24 Kasım 2010 Çarşamba

TÜRKÇE DERSİ 7. SINIF 1. DÖNEM 2. YAZILI SORULARI

TÜRKÇE DERSİ 7. SINIF 1. DÖNEM 2. YAZILI SORULARI (2) (CEVAP ANAHTARI)

… – …  EĞİTİM VE ÖĞRETİM YILI ………..……………..… OKULU 7/… SINIFI
TÜRKÇE DERSİ 1. DÖNEM 2. YAZILISI

Tarih: …/…/……
ADI SOYADI:………………………… NU:………….. PUAN:………

KAR NE GÜZEL YAĞIYORDU

... Sabahtan beri camdayım ve çok mutluyum. Yağan kar taneleri beni sevindiriyor. Yağmurun aksine kar yağarken ses çıkarmaz. Eskiden özel yapılmış kar küreklerinin sesi duyulurdu. Bir de toprak damlarda loğ taşlarının faaliyeti.

Memlekete ilk kar düştü. Kuzey ülkelerinde ise çoktan diz boyuna erdi. Şiddetli kar altında insanlar nasıl işine gidebiliyor? Uçuşan karları hiç görmemiş, sıcaktan boğulan Orta Afrikalı insanları düşündüm bir an. Onların çoğu; hayatları boyunca gökyüzünden saçılan pamukların nasıl bir şey olduğunu bilemeyecekler, dokunamayacaklar, tadına varamayacaklar.

ALİ KURT

S.1) Yazar, 1. paragrafta neleri birbiriyle karşılaştırıyor? (10 p)


S.2) Yazar, Orta Afrikalı insanlar hakkında neler söylüyor? (5 p)



S.3) Yazarın “gökyüzünden saçılan pamuklar” ifadesi ne anlama gelmektedir? (5 p)



S.4) Yukarıdaki metinden basit, türemiş ve birleşik fillere ikişer örnek veriniz. (12 p)


S.5) Aşağıdaki paragrafta yay ayraç içine uygun noktalama işaretlerini koyunuz. (10 p)
Nasrettin Hoca( )yı ölümsüzlüğe ulaştıran güç; toplumun ortaklaşa umutları ( ) dertleri ( ) hastalıkları, çirkinlikleri ve güzellikleriydi ( ) Nasrettin Hoca( ) bunları dile getiriyordu ( ) Bir sabah Akşehir Gölü’ ne yoğurt çalarken : ( ) Hoca göl hiç yoğurt tutar mı ( ) ( ) diyenlere onun “Ya tutarsa ( ) cevabı, bir umut ışığı gibi parlıyordu.

S.6) Aşağıdaki kelimeleri zarf görevinde olacak şekilde cümlede kullanınız. (3 p)

dışarı:

nasıl:

kısaca:


S.7) Aşağıdaki cümlelerde yanlış yazılan kelimelerin altını çizerek, kelimelerin doğru yazılışlarını cümlelerin karşısındaki boşluğa yazınız. (4 p)

Yaş otuzbeş yolun yarısı eder.                          ...................................................

Herşey daha güzel olacak.                               ....................................................

Babamda bizimle gelecek.                                ....................................................

Beni görünce sevineceğini zan etmiştim.         .....................................................


S.8) Aşağıdaki cümlelerde eylemlerin kip ve şahıs eklerini gösteriniz. (10 p)

Yarın bize misafirliğe gelecekler.

İnsanlara hakaret edilmeyeceğini bilmelisin.

Onun ne haylaz olduğunu bilirim.

Seninle eve gitmeyeceğim.


S.9) Aşağıdaki ifadelerin başına doğruysa (D), yanlışsa (Y) yazınız. (8 p)

(  ) “Okuyarak kelime hazinemizi zenginleştirebiliriz.” cümlesi nesnel bir yargıdır.

(  ) “Zararlı alışkanlıklardan kaçınmalıyız.” cümlesi zaman anlamı taşımaz.

(  ) “Çocuklar sandalyenin ayağını kırmışlar.” cümlesinde altı çizili kelime mecaz anlam taşır.

(  ) Masallarda olağanüstü olay ve kişilere yer verilir.


S.10) Aşağıdaki deyimlerden hangisi anlam yönünden diğerlerinden farklıdır? (3 p)
A) yüreği sızlamak                                     B) yüreği yanmak
C) yüreği hoplamak                                   D) yüreği parçalanmak

S.11) Aşağıda yarım bırakılan hikâyeyi kompozisyon kurallarına uyarak tamamlayınız. (30 p)

...........................................................

Aç aslan bir çayırda otlayan üç öküze rastladı. Öküzlerden birine saldırmak istediyse de diğer öküzlerin yardıma koşması üzerine başarılı olamadı.

Ne yaparsa yapsın öküzlerin birlik içinde savunması ile karşılaşıyordu. .............................

BAŞARILAR DİLERİM...


CEVAP ANAHTARI

S.1) Yazar, 1. paragrafta yağmur ile karı birbiriyle karşılaştırıyor.

S.2) Yazar, Orta Afrikalı insanların uçuşan karları hiç göremediğini, gökyüzünden saçılan pamukların nasıl bir şey olduğunu bilemeyeceklerini, ona dokunamayacaklarını ve tadına bakamayacaklarını söylüyor.

S.3) Yazarın “gökyüzünden saçılan pamuklar” ifadesi, “kar” anlamına gelmaktedir.

S.4)

S.5) Nasrettin Hoca( ‘ )yı ölümsüzlüğe ulaştıran güç; toplumun ortaklaşa umutları ( , ) dertleri ( , ) hastalıkları, çirkinlikleri ve güzellikleriydi ( . ) Nasrettin Hoca ( , ) bunları dile getiriyordu ( . ) Bir sabah Akşehir Gölü’ ne yoğurt çalarken : ( “ ) Hoca göl hiç yoğurt tutar mı ( ? ) ( “ ) diyenlere onun “Ya tutarsa  (  ! ) cevabı, bir umut ışığı gibi parlıyordu.

S.6)
dışarı: Ekmek almak için dışarı çıktım.
nasıl: Buraya nasıl geldin?
kısaca: Yaşadıklarını kısaca anlattı.

S.7)
Yaş otuzbeş yolun yarısı eder.                                otuz beş
Herşey daha güzel olacak.                                      Her şey
Babamda bizimle gelecek.                                      Babam da
Beni görünce sevineceğini zan etmiştim.            Zannetmiştim

S.8)
Yarın bize misafirliğe gelecekler.
gel- : kök       -ecek: gelecek zam. eki           -ler: 3. çoğul şahıs eki     2+2= 4 puan

İnsanlara hakaret edilmeyeceğini bilmelisin.
bil-: kök         meli: gereklilik kipi eki       sin: 2. tekil şahıs eki    1+1= 2 puan

Onun ne haylaz olduğunu bilirim.
bil- : kök         - i: yardımcı ünlü                 -r: geniş zaman eki            -im: 1. tekil şahıs eki    1+1= 2 puan

Seninle  eve gitmeyeceğim.
git- : kök   -me: olumsuzluk eki    -y: kaynaş. harfi                   -ecek: gelecek zam. eki        -im: 1. tek. şah. eki
1+1= 2 puan

S.9)
( Y ) “Okuyarak kelime hazinemizi zenginleştirebiliriz.” cümlesi nesnel bir yargıdır.
( D ) “Zararlı alışkanlıklardan kaçınmalıyız.” cümlesi zaman anlamı taşımaz.
(  Y ) “Çocuklar sandalyenin ayağını kırmışlar.” cümlesinde altı çizili kelime mecaz anlam taşır.
( D ) Masallarda olağanüstü olay ve kişilere yer verilir.

S.10) C

Hiç yorum yok: