birey öncelikle hangi ihtiyacını doyurmaya yönelik davranışları yapmak için güdülenir?

  1. Statü kazanma ihtiyacı
  2. Saygı gösterme ihtiyacı
  3. Bir gruba ait olma ihtiyacı
  4. Güvenlik ihtiyacı
  5. Barınma ve beslenme


46. Aşağıdakilerden hangisi öğrenciyi güdüleme yollarından biri değildir?

  1. Öğrencilerin olumlu benlik kavramı geliştirmelerine yardımcı olmak
  2. Öğrencileri kendi başlarına öğrenme konusunda cesaretlendirmek
  3. Öğrencilerin kapasitelerini geliştirmelerini sağlamak
  4. Öğrencilerden en mükemmeli başarmalarını istemek
  5. Öğrencilere çeşitli sorumluluklarıyla ilgili seçenek sunmak
47. Aşağıdakilerden hangisi kendini gerçekleştiren bir bireyin özelliklerinden biri değildir?

  1. Yaptığı hataların üzerinde durması
  2. Kendini daha gerçekçi bir gözle algılayabilmesi
  3. Çevresine dengeli bir uyum yapabilmesi
  4. Kendine uygun seçimler yapabilmesi
  5. Problemlerine uygun çözümler bulabilmesi

48. Derse geç kalma alışkanlığı geliştirmiş bir öğrenciyi, bu alışkanlığından vazgeçirmede etkili olabilecek en uygun öğretmen davranışı hangisidir?

  1. Öğrencinin dersin kalan kısmına katılma-sına izin vermemek
  2. Öğrenciyi okul yönetimine şikayet etmek
  3. Durumu öğrencinin ailesine bildirmek
  4. Öğrencinin geç kalma davranışlarını pekiştirmeyerek sönmesini sağlamak
  5. Öğrenciye devamsızlığının başarı durumunu da olumsuz biçimde etkileyeceğini açıklamak

49. Kavram haritalarının kullanılmasının sağladığı en önemli yarar aşağıdakilerden hangisidir?

  1. Öğrenilen konular öğrenciler tarafından görsel hale getirilebilir.
  2. Bilgiler arasındaki ilişkiler açık hale getirilerek, aralarında anlamlı bağlar kurulabilir.
  3. Öğrenilen konuların özetlenmesini sağlanabilir.
  4. Üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine katkıda bulunabilir.
  5. Öğrenciler öğrendiklerini kendileri anlamlı hale getirebilirler


50. Proje tabanlı öğrenme yaklaşımı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?

  1. Farklı disiplinler birlikte işe koşulmaktadır.
  2. Öğrenci araştırmacı, öğretmen ise rehber rolündedir.
  3. Değerlendirmeye öğrenci etkin bir biçimde katılmaktadır
  4. Bilgiye kesin ve doğru bir şekilde ulaşmak önemlidir.
  5. Bireysel ya da grup etkinlikleri şeklinde yürütülmektedir.

51. Aşağıdakilerden hangisi sınıfta öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeyi amaçlayan bir öğretmenin kullanacağı sorular arasında yer almaz?

  1. Bu konuda siz ne düşünüyorsunuz?
  2. İnsanlara yardım etmekten hoşlanır mısınız?
  3. İnsanları dinlemekten hoşlanmadığınız zamanlar olur mu?
  4. Siz olsaydınız ne hissederdiniz?
  5. Bu kanıtlar sizce yeterli mi?


52. Bir öğrenci kendisi için zor ve önemli bir sınava girecektir. Öğrenci daha önce buna benzer sınavlarda sürekli başarılı olduğu için kendi potansiyelini inanmakta ve bu sınavı da başarıyla sonuçlandıracağını ifade etmektedir. Bu durum aşağıdaki öğrenme yaklaşımlarından hangisiyle açıklanır?

  1. Kavrama yoluyla öğrenme
  2. Deneme – yanılma yoluyla öğrenme
  3. Sosyal öğrenme
  4. Edimsel koşullanma
  5. Klasik koşullanma

53. Dersinde örnek olay yöntemini kullanan bir öğretmen sınıfa getirdiği örnek olaya yönelik öncelikle hangi ölçütü dikkate almalıdır?

  1. Örnekler güncel olmalıdır
  2. Öğrenci düzeyine uygun olmalıdır
  3. Hedeflere uygun olmalıdır
  4. Yakın çevreden olmalıdır
  5. Anlamlı bir bütün oluşturmalıdır

54. Bir derste aşamalık ilişkisinin yüksek olduğu bilinmektedir. Böyle bir ders için öğrenci başarısını etkileyen en önemli etken aşağıdakilerden hangisinde vurgulanmaktadır?

  1. Öğrencilerin derse karşı olumlu tutum geliştirmiş olmaları
  2. Öğrencilere yeterli sayıda olumlu pekiştireç verilmesi
  3. Öğrencilere dersin başında hedefler hakkında bilgi verilmesi
  4. Öğrencilerin dersin konuları ile ilgili ön koşul davranışlara sahip olması
  5. Birbirinden farklı tekniklerle ders işlemenin söz konusu olması

55. Aşağıdakilerden hangisi beyin fırtınası tekniğinin örneklerinden biri değildir?

  1. Katılımcılar görüş ve önerilerini özgür bir ortamda ifade ederler.
  2. Katılımcıların yaratıcılık yeteneğini geliştirmek amacıyla kullanılabilir.
  3. Grubun uygun bulmadığı görüş ve öneriler üzerinde durulmaz.
  4. Bu teknikte katılımcılar sorunlara değişik özgün çözümlerini yansıtırlar.
  5. Genellikle çeşitli sorunlara çözüm üretmek için kullanılan iyi bir yoldur.

56. Sınavdan yüksek not alan çocuğunu bundan dolayı ödüllendirmek isteyen bir anne, aşağıdakilerden hangisinde olumsuz pekiştireç kullanmıştır?

  1. Akşam evde çocuktan övgü ile söz etmesi
  2. Yüksek not alan çocuğuna para vermesi
  3. Çocuğun bilgisayarda oyun oynamasına izin vermesi
  4. Çocuğa evin etrafındaki çöpleri toplattırmaktan vazgeçmesi
  5. Çocuğuna istediği bir topu alması


57. Aşağıdakilerden hangisi örtük program çerçevesinde gerçekleştirilen bir etkinliktir?

  1. Bir müzik aletinin tanıtılması
  2. Matematik problemlerinin çözülmesi
  3. Fen bilgisi dersinde belirlenen deneyin yapılması
  4. Müze ziyaretinin gerçekleştirilmesi
  5. Beden eğitimi dersinde üç adım atlama çalışmasının yapılması


58. Tam öğrenme yaklaşımında ünite sonlarında kullanılan izleme testleri ile aşağıdaki özelliklerden hangisine ulaşılamaz?

  1. Öğrenme eksikliklerini belirleme
  2. Öğrenme düzeyini belirleme
  3. Bir sonraki üniteye geçiş için karar alma
  4. Öğretim hizmetlerinin niteliğinin öğrenme üzerindeki etkisini görme
  5. Eksik öğrenenler için ek öğretim hizmetlerini sunmaya karar verme


59. Bilgilerin insan zihninde nasıl tutunduğunu nasıl kodlandığını ve nasıl hatırlandığını açıklayan en kapsamlı öğrenme yaklaşımının adı nedir?

  1. Davranışçı öğrenme kuramı
  2. Sosyal – bilişsel kuram
  3. Bilgi işleme modeli
  4. Yapısalcı kuram
  5. Analitik öğrenme


60. Bir okul yönetimi okullarındaki öğrencilerin yaratıcılık özelliklerinin geliştirilmesini istemektedir. Bu nedenle okulda çalışan öğretmenlere yaratıcı bireyler geliştirmekle ilgili belirli teknikler açıklamaktadırlar. Aşağıdakilerden hangisi bu tekniklerde yer alamaz?

  1. Öğrencilerin rahat bir ortamda çalışmasını sağlayın
  2. Öğrencilerin yaptığı hatalar üzerinde durun.
  3. Öğrencilerin deneme yanılma yoluyla keşfetmelerine izin verin.
  4. Ders saatleri konusunda esnek davranmaya çalışın
  5. Ders programlarına sıkı sıkıya bağlı kalmayın


61. Bir müzik öğretmeni öğrencilerine bir gitarın nasıl tutulacağı, nasıl çalınacağı, notaların nasıl sese dönüşeceğini öğretmek istemektedir. Bu öğretmenin amacına ulaşması için kullanabileceği en uygun öğretim tekniği hangisidir?

  1. Tartışma
  2. Beyin fırtınası
  3. Gösterip yaptırma
  4. Düz anlatım
  5. Soru – cevap


62. Ders kitaplarının seçiminde aşağıdaki ölçütlerden hangisinin dikkate alınma zorunluluğu yoktur?

  1. Açık ve anlaşılır bir dil kullanılması
  2. Yardımcı ders kitaplarıyla desteklenmesi
  3. Bilimsel hatalardan arınık olması
  4. Görsel imgelerle desteklenmesi
  5. Hitap ettiği yaş düzeyine uygun nitelikte olması


  



 
63. Bir öğrenci öğrenilecek yeni konuyu öğrenmek için gerekli ön öğrenmelere sahip olmadığı halde öğretmen öğrencinin konuyu öğrenmesi için onu zorlamaktadır.
Bu öğrencide aşağıdaki davranışlardan hangisinin görülmesi beklenebilir?

  1. Öğrenmenin gerçekleşmesi zaman alsa da öğrenme gerçekleşir.
  2. Öğrenci öğrenemez ve baskı öğrencide gerginlik yaratır.
  3. Öğrenci yapılan etkinliği anlamlı bulduğu için üst düzeyde güdülenir.
  4. Konu öğrencide merak uyandırır ve öğrenci çaba gösterir.
  5. Bilgiler öğrenilir ve gösterilen çabadan ötürü kalıcı bir iz bırakır.





64. Öğrenme koşulları sağlandığında herhangi bir konuyu herkesin öğrenebileceği görüşünden yola çıkarsak aşağıdakilerden hangisi bu görüşe uygun bir davranış olmaz?

  1. ortamı düzenlerken öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçlarını dikkate almalıyız.
  2. Her öğrencinin öğrenme hızının farklı olduğu görüşüyle hareket etmeliyiz.
  3. Öğrenme esnasında doğruları pekiştirip yanlışları düzeltmeliyiz.
  4. Öğrencinin öğrenemediği konuları atlayıp yeni konuları öğrenme imkanları sağlamalıyız.
  5. Öğrenmenin sağlanması için ipucu ve dönüt-düzeltme sunmalıyız.




65. Tıp fakültesinde öğrencilere canlı bir kişinin üzerinde yapılıyormuş gibi kadavra üzerinde böbrek ameliyatı uygulaması yaptırılmaktadır. Bu etkinliğe yönelik seçilen öğretim tekniği aşağıdakilerden hangisidir?

  1. Benzetim
  2. Rol yapma
  3. İkili ve grup çalışması
  4. Doğaçlama
  5. Mikro öğretim




66. İlköğretim ilk kademe birinci sınıfta görev yapmakta olan bir öğretmen derslerini ağırlıklı olarak eğitsel oyunları kullanarak işlemektedir. Öğretmenin bu yolu tercih etmesinin en önemli nedeni aşağıdakilerden hangisidir?

  1. Öğrencilerin öğretmenlerin daha güçlü hale gelmesi
  2. Öğrencilerin gelişim özellikleri gereği oyunla öğrenmeye daha uygun yapıda olmaları
  3. Öğrencilerin bu yolla öğrenmelerinin daha kolay hale gelmesi
  4. Bu dönem işlenen derslerin oyunla öğretilmeye uygun olması
  5. Öğretmenin bu yolla içeriği daha kolay aktarması

67. İhtiyaçların belirlenmesi ile başlayan ve sırasıyla hedef ve davranışların, içeriğin eğitim durumlarının ve sınama durumlarını belirlendiği program modeli aşağıdakilerden hangisidir?

  1. Taba modeli
  2. Tyler modeli
  3. Heirekson modeli
  4. Geleneksel model
  5. Yenilikçi model

68. Aşağıdakilerden hangisi bir ölçme işlemidir?

  1. Bir çoktan seçmeli test için puanlama anahtarının hazırlanması
  2. Öğrencinin İngilizce dersinden sözlü yoklamaya girmesi
  3. Matematik dersinden sınav yapılan bir sınıfın standart sapmasının bulunması
  4. Beden eğitimi dersinden bir öğrencinin başarılı sayılmasına karar verilmesi
  5. Türkçe dersinde yapılan yazılı yoklamada bir öğrencinin verdiği cevapların doğruluk derecesinin bir puanla belirlenmesi

69. Aşağıdakilerden hangisi öğretim sürecinde belirtke tablosu kullanmanın ortaya çıkardığı faydalardan birisi değildir?

  1. Hedeflerin niteliğini belirler.
  2. İçerik ile hedef alanları arasında ilişki kurar.
  3. Ölçmede uygun soru belirlenmesini sağlar.
  4. Eğitim durumlarını belirlemede yardımcı olur.
  5. Hedeflerin davranışa dönüştürülebilmesini sağlar.


70. Aşağıdakilerden hangisi eğitimde yapılan “dolaylı ölçme” ye bir örnek olarak gösterilebilir?

  1. Bir sınıftaki sıra sayısının belirlenmesi
  2. Beden eğitimi dersinde kullanılan top sayısının belirlenmesi
  3. Okulun basketbol takımına girmek için sınırın 175 cm olarak belirlenmesi
  4. Bir öğrencinin matematik dersinin sınavında 60 puan alması
  5. Bir öğrencinin sömestrde alacağı dersleri belirlemesi
71. Bu yöntem kısa zamanda kapsamlı içeriğin geniş gruplara aktarılmasında kullanılan ve öğretmenler tarafından kolaylıkla uygulanan bir yöntemdir.
Bu açıklama aşağıdakilerden hangisiyle ilgilidir?

  1. Tartışma yönteminin etkiliği
  2. Soru – cevap yönteminin etkiliği
  3. Anlatım yönteminin etkiliği
  4. Anlatım yöntemini diğer yöntemlerden üstün kılan özellikler
  5. Anlatım yönteminin sınırlılığı

72. Aşağıdakilerden hangisi programlı öğretim öğretme yaklaşımının ilkelerinden birisi değildir?

  1. Küçük adımlar
  2. Etkin katılım
  3. Grup başarısı
  4. Anında dönüt
  5. Pekiştireç


73. Nitel ölçme araçları kullanılarak yapılan ölçme işlemi ile öncelikle aşağıdakilerin hangisine ulaşılır?

  1. Öğrencinin öğrenme düzeyi sayısal olarak belirlenir.
  2. Öğrencinin başarı derecesi belirlenir.
  3. Öğrencinin niteliğe sahip olma düzeyi iyi-orta-kötü gibi ifadelerle betimlenir.
  4. Öğrencinin öğrenme eksiklikleri belirlenir.
  5. Öğrencinin başarı düzeyi belirlenir.

74. Bir öğretmen yaptığı değerlendirmede farklı amaçlara ulaşmayı istemektedir. Bunun için I,II,III ve IV numaralı değerlendirme uygulamaları yapmıştır. Sırasıyla bu uygulamalar hangi değerlendirme türüne girmektedir?

I. Türkçe dersinde öğrencilerin dönem sonunda alacakları notu belirlenen sınıfın aritmetik ortalamasını dikkate alma
II. İngilizce bilgisi en iyi olan ilk beş öğrenciyi belirlemek
III. Matematik dersinde öğrencilerin öğrenme eksikliklerini belirlemek
IV. Beden eğitimi dersinde 100 metreyi 12 sn. de koşan öğrenciyi başarılı kabul etmek

I. değ.
II.değ
III.değ
IV.değ
A)
Bağıl
Bağıl
Mutlak
Mutlak
B)
Bağıl
Bağıl
Mutlak
Bağıl
C)
Bağıl
Bağıl
Bağıl
Mutlak
D)
Bağıl
Mutlak
Mutlak
Mutlak
E)
Bağıl
Mutlak
Mutlak
Bağıl







75. Aşağıdakilerden hangisi eğitimin hedefleriyle ilgili sınıflamada psikomotor alan içerisinde yer alır?

  1. Matematik dersine yönelik tutum
  2. Matematiksel bir problemi çözme
  3. Özgün bir kompozisyon yazma
  4. Bilgisayarda “kelime işlem” programını kullanma
  5. Ünitede geçen kavramlara örnek verme
76. Bir öğrencinin İngilizce dersinde verilen Türkçe bir cümleyi İngilizce karşılığına çevirme aşağıdaki hedef alanlarından hangisine örnek olarak gösterilebilir?

  1. Kavrama
  2. Uygulama
  3. Analiz
  4. Sentez
  5. Değerlendirme


77. Bir dersin notlarının dağılımına ilişkin olarak “yığılmasının sağda toplandığı, sola çarpık dağılım” açıklaması ile aşağıdakilerden hangisi ifade eder?

  1. Grup başarılıdır, test ve sorular kolaydır
  2. Grup homojendir, benzer özellikler göstermektedir.
  3. Grup başarısızdır, test ve sorular zordur.
  4. Grup heterojendir, farklı özellikler göstermektedir.
  5. Grubun dağılımı simetriktir.



78,79,80. soruları aşağıdaki tabloya göre cevap veriniz.


Tepe değer (mod)
Ortanca
(medyan)
Standart sapma
Alinin notu
Türk
65
70
70
6
50
Mat
36
55
40
5
46
Fizik
40
40
40
8
45
Kim
35
20
30
9
50
Coğ
80
40
45
12
90


78. Bu bilgilere göre Ali’nin sırasıyla en başarılı ve en başarısız olduğu dersler hangileridir?

  1. Matematik-Türkçe
  2. Matematik- Kimya
  3. Coğrafya-matematik
  4. Coğrafya-Fizik
  5. Coğrafya-Türkçe


79. En yüksek ve ne düşük ortalama öğrenme düzeyleri sırasıyla hangi derslerdir?

  1. Coğrafya-Kimya
  2. Matematik-Coğrafya
  3. Türkçe-Kimya
  4. Fizik-Kimya
  5. Kimya-Matematik


80. Öğrenciler arasında heterojen özelliğin (farklılaşmanın) en fazla olduğu ders hangisidir?

  1. Coğrafya
  2. Türkçe
  3. Matematik
  4. Fizik
  5. Kimya
81. Öğrencilerde yalnızca hatırlama düzeyinde ve ezber bilgi ağırlıklı öğrenmeleri ölçmeye çalışan bir öğretmen öncelikle aşağıdaki ölçme araçlarından hangisini kullan-malıdır?

  1. Çoktan seçmeli
  2. Eleştirmeli
  3. Doğru –yanlış testi
  4. Boşluk doldurma
  5. Yazılı yoklama

82. İngilizce dersinde öğrencilerin dili kullanma, telafuz ve diksiyon gibi özelliklerini ölçmek isteyen bir öğretmen öncelikle aşağıdaki ölçme araçlarından hangisini kullanmalıdır?

  1. Çoktan seçmeli
  2. Performans testi
  3. Sözlü yoklama
  4. Yazılı yoklama
  5. Doğru – yanlış testi


83. Aşağıdakilerden hangisi bir sınavın geçerliliğini arttırıcı etkenlerden biridir?

  1. Puanlama güvenirliğinin olmaması
  2. Sınav sorularının kolay olması
  3. Sorularla ilgili ipucu verilmesi
  4. Soruların tekrar sorulması
  5. Sınav planının yapılması

84. Bir öğretmen öğrencinin sınav kağıdını puanlarken konuyla ilgili bilgilerin dışında, yazı güzelliği, ifade biçimi ve öğrencinin sınıftaki performansını da düşünerek not vermiştir. Öğretmenin yaptığı öncelikle ölçme aracının hangi özelliğini etkiler?

  1. Geçerlik
  2. Güvenirlik
  3. Kullanışlılık
  4. Yordama geçerliği
  5. Yapı geçerliği


85. Aşağıdakilerden hangisi bir testin güvenirliğini artırıcı bir etkendir?

  1. Soruların güçlük düzeyinin artırılması
  2. Soru sayısının artırılması
  3. Soruların anlaşılma düzeyinin düşük olması
  4. Soruların ayırt ediciliğinin düşük olması
  5. Sınav süresinin kısa olması



86. Bir öğretmen test planı hazırlarken sınavın süresini belirlemeye çalışmaktadır. Öğretmen sınav için uygun süreyi belirlerken öncelikle dikkat etmesi gereken aşağıda-kilerden hangisidir?

  1. Sınavın hedefi
  2. Sınavın güçlük düzeyi
  3. Sınıftaki ortalama öğrenci düzeyi
  4. Sınıftaki en düşük ortalama öğrenci düzeyi
  5. Soru sayısı

87. “Geçerliği yüksek bir testin güvenirliğinde yüksek olması” aşağıdaki ifadelerden hangisiyle açıklanır?

  1. Test puanlarının tutarlılığı yüksektir; ancak test kapsamı ölçülecek davranışları örneklemede yetersiz kalmıştır.
  2. Test kapsamı ölçülerek davranışları örneklemede yetersiz, ancak yordama ve yapı geçerliği düşüktür.
  3. Test kapsamı ölçülecek davranışları örneklemede yeterli; test puanlarının kararlılığı yüksektir.
  4. Test puanları beklenene yakın biçimde dağılmakta, test kapsamı ölçülmek istenen davranışları örneklemektedir.
  5. Test puanlarının standart hatası büyüktür ancak, testteki çok sayıdaki soru kararlılığı düşürmüştür.


88. Bir ölçme aracının bağımsız puanlayıcılar tarafından puanlanması sonucunda aynı sonuçlara ulaşılması öncelikle aşağıdakilerden hangisiyle açıklanır?

  1. Sınavın geçerliliğinin yükselmesi
  2. Maddelerin (soruların)uygun güçlükte seçilmesi
  3. Puanlama güvenirliğinin sağlanması
  4. Maddelerin (soruların) ayırtedicilik düzeylerinin yükseltilmesi
  5. Puanlamanın yalın ve kolay olması


89. Son yıllarda ürün örneklerine ve bireysel gelişim düzeyine yönelik olarak yapılan portfölyo değerlendirme yaklaşımı eğitime önemli yenilikler getirmektedir. Aşağıdakilerden hangisi bu yeniliklerden birisi değildir?

  1. Öğrencinin değişik zamanlarda ne düzeyde öğrendiği belirlenir.
  2. Öğrencinin ilgi ve yetenek alanlarının belirlenmesi ve geliştirilmesi
  3. Öğretmenlere öğrencinin tanınması ile ilgili dönüt vermesi
  4. Öğrencilerin öğrenme derecelerinin hatasız bir şekilde sayısal olarak belirlenmesi
  5. Öğrencinin gelecekteki gidebilecekleri uygun eğitim programlarını belirlemek





90. Bir öğretmen öğrencilerin lisedeki başarı notlarına bakarak hangilerinin ÖSS’de hangi programlarda başarılı olabileceklerini belirlemeye çalışmaktadır. Öğretmenin yaptığı aşağıdakilerden hangisiyle açıklanır?

  1. Kapsam geçerliği
  2. Yordama geçerliği
  3. Yapı geçerliği
  4. Güvenirlik
  5. Görünüş geçerliği
91. “Bir maddenin ayırt edicilik gücünün yüksek olması” aşağıdaki ifadelerden hangisiyle açıklanır?
  1. Soruyu bilenlerin çoğu doğru, bilmeyenlerin çoğu yanlış cevaplamıştır.
  2. Soruya doğru cevap verenlerin sayısı, yanlış cevap verenlerin sayısından daha fazladır.
  3. Öğrencilerin öğrenme düzeyleri o maddede çok farklıdır.
  4. Soruyu doğru cevaplayan öğrencilerin çoğu yüksek not almıştır.
  5. Soru bilen ve bilmeyen öğrencileri ayırt edememiştir.

92. Bir dersin öğrenme düzeyini ve öğrenci başarısını ölçmek için yapılan değerlendirme aşağıda-kilerden hangisidir?
  1. Erişi testi
  2. Hazır bulunuşluk testi
  3. Seçme testi
  4. İzleme testi
  5. Ünite testi

93. Bir sınıfta farklı bilişsel, duyuşsal ve psikomotor özelliklere sahip öğrenciler için öğretmen öğretim etkinliklerini düzenlerken aşağıdakilerden hangi-sini öncelikle dikkate almalıdır?
  1. Sınıftaki ortalama öğrenci düzeyini ele almalıdır.
  2. Değişik öğretim yöntemle tekniklerini geliştirmelidir.
  3. Öğrencilerin ortak özelliklerini geliştirmeye öncelik vermelidir.
  4. Öğrencilerin öğrenme düzeylerini yakınlaştırmaya çalışmalıdır.
  5. Sınıfta öğretim planlarına uygun öğretim yapılmalıdır.

94. Aşağıda verilen program geliştirme sürecinde içerik düzenleme yaklaşımlarına ilişkin açıklamalar sırasıyla hangi seçenekte doğru verilmiştir?
I. Öğrenme üniteleri anlamlı parçalar halinde birbirleriyle bağlantılı ya da bağlantısız olarak düzenlenir.
II. Aşamalılık gösteren, önkoşul ilişkileri gösteren konuların hiyerarşik olarak sıralanması
III. Konuları yeri ve zamanı gelince verilmek üzere yıllara ve sınıflara yaymak
IV. İlk yıllarda geniş tabanlı konuların ele alınması ve giderek küçük birimlerde derinlemesine olarak konuların düzenlenmesi

  1. Modüler, pramidsel, sarmal, doğrusal
  2. Modüler, sarmal, pramidsel, doğrusal
  3. Modüler, doğrusal, pramidsel, sarmal
  4. Sarmal, doğrusal, modüler, pramidsel
  5. Modüler, doğrusal, sarmal, pramidsel

95. Aşağıda verilen hedef alanları ve hedef düzeyleri hangisinde yanlış verilmiştir?

  1. Bilgi – ünitede geçen kavramlar bilgisi
  2. Kavrama – bir kavrama örnek verme
  3. Uygulama – kurallarına uygun bir cümle yazma
  4. Analiz – yeni bir ilişki saptama
  5. Değerlendirme – bir kompozisyona başlık bulma


96. Aşağıdakilerden hangisi öğretme – öğrenme sürecinden elde edilen “öğrenme ürünü” nü belirleyen temel etkenlerden biri değildir?
  1. Önkoşul bilgiler
  2. Öğrencinin konuya tutumu
  3. Problem çözme gücü
  4. Öğretim hizmeti
  5. Sınıf yönetim ilkeleri

97. Aşağıdakilerden hangisi program geliştirme sürecinde “program tasarımı” çalışmalarının temelini oluşturur?
  1. Program geliştirme sürecinin zaman planının yapılması
  2. Program geliştirme çalışma gruplarlının oluşturulması
  3. Programın hangi öğesine, ne kadar ağırlık verileceğinin belirlenmesi
  4. Program geliştirme modellerine karar verme
  5. Program geliştirme yaklaşımlarını belirleme

98. Aşağıdakilerden hangisi “konu-alanı merkezli” yaklaşımın dayandığı ilkelerden birisi değildir?
  1. Evrensel değerleri ve doğruları kapsayan konular uzmanlar tarafından belirlenir.
  2. Yaşam şartları ve toplumsal sorunlar konu belirlemede kullanılır.
  3. Öğrencilerin ilgi yetenek ve hazır bulunuşluk düzeyleri dikkate alınır.
  4. Temel kaynak kitaptır.
  5. Öğretim sunuş yoluyla yapılır.

99. Öğretim hedeflerinin davranışa dönüştürülmesinin en önemli amacı aşağıdakilerden hangisidir?
  1. Uygun yöntem ve teknikleri belirleme
  2. Ölçmeye klavuzluk yapmak
  3. Programın etkililiğini artırmak
  4. Hedeflerin tutarlılığını sağlamak
  5. Öğrenme eksikliklerini belirleme

100.Bir toplumda, kültürel mirasın bir sonraki kuşaklara aktarılması, insanların içinde yaşadığı topluma uyumunun kolaylaştırılması ve bireyin sosyalleşmesinin sağlaması eğitimin aşağıdaki işlevlerinden hangisine girer?

  1. Siyasal işlevi
  2. Ekonomik işlevi
  3. Toplumsal işlevi
  4. Bireysel işlevi
  5. Eşitlikçi işlevi

101.Aşağıdakilerin hangisi, 1739 sayılı Milli Eğitim temel kanununda yer alan öğretmen tanımıdır?
  1. Okul denen resmi kurumlarda çalışan, pedagojik formasyona sahip birey
  2. Kendi alan bilgisini, eğitim bilimleri doğrultusunda öğrencilere aktaran uzman
  3. Belli bir plan ve program dahilinde, eğitim hizmetlerini yürüten ihtisas sahibi kimse
  4. Devletin eğitim ve öğretim ve bununla ilgili yönetim görevlerini üzerine alan özel bir ihtisas mesleği
  5. Çağdaş bilim ve eğitim alanlarında uzman kimse

102. Lise birinci sınıf öğrencisi olan Ahmet, normalde hem akademik başarısı, hem davranışları hem de arkadaşları ile ilişkileri açısından başarılı ve örnek bir öğrencidir. Bir gün Matematik dersinde öğretmeni, dersin konusunu ve amacını anlatıp dersin içeriğini vermeye geçtiği bir sırada, Ahmet’in dersle ilgilenmediğini, önündeki deftere anlamsız çizgilerle bir şeyler karaladığını görmüştür. Öğretmen göz teması ile Ahmet’i uyarmak istedi ise de Ahmet öğretmene hiç bakmamıştır. Bu durumda, öğretmenin yapacağı en doğru davranış aşağıdakilerden hangisidir?
  1. Onu sınıftan çıkarmak
  2. Görmezden gelmek ve dersten sonra konuşmak
  3. Niçin böyle ilgisizsin Ahmet”, diye sormak
  4. Rehberlik servisine göndermek
  5. Ahmet, neden dersi dinlemiyorsun?” diye azarlamak

103. Bir öğretmen dersini anlatırken, sınıfta bir grup öğrenci seviye farklılıkları nedeniyle zorlandığından, diğer bir grup ise derste anlatılanların kendilerinin pek de işine yaramayan gereksiz bilgiler içerdiğini düşündüğünden, derse katılmamaktadır. Birkaç hafta geçtikten sonra öğretmen sınıf yönetiminde liderlik pozisyonunu kaybetmiş, sınıfta gürültü artmış ve düzen kaybolmuştur Böylesi bir sınıfta ortaya çıkan istenmeyen davranışlar genel olarak aşağıdaki kavramlardan hangisi ile ifade edilir?
  1. Derse katılmama
  2. İzinsiz konuşma
  3. Disiplinsizlik
  4. Kopya çekme
  5. Gürültü çıkarma

104. Yeni öğretmenliğe başlayan bir aday öğretmen, istenmeyen bir öğrenci davranışı ile karşılaştığında, eğer öğrenci sevmediği, tembel ve kurallara uymayan biri ise azarlamakta ve lakap takmakta, ama öğrenci sevdiği biri veya fazla yaramazlık yapmayan bir öğrenci ise ona da nasihat etmekte, ahlaki öğütler vermektedir. Belli bir süre sonra bu sınıfta genel bir isteksizlik, derse katılmama, söz almaktan çekinme gibi istenmeyen davranışların yaygınlaştığı görülmüştür. Yaşanan bu olumsuzluğun sebebi hangi teknik kavramla ifade edilir?
  1. Prestij kazanma
  2. Rol çatışması
  3. İletişim engeli
  4. Sosyalleşememe
  5. Koşulsuz kabul

105. Bir öğretmen derste bazı istenmeyen davranışları yapan ya da ödevlerini aksatan öğrencileri direk hedef olarak gösterip, utandırmamak ve suçlamamak için, "Birkaç kez uyardığım halde ödevini aksatan ve sınıf kurallarımıza uymayan arkadaşlarınızın bu yanlış davranışları ile beni gerçekten çok fazla üzüyorlar” demiştir. Öğretmenin bu sınıf yönetim tarzı aşağıdaki iletişimle ilişkili hangi kavramla ifade edilir?
  1. Sen dili
  2. Sözel olmayan uyarı
  3. Ben dili
  4. Etkili iletişim sağlama
  5. İletişim engeli


106. Sınıfta, sınıf kurallarını öğrencilerle birlikte belirleyen, ama bunları katı bir şekilde uygulayan, istenmeyen bir davranışla karşılaştığında hemen öğrenciyi sözlü olarak uyaran ve her istenmeyen davranışa hemen ceza vererek tepki koyan, mesela söz almadan konuşan bir öğrenciye o ders boyunca hiç söz hakkı vermeyen bir öğretmenin bu davranışları onun hangi yaklaşımı benimsediğini gösterir?

  1. Önlemsel yaklaşım
  2. Tepkisel yaklaşım
  3. Gelişimsel yaklaşım
  4. Bütünsel yaklaşım
  5. Geleneksel yaklaşım


107. Çok farklı amaçlar için kullanılan, öğrencilere rahat bir çalışma alanı sağlayan, Öğretmen ve tahtanın çok rahat göründüğü, yüz yüze ilişkilerin kolaylaştığı sınıf yerleşim düzenine ne ad verilir?

  1. Geniş alan oturumlu sıra düzeni
  2. Ekip çalışması yerleşim biçimi
  3. Konferans masası
  4. U düzeni yerleşim biçimi
  5. Alışılmış sıralı yerleşim biçimi


108. Sınıf içinde uyulması gereken kuralların belirlenmesi ve uygulanması ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?
  1. Kurallar öğrencilerin de katılımı ile belirlenmelidir
  2. Kurallar sayıca çok fazla olmamalıdır
  3. Kurallar olumsuz ve emredici cümlelerle ifade edilmemelidir
  4. Kuralların uygulanmasında öğrenciler değil öğretmenler sorumludur
  5. İşlerliğini kaybeden kurallar değiştirilmelidir

109. Bir sınıfta araç gereç kullanımının öğretmene sağladığı en önemli fayda aşağıdakilerden hangisidir?
  1. İletinin anlaşılması için ip uçları verme
  2. Süreyi etkili kullanma
  3. Dersi planlı bir şekilde işleme
  4. Disiplin için ayrılan süreyi azaltma
  5. Öğrenci farklılıklarını ortadan kaldırma

110. “Bireyin kendini gerçekleştirmesi, kendini tanıması ve olduğu gibi kabul etmesi, çevresindeki imkânlardan haberdar edilmesi, potansiyel güçlerini geliştirmesi ve bu yolla çevresine uymasının sağlanması için yardım edilmesi faaliyetidir” Yukarıda tanımı verilen kavram aşağıdakilerden hangisine aittir?
  1. Eğitim yönetimi
  2. Öğrenci kişilik hizmetleri
  3. Rehberlik
  4. Sınıf yönetimi
  5. Pedagoji eğitimi





111. Kendi kararlarını kendi başına verebilen, diğer insanları olduğu gibi kabul eden, çevresine gerçekçi bir gözle bakabilen, pozitif düşünen ve ruh sağlığı yerinde olan bir birey için rehberlikte hangi kavram kullanılır
  1. Sosyal birey
  2. Entelektüel birey
  3. Zeki birey
  4. Dışadönük birey
  5. Kendini gerçekleştirmiş birey

112. Rehberlik hizmeti her okulun ya da kurumun kendi amaç ve ihtiyaçlarına göre değişik uygulamalar ve etkinlikler şeklinde sürdürülebilir. Fakat buna rağmen rehberliğin hiç değişmeyen bir boyutu da vardır. Rehberliğin bu boyutuna ne denir?
  1. Psikolojik danışma
  2. Rehberliğin türleri
  3. Rehberliğin uygulama alanları
  4. Rehberliğin ilkeleri
  5. Rehberliğin servisleri

113. Daha çok, sunulan rehberlik hizmetinin ne derece işe yaradığını tespit etmek için özellikle mezuniyet sonrası, öğrencilerin durumları hakkında bilgi toplayarak, ne kadarının işe girdiğini, ne kadarının bir üst eğitim kurumuna devam ettiğini öğrenmek isteyen bir psikolojik danışman rehberliğin hangi servisini işletmektedir?
  1. Müşavirlik (konsültasyon)
  2. Yerleştirme
  3. Psikolojik danışma
  4. Bireyi tanıma
  5. İzleme

114. Aşağıdakilerden hangisi mesleki rehberliğin amaçları arasında yer almaz?
  1. Meslekleri tanıtmak
  2. Meslekler hakkında edinilen yanlış tutumları düzeltmek
  3. Karar verme güçlüklerinin giderilmesine çalışmak
  4. Kişiler arası sosyal ilişkilerde yaşanan problemleri etkisiz kılmak
  5. Meslek seçimi için bireye yardım etmek

115. Öğrencilerin eğitim gördüğü okullarda, kendilerine uygun dal, ders ya da kursları seçmeleri ve mezun olduktan sonra da bir işe yerleştirilmeleri için psikolojik danışmanların sunduğu rehberlik hizmeti, rehberliğin hangi fonksiyonunu yerine getirmeye yöneliktir?
  1. Ayarlama fonksiyonu
  2. Oryantasyon fonksiyonu
  3. Yöneltme fonksiyonu
  4. Geliştirici fonksiyonu
  5. Önletici fonksiyonu

116. Okul ve okulun çevresini tanımak, çevresine uyum sağlaması ve öğrenme engellerinin giderilmesi için öğrencilere yardımcı olmak için çalışan bir okul rehber öğretmeninin yaptığı bu çalışma rehberliğin hangi türü içinde yer alır?

  1. Mesleki rehberlik
  2. Eğitsel rehberlik
  3. Eğitimle kaynaştırılmış rehberlik
  4. Karar verme sürecine yardım faaliyeti olarak rehberlik
  5. Gelişimsel rehberlik
117. Kişisel rehberliğin bir boyutu olan ve bireyin sürekli gelişim dönemleri yaşadığından hareketle, her gelişim döneminin gerektirdiği, gelişim evrelerinin tamamlanması için bireye yardımcı olmak gerektiğini savunan rehberlik teorisi aşağıdakilerden hangisidir?

  1. Merkezileşmiş-uzmanlaşmış rehberlik
  2. Mesleki rehberlik
  3. Eğitimle kaynaştırılmış rehberlik
  4. Karar verme süreci olarak rehberlik
  5. Gelişimsel rehberlik

118. Bireyin davranışlarının sadece dışarıdan gözlenebilen uyarıcı-tepki ilişkisi ile açıklanamayacağını, bunun yanında bireyin iç dünyasının da hem duygu hem düşünce hem de tutum ve inançları ile bir bütün olarak ele alınması gerektiğini savunan, hatta iç dünyaya gözlenebilir özelliklerden daha çok önem veren psikolojik danışma yaklaşımı aşağıdakilerden hangisidir?

  1. Varoluşçu-hümanist yaklaşım
  2. Davranışçı yaklaşım
  3. Fenomenolojik yaklaşım
  4. Bilişsel yaklaşım
  5. Gestalt ekolü


119. Psikolojik danışma hizmetini, bireye değer vermek, ona önemli olduğunu hissettirmek ve ondaki olumsuz benlik algısını olumluya çevirmek suretiyle bireyin kendi problemini yine kendisinin çözmesini sağlamak, şeklinde tanımlayan, “birey temelde iyidir” parolasını kullanan, psikolojik danışma kuramı aşağıdakilerden hangisidir?

  1. Hümanist yaklaşım
  2. Davranışçı yaklaşım
  3. Fenomenolojik yaklaşım
  4. Bilişsel yaklaşım
  5. Gestalt ekolü


120. Aşağıdakilerden hangisi okullarda
Sunulan rehberlik hizmetlerinden birisi olarak kabul edilemez?

A) Öğrencilere sorunlarıyla ilgili çözüm
önerileri sunma
B) Öğrencilerin ilgi ve yetenek
alanlarını belirleme
C) Öğrencilere meslekleri tanıtıcı
bilgiler verme
D) Öğrencilerin başarısızlıklarının
nedenleri üzerinde durma
E) Öğrencileri mezuniyet sonrası
izleme ve dönüt elde etme







EĞİTİM BİLİMLERİ CEVAP ANAHTARI

1- C 31- E 61- C 91- A
2- D 32- B 62- B 92- A
3- A 33- C 63- B 93- B
4- A 34- C 64- D 94- E
5- C 35- C 65- A 95- E
6- B 36- E 66- B 96- E
7- E 37- B 67- A 97- C
8- D 38- B 68- E 98- B
9- A 39- D 69- E 99- B
10- C 40- D 70- D 100- C
11- C 41- B 71- C 101- D
12- C 42- C 72- C 102- B
13- B 43- A 73- C 103- C
14- A 44- D 74- A 104- C
15- B 45- E 75- D 105- C
16- C 46- D 76- A 106- B
17- C 47- A 77- A 107- D
18- A 48- D 78- A 108- D
19- A 49- B 79- A 109- A
20- D 50- D 80- A 110- C
21- B 51- E 81- D 111- E
22- D 52- C 82- C 112- D
23- A 53- C 83- E 113- E
24- D 54- D 84- A 114- D
25- C 55- C 85- B 115- C
26- D 56- D 86- D 116- B
27- D 57- D 87- C 117- E
28- B 58- B 88- C 118- C
29- A 59- C 89- D 119- A
30- C 60- B 90- B 120- A









Hiç yorum yok: