8 Ocak 2013 Salı

ÇOKLU ZEKA KURAMI KPSS ÖYT KONU ANLATIMI - Gardner

ÇOKLU ZEKA KURAMI KPSS ÖYT KONU ANLATIMI - Gardner
• Zekâ tek boyutlu değil çok boyutludur

• Sekiz farklı zekâ tespit etmiştir

• Bu zekâ türleri arasında kopukluk yok, aksine sıkı bir ilişki vardır

• Her insan bu zekâ alanlarına değişik miktarda sahiptir

• Kişiler kendi zekâlarını arttırma ve geliştirme yeteneklerine sahiptir

• İnsanların bulundukları çevre, kalıtım, inançlar, kültür ve tutumlar zekâ gelişimi için etkilidir

• Öğrenmeyi gerçekleştirirken farklı zekâ türlerine göre etkinlikleri çeşitlendirmek başarıyı arttıracaktır




Gelişimi Etkileyen Faktörler

• Kalıtım

• Çevre

• Kültür

• Kaynaklara ulaşma imkânı

• Coğrafi şartlar

• Toplumsal etki

• İnanç faktörü



ZEKÂ TÜRLERİ

Sözel-Dilsel

Sözcükleri ve dili iyi kullanma yeteneğidir.

Şiir, makale vb. yazma, görüşme yapma, sözlük kullanma, bulmaca çözme, tartışma yönetme, sunu yapma gibi etkinlikleri kapsar




Mantık-Matematiksel

Sayısal ve mantıksal yapıları kavrama yeteneğidir

Akıl yürütme, mantıksal ilişkileri saptama, soyut problemleri çözme, genelleme yapabilme vb. etkinlikleri kapsar

Beyin fırtınası, zihinsel hesaplar, keşifler yapma, matris çizelge hazırlama, şifre tasarlama




Bedensel-Kinestetik

Vücudu, elleri, mimikleri uyum içinde kullanabilme yeteneğidir.

Sanatçılar, mankenler, sporcular yoğun bir şekilde kullanır

Kesip yapıştırma, gezi yapma, dans etme, drama yaptırma gibi etkinlikler düzenlenebilir




Müzikal-Ritmik

Beste yapma, enstrüman çalma, şarkı söyleme yeteneğidir

Ritim, ton ve tizleri hissetme yoğundur

Ritim tutma, müzik aleti çalma, beste yaptırma, ıslık çalma gibi etkinlikler düzenlenebilir




Görsel-Uzamsal

Beynin ilk kullandığı zekâ dilidir.

Renkler, resimler, şekiller, desenler, dokular ve imajlardan oluşur

Resim yapma, karikatür çizme, yap-boz hazırlama, slâyt hazırlama, fotoğraf albümü hazırlama, afiş hazırlama yapılabilir




Doğacı-Varoluşsal

Doğal çevreyi tanıma ve anlamayla ilgilidir

Doğal varlıkları fark etme, onları sınıflandırma ve taksonomi oluşturma bu tür zekânın kanıtlarıdır

Taş, toprak, bitki biriktirme, çevreyi koruma, doğada gezme, varlıkları tanıma, bitki yetiştirme bu zekâ kapsamı içindedir.




Sosyal-Kişilerarası (Toplumsal)

Toplumda diğer bireyleri anlama, sağlıklı ve tutarlı ilişki kurma becerisidir.

Politikacılar, öğretmenler, liderler, psikologlar ve din adamları bu zekâ türünü çok kullanır

Tartışma, görüşme yapma, grup çalışmasına katılma, işbirlikli öğrenme, toplantı düzenleme




İçsel-Kişiye Dönük (Öze Dönük)

Kişinin kendini tanıması ve sorumluluk almasıdır

Kendini tanıma, değerlendirme, neyi yapacağını, yapamayacağını bilme, sınırlarını tanıma bu zekâ kapsamındadır
Günlük tutma, bireysel okuma yazma, kendi davranışlarını eleştirme, kendi hedefini belirleme, onu gerçekleştirmek için çaba harcama

Hiç yorum yok: