23 Haziran 2010 Çarşamba

İLKÖĞRETİM OKULLARININ 1-5. SINIFLARINDA UYGULANMAKTA OLANYENİ DERS PROGRAMLARI DEĞERLENDİRME FORMU

İLKÖĞRETİM OKULLARININ 1-5. SINIFLARINDA UYGULANMAKTA OLAN
YENİ DERS PROGRAMLARI DEĞERLENDİRME FORMU
Okulun adı: ALPARSLAN İLKÖĞRETİM OKULU
Eğitim-Öğretim Yılı 2007-2008
Görüşülen Öğretmen Sayısı 18
Görüşülen Öğrenci Sayısı 30
Görüşülen Veli Sayısı 65
Eğitim-Öğretim Yılı 2007-2008
Komisyon Üyeleri H.YENER,HulusiYENER,AliYILMAZ,NadideYILMAZ,Zeki AKBULUT


ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİDers Kitapları, Öğretmen Kılavuz Kitapları ve Öğrenci Çalışma Kitapları

İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi ile İlgili Temel Yaklaşımlar ve Görüşler• Programın vizyonunda bireysel farklılıklar göz önüne alınmış.
• Eldeki verileri işleyebilen yeni ürünler ortaya koyabilen , düşünen bireyler yetiştirmek amaçlanmıştır.
• Amaçlar, Milli Eğitim Temel Amaçlarına paralel ve sorunlara çözüm bulabilen bireyler yetiştirmek doğrultusundadır.
• Öğrenciler sadece bilgi doldurulan program olmaktan kurtarılmış. Bilgiyi işleyen bireyler haline getirilmeye çalışılmış.
• Çok değişik ölçme değerlendirme yöntemleriyle öğrencilerin kendisini daha kolay değerlendirilmesi sağlanmaya çalışılmış.
• Etkinliklerle, öğrencilerin derse aktif katılımı sağlanmaya çalışılmıştır.
Ancak;
Derslerde belirtilen konulara ait süreler uyulabilmesi için öğrencilerin donanımlı ve hazır gelmeleri gerekmektedir. Fakat , özellikle kırsal bölgelerde yaşayan ve materyal bulmakta sıkıntı yaşayan, değişik sebeplerle ders çalışma ortamı olamayan öğrencilerin varlığı bu süreye uyulmasını engellemektedir.

İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi ile İlgili Temel Yaklaşımlar ve Görüşler
• Konular güncel hayata yakın.
• Öğrenciler öğrendiklerini yaşamlarında uygulama olanağı bulmaktadır.
• Çevrelerindeki materyalleri kullanma olanakları sağlanmış.
• Çalışma kitapları, öğrencilerin öğrendiklerini uygulamalarına imkan sağlamaktadır.
Ancak;
Ders kitabı, kalitesiz ciltlendiği için, dönemin yarısında dağılmakta ve kullanılamaz hale gelmektedir.
Konuların tam olarak kaç ders saatinde işleneceği belirtilmemektedir.
Kitapta belirtilen araştırma ödevleri hazırlanırken, merkezlerde yaşayan, bilgisayar imkanları olan, pek çok imkana sahip öğrenciler düşünülmüştür. Kırsal kesimlerde yaşayan öğrencilere yönelik proje ödevi veya araştırmalara yer verilmemiştir.

İlköğretim Türkçe Dersi ile İlgili Temel Yaklaşımlar ve Görüşler
• Görsel sunulara önem verilmiş.
• Çalışma kitaplarındaki uygulamalar öğrencilerin değişik zeka kuramlarına hitap ediyor.
• Çalışma kitaplarında olmayan ancak öğretmen kılavuz kitaplarında belirtilen çeşitli uygulamalarla öğrencilerin değişik alanlarda değişik çalışmalar yapmaları sağlanmaktadır.
Ancak;
• Okuma parçalarının uzunluğu, öğrencinin konunun bütünlüğünü algılamasını zorlaştırmaktadır.
• Etkinliklere süre yetmemektedir.
• Öğrencilerin derse çok hazır gelmeleri gerekmektedir.
• Hedeflenen başarı için, öğrencilerin 1. sınıftan itibaren bu donanımla hazırlanması gerekmektedir.

İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programıyla İlgili Temel Yaklaşımlar ve Görüşler

• Matematik konularının şekil, şema ve oyunlarla sunulması öğrencilerin matematiğe olan ilgisini artırmaktadır.
• Konu sonlarındaki kendini değerlendirme formu, öğrencilerin kendilerini değerlendirmelerine imkan sağlamaktadır.
Ancak , sorulan sorularla sunulan seçeneklerdeki ifadeler bazen bağdaşmamaktadır.
Kitaplarda konularla ilgili testlerin yetersiz olduğu görülmektedir.
Problem kurmaya yeteri kadar yer verilmemiştir.

Programların Uygulamaları Açısından
1. Öğretim etkinliklerinde öğürenci, düzeyi, eğitim ortamı ve çevre etkenleri göz önünde bulundurularak öğrencileri aktif kılan, öğretme-öğrenme yöntemi, teknik ve stratejiler programların uygulanmalarında etkinlik kazandırmıştır.
2. Sınıf içi etkinliklerin planlanması ve gerçekleştirilmesinde güncel ve günlük yaşamla ilişkili durumlar ele alınmış, bu da programa belli bir aktivasyon sağlamıştır.
3. Çeşitli etkinlik ve projelerin programda belirtilmiş olması öğretmen ve öğrencilere rehberlik etmiştir.

Ölçme Değerlendirme Açısından
1-Ders kitapları ve öğrenci çalışma kitaplarındaki ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin çeşitliliği farklı zeka gruplarındaki öğrencilere hitap etmesi dolayısıyla öğrenme zenginliği sağlamıştır.
2- Bu ölçme ve değerlendirme araçları, aynı zamanda birer öğrenim fırsatı oluşturmuştur.

ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ
1-Ders kitapları ve öğrenci çalışma kitapları öğrencilerin ilgilisini çekecek şekilde düzenlenmiştir.
2-Çalışma kitaplarında soruların çoktan seçmeli, boşluk doldurma, doğru-yanlış seçme gibi çeşitlilik göstermesi öğrencilerin ilgisini çekmekte ve derse olan motivasyonlarını artırmaktadır.
Ancak;
1- Konuyla ilgili alıştırma ve değerlendirmelerin çalışma kitaplarından çözülmesi, defter kullanımı azaltmakta; bu da yazı kabiliyetini olumsuz yönde etkilemektedir.
2- Kitaplar kısa sürede dağılmakta ve kullanılamaz hale gelmektedir.
3-Kitapların çok olması taşınmasında sorunlar yaratmaktadır.

VELİ GÖRÜŞLERİ
1- Ders kitaplarının devlet tarafından verilmesi aileler üzerindeki yükü azaltmaktadır.
2- Kitaplardaki zenginlik, çocukların dikkatini çekmekte ve derslere ilgileri artmaktadır.
Ancak;
Kitapların çokluğundan dolayı öğrencilerin çantaları ağır olmakta ve bu da öğrencilerin fizyolojik gelişimini olumsuz yönde etkilemektedir.

PROGRAMIN OLUMLU YÖNLERİ
1- Farklı zeka gruplarına hitap etmektedir.
2- Proje ve ödevlendirmelerde zenginlik vardır.
3- Güncel konulara yer verilmiştir.
4- Öğrencilerin yaşlarına uygun konular işlenmiştir.
5- Ölçme ve değerlendirme yöntemlerindeki zenginlik, objektif ölçme ve değerlendirme yapılmasına olanak sağlamaktadır.

PROGRAMIN UYGULANMASINDA KARŞILAŞILAN SORUNLAR
1- Kitaplardaki proje ve ödevlerin pek çoğu kırsal kesimlerde okuyan öğrencilere hitap etmemektedir.
2- Birleştirilmiş sınıf okutan okullar düşünülmemiştir.
3- Konuların sonunda öğrencileri değerlendiren formların çokluğu kırtasiye masrafı oluşturmaktadır.
4- Fotokopi makinesi bulunmayan okullarda bu formların çoğaltılması ve uygulanması neredeyse imkansızdır.
5- Öğrencilerin değerlendirildiği formları incelemek ve sonuç çıkartmak için öğretmenlerin yeterlilik seviyesi düşünülmemiştir.

ÖNERİLER
1- Ders kitapları daha kaliteli basılmalı.
2- Öğretmen kılavuz kitaplarındaki konuların işleniş saatleri daha ayrıntılı sunulmalı.
3- Değerlendirme formları azaltılmalı. Veya kitap halinde gönderilmeli.
4- Kırtasiyecilikten vazgeçilmeli.
5- Değerlendirme formlarıyla ilgili öğretmenlere hizmet içi eğitim verilmeli.
6- Kitaplardaki proje ödevlerden verim alınabilmesi için okullarda bilişim sınıfları oluşturulmalı
7- Öğrenci çalışma kitaplarında , öğrencilerin not alabilecekleri kısımlar oluşturulmalı.


17/09/2007
Zeki AKBULUT
Okul Müdürü

Hiç yorum yok: