18 Şubat 2012 Cumartesi

5.SINIFLAR2011-2012 REHBERLİK ETKİNLİKLERİ









   
    5. SINIF – 1.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
EĞİTSEL BAŞARIYA GİDEN YOL
Sınıf:
5.sınıf
Yeterlik Alanı:
Eğitsel Başarı
Kazanım:
Eğitsel başarı ile ilişkili etmenleri açıklar. (Kazanım Numarası -29-)
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Küme
Araç-Gereç:
Kâğıt, kalem, Form -
Kaynak:
Komisyon
Süreç:
1.      Öğrenciler grup çalışması için dörderli gruplara ayrılırlar.
2.      Gruplardan eğitsel başarı ile ilişkili olduğunu düşündükleri etmenleri, yazmaları istenir.
3.      Kendilerinin başarılı olmak için nelere dikkat ettiklerini yazmaları istenir. Bu çalışma yapılırken gruplara ortalama bir süre verilir ve grup çalışmasının çok dağılmamasına dikkat edilir.
4.      Öğrenciler yazma işini tamamlayınca grupların bulduğu etmenler tahtaya yazılarak bir liste çıkarılır.
5.      Öğretmen bu gruplama işinden sonra formda verilen listeyi öğrencilere okur tahtada eksik olan etmenler eklenir.
6.      Liste tamamlandıktan sonra aşağıdaki sorular ile grup etkileşimi devam eder.
Ø      Yazdığınız etkenler dışında okunan listede farklı hangi etkenler var?
Ø      Bu etkenler eğitsel başarıda neden önemli?
Ø      Bu etkenler arasında yapmadıklarınız ya da eksik yaptıklarınız var mı? Neler?
7.      Bu etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar alınır.
8.      Eğitsel başarı ile ilişkili etmenlerin önemi vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
            Listede verilen etkenler ve ilişkili başka etkenler ile ilgili ayrıntılı bilgiler aşağıdaki kaynaklardan elde edilebilir:
Özakpınar, Y. (2002). Verimli ders çalışmanın psikolojik koşulları. (3. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi
Batlaş, A. (1990). Öğrenmede ve sınavlarda üstün başarı. (3. basım). İstanbul: Remzi Kitabevi

Değerlendirme:





FORM
Zamanı düzenli kullanma
Planlı ve disiplinli çalışma
Düzenli olma
Çalışma ortamının düzenlenmesi
İstekli olma ve çaba harcama
Derse aktif olarak katılma
Ders öncesi hazırlık
Sağlıklı beslenme
Yeteri kadar uyuma
Not tutma
Özet çıkararak çalışma
Ezberlemeden anlayarak çalışma
Etkili ve anlayarak okuma
Tekrar etme
Amacını belirleme
Gerçekçi hedefler koyma
Zihnin dağılmasına yol açan sebepleri bilmek (Hayal kurmak, endişelere kapılmak, yatarak çalışma, müzik dinleyerek ders çalışma, televizyon izleyerek ders çalışma)
Hayır demeyi öğrenmek
Etkin dinleme
Stres




















     5. SINIF – 2.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
YARDIM ALABİLİRİM
Sınıf:
5.sınıf
Yeterlik Alanı:
Eğitsel Başarı
Kazanım:
Kişisel-sosyal ve eğitsel sorunlarla karşılaştığında nereden ve nasıl yardım alacağını fark eder. (Kazanım Numarası -108-)
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:
Senaryolar
Kaynak:
Komisyon
Süreç:
1.       Öğretmen öğrencilere eğitsel, kişisel ve sosyal sorunlar neler olabileceği hakkında bilgi verir.
2.    Öğrencilere aşağıdaki senaryolar verilir ve ilgili soruları cevaplamaları istenir.
Senaryo1
Beyza, matematik dersinde çok çalışmasına rağmen başarısızdır. Beyza’nın sınıf arkadaşları, başarısızlığı ile alay etmekte ve Beyza’da bu duruma çok üzülmektedir.
Ø       Beyza’nın eğitsel sorunu nedir?
Ø       Beyza’nın kişisel-sosyal sorunu nedir?
Ø       Beyza bu sorunlar karşısında ne hissediyor olabilir?
Ø       Siz Beyza’nın yerinde olsaydınız eğitsel sorununuzu çözmek için kimlerden yardım alırdınız?
Ø       Siz Beyza’nın yerinde olsaydınız kişisel-sosyal sorununuzu çözmek için kimlerden yardım alırdınız?
Ø       Sizin buna benzer sorunlarınız oldu mu? Ne yaptınız? Kimlerden yardım aldınız?
Senaryo2
Sertaç, okumaktan hoşlanan, okuduğunu anlayan bir öğrencidir. Sosyal Bilgiler dersine çok çalışmasına rağmen sınıfta heyecandan, yanlış söylerim korkusundan bildiklerini ifade edememektedir.
Ø       Sertaç’ın eğitsel sorunu nedir?
Ø       Sertaç’ın kişisel-sosyal sorunu nedir?
Ø       Sertaç bu sorunlar karşısında ne hissediyor olabilir?
Ø       Siz Sertaç’ın yerinde olsaydınız eğitsel sorununuzu çözmek için kimlerden yardım alırdınız?
Ø       Siz Sertaç’ın yerinde olsaydınız kişisel-sosyal sorununuzu çözmek için kimlerden yardım alırdınız?
Ø       Sizin buna benzer sorunlarınız oldu mu? Ne yaptınız? Kimlerden yardım aldınız?
3. Bu etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar alınır.
4. Kişisel- sosyal ve eğitsel sorunlarla karşılaştığında nereden ve nasıl yardım alacağını fark etmenin. Önemi vurgulanarak etkinlik sonlandırılır
Değerlendirme:



  
    5. SINIF – 3.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
ATİLLA VE ARKADAŞLARI
Sınıf:
5. sınıf
Yeterlik Alanı:
Eğitsel Başarı
Kazanım:
Etkili bir grup üyesinin ve liderinin özelliklerini açıklar. (Kazanım Numarası -26-)
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:
Form–1 (Atilla ve Arkadaşlarının Başarısı)
Form–2 (Etkili Bir Grup Liderinin Özellikleri)
Form–3 (Liderlik İle İlgili Olumlu ve Olumsuz Kavramlar)
Form–4 (Liderlik İle İlgili Özlü Sözler)
Kaynak:
Komisyon:
Sınıf Öğretmeni, Sündüz BÜKEL
Psikolojik Danışman, Didem GÜLSARAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Cevriye GÜLEBAĞLAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Hicran ÇETİN
Süreç:
1.      Öğretmen öğrencilere “Atilla ve Arkadaşlarının Başarısı” isimli öyküyü okur.
2.      Aşağıdaki sorularla grup etkileşimi başlar.
Ø      Bu hikâyedeki grup lideri kim?
Ø      Bu hikâyedeki grup üyeleri kimler?
Ø      Bu hikâyedeki grup liderinin özellikleri neler, neler yaptı?
Ø      İyi bir grup liderinin özellikleri ile Atilla’nın özellikleri benziyor mu?
Ø      Etkili bir grup üyesinin özellikleri neler olmalı?
Ø      Bu hikâyede etkili grup üyesinin özelliklerine uymayan var mı?
Ø      Bu proje nasıl sonuçlandı?
Ø       Sizinde grup lideri ya da grup üyesi olduğunuz bir çalışmanız, yaşantınız oldu mu? Neler yaşadınız? Neler hissettiniz?
3.      Öğrenciler etkili grup üyesi ve liderinin özellikleri üzerine konuşurken öğretmen bunları tahtaya yazar.
4.             Daha sonra verilen etkili grup üyesi ve liderinin özellikleri listesi okunarak karşılaştırılır.
5.             Bu etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar alınır.
6.             Etkili bir grup üyesi ve liderinin önemi ve gerekliliği vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:


FORM–1
ATİLLA VE ARKADAŞLARININ BAŞARISI
Atilla, öğretmeninin verdiği proje üzerinde uzun süre düşündükten sonra, mahallelerinde bulunan yaşlı ve kimsesiz kişileri tespit edip, onlara yardım edebilecekleri bir çalışma başlatmaya karar verdi. Arkadaşları ile bu düşüncesini paylaştı ve onlarında onayını aldı.
Atilla, derste projesini anlattı. Herkes çok beğendi ve büyük bir istekle projeyi başlattılar. Yaşlıları belirleyebilmeleri için mahallenin muhtarı, belediye ve kaymakam ile görüşmeye karar verdiler. Atilla iş bölümü yaparlarsa işlerin daha kolay yürüyebileceğini söyledi, iş bölümü yapmaya karar verdiler. Ayşe ve Mehmet muhtarlığa, Esin ve Dilşat belediyeye Atilla ve Hasan kaymakamlığa gitme konusunda anlaştılar ve randevularını aldılar.
Esin ve Dilşat belediyenin önünde buluşup belediye başkanı ile görüşeceklerdi. Esin Dilşat’ı uzun süre beklemesine rağmen Dilşat gelmedi. Esin biraz geç kalarak Belediye Başkanı ile görüşmeye kendisi gitti. Belediye Başkanı ile görüşmesi geç başladığı için görüşme de geç bitti ve bu yüzden de diğer arkadaşları ile buluşmaya geç kaldı.
Esin arkadaşlarının yanına gittiğinde, Ayşe ve Mehmet muhtarlıktan dönmüş, okulda bekliyorlardı. Dilşat’ta onların yanındaydı. Dilşat sabah uyanamamış ve geç kalınca doğrudan okula gelmiş, Atilla ve Mehmet’te çoktan dönmüşlerdi.
Atilla gelir gelmez yeni bir organizasyon yapmış, diğer arkadaşlarını da çalışmaya nasıl dâhil edeceğini planlamıştı. Birlikte oturup neler yaptıklarını paylaştılar. Ancak Esin, Dilşat’a kızgındı ve bu grup içinde huzursuzluğa sebep olmuştu. Atilla arkadaşlarıyla konuşarak herkesin hata yapabileceğini, ama bundan sonra herkes üzerine düşen sorumluluklar konusunda daha duyarlı olursa birlikte çok güzel işler başarabileceklerini söyleyip, arkadaşlarını sakinleştirmişti.
Bir ay sonra Atilla ve arkadaşları yaşlıları tespit etmiş ve onlara maddi manevi yapabilecekleri yardımları belirleyerek güzel bir iş çıkarmışlardı. Yaptıkları bu örnek çalışma ile de hem okullarından hem de çevrelerinden büyük destek ve övgü alarak mutlu olmuşlardı.


FORM–2

ETKİLİ BİR GRUP LİDERİNİN ÖZELLİKLERİ
  • Elinin altındaki kaynakları iyi tanıyan ve bunları doğru işlerde kullanabilen, hayatta yeni ufuklar açabilen kişidir.
  • İşin yanlış gidişatını tespit eder, doğrusuna yönlendirir.
  • Gerektiğinde değişim yapar.
  • Amaca ulaşmak için alternatif çözüm yolları üretir.
  • İşlerin sonraki aşamalarını yaşamadan fark eder.
  • Liderlik doğru şeylere yoğunlaşmak ve doğru şeylerin önderliğini yapmaktır.
  • İnsanları anlama, onları dinleme, onların sorun ve beklentileri ile ilgilenme, bunlara cevap verecek kapasitede bulunur.
  • Bir grup insanı belirli amaç etrafında toplar ve bu amaçları gerçekleştirmek için onları harekete geçirme bilgi ve yeteneklerini kullanır. (Helik-5, 2003)




FORM–3
LİDERLİK İLE İLGİLİ
OLUMLU KAVRAMLAR
LİDERLİK İLE İLGİLİ
OLUMSUZ KAVRAMLAR
Sosyal sorumluluk   
Etkileme gücü
Tutarlı öngörü
Toplumculuk
Diğerkâmlık (Özgecilik)
Örnek olma
Samimiyet
Dürüstlük
İnsiyatif
Kararlılık
Tutarlılık
Özgüven
Sağduyu
Sadakat
Canlılık
Cesaret
Moral
Başarı
Adalet
İdrak
Hırs
Yalan
İhtiras
Otorite
İhanet
Yönetim
Bencillik
Korkaklık
Tutarsızlık
Bireysellik
Güvensizlik
Güvenilmezlik
Mükemmeliyetçilik


FORM–4
LİDERLİK İLE İLGİLİ ÖZLÜ SÖZLER

İnsanlara öncülük etmek için, yanlarında yürü, çünkü en iyi liderler varlıkları hissedilmeyenlerdir.        Lao-Tsu                                                                                
İnsanlar her biri ayrı ses çıkartan enstrümanlara benzerler. Lider, orkestra şefi gibi bu topluluktan gürültü değil melodi çıkartan kişidir.                         Gardner
En iyi liderin işi tamam olduğunda insanların diyecekleri şey şudur; “Bunu biz yaptık.”.      Lao-Tsu                                                                                                    
Gemilerin çoğu bir insan yüzünden batmıştır, deniz yüzünden değil.           Özdemir ASAF                                                                           
Liderlik icraattır, makam değil.                                                              H. Mc Gannon

FORM 5
ETKİLİ BİR GRUP ÜYESİNİN ÖZELLİKLERİ

·          Sorumluluk sahibidir.
·          Çözüm üretir.
·          Grup içinde uyumlu davranışlar sergiler.
·          Görevleri zamanında yerine getirir.
·          İletişime açıktır.
·          Kendini ifade edebilir.
·          Biz duygusuna sahiptir, kendisini zincirin bir parçası olarak görür.
·          İşbirliğine açıktır.
·          Yaptığı işe inancı vardır.
·          Başladığı işi sonuçlandırır.
·          Sabırlıdır.
·          Diğer grup üyelerinin düşüncelerine saygılıdır.
·          Hoş görülüdür.
·          Paylaşımcıdır.
·          Yardımseverdir, diğer grup üyelerine gerektiğinde yardım eder.
·          Yapıcıdır.
·          Yaratıcıdır.



    5. SINIF –4.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
BÖYLE ÇALIŞIYORUM ÇÜNKÜ BÖYLE ÖĞRENİYORUM…
Sınıf:
5. sınıf
Yeterlik Alanı:
Eğitsel Başarı
Kazanım:
Öğrenme stiline uygun çalışma yöntemlerini kullanır. (Kazanım Numarası -27-)
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:
-
Kaynak:
Komisyon:
Sınıf Öğretmeni, Sündüz BÜKEL,Psikolojik Danışman, Didem GÜLSARAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Cevriye GÜLEBAĞLAN, Uzm. Psikolojik Danışman, Hicran ÇETİN
Süreç:
  1. Öğretmen tahtaya aşağıdaki öğrenme stillerini yazar.
Görsel
İşitsel
Kinestetik / Dokunsal
  1. Aşağıdaki sorularla grup etkileşimi başlar.
Ø    Düzenli ve titiz misiniz?
Ø    Dağınık bir masada çalışabilir misiniz?
Ø Ders çalışırken veya sınıfta öğrenmenizi kolaylaştıracak harita, poster, şema, grafik vb. görsel araçlar kullanır mısınız?
Ø Öğrendiğiniz konuları gözünüzün önünde canlandırarak mı hatırlarsınız?
Ø Bu özellikler hangi öğrenme stilinin özellikleri olabilir?
Ø Bu öğrenme stiline uygun çalışıyor musunuz?
3.   Öğretmen görsel öğrenme stili hakkında bilgi verir.
4.   Aşağıdaki sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø    Sohbet etmeyi, başkalarıyla çalışmayı sever misiniz?
Ø    Yabancı dile karşı ilginiz var mı?
Ø    Sesli okumayı mı tercih edersiniz?
Ø    Konuşarak ve tartışarak mı öğrenirsiniz?
Ø    Olay ve kavramları dinlerken daha mı kolay öğrenirsiniz?
Ø    Öğrendiğiniz konuları birisi size anlatıyor ya da söylüyormuş gibi mi hatırlarsınız?
Ø    Bu özellikler hangi öğrenme stilinin özellikleri olabilir?
Ø    Bu öğrenme stiline uygun çalışıyor musunuz?
5.   Öğretmen işitsel öğrenme stili hakkında bilgi verir.
6.   Aşağıdaki sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø    Sınıfta sürekli hareket halinde misiniz?
Ø    Sınıfta hareket gerektiren işleri sürekli yapmak ister misiniz? ( tahta silmek, pencere açmak, kapı örtmek vb.)
Ø    Öğrenirken yaparak ve yaşayarak mı öğreniyorsunuz?
Ø    Öğrendiğiniz konuları yapmış ya da yaşamış gibi mi hatırlarsınız?
Ø    Bu özellikler hangi öğrenme stilinin özellikleri olabilir?
Ø    Bu öğrenme stiline uygun çalışıyor musunuz?
7.   Öğretmen Kinestetik / Dokunsal öğrenme stili hakkında bilgi verir.
  1. Bu etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar alınır.
  2. Öğrenme stiline uygun çalışma yöntemlerini kullanmanın önemi vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.



Değerlendirme:








    5. SINIF – 5.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
NELER YAPABİLİRİM?
Sınıf:
5. sınıf
Yeterlik Alanı:
Okula ve Çevreye Uyum
Kazanım:
Yaşadığı çevredeki eğitsel ve sosyal imkânlardan yararlanmanın önemini fark eder. (Kazanım Numarası -11-)
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:
-
Kaynak:
*Erkan, S. 2006
Süreç:
(Öğrencilerden 1 hafta önce yaşadıkları çevredeki eğitsel ve sosyal imkânlar hakkında bilgi toplamaları istenir.)
  1. Eğitsel ve sosyal imkânlardan yararlanmanın önemi hakkında sınıf içi tartışma başlatılır.
2.      Aşağıdaki sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø      Yaşadığınız çevredeki eğitsel imkânlar nelerdir?
Ø      Yaşadığınız çevredeki sosyal imkânlar nelerdir?
Ø      Yaşadığınız çevredeki eğitsel ve sosyal imkânlardan yararlanıyor musunuz?
Ø      Eğitsel ve sosyal imkânlardan yararlanma kişinin gelişimini nasıl etkiler?
Ø      Bu imkânlardan hangileri ilginizi çekti? Hangilerini yapmak istersiniz?
3.      Bu etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar alınır.
4.      Yaşadığı çevredeki eğitsel ve sosyal imkânlardan yararlanmanın önemi vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.

Değerlendirme:





















    5. SINIF – 6.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
SENİ ANLAYABİLİRİM
Sınıf:
5. sınıf
Yeterlik Alanı:
Kişiler Arası İlişkiler
Kazanım:
Kendini arkadaşlarının yerine koyarak onun duygu ve düşüncelerini anlar. (Kazanım Numarası -110-)
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:
Form
Kaynak:
Komisyon:
Sınıf Öğretmeni, Sündüz BÜKEL
Psikolojik Danışman, Didem GÜLSARAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Cevriye GÜLEBAĞLAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Hicran ÇETİN
Süreç:
1.      Formda ki durumlar tahtaya yazılır. Öğrencilerden olumlu ve olumsuz durumlardan birini seçerek o durumu yansıtan resimler yapmaları istenir. 10 dakika süre verilir.
2.      Daha sonra gönüllü öğrencilerden yaptıkları bu resimleri sınıfa göstererek anlatmaları istenir.
3.      Aşağıdaki sorular sorularak grup etkileşimi başlatılır.
Ø      Resimlerinizdeki karakterler neler düşünmüş olabilirler?
Ø      Resimlerinizdeki karakterler neler, hissetmiş olabilirler?
Ø      Siz olsaydınız bu durumda neler düşünür, neler hissederdiniz?
Ø      Zaman zaman çevrenizde ki insanlar tarafından anlaşılmadığınızı düşündüğünüz oluyor mu? Bu duruma bir örnek verin.
Ø      Anlaşılmadığınızı düşündüğünüzde neler hissediyorsunuz?
Ø      Anlaşıldığınızı düşündüğünüzde neler hissediyorsunuz?
Ø      Karşımızdaki insanı anlamazsak neler olur?
Ø      Karşınızdaki insan sizi anlamazsa ne hissedersiniz?
Ø      İnsanların duygu ve düşüncelerini anlamak neden önemlidir?
5.      Bu etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar alınır.
6.      Kendini arkadaşlarının yerine koyarak onların duygu ve düşüncelerini anlamanın gerekliliği ve önemi vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:






FORM

Boya kalemlerini paylaşmayan öğrenci

Soğuk havada paltosu olmayan öğrenci

Karnesi başarısız olan öğrenci

Arkadaşları tarafından alay edilen öğrenci.

Arkadaşları tarafından oyuna alınmayan öğrenci.


Boya kalemlerini paylaşan öğrenci

Soğuk havada paltosu olan öğrenci

Karnesi başarılı olan öğrenci.

Arkadaşları tarafından takdir edilen öğrenci.

Arkadaşları tarafından oyuna alınan öğrenci

































     5. SINIF – 7.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
HAYIR, DERSEM KIRILMA
Sınıf:
5. sınıf
Yeterlik Alanı:
Kişiler arası ilişkiler
Kazanım:
Uygun reddetme davranışına ilişkin örnekler verir. (Kazanım Numarası 109)
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:
Form–1
Hazırlayanlar:
Sündüz BÜKEL,Didem GÜLSARAN,Cevriye GÜLEBAĞLAN,Hicran ÇETİN
Süreç:
1. Öğretmen aşağıdaki açıklamayı yapar.
“Bazen insanlar kendileri için zararlı gördükleri ve bu nedenle yapmak istemedikleri bazı işleri yapmak için arkadaşlarının yoğun baskısı altında kalabilirler ve onları gücendirmemek, arkadaşlarını kaybetmemek için “evet, peki” demek zorunluluğunu duyabilirler. Bu yüzden de kendilerini sıkıntılı durumlara sokabilirler. Aslında gerçek dostlar insanı zarara sokacak işleri teklif etmemelidir. Ama bu teklifleri yapanlar işin kötü sonuçlar doğurabileceğini düşünememiş olabilirler. Burada önemli olan sizlerin yapılan teklifleri irdeleyebilmeniz ve zarar getireceğini düşündüğünüz durumlarda “hayır” diyebilmenizdir.”
 Kaynak: Grup Rehberliği El Kitabı Yıldız Kuzgun
2. Öğrencilere Form–1 verilir ve verilen durumlara göre uygun reddetme davranışı veya cümlesi yazmaları istenir.
3. Gönüllü öğrencilerden yazdıklarını sınıfla paylaşmaları istenir.
4. Uygun olmayan reddetme davranışı içeren cümleler varsa öğrenciye başka ne tür tepki verebileceği sorularak, düşünmesi sağlanır. Uygun reddetme davranışı bulmasına yardımcı olunur.
5. Aşağıdakilere benzer sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø       Daha önce yaşadığınız olaylara benzeyen durumlar var mıydı? Hangileri? Nasıl tepkiler vermiştiniz?
Ø       Hangi zamanlarda ve neden reddetme davranışları gösterirsiniz?
Ø       Zaman zaman reddetmekte zorluk çekiyor musunuz? O zaman ne yapıyorsunuz?
Ø       Uygun reddetme davranışına ilişkin başka ne tür örnekler verilebilir?
Ø       Uygun olmayan reddetme davranışları gösterdiğimizde neler olur?
Ø       Uygun reddetme davranışları gösterirsek neler olur?
6. Bu etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve cevaplarını sınıfla paylaşmaları istenir.
7. Uygun reddetme davranışı göstermenin önemi ve gerekliliği vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.

Değerlendirme:





Form-1
Aşağıda bazı zararlı sonuçlar doğurabilecek durumlar örnek olarak verilmiştir. Uygun reddetme davranışı içeren cümleleri altına yazınız.
  1. Sen bu güne kadar hiç sigara içmedin mi? Yak bir tane, süt kuzusu.
……………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………
2.     Öğretmenin ikimize verdiği projeyi sen yap, yarın birlikte teslim ederiz.
……………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………….
  1. Sınavda arkandayım, kâğıdını aç, iyice görebileyim.
……………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………
  1. Bu gün okulu asıp, sinemaya gideceğiz. Sen de gel.
……………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………
  1. Hırkan çok güzel. Ver de, hafta sonu ben giyineyim.
……………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………
  1. Cep telefonunu ver, bu gün ben kullanayım, olur mu?
……………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………
  1. Sende çok para var, bana kantinden tost ve ayran al.
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
  1. Ödevin çok biliyorum ama benimle çarşıya gelir misin?
…………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………..

































       5. SINIF – 8.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:

Sınıf:
5. sınıf
Yeterlik Alanı:
Kişiler Arası İlişkiler
Kazanım:
Akran baskısıyla nasıl baş edeceğini açıklar. (Kazanım Numarası 107)
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:

Kaynak:

Süreç:

BU KAZANIMA İLİŞKİN ETKİNLİK ÇALIŞMASI DEVAM ETMEKTEDİR.








Değerlendirme:























       5. SINIF – 9.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
DUYGULARIMIN DAVRANIŞLARIMA ETKİSİ
Sınıf:
5. sınıf
Yeterlik Alanı:
Kendini Kabul
Kazanım:
Duygularının davranışlarını nasıl etkilediğini fark eder. (Kazanım Numarası 71)
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:
Form–1
Kaynak:
Erkan, S. 2006
Süreç:
  1. Öğrencilere duygu, düşünce ve davranış arasındaki ilişki anlatılır.
  2. Öğrencilerden son 1 haftada sıklıkla yaşadıkları duyguları ve onları yaratan olayları düşünmeleri istenir.
  3. Form-1 dağıtılır, öğrencilerin doldurması sağlanır.
  4. Gönüllü öğrencilerden yazdıklarını sınıfla paylaşmaları istenir.
  5. Aşağıdakilere benzer sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø      Çeşitli duyguları yaşamanızda düşüncelerinizin etkisi nedir?
Ø      Duygularınızın davranışlarınıza etkisi nedir?
Ø      Düşünceleri değiştirerek duyguları ve davranışları değiştirmek mümkün müdür?
Ø      Kendinizle ilgili yeni bir şey öğrendiniz mi?
  1. Bu etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve cevaplarını sınıfla paylaşmaları istenir.
  2. Duyguların davranışları nasıl etkilediği vurgulanarak etkinlik sonlandırılır
Değerlendirme:

FORM–1

OLAY
DUYGU
DÜŞÜNCE
DAVRANIŞ

1.

2.

3.




    5. SINIF – 10.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:

Sınıf:
5. sınıf
Yeterlik Alanı:
Kişiler arası İlişkiler
Kazanım:
Başkalarıyla kurduğu iletişimi değerlendirir. (Kazanım Numarası 111)
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:
-
Hazırlayanlar:
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
Süreç:



BU KAZANIMA İLİŞKİN ETKİNLİK ÇALIŞMASI DEVAM ETMEKTEDİR.













Değerlendirme:













   5. SINIF – 11.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
BARIŞ İÇİNDE DÜNYA
Sınıf:
5. sınıf
Yeterlik Alanı:
Kişiler Arası İlişkiler
Kazanım:
Barış içinde yaşamak için gereken olumlu tutum/davranışları fark eder. (Kazanım Numarası 112)
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:
-
Hazırlayanlar:
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
Süreç:
  1. Öğretmen öğrencilere, aşağıda belirtilen barış içinde yaşamayı sağlayacak olumlu davranışlarla ilgili kavramları sıralar ve tahtaya yazar.
SEVGİ
DEMOKRASİ
SAYGI
SORUMLULUK
İYİLİK
PAYLAŞMAK
EŞİTLİK
YARDIMLAŞMAK
HAK
İŞBİRLİĞİ
ADALET
HOŞGÖRÜ
KENETLENMEK
SABIR
DESTEK
DUYARLILIK
KABUL
ÖZGÜRLÜK
ANLAYIŞ
KİBAR DAVRANMAK

  1. Öğrencilerden bu kavramlardan en az 5 tanesinin içinde geçtiği birer öykü yazmaları istenir.
  2. Gönüllü öğrencilerden yazdıkları öyküleri sınıfla paylaşmaları istenir.
  3. Aşağıda ki sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø      Öyküyü yazarken neler hissettiniz?
Ø      Paylaşılan öyküler de anlatılan olaylara benzer yaşantılarınız oldu mu?
Ø      Barış içinde yaşamayı sağlayabilecek başka olumlu davranışlar var mı?
Ø      Sizce bu davranışlar olmasa nasıl bir hayat olurdu?
Ø      Barış içinde bir dünya da yaşamak için neler yapılabilir?
  1. Bu etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar alınır.
  2. Barış içinde yaşamak için olumlu davranışların önemi vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:

  
    5. SINIF – 12.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI VE TOPLUM
Sınıf:
5. sınıf
Yeterlik Alanı:
Aile ve Toplum
Kazanım:
Kitle iletişim araçlarının toplum üzerindeki etkisini fark eder. (Kazanım Numarası 148)
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:
-
Hazırlayanlar:
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
Süreç:
1-Kitle iletişim araçları öğrencilere sorulur ve tahtaya yazılır.
ü      Televizyon
ü      Radyo
ü      İnternet
ü      Gazete
ü      Dergi
ü      Telefon
ü      Belgegeçer(Faks)
2-Gönüllü öğrenciler kitle iletişim araçlarından nasıl yararlandıklarını sınıfla paylaşır.
3-Aşağıdakilere benzer sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø      Kitle iletişim araçlarından yeterince yararlanıyor musunuz? Nasıl?
Ø      Kitle iletişim araçlarının size etkisi nedir?
Ø      Kitle iletişim araçlarının toplum üzerindeki etkisi nedir?
4- Kitle iletişim araçlarının toplum üzerindeki etkisinin önemi vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:








   5. SINIF – 13.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
EMEK OLMADAN YEMEK OLMAZ
Sınıf:
5. sınıf
Yeterlik Alanı:
Eğitsel ve Mesleki Gelişim
Kazanım:
Çalışmanın insanlar ve toplum için önemini açıklar. (Kazanım Numarası 181)
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:
Atasözleri Yazılı Kâğıtlar
Hazırlayanlar:
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
Süreç:
1.      Öğrenciler 4 gruba ayrılır.
2.      Her gruba, çalışmanın önemini ifade eden atasözleri yazılı kâğıtlar çektirilir. Öğretmen aşağıdaki atasözleri yerine çalışmanın insanlar ve toplum içini önemini anlatan başka atasözleri kullanabilir.
İşleyen demir ışıldar.
Çalışkanlık baht getirir, tembellik taht götürür.
Çalışkanı mal basar, tembeli uyku basar.
Ağustosta beynin, kışın tenceren kaynasın.
Emek Olmadan Yemek Olmaz
3.      Her gruptan çektikleri atasözü ile ilgili bir öykü yazmaları istenir.
4.      Yazılan bu öyküler sınıfta okunur.
5.      Aşağıdakilere benzer sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø      Çalışmak neden önemlidir?
Ø      Çalışmanın kişiye katkısı nedir?
Ø      Çalışmanın topluma katkısı nedir?
Ø      Çalışmayan insanların kendine verdiği zarar nedir?
Ø      Çalışmayan insanların topluma verdiği zarar nedir?
Ø      Çevrenizde çalışmaları ile kendine ve topluma faydalı insanlar var mı? Kimler? Neler yapmışlar? Nasıl davranmışlar?
6.      Çalışmanın insanlar ve toplum için önemi vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:










   5. SINIF – 14.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
DUYARLIYIM
Sınıf:
5. sınıf
Yeterlik Alanı:
Toplum ve Aile
Kazanım:
Toplum için gönüllü çalışmanın önemini ve gerekliliğini açıklar. (Kazanım Numarası 147)
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:
-
Kaynak:
Okul Temelli Sosyal Duygusal Eğitim Programı Özel Tevfik Fikret Okulları 2005 sf:251 uyarlandı
Süreç:
Dili düzelecek
  1. Sınıf 4 gruba ayrılır. Her gruba bir hafta öncesinden bir sosyal sorumluluk ve gönüllü çalışma görevini araştırmaları ve bu görevleri listelemeleri istenir. ( Engelli gruplar, doğal hayatı koruma, sokak çocukları, eğitim gönüllüleri vb.)
  2. Öğrencilere aşağıdaki açıklama yapılır:
“Toplumsal duyarlılık veya bilinç, yaşadığımız dünyayla ve yaşadığımız olaylarla ilişki kurmak ve bu konuda sorumluluk almaktır. Bir kişinin sosyal sorumluluk içeren davranışlarda bulunması için başkalarının ihtiyacını, hedeflerini anlaması ve buna uygun davranışlar üretmesi gerekmektedir. Bu davranışlar maddi ve manevi olarak çok çeşitli şekillerde olabilir.” ( Temel Yaşam Becerileri, MEF okulları)
  1. Gruplardan hazırladıkları toplumsal sorumluluk listelerini sınıfla paylaşmaları istenir.
  2. Aşağıdakilere benzer sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø      Toplumsal duyarlılık neden gereklidir?
Ø      Gönüllülük neden önemlidir?
Ø      Toplumsal duyarlılığın kazanılması ( Ailede, okulda, sosyal çevrede vb.) için neler yapılabilir?
Ø      Gönüllülüğün kazanılması ( Ailede, okulda, sosyal çevrede vb.) için neler yapılabilir?
Ø      Toplumlarda gönüllü çalışmayı arttırmak için neler yapılabilir?
Ø      Toplumlarda gönüllü sayısını arttırmak neden önemlidir? Topluma ne kazandırır?
  1.  Bu etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar alınır
  2. Toplum için gönüllü çalışmanın önemini ve gerekliliği vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:




   
     5. SINIF – 15.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
ÜST SINIF İLE İLGİLİ HAYALLERİM
Sınıf:
5. sınıf
Yeterlik Alanı:
Eğitsel Başarı
Kazanım:
Bir üst sınıfın nasıl olacağına ilişkin hayallerini ve beklentilerini açıklar. (Kazanım Numarası 28)
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:

Hazırlayanlar:
Serdar ERKAN
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
Süreç:
1.      Öğrencilerden içinde bulundukları sınıfa ilişkin yaşadıkları herhangi bir günü yazılı olarak anlatmaları istenir.
2.      Gönüllü öğrenciler yazdıklarını sınıfla paylaşır.
3.      Öğrencilerden 6. sınıfta yaşayacaklarını hayal ettikleri bir günü yazılı olarak anlatmaları istenir.
4.      Gönüllü öğrenciler yazdıklarını sınıfla paylaşır.
5.      Aşağıdakilere benzer sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø      Beşinci sınıfta yaşadıklarınız ile altıncı sınıfta yaşayacaklarınız arasında bir fark var mı? Neler?
Ø      Altıncı sınıftan neler bekliyorsunuz? Hayalleriniz neler?
  1. Bir üst sınıfın nasıl olacağına ilişkin hayaller ve beklentiler vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
                            

Değerlendirme:










"BOŞ ZAMANLARIMIZI NASIL DAHA VERİMLİ BİR ŞEKİLDE DEĞERLENDİREBİLİRİZ?"
            Özellikle ara tatillerde ve yaz tatillerinde, tatilin çok uzun olacağı ve hiç bitmeyeceği, her istediğimizi yapabilmek için yeterli zamanımızın olacağı avuntusu genellikle fazlaca bir şeyler yapamadan bu sürenin bitmesine sebep olmaktadır. Oysa ki tatil döneminde yapmayı istediğimiz ve

planladığımız o kadar çok şey vardır ki; Herkes için öncelikler değişmekle birlikte ders çalışma, gezme, sinemaya-tiyatroya gitme, ziyaretler, hobiler bunlardan bazılarıdır. Acaba bunlardan bir çoğunu yapabilecek zaman ve imkanlara sahipken neden yapamayız? Bizi engelleyen nedir? Bunun tek cevabı zamanı planlama alışkanlığımız olmamasından başka bir şey değildir. Oysa zaman bizi değil, biz zamanı kontrol etmeliyiz. PLANLAYARAK!....

            Başarıya ulaşmak zamanı etkili ve planlı kullanmakla mümkündür. Bunun için öncelikle her gün yapılaması istenen her türlü faaliyet belirlenmeli ve yazılmalıdır. Her faaliyetin kişisel olarak sizin için önem derecesini belirlemek ikinci aşamadır. Bu konuda ölçü, belirlenmiş olan hayat amaçlarıdır. Kararsız kaldığınız durumlarda kendinize şu soruları sorabilirsiniz;-İlgi ve yeteneklerim nedir?, Hangi faaliyetlerle uğraşmak bana ne kazandırır?, Gelecekte nereye varmış olmak, neleri elde etmiş olmak beni mutlu eder? ... Son aşamada ise yapmak istediklerimiz için ayıracağımız zamanı planlamak ve bu planlamaya sadık kalmaktır.

            Sevgili öğrenciler,

            Boş zamanlarımızı değerlendirmek bir alışkanlık meselesidir. Bu zamanlarımızda neler yapabileceğimizi şu etkinliklerle örneklendirebiliriz;
Metin Kutusu:  Metin Kutusu:

            Boş zamanlarımızı olumlu faaliyetlerle değerlendirmek bizlere ne kazandıracaktır?

Ø      Boş zamanlarda değişik ilgi ve faaliyet alanlarına yönelen kişi bedenen ve zihnen dinlenme imkanı bulur, ilgi duyduğu bir konuda kendini gösterir ve mutlu olur
Ø      Kendine olan güveni gelişir, enerji toplar ve zindelik kazanır.
Ø      Tek başına ve planlı bir şekilde çalışma alışkanlığı kazanır, kendini tanır, anlar ve kabul eder
Ø      Kendisine sosyal bir çevre kurar, yardımlaşmayı, üzüntü ve sevinçleri, farklı görüşleri paylaşmayı öğrenir...

BOŞ ZAMAN, BOŞA GEÇEN ZAMAN OLMAMALIDIR !


Kaynak : Sivas Rehberlik ve Araştırma Merkezi








ÖĞRENCİLER TATİLİNİZİ KATLETMEYİN !!!

Psikolojik Danışman ve “Beni Anlayın” kitabının yazarı Ercan Nar okulların kapandığı, tatilin başladığı bu dönemleri öğrencilerin iyi bir şekilde değerlendirmesinin önemini belirterek ; “ Bir yıl boyu öğrencilerimiz sürekli yoğun bir tempoda çalıştılar. Birden bire bu çalışma temposundan uzaklaşmaları onların zihinsel öğrenme becerilerini pasif hale getirecektir. Tatilin sona ermesi ve okulların açılmasıyla birden zihinsel aktivitelere tekrar yüklenilmesi ise öğrencilerimizi bir hayli zorlayacaktır” dedi.
            Ercan Nar, öğrencilerimizin tatilini en verimli şekilde değerlendirmeleri için şu önerilerde bulundu:

1)      Öğrencilerimiz mutlaka kitap okumalı ve bunu alışkanlık haline getirmelidirler. Kişinin kendisini geliştirmesi için en iyi kaynak kitap olduğu unutulmamalıdır.
2)      ÖSS ve OKS ’yi kazanma hedefi olan öğrencilerimiz küçük hazırlıklar yaparak kendisini sınav maratonuna hazırlayabilir.
3)      Okulda yapmaya çalıştığı yada düşündüğü bir projesi varsa mutlaka onun üzerinde araştırma yapmalıdır. Bu alandaki araştırmalar hem merakını giderecek hem de zihinsel anlamda gelişimini sağlayacaktır.
4)      Öğrencilerimiz beyin jimnastiği yapmalıdır. Bunun içinde bol bol bulmaca ve mantıksal zeka soruları çözmelidirler.
5)      Ailesiyle birlikte gittiği tatil beldesindeki tarihi yerleri gezerken mutlaka bilgi toplamalı ve bunu ajandasına gözlem olarak yazmalı. Görerek öğrenilen bir şeyi yazıyla pekiştirmek bilginin kalıcılığını sağlayacaktır.
6)      Evimizdeki kitaplıkta var olan ansiklopedileri kullanarak aile ile birlikte bilgiye dayalı eğlendirici oyunlar oynayabilir. Örneğin; komşu ülkelerimizden İran hakkında merak edilen sorular sorularak cevapları istenebilir.
7)      Beslenmeye dikkat etmelidir. İnsanlar sadece kışın hastalanmazlar. Yazın da hastalanma durumunuz vardır. Özellikle düzensiz beslenme ve yenilen yiyeceklerin temizliğine dikkat edilmemesi ishal gibi birtakım rahatsızlıklara neden olabilir. Böyle bir şeyin yaşanması sonucunda sanırım yaz tatili eziyet  haline gelecektir.
8)       Uyku düzenine dikkat edilmeli. Düzensiz uyumalar kişide halsizlik ve yorgunluk hissettirir. Yapmak istenilen güzel aktiviteler böyle durumda ya ertelenir yada  hiç zevk almadan yapılır.
9)      Varsa çevresinde uygun olan sportif ve kültürel faaliyetlere katılabilir. Hem kendisi eğlenecek, hem de gelişimine katkıda bulunacaktır.






Hiç yorum yok: