27 Kasım 2010 Cumartesi

Elimizde hacimleri aynı 12 tane bilyenin olduğunu düşünelim.Bu bilyelerden 11 tanesinin kütleleri aynı ,bir tanesinin kütlesi ise diğerlerinden daha fazla olsun.Birim kütle kullanmadan eşit kollu teraziyle sadece 3 kez tartım yaparak kütlesi büyük olan bilyeyi bulabilir miyiz?Sonuçlarımızı arkadaşlarımızla paylaşalım.

Hacim ve kütle kavramlarının bir arada kullanılması

Elimizde hacimleri aynı 12 tane bilyenin olduğunu düşünelim.Bu bilyelerden 11 tanesinin kütleleri aynı ,bir tanesinin kütlesi ise diğerlerinden daha fazla olsun.Birim kütle kullanmadan eşit kollu teraziyle sadece 3 kez tartım yaparak kütlesi büyük olan bilyeyi bulabilir miyiz?Sonuçlarımızı arkadaşlarımızla paylaşalım.

 Bu bölümde öğrencilerin hacim ve kütle kavramalarını bir arada kullanmaları amaçlanmıştır.Bu sorunun çözümü şu şekildedir:

 1.Tartım:Bilyelerin altı tanesi bir kefeye,6 tanesi de diğer kefeye konulur.11 tane bilyenin kütlesi aynı,1 tanesinin kütlesi daha fazla olduğundan kütlesi fazla olan bilyeyi içeren kefe aşağıda durur.Bu kefede bulunan 6 bilye 2. tartım için alınır.
2. Tartım:6 bilyenin 3 tanesi bir kefeye,üç tanesi de diğer kefeye konulur.Kütlesi fazla olan bilye hangi tarafta ise o kefe aşağıda durur.Bu kefede bulunan üç bilye bir sonraki tartım için alınır.
3.Tartım:Bu 3 bilyeden ikisi aynı kütleye sahip iken 3. bilyenin kütlesi daha fazladır.Bu  durumda herhangi iki bilye terazinin kefelerine birer tane konulur.Terazi dengede ise kütlesi fazla olan bilye teraziye konulmayan 3. bilyedir.Terazi dengede değilse kütlesi fazla olan bilyenin bulunduğu kefe aşağıda duracaktır. 

1 yorum:

Adsız dedi ki...

6şar bilyeyi tartıp ağır gelen kısmı 3erli şekilde tartıcaz. yine ağır geleni alıcaz. 3 tane kaldı ve 1 hakkımız var herhangi 2sini tartıcağız sonra ikisi eşit ise tartmadığımız daha kütleli eğer tarttıklarımızdan biri daha ağır gelirse cevap o olur :)