5. SINIF – 1.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
EĞİTSEL
BAŞARIYA GİDEN YOL
|
Sınıf:
|
5.sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Eğitsel
Başarı
|
Kazanım:
|
Eğitsel başarı ile ilişkili etmenleri açıklar. (Kazanım Numarası -29-)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Küme
|
Araç-Gereç:
|
Kâğıt, kalem, Form -
|
Kaynak:
|
Komisyon
|
Süreç:
1.
Öğrenciler
grup çalışması için dörderli gruplara ayrılırlar.
2.
Gruplardan
eğitsel başarı ile ilişkili olduğunu düşündükleri etmenleri, yazmaları
istenir.
3.
Kendilerinin
başarılı olmak için nelere dikkat ettiklerini yazmaları istenir. Bu çalışma
yapılırken gruplara ortalama bir süre verilir ve grup çalışmasının çok
dağılmamasına dikkat edilir.
4.
Öğrenciler
yazma işini tamamlayınca grupların bulduğu etmenler tahtaya yazılarak bir
liste çıkarılır.
5.
Öğretmen
bu gruplama işinden sonra formda verilen listeyi öğrencilere okur tahtada
eksik olan etmenler eklenir.
6.
Liste
tamamlandıktan sonra aşağıdaki sorular ile grup etkileşimi devam eder.
Ø
Yazdığınız
etkenler dışında okunan listede farklı hangi etkenler var?
Ø
Bu
etkenler eğitsel başarıda neden önemli?
Ø
Bu
etkenler arasında yapmadıklarınız ya da eksik yaptıklarınız var mı? Neler?
7.
Bu
etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar
alınır.
8.
Eğitsel başarı ile ilişkili etmenlerin önemi vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Listede
verilen etkenler ve ilişkili başka etkenler ile ilgili ayrıntılı bilgiler
aşağıdaki kaynaklardan elde edilebilir:
Özakpınar, Y.
(2002). Verimli ders çalışmanın
psikolojik koşulları. (3. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi
Batlaş, A.
(1990). Öğrenmede ve sınavlarda üstün
başarı. (3. basım). İstanbul: Remzi Kitabevi
Değerlendirme:
|
FORM
Zamanı düzenli kullanma
Planlı ve disiplinli çalışma
Düzenli olma
Çalışma ortamının düzenlenmesi
İstekli olma ve çaba harcama
Derse aktif olarak katılma
Ders öncesi hazırlık
Sağlıklı beslenme
Yeteri kadar uyuma
Not tutma
Özet çıkararak çalışma
Ezberlemeden anlayarak çalışma
Etkili ve anlayarak okuma
Tekrar etme
Amacını belirleme
Gerçekçi hedefler koyma
Zihnin dağılmasına yol açan sebepleri
bilmek (Hayal kurmak, endişelere kapılmak, yatarak çalışma, müzik dinleyerek
ders çalışma, televizyon izleyerek ders çalışma)
Hayır demeyi öğrenmek
Etkin dinleme
Stres
|
5. SINIF – 2.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
YARDIM ALABİLİRİM
|
Sınıf:
|
5.sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Eğitsel Başarı
|
Kazanım:
|
Kişisel-sosyal ve eğitsel sorunlarla karşılaştığında
nereden ve nasıl yardım alacağını fark eder. (Kazanım Numarası -108-)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm Sınıf
|
Süre:
|
40 Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
Senaryolar
|
Kaynak:
|
Komisyon
|
Süreç:
1.
Öğretmen öğrencilere eğitsel, kişisel ve
sosyal sorunlar neler olabileceği hakkında bilgi verir.
2.
Öğrencilere aşağıdaki senaryolar verilir
ve ilgili soruları cevaplamaları istenir.
Senaryo1
Beyza, matematik
dersinde çok çalışmasına rağmen başarısızdır. Beyza’nın sınıf arkadaşları,
başarısızlığı ile alay etmekte ve Beyza’da bu duruma çok üzülmektedir.
Ø Beyza’nın
eğitsel sorunu nedir?
Ø Beyza’nın
kişisel-sosyal sorunu nedir?
Ø Beyza
bu sorunlar karşısında ne hissediyor olabilir?
Ø Siz
Beyza’nın yerinde olsaydınız eğitsel sorununuzu çözmek için kimlerden yardım
alırdınız?
Ø Siz
Beyza’nın yerinde olsaydınız kişisel-sosyal sorununuzu çözmek için kimlerden
yardım alırdınız?
Ø Sizin
buna benzer sorunlarınız oldu mu? Ne yaptınız? Kimlerden yardım aldınız?
Senaryo2
Sertaç, okumaktan
hoşlanan, okuduğunu anlayan bir öğrencidir. Sosyal Bilgiler dersine çok
çalışmasına rağmen sınıfta heyecandan, yanlış söylerim korkusundan bildiklerini
ifade edememektedir.
Ø Sertaç’ın
eğitsel sorunu nedir?
Ø Sertaç’ın
kişisel-sosyal sorunu nedir?
Ø Sertaç
bu sorunlar karşısında ne hissediyor olabilir?
Ø Siz
Sertaç’ın yerinde olsaydınız eğitsel sorununuzu çözmek için kimlerden yardım
alırdınız?
Ø Siz
Sertaç’ın yerinde olsaydınız kişisel-sosyal sorununuzu çözmek için kimlerden
yardım alırdınız?
Ø Sizin
buna benzer sorunlarınız oldu mu? Ne yaptınız? Kimlerden yardım aldınız?
3.
Bu etkinliğin sonunda öğrencilere neler
kazandıkları sorulur ve paylaşımlar alınır.
4.
Kişisel- sosyal ve eğitsel sorunlarla
karşılaştığında nereden ve nasıl yardım alacağını fark etmenin. Önemi
vurgulanarak etkinlik sonlandırılır
Değerlendirme:
|
5. SINIF – 3.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
ATİLLA
VE ARKADAŞLARI
|
Sınıf:
|
5.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Eğitsel
Başarı
|
Kazanım:
|
Etkili
bir grup üyesinin ve liderinin özelliklerini açıklar. (Kazanım Numarası -26-)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
Form–1 (Atilla ve Arkadaşlarının Başarısı)
Form–2 (Etkili
Bir Grup Liderinin Özellikleri)
Form–3
(Liderlik İle İlgili Olumlu ve Olumsuz Kavramlar)
Form–4 (Liderlik
İle İlgili Özlü Sözler)
|
Kaynak:
|
Komisyon:
Sınıf Öğretmeni, Sündüz BÜKEL
Psikolojik Danışman, Didem GÜLSARAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Cevriye GÜLEBAĞLAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Hicran ÇETİN
|
Süreç:
1.
Öğretmen
öğrencilere “Atilla ve Arkadaşlarının Başarısı” isimli öyküyü okur.
2.
Aşağıdaki
sorularla grup etkileşimi başlar.
Ø Bu
hikâyedeki grup lideri kim?
Ø Bu
hikâyedeki grup üyeleri kimler?
Ø Bu
hikâyedeki grup liderinin özellikleri neler, neler yaptı?
Ø İyi
bir grup liderinin özellikleri ile Atilla’nın özellikleri benziyor mu?
Ø Etkili
bir grup üyesinin özellikleri neler olmalı?
Ø Bu
hikâyede etkili grup üyesinin özelliklerine uymayan var mı?
Ø Bu
proje nasıl sonuçlandı?
Ø Sizinde grup lideri ya da grup üyesi
olduğunuz bir çalışmanız, yaşantınız oldu mu? Neler yaşadınız? Neler
hissettiniz?
3.
Öğrenciler
etkili grup üyesi ve liderinin özellikleri üzerine konuşurken öğretmen
bunları tahtaya yazar.
4.
Daha
sonra verilen etkili grup üyesi ve liderinin özellikleri listesi okunarak
karşılaştırılır.
5.
Bu
etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar
alınır.
6.
Etkili
bir grup üyesi ve liderinin önemi ve gerekliliği vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:
|
FORM–1
ATİLLA VE ARKADAŞLARININ BAŞARISI
|
Atilla,
öğretmeninin verdiği proje üzerinde uzun süre düşündükten sonra,
mahallelerinde bulunan yaşlı ve kimsesiz kişileri tespit edip, onlara yardım
edebilecekleri bir çalışma başlatmaya karar verdi. Arkadaşları ile bu
düşüncesini paylaştı ve onlarında onayını aldı.
Atilla,
derste projesini anlattı. Herkes çok beğendi ve büyük bir istekle projeyi
başlattılar. Yaşlıları belirleyebilmeleri için mahallenin muhtarı, belediye
ve kaymakam ile görüşmeye karar verdiler. Atilla iş bölümü yaparlarsa işlerin
daha kolay yürüyebileceğini söyledi, iş bölümü yapmaya karar verdiler. Ayşe
ve Mehmet muhtarlığa, Esin ve Dilşat belediyeye Atilla ve Hasan kaymakamlığa
gitme konusunda anlaştılar ve randevularını aldılar.
Esin
ve Dilşat belediyenin önünde buluşup belediye başkanı ile görüşeceklerdi.
Esin Dilşat’ı uzun süre beklemesine rağmen Dilşat gelmedi. Esin biraz geç
kalarak Belediye Başkanı ile görüşmeye kendisi gitti. Belediye Başkanı ile
görüşmesi geç başladığı için görüşme de geç bitti ve bu yüzden de diğer
arkadaşları ile buluşmaya geç kaldı.
Esin
arkadaşlarının yanına gittiğinde, Ayşe ve Mehmet muhtarlıktan dönmüş, okulda
bekliyorlardı. Dilşat’ta onların yanındaydı. Dilşat sabah uyanamamış ve geç kalınca
doğrudan okula gelmiş, Atilla ve Mehmet’te çoktan dönmüşlerdi.
Atilla
gelir gelmez yeni bir organizasyon yapmış, diğer arkadaşlarını da çalışmaya
nasıl dâhil edeceğini planlamıştı. Birlikte oturup neler yaptıklarını
paylaştılar. Ancak Esin, Dilşat’a kızgındı ve bu grup içinde huzursuzluğa
sebep olmuştu. Atilla arkadaşlarıyla konuşarak herkesin hata yapabileceğini,
ama bundan sonra herkes üzerine düşen sorumluluklar konusunda daha duyarlı
olursa birlikte çok güzel işler başarabileceklerini söyleyip, arkadaşlarını
sakinleştirmişti.
Bir
ay sonra Atilla ve arkadaşları yaşlıları tespit etmiş ve onlara maddi manevi
yapabilecekleri yardımları belirleyerek güzel bir iş çıkarmışlardı.
Yaptıkları bu örnek çalışma ile de hem okullarından hem de çevrelerinden büyük
destek ve övgü alarak mutlu olmuşlardı.
|
FORM–2
ETKİLİ BİR GRUP LİDERİNİN ÖZELLİKLERİ
|
|
FORM–3
LİDERLİK İLE İLGİLİ
OLUMLU
KAVRAMLAR
|
LİDERLİK İLE İLGİLİ
OLUMSUZ
KAVRAMLAR
|
Sosyal
sorumluluk
Etkileme gücü
Tutarlı öngörü
Toplumculuk
Diğerkâmlık
(Özgecilik)
Örnek olma
Samimiyet
Dürüstlük
İnsiyatif
Kararlılık
Tutarlılık
Özgüven
Sağduyu
Sadakat
Canlılık
Cesaret
Moral
Başarı
Adalet
İdrak
|
Hırs
Yalan
İhtiras
Otorite
İhanet
Yönetim
Bencillik
Korkaklık
Tutarsızlık
Bireysellik
Güvensizlik
Güvenilmezlik
Mükemmeliyetçilik
|
FORM–4
LİDERLİK İLE İLGİLİ ÖZLÜ SÖZLER
|
İnsanlara öncülük etmek için, yanlarında
yürü, çünkü en iyi liderler varlıkları hissedilmeyenlerdir. Lao-Tsu
İnsanlar
her biri ayrı ses çıkartan enstrümanlara benzerler. Lider, orkestra şefi gibi
bu topluluktan gürültü değil melodi çıkartan kişidir. Gardner
En iyi liderin işi tamam olduğunda
insanların diyecekleri şey şudur; “Bunu biz yaptık.”. Lao-Tsu
Gemilerin
çoğu bir insan yüzünden batmıştır, deniz yüzünden değil. Özdemir ASAF
Liderlik icraattır, makam değil. H. Mc Gannon
|
FORM 5
ETKİLİ BİR GRUP ÜYESİNİN ÖZELLİKLERİ
|
·
Sorumluluk sahibidir.
·
Çözüm üretir.
·
Grup içinde uyumlu davranışlar sergiler.
·
Görevleri zamanında yerine getirir.
·
İletişime açıktır.
·
Kendini ifade edebilir.
·
Biz duygusuna sahiptir, kendisini
zincirin bir parçası olarak görür.
·
İşbirliğine açıktır.
·
Yaptığı işe inancı vardır.
·
Başladığı işi sonuçlandırır.
·
Sabırlıdır.
·
Diğer grup üyelerinin düşüncelerine
saygılıdır.
·
Hoş görülüdür.
·
Paylaşımcıdır.
·
Yardımseverdir, diğer grup üyelerine gerektiğinde
yardım eder.
·
Yapıcıdır.
·
Yaratıcıdır.
|
5. SINIF –4.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
BÖYLE ÇALIŞIYORUM ÇÜNKÜ BÖYLE ÖĞRENİYORUM…
|
Sınıf:
|
5. sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Eğitsel Başarı
|
Kazanım:
|
Öğrenme stiline uygun çalışma yöntemlerini kullanır. (Kazanım Numarası -27-)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm Sınıf
|
Süre:
|
40 Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
-
|
Kaynak:
|
Komisyon:
Sınıf Öğretmeni, Sündüz BÜKEL,Psikolojik Danışman, Didem GÜLSARAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Cevriye GÜLEBAĞLAN, Uzm. Psikolojik Danışman, Hicran ÇETİN
|
Süreç:
Görsel
İşitsel
Kinestetik / Dokunsal
Ø Düzenli ve titiz
misiniz?
Ø Dağınık bir masada
çalışabilir misiniz?
Ø Ders çalışırken veya
sınıfta öğrenmenizi kolaylaştıracak harita, poster, şema, grafik vb. görsel
araçlar kullanır mısınız?
Ø Öğrendiğiniz
konuları gözünüzün önünde canlandırarak mı hatırlarsınız?
Ø Bu özellikler hangi
öğrenme stilinin özellikleri olabilir?
Ø Bu öğrenme stiline
uygun çalışıyor musunuz?
3.
Öğretmen görsel öğrenme stili hakkında bilgi verir.
4.
Aşağıdaki sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø Sohbet etmeyi,
başkalarıyla çalışmayı sever misiniz?
Ø Yabancı dile karşı
ilginiz var mı?
Ø Sesli okumayı mı
tercih edersiniz?
Ø Konuşarak ve
tartışarak mı öğrenirsiniz?
Ø Olay ve kavramları
dinlerken daha mı kolay öğrenirsiniz?
Ø Öğrendiğiniz
konuları birisi size anlatıyor ya da söylüyormuş gibi mi hatırlarsınız?
Ø Bu özellikler hangi
öğrenme stilinin özellikleri olabilir?
Ø Bu öğrenme stiline
uygun çalışıyor musunuz?
5.
Öğretmen işitsel öğrenme stili hakkında bilgi verir.
6.
Aşağıdaki sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø Sınıfta sürekli
hareket halinde misiniz?
Ø Sınıfta hareket
gerektiren işleri sürekli yapmak ister misiniz? ( tahta silmek, pencere
açmak, kapı örtmek vb.)
Ø Öğrenirken yaparak
ve yaşayarak mı öğreniyorsunuz?
Ø Öğrendiğiniz
konuları yapmış ya da yaşamış gibi mi hatırlarsınız?
Ø Bu özellikler hangi
öğrenme stilinin özellikleri olabilir?
Ø Bu öğrenme stiline
uygun çalışıyor musunuz?
7.
Öğretmen Kinestetik / Dokunsal öğrenme stili hakkında
bilgi verir.
Değerlendirme:
|
5. SINIF – 5.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
NELER
YAPABİLİRİM?
|
Sınıf:
|
5.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Okula
ve Çevreye Uyum
|
Kazanım:
|
Yaşadığı
çevredeki eğitsel ve sosyal imkânlardan yararlanmanın önemini fark eder. (Kazanım Numarası -11-)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
-
|
Kaynak:
|
*Erkan, S. 2006
|
Süreç:
(Öğrencilerden 1 hafta önce yaşadıkları çevredeki
eğitsel ve sosyal imkânlar hakkında bilgi toplamaları istenir.)
2.
Aşağıdaki
sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø
Yaşadığınız
çevredeki eğitsel imkânlar nelerdir?
Ø
Yaşadığınız
çevredeki sosyal imkânlar nelerdir?
Ø
Yaşadığınız
çevredeki eğitsel ve sosyal imkânlardan yararlanıyor musunuz?
Ø
Eğitsel
ve sosyal imkânlardan yararlanma kişinin gelişimini nasıl etkiler?
Ø
Bu
imkânlardan hangileri ilginizi çekti? Hangilerini yapmak istersiniz?
3.
Bu
etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar
alınır.
4.
Yaşadığı
çevredeki eğitsel ve sosyal imkânlardan yararlanmanın önemi vurgulanarak
etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:
|
5. SINIF – 6.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
SENİ
ANLAYABİLİRİM
|
Sınıf:
|
5.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Kişiler
Arası İlişkiler
|
Kazanım:
|
Kendini
arkadaşlarının yerine koyarak onun duygu ve düşüncelerini anlar. (Kazanım Numarası -110-)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
Form
|
Kaynak:
|
Komisyon:
Sınıf Öğretmeni, Sündüz BÜKEL
Psikolojik Danışman, Didem GÜLSARAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Cevriye GÜLEBAĞLAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Hicran ÇETİN
|
Süreç:
1.
Formda
ki durumlar tahtaya yazılır. Öğrencilerden olumlu ve olumsuz durumlardan
birini seçerek o durumu yansıtan resimler yapmaları istenir. 10 dakika süre
verilir.
2.
Daha
sonra gönüllü öğrencilerden yaptıkları bu resimleri sınıfa göstererek
anlatmaları istenir.
3.
Aşağıdaki
sorular sorularak grup etkileşimi başlatılır.
Ø
Resimlerinizdeki
karakterler neler düşünmüş olabilirler?
Ø
Resimlerinizdeki
karakterler neler, hissetmiş olabilirler?
Ø
Siz
olsaydınız bu durumda neler düşünür, neler hissederdiniz?
Ø
Zaman
zaman çevrenizde ki insanlar tarafından anlaşılmadığınızı düşündüğünüz oluyor
mu? Bu duruma bir örnek verin.
Ø
Anlaşılmadığınızı
düşündüğünüzde neler hissediyorsunuz?
Ø
Anlaşıldığınızı
düşündüğünüzde neler hissediyorsunuz?
Ø
Karşımızdaki
insanı anlamazsak neler olur?
Ø
Karşınızdaki
insan sizi anlamazsa ne hissedersiniz?
Ø
İnsanların
duygu ve düşüncelerini anlamak neden önemlidir?
5.
Bu
etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar
alınır.
6.
Kendini
arkadaşlarının yerine koyarak onların duygu ve düşüncelerini anlamanın
gerekliliği ve önemi vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:
|
FORM
Boya kalemlerini paylaşmayan öğrenci
Soğuk havada paltosu olmayan öğrenci
Karnesi başarısız olan öğrenci
Arkadaşları tarafından alay edilen
öğrenci.
Arkadaşları tarafından oyuna
alınmayan öğrenci.
|
Boya
kalemlerini paylaşan öğrenci
Soğuk
havada paltosu olan öğrenci
Karnesi
başarılı olan öğrenci.
Arkadaşları
tarafından takdir edilen öğrenci.
Arkadaşları
tarafından oyuna alınan öğrenci
|
5. SINIF – 7.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
HAYIR,
DERSEM KIRILMA
|
Sınıf:
|
5.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Kişiler
arası ilişkiler
|
Kazanım:
|
Uygun
reddetme davranışına ilişkin örnekler verir. (Kazanım Numarası 109)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
Form–1
|
Hazırlayanlar:
|
Sündüz BÜKEL,Didem
GÜLSARAN,Cevriye GÜLEBAĞLAN,Hicran ÇETİN
|
Süreç:
1. Öğretmen aşağıdaki açıklamayı yapar.
“Bazen insanlar kendileri için zararlı
gördükleri ve bu nedenle yapmak istemedikleri bazı işleri yapmak için
arkadaşlarının yoğun baskısı altında kalabilirler ve onları gücendirmemek,
arkadaşlarını kaybetmemek için “evet, peki” demek zorunluluğunu duyabilirler.
Bu yüzden de kendilerini sıkıntılı durumlara sokabilirler. Aslında gerçek
dostlar insanı zarara sokacak işleri teklif etmemelidir. Ama bu teklifleri
yapanlar işin kötü sonuçlar doğurabileceğini düşünememiş olabilirler. Burada
önemli olan sizlerin yapılan teklifleri irdeleyebilmeniz ve zarar
getireceğini düşündüğünüz durumlarda “hayır” diyebilmenizdir.”
Kaynak: Grup Rehberliği El Kitabı Yıldız
Kuzgun
2. Öğrencilere Form–1 verilir ve verilen
durumlara göre uygun reddetme davranışı veya cümlesi yazmaları istenir.
3. Gönüllü öğrencilerden yazdıklarını
sınıfla paylaşmaları istenir.
4. Uygun olmayan reddetme davranışı
içeren cümleler varsa öğrenciye başka ne tür tepki verebileceği sorularak,
düşünmesi sağlanır. Uygun reddetme davranışı bulmasına yardımcı olunur.
5. Aşağıdakilere benzer sorularla grup
etkileşimi devam eder.
Ø Daha
önce yaşadığınız olaylara benzeyen durumlar var mıydı? Hangileri? Nasıl
tepkiler vermiştiniz?
Ø Hangi
zamanlarda ve neden reddetme davranışları gösterirsiniz?
Ø Zaman
zaman reddetmekte zorluk çekiyor musunuz? O zaman ne yapıyorsunuz?
Ø Uygun
reddetme davranışına ilişkin başka ne tür örnekler verilebilir?
Ø Uygun
olmayan reddetme davranışları gösterdiğimizde neler olur?
Ø Uygun
reddetme davranışları gösterirsek neler olur?
6. Bu etkinliğin
sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve cevaplarını sınıfla
paylaşmaları istenir.
7. Uygun reddetme
davranışı göstermenin önemi ve gerekliliği vurgulanarak etkinlik
sonlandırılır.
Değerlendirme:
|
Form-1
Aşağıda
bazı zararlı sonuçlar doğurabilecek durumlar örnek olarak verilmiştir. Uygun
reddetme davranışı içeren cümleleri altına yazınız.
|
……………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………
2. Öğretmenin ikimize verdiği projeyi
sen yap, yarın birlikte teslim ederiz.
……………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………..
|
5. SINIF
– 8.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
|
Sınıf:
|
5.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Kişiler
Arası İlişkiler
|
Kazanım:
|
Akran
baskısıyla nasıl baş edeceğini açıklar.
(Kazanım Numarası 107)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
|
Kaynak:
|
|
Süreç:
BU KAZANIMA İLİŞKİN ETKİNLİK ÇALIŞMASI DEVAM ETMEKTEDİR.
Değerlendirme:
|
5. SINIF – 9.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
DUYGULARIMIN DAVRANIŞLARIMA ETKİSİ
|
Sınıf:
|
5. sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Kendini Kabul
|
Kazanım:
|
Duygularının davranışlarını nasıl etkilediğini fark eder. (Kazanım Numarası 71)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm Sınıf
|
Süre:
|
40 Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
Form–1
|
Kaynak:
|
Erkan, S. 2006
|
Süreç:
Ø Çeşitli
duyguları yaşamanızda düşüncelerinizin etkisi nedir?
Ø Duygularınızın
davranışlarınıza etkisi nedir?
Ø Düşünceleri
değiştirerek duyguları ve davranışları değiştirmek mümkün müdür?
Ø Kendinizle
ilgili yeni bir şey öğrendiniz mi?
Değerlendirme:
|
FORM–1
OLAY
DUYGU
DÜŞÜNCE
DAVRANIŞ
1.
2.
3.
|
5. SINIF – 10.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
|
Sınıf:
|
5.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Kişiler
arası İlişkiler
|
Kazanım:
|
Başkalarıyla
kurduğu iletişimi değerlendirir.
(Kazanım Numarası 111)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
-
|
Hazırlayanlar:
|
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
|
Süreç:
BU KAZANIMA İLİŞKİN ETKİNLİK ÇALIŞMASI DEVAM ETMEKTEDİR.
Değerlendirme:
|
5. SINIF – 11.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
BARIŞ
İÇİNDE DÜNYA
|
||||||||||||||||||||
Sınıf:
|
5.
sınıf
|
||||||||||||||||||||
Yeterlik Alanı:
|
Kişiler
Arası İlişkiler
|
||||||||||||||||||||
Kazanım:
|
Barış
içinde yaşamak için gereken olumlu tutum/davranışları fark eder. (Kazanım Numarası 112)
|
||||||||||||||||||||
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
||||||||||||||||||||
Süre:
|
40
Dakika
|
||||||||||||||||||||
Ortam:
|
Sınıf
|
||||||||||||||||||||
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
||||||||||||||||||||
Araç-Gereç:
|
-
|
||||||||||||||||||||
Hazırlayanlar:
|
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
|
||||||||||||||||||||
Süreç:
Ø Öyküyü
yazarken neler hissettiniz?
Ø Paylaşılan
öyküler de anlatılan olaylara benzer yaşantılarınız oldu mu?
Ø Barış
içinde yaşamayı sağlayabilecek başka olumlu davranışlar var mı?
Ø Sizce
bu davranışlar olmasa nasıl bir hayat olurdu?
Ø Barış
içinde bir dünya da yaşamak için neler yapılabilir?
Değerlendirme:
|
5.
SINIF – 12.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI VE TOPLUM
|
Sınıf:
|
5.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Aile
ve Toplum
|
Kazanım:
|
Kitle
iletişim araçlarının toplum üzerindeki etkisini fark eder. (Kazanım Numarası
148)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
-
|
Hazırlayanlar:
|
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
|
Süreç:
1-Kitle
iletişim araçları öğrencilere sorulur ve tahtaya yazılır.
ü
Televizyon
ü
Radyo
ü
İnternet
ü
Gazete
ü
Dergi
ü
Telefon
ü
Belgegeçer(Faks)
2-Gönüllü
öğrenciler kitle iletişim araçlarından nasıl yararlandıklarını sınıfla
paylaşır.
3-Aşağıdakilere
benzer sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø
Kitle
iletişim araçlarından yeterince yararlanıyor musunuz? Nasıl?
Ø
Kitle
iletişim araçlarının size etkisi nedir?
Ø
Kitle
iletişim araçlarının toplum üzerindeki etkisi nedir?
4-
Kitle iletişim araçlarının toplum üzerindeki etkisinin önemi vurgulanarak
etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:
|
5. SINIF – 13.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
EMEK
OLMADAN YEMEK OLMAZ
|
|||||
Sınıf:
|
5.
sınıf
|
|||||
Yeterlik Alanı:
|
Eğitsel
ve Mesleki Gelişim
|
|||||
Kazanım:
|
Çalışmanın
insanlar ve toplum için önemini açıklar.
(Kazanım Numarası 181)
|
|||||
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
|||||
Süre:
|
40
Dakika
|
|||||
Ortam:
|
Sınıf
|
|||||
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
|||||
Araç-Gereç:
|
Atasözleri Yazılı Kâğıtlar
|
|||||
Hazırlayanlar:
|
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
|
|||||
Süreç:
1.
Öğrenciler
4 gruba ayrılır.
2.
Her
gruba, çalışmanın önemini ifade eden atasözleri yazılı kâğıtlar çektirilir.
Öğretmen aşağıdaki atasözleri yerine çalışmanın insanlar ve toplum içini
önemini anlatan başka atasözleri kullanabilir.
3.
Her
gruptan çektikleri atasözü ile ilgili bir öykü yazmaları istenir.
4.
Yazılan
bu öyküler sınıfta okunur.
5.
Aşağıdakilere
benzer sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø
Çalışmak
neden önemlidir?
Ø
Çalışmanın
kişiye katkısı nedir?
Ø
Çalışmanın
topluma katkısı nedir?
Ø
Çalışmayan
insanların kendine verdiği zarar nedir?
Ø
Çalışmayan
insanların topluma verdiği zarar nedir?
Ø
Çevrenizde
çalışmaları ile kendine ve topluma faydalı insanlar var mı? Kimler? Neler
yapmışlar? Nasıl davranmışlar?
6.
Çalışmanın
insanlar ve toplum için önemi vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:
|
5. SINIF – 14.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
DUYARLIYIM
|
Sınıf:
|
5. sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Toplum ve Aile
|
Kazanım:
|
Toplum için gönüllü çalışmanın önemini ve gerekliliğini
açıklar. (Kazanım Numarası 147)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm Sınıf
|
Süre:
|
40 Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
-
|
Kaynak:
|
Okul Temelli Sosyal Duygusal Eğitim Programı
Özel Tevfik Fikret Okulları 2005 sf:251 uyarlandı
|
Süreç:
Dili düzelecek
“Toplumsal duyarlılık veya bilinç,
yaşadığımız dünyayla ve yaşadığımız olaylarla ilişki kurmak ve bu konuda
sorumluluk almaktır. Bir kişinin sosyal sorumluluk içeren davranışlarda
bulunması için başkalarının ihtiyacını, hedeflerini anlaması ve buna uygun
davranışlar üretmesi gerekmektedir. Bu davranışlar maddi ve manevi olarak çok
çeşitli şekillerde olabilir.” ( Temel Yaşam Becerileri, MEF
okulları)
Ø Toplumsal
duyarlılık neden gereklidir?
Ø Gönüllülük
neden önemlidir?
Ø Toplumsal
duyarlılığın kazanılması ( Ailede, okulda, sosyal çevrede vb.) için neler
yapılabilir?
Ø Gönüllülüğün
kazanılması ( Ailede, okulda, sosyal çevrede vb.) için neler yapılabilir?
Ø Toplumlarda
gönüllü çalışmayı arttırmak için neler yapılabilir?
Ø Toplumlarda
gönüllü sayısını arttırmak neden önemlidir? Topluma ne kazandırır?
Değerlendirme:
|
5. SINIF – 15.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
ÜST
SINIF İLE İLGİLİ HAYALLERİM
|
Sınıf:
|
5.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Eğitsel
Başarı
|
Kazanım:
|
Bir
üst sınıfın nasıl olacağına ilişkin hayallerini ve beklentilerini açıklar. (Kazanım Numarası 28)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
|
Hazırlayanlar:
|
Serdar ERKAN
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
|
Süreç:
1. Öğrencilerden içinde bulundukları
sınıfa ilişkin yaşadıkları herhangi bir günü yazılı olarak anlatmaları
istenir.
2. Gönüllü öğrenciler yazdıklarını
sınıfla paylaşır.
3. Öğrencilerden 6. sınıfta yaşayacaklarını
hayal ettikleri bir günü yazılı olarak anlatmaları istenir.
4. Gönüllü öğrenciler yazdıklarını
sınıfla paylaşır.
5. Aşağıdakilere benzer sorularla grup
etkileşimi devam eder.
Ø
Beşinci
sınıfta yaşadıklarınız ile altıncı sınıfta yaşayacaklarınız arasında bir fark
var mı? Neler?
Ø
Altıncı
sınıftan neler bekliyorsunuz? Hayalleriniz neler?
Değerlendirme:
|
"BOŞ ZAMANLARIMIZI NASIL DAHA VERİMLİ BİR ŞEKİLDE DEĞERLENDİREBİLİRİZ?"
Özellikle
ara tatillerde ve yaz tatillerinde, tatilin çok uzun olacağı ve hiç
bitmeyeceği, her istediğimizi yapabilmek için yeterli zamanımızın olacağı
avuntusu genellikle fazlaca bir şeyler yapamadan bu sürenin bitmesine sebep
olmaktadır. Oysa ki tatil döneminde yapmayı istediğimiz ve
planladığımız o kadar çok şey
vardır ki; Herkes için öncelikler değişmekle birlikte ders çalışma, gezme,
sinemaya-tiyatroya gitme, ziyaretler, hobiler bunlardan bazılarıdır. Acaba
bunlardan bir çoğunu yapabilecek zaman ve imkanlara sahipken neden yapamayız?
Bizi engelleyen nedir? Bunun tek cevabı zamanı planlama alışkanlığımız
olmamasından başka bir şey değildir. Oysa zaman bizi değil, biz zamanı kontrol
etmeliyiz. PLANLAYARAK!....
Başarıya
ulaşmak zamanı etkili ve planlı kullanmakla mümkündür. Bunun için öncelikle her
gün yapılaması istenen her türlü faaliyet belirlenmeli ve yazılmalıdır. Her
faaliyetin kişisel olarak sizin için önem derecesini belirlemek ikinci
aşamadır. Bu konuda ölçü, belirlenmiş olan hayat amaçlarıdır. Kararsız
kaldığınız durumlarda kendinize şu soruları sorabilirsiniz;-İlgi ve
yeteneklerim nedir?, Hangi faaliyetlerle uğraşmak bana ne kazandırır?,
Gelecekte nereye varmış olmak, neleri elde etmiş olmak beni mutlu eder? ... Son
aşamada ise yapmak istediklerimiz için ayıracağımız zamanı planlamak ve bu
planlamaya sadık kalmaktır.
Sevgili
öğrenciler,
Boş zamanlarımızı değerlendirmek bir alışkanlık meselesidir. Bu zamanlarımızda neler yapabileceğimizi şu etkinliklerle örneklendirebiliriz;
Boş zamanlarımızı olumlu faaliyetlerle değerlendirmek bizlere ne kazandıracaktır?
Ø
Boş zamanlarda değişik ilgi ve
faaliyet alanlarına yönelen kişi bedenen ve zihnen dinlenme imkanı bulur, ilgi
duyduğu bir konuda kendini gösterir ve mutlu olur
Ø
Kendine olan güveni gelişir,
enerji toplar ve zindelik kazanır.
Ø
Tek başına ve planlı bir şekilde
çalışma alışkanlığı kazanır, kendini tanır, anlar ve kabul eder
Ø
Kendisine sosyal bir çevre kurar,
yardımlaşmayı, üzüntü ve sevinçleri, farklı görüşleri paylaşmayı öğrenir...
BOŞ ZAMAN, BOŞA GEÇEN ZAMAN OLMAMALIDIR !
Kaynak : Sivas Rehberlik ve Araştırma Merkezi
ÖĞRENCİLER TATİLİNİZİ KATLETMEYİN !!!
Psikolojik
Danışman ve “Beni Anlayın” kitabının yazarı Ercan Nar okulların kapandığı,
tatilin başladığı bu dönemleri öğrencilerin iyi bir şekilde değerlendirmesinin
önemini belirterek ; “ Bir yıl boyu öğrencilerimiz sürekli yoğun bir tempoda
çalıştılar. Birden bire bu çalışma temposundan uzaklaşmaları onların zihinsel
öğrenme becerilerini pasif hale getirecektir. Tatilin sona ermesi ve okulların
açılmasıyla birden zihinsel aktivitelere tekrar yüklenilmesi ise
öğrencilerimizi bir hayli zorlayacaktır” dedi.
Ercan
Nar, öğrencilerimizin tatilini en verimli şekilde değerlendirmeleri için şu
önerilerde bulundu:
1)
Öğrencilerimiz mutlaka kitap okumalı ve
bunu alışkanlık haline getirmelidirler. Kişinin kendisini geliştirmesi için en
iyi kaynak kitap olduğu unutulmamalıdır.
2)
ÖSS ve OKS ’yi kazanma hedefi olan
öğrencilerimiz küçük hazırlıklar yaparak kendisini sınav maratonuna
hazırlayabilir.
3)
Okulda yapmaya çalıştığı yada düşündüğü
bir projesi varsa mutlaka onun üzerinde araştırma yapmalıdır. Bu alandaki
araştırmalar hem merakını giderecek hem de zihinsel anlamda gelişimini sağlayacaktır.
4)
Öğrencilerimiz beyin jimnastiği
yapmalıdır. Bunun içinde bol bol bulmaca ve mantıksal zeka soruları
çözmelidirler.
5)
Ailesiyle birlikte gittiği tatil
beldesindeki tarihi yerleri gezerken mutlaka bilgi toplamalı ve bunu ajandasına
gözlem olarak yazmalı. Görerek öğrenilen bir şeyi yazıyla pekiştirmek bilginin
kalıcılığını sağlayacaktır.
6)
Evimizdeki kitaplıkta var olan
ansiklopedileri kullanarak aile ile birlikte bilgiye dayalı eğlendirici oyunlar
oynayabilir. Örneğin; komşu ülkelerimizden İran hakkında merak edilen sorular
sorularak cevapları istenebilir.
7)
Beslenmeye dikkat etmelidir. İnsanlar
sadece kışın hastalanmazlar. Yazın da hastalanma durumunuz vardır. Özellikle
düzensiz beslenme ve yenilen yiyeceklerin temizliğine dikkat edilmemesi ishal
gibi birtakım rahatsızlıklara neden olabilir. Böyle bir şeyin yaşanması
sonucunda sanırım yaz tatili eziyet
haline gelecektir.
8)
Uyku düzenine dikkat edilmeli. Düzensiz
uyumalar kişide halsizlik ve yorgunluk hissettirir. Yapmak istenilen güzel
aktiviteler böyle durumda ya ertelenir yada
hiç zevk almadan yapılır.
9)
Varsa çevresinde uygun olan sportif ve
kültürel faaliyetlere katılabilir. Hem kendisi eğlenecek, hem de gelişimine
katkıda bulunacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder