25 Mayıs 2010 Salı

OYMAK VE OBA SİSTEMİ

OYMAK VE OBA SİSTEMİ
OYMAK
İZCİ
12-13 Yaş Grubundaki Çocukların Özellikleri:
Bedensel
1- Önceleri büyüme yavaştır
2- Sağlıklıdır,nadiren hastalanır
3- Faaldir ve sakardır.
4- Organları daha uyumlu çalışır.
5- Ara sıra çocukça davranır
6- Cinsel merakı artmaktadır.
7- 9-10 saat uyku ihtiyacı vardır.
Zihinsel
1- Macera arayışı vardır.
2- Dikkati artmaktadır
3- El işlerine yatkın ve meraklıdır.
4- Güven ve cesareti dengesizdir.
5- Kusurlarını duymak istemez.
6- İlgi ve hünerlerini geliştirmek için özgürlüğe ihtiyacı vardır.
Toplumsal
1- Arkadaşları tarafından beğenilmek, ailesinin beğenmesinden önemlidir.
2- Grup fikri gelişir.
3- Derbeder görünüşlüdür.
4- Kızlara karşı olumsuz ve şüphecidir.
5- Takım oyunlarından hoşlanır.
6- Otoriteye karşı gelmek eğilimindedir.
Ruhsal
1- Dürüstçe davranır.
2- Allah;a çok değer verir.
3- Manevi değerleri benimser.
4- Günlük yaşamın kaidelerine uymak için çalışırlar.
14-15 Yaş Grubundaki Çocukların Özellikleri:
Bedensel
1- Bedensel büyüme hızlıdır.
2- Beceriksizdirler.
3- Yetişkinlik çizgileri gelişir.
4- Çok iştahlıdır.
5- Bazen çok güçlüdür, bazen acizdir.
6- Beden sporlarına çok eğilimlidir.
7- 9-10 saat uyku ihtiyacı devam eder.
Zihinsel
1- hayali geniştir.
2- Yaratıcı, eleştirici düşünür.
3- Tartışmaya meraklıdır.
4- Anlayışlıdır.
5- Hafızası iyi çalışır.
6- Liderlik yeteneği kendini gösterir.
7- Kendi kararlarını kendisi vermek ister.
Toplumsal
1- Kendini iyi kontrol eder.
2- Grubu ile ailesi arasında standart farkı giderek artar.
3- Bir yetişkin gibi olmak ister.
4- Duyguları çocukçadır.
5- Olgunlaşma hızı kızlarda fazla, erkeklerde yavaştır.
6- Gruba karşı en üst düzeyde sorumluluk yüklenmek ister.
7- Kendine çeki düzen verir.
Ruhsal
1- Bir çeşit yaşam felsefesi oluşturmaya başlar.
2- Değerleri ve standartları eleştirir.
3- Başkalarının ihtiyaçları ile daha fazla ilişkilidir.
4- Doğru ve yanlışı tanımaya çalışır.
12-15 Yaş Grubundaki Çocukların Ortak Özellikleri:
1- Hareket, yarışma, çekişmeye dayalı oyun ve etkinlikler.
2- Çevreyi tanıma ve gezi ihtiyacı.
3- Bir akran grubunun üyesi olma ihtiyacı.
4- Liderlik yapma fırsatı yakalamak.


5- Değerler manzumesi (Kendi grubunun değerlerine dayalı ve onlara ahlaki ilkeleri kabul ettirmelerinde yardımcı olan değerler manzumesi.)
6- Bağımsızlık duygusu ve ufuklarını genişletici etkinlikler.
7- Macera yaşama ihtiyacı.
8- Düşüncelerini açıklayabilme fırsatını yakalama ihtiyacı.
9- Kapasitelerine göre zorlu fiziksel etkinlikler.
10- Kendi kendisini yöneten gruplar içinde bulunma ihtiyacı.
11- Diğer gruplarla ilişki kurma fırsatını yakalama ihtiyacı.
12- Toplum değerlerini ve gerçeklerini öğrenme, değerleri sorgulama imkanları.
13- Kendi ideallerini yerleştirme imkanları.
14- Çevresine farklı görünme ihtiyacı.
Bu İhtiyaçları İzcilik Yolu İle karşılamak için Yapılabilecek Aktiviteler:
1- Spor çalışmaları, takım oyunları, arazi oyunları.
2- Açık hava faaliyetleri ve geziler.
3- Cazip ve çekici faaliyetler.
4- Oba sistemi içinde rol alabilme.
5- Müzik, el becerileri, halk oyunları, modern dans çalışmaları.
6- Gözlem, inceleme, koleksiyon yapma.
7- Teknik aletleri kullanma.
8- Diğer izci üniteleri (kız-erkek) ile birlikte faaliyetler düzenleme.
9- Uzay bilgisi.
10- Bilgisayar.
Bu çalışmalara; değişen yaşam koşullarından değişen ilgiler doğrultusunda yapılacak çalışmaları da katabiliriz. İhtiyaçlar gencin sosyal çevresine gör değişeceğinden, ihtiyaçları saptayıp buna cevap verecek çalışmaları bulmak lidere düşmektedir. Yukarıda verilen liste genel düşünülerek yapılmıştır. Ülkemiz koşullarına coğrafi ve sosyal çevreye göre değiştirilir.
OYMAK TOPLANTILARI
Oymaktaki tüm obaların bir araya gelip, programlı bir şekilde çalışmalarına oymak toplantısı denir.
Oymak Toplantısı Çeşitleri
1- Salonda yapılan toplantılar.
2- Açık havada yapılan toplantılar.
3- Gezi şeklinde yapılan toplantılar.
4- Tören düzeninde yapılan toplantılar.
Oymak Toplantısının Yapı Taşları
Bol Eğlence: Kahkaha, farklı şarkılar, birlikte çalışma zevki.
Disiplin: Birlikte oynayabilmek için kurallara uyum.
Geliştirici Eğitim: Zorluk ve başarının dengelenmesi, grup çalışması fırsatını verme ve kişinin kendi ilerlemesi, olgunluk.
Spor: Açık hava faaliyetleri, oyunlar, kamplar, keşifler ve özel ilgi grupları. Örneğin su ve dağ sporları.
Değişiklik: Aynı tip toplantılar sıkıcı olmaya başlar, değişiklik ister.
Yaratıcılık: Kamp ateşleri, eğlence günleri.
Tekrar: Pratik yapma ve daha önce öğrenilen tekrarlar için fırsat.
Bir Oymak Toplantısının Ana Bölümleri
1- Hazırlık.
2- Açılış-İstiklal Marşı.
3- Becerilerin gelişmesi.
4- Oyun-şarkı-yarışma.
5- Obalar arası yarışmalar.
6- Kapanış-İstiklal Marşı-iyi Dilekler.
TOPLANTIDAN SONRAKİ ÇALIŞMALAR
Oymak Toplantısının İyi Gittiğini Nasıl Anlarız?
1- Her toplantıdan sonra yaptığımız değerlendirmede, amaçlardan çoğu gerçekleşmiş ise toplantı verimli geçmiştir.
2- Toplantıya katılan yüzdelik yüksek ise iyi demektir. Düşüş gösteriyorsa bir hata var demektir. Özeleştiri yapıp bu hata bulunmalıdır.
3- Toplantıdan sonra oba başlarının samimi görüşleri alınmalıdır.
4- Yargısına itimat ettiğimiz, saygı duyduğumuz bir kişiyi toplantıya davet edip görüş, eleştiri ve önerileri istenebilir.
Oymak Toplantısı Örnekleri
Birinci Tip Oymak Toplantısı
a- Teftiş ve bayrak töreni.
b- Oymakça oyun.
c- Düzen hareketleri. (Kol komutları).
d- Oymak başının konuşması (5 dakika).
e- Oba köşesi çalışması.


f- Oyun (Düğümlerle ilgili yarışmalar).
g- Oymak başının düğümler hakkındaki konuşması.
h- Bayrak töreni-iyi dilekler.
İkinci Tip Oymak Toplantısı
a- Teftiş ve bayrak töreni.
b- Takım oyunları.
c- Oymak başının konuşması.
d- Bayrak yarışı.
e- Obaya, oba başı tarafından ders verilmesi.
f- Bayrak yarışı. (Bu yapılırken oba başları bir araya çağırılarak onlara yaralı bir kolun askıya alınması öğretilir.)
g- Oba başlarınca öğretilen ilk yardım şekli oymakça bir bayrak yarışı şeklinde oynatılabilir.
h- Oymak başının ilk yardım hakkında konuşması.
ı- Oymağa giriş ve ant içme töreni (provası).
i- Bayrak töreni-iyi dilekler.
Üçüncü Tip Oymak Toplantısı
a- Teftiş ve bayrak töreni.
b- Takım oyunu.
c- Oymak başının konuşması. (Bundan sonra uygulanacak istasyon eğitimi şekli nasıl işleyeceği).
d- Birinci İstasyon: Balta ve bıçak kullanımı.
İkinci İstasyon: İz ve iz takibi.
Üçüncü İstasyon: Ateş yakma.
e- Arazi oyunu.
f- Oymak başının bağlar (düğümler) hakkında konuşması.
g- Bayrak töreni-iyi dilekler.
Dördüncü Tip Oymak Toplantısı
a- Teftiş-bayrak töreni.
b- Oba toplantıları (tabiat tetkiki).
1- Doğayı koruma.
2- Orman ürünleri.
3- Ormanın yararları.
4- Orman yangınları.
5- Sağlığa zararlı bitkiler.
6- Yabancı hayvanlar, böcekler vb.
c- Oymak başının konuşması.
d- Bayrak töreni-iyi dilekler.
Beşinci Tip Oymak Toplantısı
a- 6 Km.lik oymak gezisi (obalara çiğ erzak verilerek, çay pişirme, akşam yemeğinin gidilen yerde yenmesi).
b- Oymak başı 6 Km. lik gezinin varış yerinde kampçılık hakkında bilgi vermesi, günün değerlendirilmesi.
c- Arazi oyunu (oymakça).
d- Dönüş.
Bir Oymak Toplantısının Yapı Taşları
İyi bir toplantı iyi bir yemek gibidir. Farklı şeylerin bir şekilde karışımından oluşur. Yalnızca ekmek veya turp güzel bir yemek sayılmaz. Yalnızca oyun veya teknik çalışmaların iyi bir toplantı ortaya çıkacağı beklenemez. İyi bir toplantılar bu yapı taşlarının karışımından olur.
Bu yapı taşlarının birleştirilebilmesi için iyi bir rehber Oymak Toplantısı Planı formudur. Uygun bir kopya, bu bölümle ilgili olarak çok işimize yarayacaktır. Her toplantıda bunlardan bir kaçını kullanacaksınız. Çünkü bunlar obabaşılar düzeyinde kullanacaktır. Bu bakımdan biz size yeterli sayıda stok yapmanızı öneriyoruz.
Her yapıtaşını bu planlama formuna yerleştirerek ayrıntılı olarak inceleyin. Biz hazırlık bölümünü sizin için örneklendirdik.
Hazırlık
Oymak toplantısı İzciler başlamadan başlar. Toplantı saati 14.00 olarak planlanmışsa, ilk izci 13.45 de gelecektir. İşte bu toplantının gerçek başlama saatidir. Bir toplantının ne kadar iyi olduğu 13.45 ile 14.00 arasındaki zaman diliminde neler bulunduğuna bağlıdır. Aşağıda bulunması gerekenlerle ilgili bazı öneriler mevcuttur.
Kapıyı açan oymak başı bütün hazırlıkların tamam olduğuna emin olmalıdır. Oymak başı bu sorumluluğu bir başka lidere devredebilir. Fakat en iyisi toplantıdan sonra kalamayacak olanlar oradaysa onlarla şahsen görüşmesidir.
Aylık planlı toplantılarda sırası gelen nöbetçi oba, toplantı odasını düzenler, gerekli malzemeyi malzemeden sorumlu olan kişiden alır ve en son düzeltmeleri yapar. Mevcut malzemeci lider gereçlerin orada bulunup bulunmadığını kontrol eder.



Eğer oba başların ilgili bir işi varsa gelen izciler geldiklerini oba başlarına bildirirler. Eğer yoksa hazırlık bölümünde bir ön açılış olarak ortak belli faaliyetler yapılmalıdır.
Aylık OYK toplantısında bu bölüm için birçok faaliyet planlanmalı ve bunların sorumlulukları bir ya da daha çok oba başı arasında paylaştırılmalıdır.
İşte size bazı örnekler:
Oyun
İzcilerin geldiklerinde katılabilecekleri uygun oyunlardan bazıları şunlar olabilir.: İzci Topu,
Atla-Avla, Fular Kapmaca, Karga-Kartal vs. Bu oyunlar çok resmi olmamalı ve rekabet havasında geçmemelidir. Çünkü oyuncular toplantı başladığında oyundan ayrılmak istemeyebilir.
Yarışmalar
İzciler geldiklerinde sınıf çalışmalarında istenen izcilik konularında ellerinin yatkınlığını deneyebilirler. İkişer ikişer ayrılarak ya resmi olmayan yarışmalar yaparlar veya birbirlerini düğümleri, bağlama şekillerini, bir sargıyı diğer sınav konularını gösterir puan kazanırlar.
Tanıtmalar
Tanınmamış malzeme örnekleri yere serilir veya duvara asılarak numaralandırılır. İçeri giren her izci bir kalem alarak her birinin adını yazar. Uzmanlık işaretleri, çam iğneleri, toprak örnekleri, dernek armaları ve çok çeşitli etiketlenmemiş numuneleri kullanabilirsiniz.
OBAN
İzci Obası, dünyadaki en küçük çocuk ya da gençlik kulübüdür. Oba izciliğin düzenli yürümesini sağlayan birimdir. Oba aynı şeyleri yapmaktan hoşlandıkları için bir arada bulunan ve genellikle 6-8 kişiden oluşan bir gruptur. Oba bir takımdır. Obanın tüm üyeleri izcilik oyununu oynarlar.
Obada hepiniz aynı hedef için çalışır ve harika vakit geçirirsiniz. Obada en iyi arkadaşlarından bazıları ile heyecanlı şeyler planlamanın, yürüyüşe çıkmanın, birlikte kamp yapmanın, uzun bir yürüyüşten sonra eve dönerken ya da kamp ateşinin oynaşan alevlerini seyrederken birlikte şarkı söyleyip, gülmenin, izcilikte bir üst basamağa geçmeni sağlayacak testleri başarmak için birlikte çalışmanın ne kadar eğlenceli olduğunu öğrenirsin.
OBANIN ADI
Her obanın bir adı vardır. Eğer, daha önceden kurulmuş bir obaya katıldınsa, obanın adının geçmişini ve obanın niçin bu adı aldığını öğren. Obanızın adı bir kuş veya hayvan ismi ise bu kuş veya hayvanın yaşam şekli, haberleşme metodları, sesleri, genel özellikleri gibi detayları da öğrenmelisiniz.
Obaların çoğu oba hayvan ya da kuş isimlerini obasının ismi olarak seçer. Bu isimlerde doğanın gerçek tadı vardır. Denize yakın bir bölgedeki bir oba kendisine MARTI obası adını seçerken dağlara yakın bir yerdeki oba da KARTAL obası adını alabilir.
"Dağ Şahini", "Ulu Doğan" gibi alt tür isimler ile, "Süzülen atmacalar", "Keskin gözlü atmacalar'' gibi özel isimler de obanızın adına bir farklılık getirebilir.
Obanızın adı olarak ünlü kişilerin isimlerini de kullanabilirsiniz. "Sabiha Gökçen Obası", "Baden Powell Obası" gibi.
OBA FLAMASI VE AMBLEMI
Obanın oba ismini simgeleyen bir flaması vardır. En iyi oba flaması, obanın kendisinin çizip diktiği flamadır. Pek çok oba kendi flamaları üzerine bazı gizli özel işaretler koyar. Sen ve oban kendiniz bir flama yapıncaya kadar yöredeki izci malzemeleri satan firmadan bir tane alabilirsiniz.
Obalar kendilerine basit birer amblemde seçerler. Belki kamp gereçlerinin üzerine de obanın amblemini çizmeyi istersiniz. Obanın amblemini bir iki küçük çizgi ile çabucak çizmeyi öğrenmelisin. Bu amblemi bir izci olarak imzanı atarken de yanına kullanabilirsin. Oymaktaki en iyi oba, senin bir parçası olduğun oba, yani senin obandır.
Obalar genellikle iki veya üç rengi obalarının rengi olarak seçerler, flamalarında ve amblemlerinde bu renkleri kullanırlar.
OBA BAĞIRIŞI ve OBA RUHU
Her obanın bir bağırışı vardır. Obanın adı bir hayvan ise, onun bağırışını kullan. Oba bağırışı, çeşitli durumlarda kullanılabilir. Oban bir yarış kazandığı zaman obanla birlikte bağırışını yapar, zaferini ilan edebilirsin. Ormanda obanla yaptığın yürüyüşte obabaşın obayı toplamak için oba bağırışını kullanır. Obanın üyeleri ve sen bu bağırışın anlamını anlarken, başkaları bu sesin yalnızca ormandaki doğal bir ses olduğunu düşünecektir.
Oba üyelerini birarada tutan aynı düşünce tarzı ve yaşama biçimidir. Oba üyeleri kendi aralarında bir oba ruhu yaratırlar ve kimsenin bu ruhu bozmasına izin vermezler. Bazen oba ruhunu dışarıya göstermek için benzer davranış ve şekiller üretirler. Örneğin ayni fular bağını kullanırlar, kıyafetlerine aynı şeyleri takarlar, kollarına aynı işareti boyarlar.
OBABAŞIN
İyi bir oba başına sahip olabilmek için sen ve obanın diğer üyeleri obabaşı olarak en fazla saygı duyduğunuz, obayı mümkün olan en iyi oba düzeyine getirebilecek istek ve enerjiye sahip üyeyi seçmelisiniz.
Obabaşı, arkadaşlarına "haydi gelin gidiyoruz!" der ve yola çıkar. "O", toplantıları, yürüyüşleri, kampları ve gezileri yönetir. Yapılacak iyilikleri önerir, obadaki herkesin izcilikte ilerleyebilmesi için çareler düşünür. "O" seninle ve diğerleri ile; sizlere lider olmanın ne anlama geldiğini anlayabilmeniz için bir şans vermek üzere liderliğini paylaşır. Obabaşı, görevinde kendisine yardımcı olabilmek üzere bir başka izciyi obabaşı yardımcısı olarak seçer. Obabaşının olmadığı durumlarda, obabaşının görevini obabaşı yardımcısı üstlenir.



Obada herkes için, hatta obaya yeni girmiş olsan bile olan senin için de yapılacak bir iş vardır. Yazısı iyi olan bir izci obanın yazmanıdır. Sayılarla arası iyi olan bir başkası ise obanın saymanıdır ve hesapları tutar. Malzemeci, aşçı, aşçı yardımcısı, sucu, oduncu vb. gibi görevler obabaşı tarafından dağıtılır. Obabaşına tam bir destek sağlamak senin ve obanın elindedir. Obanın iyiliği için birbirinize destek olmak zorundasınız. Bazen obanın planları hoşuna gitmeyebilir. Ama, izcilik neşeli bir dayanışma üzerine kurulmuştur. Eğer obanın yararına ise, kendi çıkarlarını bir kenara koymalısın. Unutma, Hepimiz birimiz, birimiz hepimiz için
OBA ETKİNLİKLERİ
Dürüst, iyi, canlı bir oba kendi başına pek çok şeyi gerçekleştirebilir. Obanın her zaman ilginç planları vardır. Oban ve sen, oba toplantıları, yürüyüşler, kamp gereçleri yapmak ya da oba köşesi veya oba çalışma yeri düzenlemek için planlar kurarsınız.
OBA TOPLANTILARI
Oban sık sık toplantılar düzenler. Her ünite toplantısında zamanın bir bölümü obaların kendi köşelerinde kendi başına toplantı yapabilmesi için ayrılır. Bunun dışındaki oba toplantıları ya izcilerden birinin evinde ya da obanın çalışma yerinde düzenli olarak gerçekleştirilir.
Obana ait bir çalışma yeri varsa şanslı sayılırsın. Bir garajın bir bodrumun ya da benzeri bir yerin bir köşesi bir kulübe dönüştürülebilir. Oba toplantılarında izciler birbirlerinin ilerlemesine yardım eder. Oba toplantılarında yapılmak istenilen büyük işler kararlaştırılır.
OBA YÜRÜYÜŞLERİ VE OBA KAMPLARI
İyi çalışan obalar açık havada pek çok etkinlik gerçekleştirirler. Düzenli olarak günü birlik yürüyüşlere (Doğa yürüyüşlerine) çıkarlar. Bu Doğa yürüyüşlerinin onayı önceden oymağın liderinden alınmalıdır. İyi obalar geceyi kendi kurdukları kamplarda geçirirler. Ama oban böyle bir kampa ancak obabaşın oymak başı tarafından gece kampı lideri olarak onaylanırsa çıkabilir. Obabaşının henüz bu konuda yeterli eğitimi yoksa, oban izcilerden birinin babası ya da oymak lideri ile bu kampı gerçekleştirebilir.
Obanın hedefi, kendi gece kamplarını düzenleyebilmek üzere kampçılık alanında çok iyi bir eğitim görmektir.
Doğa yürüyüşü ve kampa çıkışlar oba yaşamının en yüksek noktalarıdır. Kamp ateşlerinin çevresinde oba ruhu en yüksek noktasına erişir, sen ve arkadaşların kendinizi izciliğe daha da yakın hissedersiniz. Obadaki olayların hepsi obaca planlanır. Obabaşının pek çok güzel düşüncesi vardır. Zaten obabaşı olarak seçilmesinin nedeni de budur. Obabaşınız size önerilerle gelir ve sen ve arkadaşların hep birlikte karar verir ve kararlaştırdığınız şeye hep birlikte katılırsınız.
Oban bir Doğa yürüyüşü bir kamp ya da başka herhangi bir iş için bir saat ve tarih belirlemişse, o tarih ve zamanda hava yağmurlu da güneşli de olsa belirlenen noktada olman gerekir. Yalnızca güneşli havalarda ortaya çıkan güneşli hava izcisinin ne obasına ne de kendine pek fazla yararı dokunmaz. Obasına yararlı olan ve bu arada en fazla eğlenen izci her türlü hava koşulunun izcisidir.
OYMAĞIN
Oban tek başına değildir. O oymağın bir parçasıdır. Çoğu oymak üç ya da dört obadan oluşur. Bazı oymaklarda daha da fazla oba bulunabilir.
Boynuna oymağının renklerini taşıyan fularını takar, sol koluna oymak numaranı dikersin. Her izci oymağı ile gurur duyar ve yine her izci oymağının da ondan gurur duyması için elinden geleni yapar. Oymağında ömür boyu hatırlanacak anıların olur. Oymakça söylenen şarkılar, kamp ateşi sohbetleri, izcilik haftası gösterileri, etkinlikler, hazine arama. Bu tür anıları edinebilmenin en iyi yolu, oymak liderinin arkasında toplanmak ve onları oymağınızı en iyi oymak haline getirmek için desteklemektir.
OYMAK LİDERLERİN
Şimdi Oymak liderlerin kim? Hepsinden önce oymakbaşın. Oymakbaşın oymağında bulacağın neşe ve heyecanı planlamak için saatler harcar, yapabileceğin yeni ve heyecan verici şeyleri öğrenmek için eğitim görür. Oymakbaşın her oymak toplantısında hazırdır ve oymakla birlikte gezilere kamplara gider. Oymakbaşın her zaman tavsiyelerine başvurabileceğin bir arkadaştır. Oymakbaşı bunları neden mi yapar? Çünkü izciliğe inanır, çocukları sever ve onların gerçek insanlar olmasına yardımcı olmak ister.
Oymakbaşı yardımcın, oymakbaşına yardım eder ve gerek duyulduğunda oymağın sorumluluğunu üstlenir. Oymakbaşı yardımcın da tıpkı oymakbaşın gibi sizin için çalışarak ve planlar yaparak bir dolu zaman harcar .
Oymağının bir de kendisine destek olabilecek insanlardan oluşan bir koruyucu kurulu vardır. Bu kurul oymağın çalışmalarında destek olur.
OBABAŞLARI KURULU
Oymağın yapacağı işler obabaşları kurulunca planlanır. Bu kurul obabaşlarından ve oymak başından oluşur. Oymakbaşı yardımcıları ihtiyaç duyulursa obabaşları toplantısına katılabilirler.
Çocuk liderler bu kurul sayesinde kurulda obalarında etkin bir biçimde liderlik yapabilmeleri için gereken eğitimi alabilirler. Obabaşları oymağın toplantılarını. yürüyüşlerini ve kamplarını planlamak üzere ayda bir toplanır. Bu toplantıdan önce obabaşın obanla oymak etkinlikleri için neler düşündükleri konusunda konuşur ve bu düşünceleri toplantıda diğerlerine aktarır. Obabaşları kurulu üyeleri neler yapılacağı konusunda birlikte karar alır.
Obabaşları kurulunda obabaşları kıdemli obabaşı ve oymakbaşı oymağın programını planlar.


OYMAK TOPLANTILARI
Pek çok oymak haftada bir toplanır, bazı oymaklar ise oba toplantıları düzenler. Oymak toplantılarında oyunlar oynanır, bazı toplantılarda izcilik becerileri eğitimi yapılırken bazı toplantılarda yalnızca eğlenilir. Obalar arası yarışmalar şarkılar, hünerler ve törenler de oymak toplantıları etkinliklerindendir. Bütün oymak toplantılarının hep aynı yerde, aynı zamanda gerçekleşmesi gerekmez. Oymak değişik kurumları ziyaret edebilir, fabrikalara, müzelere, hayvanat bahçelerine geziler düzenleyebilir.
OYMAK YÜRÜYÜŞLERİ VE KAMPLARI
Her oymağın bir açık hava programı vardır. Oymak yıl boyunca ayda bir yürüyüşe ya da hafta sonu kampına çıkar. Bu yürüyüş ve kamplar her obaya oymağın en iyi obası olduğunu kanıtlama fırsatı verir. Yılın en büyük olayı tüm obaların bir arada olduğu yaz kampıdır. Yürüyüş, hafta sonu kampları ve yaz kampında izciler açık havada kendi işlerini kendileri görmeyi öğrenirler. Obanın her üyesi beceriler kazanıp kendine daha çok güvenirken, oba da daha iyi bir oba haline gelir. Oba toplantılarına düzenli olarak gel, tüm heyecan ve enerjinle oyunlara, yarışlara katıl. Unutma ki, obanda ve oymağında gerçekleşen her güzel şeyin nedeni izci olmaktan heyecan ve onur duyan sen ve seninle aynı heyecanı ve onuru paylaşan arkadaşlarındır. Oymağının ve obanın başarısı senin ve arkadaşlarının gayretlerine, içinizde duyduğunuz izcilik ruhuna bağlıdır. İzciliğe kendinden ne kadar çok verirsen, izcilikte sana o kadar çok şey verecektir.
İL İZCİ TEMSİLCİLİĞİ
İ1 izci temsilciliği izciliği ilde başarıya ulaştırmak, yükseltmek için çalışır, oymakbaşına her konuda yardımcı olur. Oymakbaşlarının ve obabaşlarının iyi bir eğitim görmelerinin sağlanması da temsilciliğin görevleri arasındadır. Senin oymağının yanı sıra il izci temsilciliğine tescil yaptırmış daha pek çok oymak var, oymağın yalnız değil. Bu oymaklarla birlikte bir oymağın tek başına başaramayacağı pek çok şeyi başarabilirsin, bu oymaklarla il izci temsilciliğince düzenlenen şenliklere, gösterilere, sergilere, kermeslere katılabilir, izcilik becerilerini başkalarına gösterebilirsin. İ1 izci temsilciliğince düzenlenen en büyük etkinlik olan ve ilindeki kamp alanında gerçekleştirilen yaz kampında spor yapıp eğlenirken izcilik becerilerini de geliştirirsin.


OBA SİSTEMİ


Çocuk ve genç, izcilik çalışmalarını oba dediğimiz bir küçük gurup içinde sürdürür. 6-8 kişiden oluşur. OBA için söylenecekleri şöyle sıralamak olasıdır.
NEDEN OBA

OBANIN OLUŞUMU VE OBABAŞININ SEÇİMİ
OBABAŞININ ÖZELLİKLERİ
OBA ÇALIŞMALARI VE OBA KÖŞESİ
OBANIN DEĞERLENDİRİLMESİ


NEDEN OBA

İnsanlar doğdukları günden başlayarak bir ömür boyu çeşitli guruplar içinde diğer insanlarla birlikte yaşamaktadırlar. Bu durum toplum halinde yaşamanın bir sonucu olup gerek insan yaşamının devamı, gerekse geliştirilmesi için zorunludur. İnsan yaşamının her döneminde gurup halinde olmanın özel bir anlamı, yeri ve önemi varsa da genel olarak ilerleyen yaşla beraber bu anlam ve önem giderek artmaktadır.


OBANIN KURULUŞU VE OBANIN SEÇİMİ

Oba, obayı oluşturan bireylerin katkılarıyla oluşturulur. Obayı oluştururken, obada yer alacak bireylerin özellikleri dikkate alınarak ayarlamak gerekir. Oymaktaki izcileri tanımak için bazı tekniklere başvurulabilir. Bir iki çalışmada izciler gözlenebilir ya da izcilerin kimlerle bir obada olmak istedikleri başka tekniklerle araştırılabilir. Örneğin; Kıra gittiniz, guruplar halinde yemeniz gerekiyor, kimlerle birlikte yemek yemeyi tercih edersiniz gibi bir soru yöneltilir. Her izci görüşünü gizlice bir kağıda yazar, toplanan kağıtların değerlendirilmesi yapılır, sonuç bize oba kuruluşunda yardımcı olacaktır.

OBABAŞININ SEÇİMİ

Obanın başarısı obabaşının başarısına büyük ölçüde bağlıdır. Obabaşı obanın lideridir, obayı o yönetir, yönlendirir. Obabaşı oba üyeleri arasından yine oba üyelerince demokratik yöntemle seçilir. Obabaşı olmadığı zaman obabaşı yardımcısı obayı yönetir.

OBABAŞININ ÖZELLİKLERİ

Obabaşı kendini kısa zamanda obaya kabul ettirmelidir. Obabaşı obaca belirlenmiş kurallara herkesten çok uyan kişidir; bu durum kendini obaya kabul ettirmenin önemli bir yoludur. Obabaşı gerektiği zaman öncülük yapmalıdır. Obaya uyulmayacak emirler vermemelidir. Obabaşı oymak içinde iletişim konusunda kademe atlamamalıdır, obabaşı, obanın üyelerinden herhangi birini diğerleri önünde suçlamamalı ve övmemelidir. Obabaşı obanın içinde bulunduğu koşulları sürekli göz önünde tutmalıdır. Obabaşı disiplini sağlarken ceza yerine obanın kendi kendini disipline sokacağı koşulları hazırlamaya çalışmalıdır. Obabaşı davranışlarıyla arkadaşlarına saygı ve güven uyandırmalıdır. Obabaşı arkadaşlarını, tüm yönleri ile tanımalıdır. Obabaşı herkese eşit davranmalıdır.

OBA ÇALIŞMALARI VE OBA KÖŞESİ


Oba mümkün olduğu kadar uzun ömürlü olmalıdır. Bu durum obanın başarısı ile orantılıdır. Oba her zaman canlı, samimi ve çalışkan olmalıdır. Çalışmalarda sorumluluk bütün obaya verilmelidir. Oymak programının yapılması, yürütülmesi, yarışmalar, kamp, gezi, eğlence v.b. çalışmalar buna dahildir. Oymak içinde obalar arası yarışmalara yer verilmelidir. Obaca sorumluluğun paylaşılmasında obabaşına büyük görevler düşmektedir. Obabaşı hem tüm üyelere sorumluluk verecek hem de sonucun olumlu olmasına çalışacaktır.



OBA SİSTEMİ NASIL ÇALIŞIR


OBA SİSTEMİNİN GEREKLİLİĞİ

Acaba çocuklarla uğraşmanın bir başka yolu yok mudur? VARDIR. Hem de çok yolları vardır. Ancak bu metotlardan hiçbiri OBA sisteminin vereceği sonuca ulaşmaz. Çocukların kendi aralarından seçtikleri liderlerin yönetiminde kendilerini eğitme sistemi olan oba sistemi, izciliği diğer gençlik çalışmalarından ayıran bir özelliktir. Oba sistemini anlatmak istersek şunu söyleyebiliriz: Oba sistemi oymağı idare etmenin bir yolu değil, oymağı idare etmenin doğru yoludur.
Doğru oluşunun sebepleri şunlardır:

1- Çocuğun kendi çalışmalarını kendisinin organize etmesi. Bu izciliğin hedeflerinin uygulanmasının en iyi yoludur.
2- Bir oymağı idare etmenin en aktif yoludur. Onun sayesinde çocukların yönetilmesi çok daha kolaylıkla olmaktadır.

YENİ BİR OYMAKTA OBALARIN OLUŞTURULMASI


Yeni bir oymağı kurduğumuzu sayalım, daha ilk toplantıdan itibaren oba kavramının çocuklara aşılanmasına çalışmalıyız. Onlara obanın ne demek olduğunu anlatmalıyız. Obalarının kuruluş şeklinin onlara bağlı bulunduğunu anlatmalıyız. Daha sonra onlara katıldıkları toplantının bir oba toplantısı olduğunu düşünmelerini söylemeliyiz ve onlara neler yapabileceklerini anlatmalıyız. Bizim obabaşı olacağımız toplantılar ilk toplantılar olmalıdır. Basit bir törenle işe başlamalıyız. Sonra aday koşullarında izcilerimizi çalıştırmalıyız. Toplantının bir kısmında gelecek çalışmalar için bazı planlar kararlaştırmak üzere izcileri uyarmalıyız. Daha sonraki toplantıda birkaç izcilik oyunu denenmelidir. (düğüm yarışı veya bayrak bulma gibi) Bu oyunları oynarken çocukların kendilerince hazırlayacakları takımlarla (ekiple) oynamalıdır.


ESKİ OYMAKLARDA OBALARIN OLUŞMASI

Eski oymaklarda obaları organize etmek onları yeniden meydana getirmekten daha zor değildir. Birçok oymakta zaman zaman obaların kuruluş bakımından gerektiği şekilde olmadığı görülebilir. Yetişkin izcilerin bir kısmı obadan ayrılmıştır. Yeni adaylar vardır. Bir oba çok zayıflamıştır; diğeri ise çok daha büyük sayıdadır. Bir obabaşı başka şehre gitmiştir. Bir başkası da ergin izci ocağına geçmiştir. Burada yapılacak iş obaları yeniden örgütlemek konusunu Oymak Yönetim Kurulu nda tartışmak ve durumu açıklayarak obabaşılarının değişiklikleri kabul etmelerini sağlamaktır. Bu arada obabaşılara kendilerinin de özellikle obabaşı olma olanaklarının da bulunduğunu belirtmektir.
Bu toplantıyı izleyen ilk oymak toplantısında obaların yeniden örgütlendiğinin liderlerce kararlaştırıldığı bildirilmelidir. Sonra çocuklardan kendileriyle birlikte olmalarını arzulamadıkları diğer izcilerin isimlerini yazmaları istenir. Kağıtları alarak obaları çocukların arzusuna göre kurmalı ve daha sonraki toplantıda bu belirlenen yeni obalar duyurulmalıdır. Ancak bu işlem oymaktan çok izci ayrılır ise yapılır. Obadan bir izci ayrılır ise böyle bir işlem yapılamaz ama oymağa yeni gelen izcilerin obalara dağıtımı ise ya oymak yönetim kurulunda belirlenir ya da oymağa gelen izcinin obalardan birinde mahalle, sınıf v.s. Arkadaşı var ise kendisinin isteği doğrultusunda obalara verilir ve bir törenle oymağa geçiş yapılır, oradan da verileceği obanın obabaşına izci oymakbaşınca teslim edilir.


OBALARIN ÖRGÜTLENME TARZI NASIL OLMALIDIR?

Güçlü bir obanın nasıl kurulması gerektiğinin, çocuklara obalarını kurmadan önce anlatılması yararlıdır. Bir obanın uygun biçimde kurulması gereklidir. İyi bir gurup meydana getiren 6-7 izci bir obayı oluşturduğunda obanın yapması gerekenleri, ortak çalışmaları yerine getirmiyor ise, diğer obalarla ilişkileri sağlıklı değil ise ve ilişkilerde istenen sonucu vermeyecek bir topluluğu meydana getirmesi olanaklıdır. Ancak zamanında yapılacak konuşmalar ve uyarılarla böyle bir gurubun oluşması engellenebilir. Aynı mahallede oturan, aynı sınıfta okuyan çocuklar birbirlerini tanıdıkları bir oba için iyi bir temel oluştururlar. Normal oba çalışmalarında sık sık bir araya gelmeleri çok kolay olur.

Diğer yönden oymağa katılmadan önce birbirlerini tanımadan bir gezide veya kampta sıkı arkadaşlık eden kimselerin bir obada toplanmaları halinde, bunların birbirinden uzakta yaşamaları ya da değişik sınıflarda olmaları sakıncalı sayılmamalıdır. Arkadaşların yeni veya eski oluşuna bakmadan bir obada toplanmaları özendirilmelidir.

Yaş bakımından obadaki izcilerin durumu göz önünde bulundurulmalıdır. Hepsi aynı yaşta olmaları istenirse eğer izcilerin ilgi bakımından aralarında başka genel faktörler varsa yaşın pek önemli olmaması gerekir. Çocuklardan birisinin 13 yaşında olması, onun aynı yaştaki çocukların aynı konularla ilgilendiğini ortaya koymaz.

Yaş fonksiyonunun bir başka açıdan ele alınması halinde, çeşitli yaştaki izcilerden meydana gelmiş bir obanın daha akıcı olacağı sonucunu ortaya atabiliriz. Bu şekilde bütün izcilerin obayı aynı yılda terk etmeleri sakıncası ortadan kalktığı gibi eski izcilerin yenilerini yetiştirmeleri olanakları da var olur. Eskilerin obadan ayrılmalarıyla da yenilerin liderlik yapabilme şanslarının artacağı da gerçektir.

OBANIN BÜYÜKLÜĞÜ

Obanın kuruluşundaki önemli faktörlerden birisi de izci sayısıdır. Oba büyüklüğü 4-5 kişilik gurupların daha çalışkan olacağı düşünülse de oba içi çalışmalar sırasında izcilerin az oluşu oba için engel oluşturacaktır. 8 kişilik bir oba en çok sayıyı oluşturur; ancak bir obada oluşacak izcilerin sayısını çocukların kendilerine bırakılmalıdır. Ancak genel olarak söylemek gerekirse 6-7 kişilik bir obanın en doğru şekli ise de obaların çalışma şekline bağlı kalmaktadır.

OBABAŞI

Obabaşı obasındaki izciler tarafından seçilir. Ancak oymakbaşının bu seçimde önemli rolü vardır. Bir obabaşının seçilmesinde önce çocuklara obabaşında bulunması gereken özellikler ve görevleri hakkında bilgi verilmelidir. Muhakeme niteliğine sahip, obasındaki her izciye yardımı dokunan gerekli insiyatifi gösterebilen, enerjisi bulunan, izcilik bakımından bilgili birini obabaşı olarak seçeceklerdir. Eğer çocuklar özelliklerine bakmadan sırf tanınmış ve sevilmiş bir kişi seçmek yolunu tutarlarsa bu taktirde obabaşının seviyesine göre ondan beklenen çalışmaların iyice açıklanması önem taşımaktadır.

OBABAŞININ İŞE BAŞLAMASI

Obabaşıların işe başlamalarının oymağın önünde yapılacak bir merasimle yapılması iyi olur. Aşağıda uygulanması olanaklı olan bir seremoni tipi görülmektedir.

1- Oymak U şeklindedir.
2- Oymakbaşının İyi obabaşılık nasıl olur hakkında konuşması ve obabaşı olarak atanan kişinin neye göre atandığının beyanı.
3- Obabaşının andı: Obabaşı ortaya çıkar, elinde oymak flaması vardır. İzci selamı veren obabaşı şu andı tekrarlar.
OBABAŞI OLARAK, BÜTÜN ÇALIŞMALARIMDA, İZCİ ARKADAŞLARIMIN, OBAMIN VE OYMAĞIMIN MUTLULUĞU YOLUNDA ÇALIŞACAĞIMA AND İÇERİM.
4- Oymakbaşının, yeni obabaşına şeritlerini takması ve kendisine obabaşı el kitabının hediye edilmesi.
5- Obanın en küçük bireyinin obabaşına oba flamasını takdimi.
6-Oymak alkışından sonra, obabaşının yerine dönerek, oba arkadaşlarının tebriklerini kabulü.

OBABAŞI YARDIMCISININ SEÇİMİ

Obabaşı ister ise yardımcısını kendi seçer ya da bu hakkı obaya tanır. Her ikisi beraberce çalışacaklarına göre ikisinin de iyi anlaşması gerekir. Oymakbaşının burada en iyi arkadaşını değil de en iyi yardımcılık görevini yerine getirecek kişinin seçilmesi için önerilerde bulunması iyi olur. Seçimden sonra yardımcının da yukarıda belirtilen bir törenle görevine başlar.

OBABAŞILIK NE KADAR SÜRER?

Genellikle obabaşı görevini yaptığı sürece ya da yeni bir göreve atanana kadar sürer. Bazı hallerde ilk altı aylık devrenin adaylık süresi olarak kabul edilmesi olanaklıdır. Bu durumda iyi obabaşılık yapılmadığı taktirde yeni bir lider seçilmesi olanağı verir.

OBABAŞININ GÖREVLERİ

Obabaşılığın iki yönü vardır. Birincisi, obasındaki izcilerin lideri oluşu, ikincisi ise oymağın yöneticisi olmasıdır.

OYMAKBAŞI, OBABAŞILARINI NASIL YETİŞTİRİR?

Oymakbaşı olarak obabaşılarının oymak yönetim kurulundaki iyi ve verimli şekilde çalışmaları sizi fazlasıyla tatmin edecektir. Oymağa katılan izcilerin bir çoğu daha önceden kendi kendine bazı işleri yürütme alışkanlığına sahip olmaları muhtemeldir. Bazıları ise öyle yetiştirilmemiştir. Onlarla ilgili her karar anne ve babaları tarafından kendilerine kabul ettirilmiştir. Bu gibi kişiler için Bir gezinin herhangi bir günde yapılması gibi bir kararın alınması kendilerine bırakılınca zorluk çekeceklerdir. Çocuklardan duyacağınız teklif ve öneriler ilk günlerde pek pratik olmayabilir. Hatta bazen anlamsızdırlar. Ancak adım adım telkinlerinizin de yardımıyla daha önemli tekliflerde bulunacaklardır. Obabaşıları artık hangi konuları işleyebileceklerini anlamış olacaklardır. Çocukların tekliflerle gelebilmeleri, onları tartışmaları ve eleştirme yeteneklerini kazanmaları, alınan kararların uygulanması için iş bölümü yapılması gibi ortak sorumluluk duygusunun yerleştirilmesi için sizin fazlaca hassas olmanız ve gayretle çalışmanız beklenmektedir.

OYMAKBAŞI OBABAŞILARIN OBALARINI YÖNETMEDE NASIL YARDIMCI OLUR?

Bir çok oymakbaşı serbest toplanma günü adı altında haftanın belirli gününü, izcilerin yalnızca konuşmak veya oba köşelerinden istedikleri şeyi almaları için oymağa gelmelerine müsaade eder. Bir obabaşının belirli problemlerini halletmek için de onu oymağa davet etmemiz olanaklıdır. Obabaşılarının çoğu gece evlerine dönerken oymakbaşı ile yaptıkları konuşmalardan, fikir alışverişlerinden sonra nice zorlukları atlatmış, işlerini yeniden düzenlemiş ve cesaret kazanmışlardır. Bütün istedikleri biraz nasihat ve cesarettir. İşte bu gibi samimi konuşmalar eğitim ve yetiştiriciliğin en iyi yoludur. Obabaşılarla aramızdaki ilginin derecesi başarının ölçüsüdür diye kabul edilebilir. Bir çocuğun görevini tamamen başarabilmesi, bizim ona işin nasıl yapılabileceğini ve takip edeceği yolu göstermemizle olur.

OBABAŞILARININ YETİŞTİRİLMESİ

Obabaşılarının eğitim şekli iyi bir planla tespit edilmelidir. Üç ila dört obabaşının oluşturduğu obaya obabaşılık yaparak aylık toplantılar, geziler, kamp şeklinde doğal oba çalışmaları içinde yaşamak suretiyle olmalıdır. Obabaşılar obasında, obabaşılığı yardımcılığı görevini yardımcı oymakbaşılar veya oymakbaşı yardımcılarından biri olarak oymakbaşına yardımcı olur. Böyle bir eğitimden geçen obabaşıları edindikleri bilgilere kolaylıkla haftalık toplantılarda, oba gezisinde, hafta sonu kamplarda uygulayacakları ve obalarını eğitecekleri zorunludur. Bu arada obabaşılarının bilhassa obabaşının el kitabını kullanmaları önerilmelidir.

OBA SİSTEMİ NASIL ÇALIŞIR?

Deneyimli oymakbaşılarından birine göre, oba sisteminin başarısı, oymakbaşının sandalyeye oturması ile ilgilidir. (orantılıdır) Bunu şu şekilde açıklayabiliriz: Açılış törenini takiben oymakbaşının sandalyesine oturarak, hiçbir işe karışmadan, işler yürütüldüğü sürece oymakta oba sistemi tam anlamı ile uygulanmaktadır. Bu taktirde çocuk liderler, gerçekten liderlik yapmaktadır.

OBA TOPLANTILARI

Oba ruhunu meydana getiren ve yaşatan toplantı, gezi, kamp ve sosyal çalışmalardır. Oba toplantılarını anlatırken söz ettiğimiz obanın başında yetişkin olmada obabaşı liderliğinde yaptığı toplantılardır. Burada obabaşı liderlik özelliklerini kullanmak olanağını ve kendisine verdiğimiz bilgilerin uygulamasını yapmak için fazlası ile zaman bulacaktır. Haftada bir toplantı yapmanın en iyi sonuçları verdiği bilinmektedir. Yeni bir obanın toplantıları sık sık üyelerden birinin evinde olmalıdır. Oba eskidikçe artık her zaman toplantı yapılacak sabit bir yer bulunmalıdır. Oba toplantılarının içeriğinden 6 kelime ile söz edilir. Kısa ve etkili SEREMONİLER, giriş ve aidat toplanmalarının ve ilerlemeleri bakımından KONTROL, izci sınıf bilgilerinde ÖĞRETMENLİK, gelecek çalışmaların PLANLANMASI, para kazanmak amacıyla veya çeşitli amaçlı PROJELER, şarkı, eğlence ve skeçler halinde OYUN...

OBACA GEZİ

Hava güzel olursa, bir oba toplantısının gezi halinde yapılması olanaklıdır. Ancak iyi yetişmiş bir obabaşının bulunması halinde, izcilerin korunmasını bilmeleri, daima bir izci olarak yaşamasını bildikleri taktirde obaların gezilere çıkmalarına izin verilmelidir. Daha önce obaya sorumlu bir kişinin rehberliği şart koşulmalıdır. Görevimiz, obabaşını; çok kısa bir süre içinde gezi ve kamp liderliği yapacak seviyeye gelmesine yarayacak şekilde çalıştırmaktır. O halde bir obabaşının obasını geziye veya kampa götürmeden önce neleri bilmesi gerektiğini inceleyelim. Böylece durumu incelememize yarayacak bir dayanak bulalım. Obabaşı seçkin izci olmalıdır. En az üç oymak ve bir obabaşıları gezisine katılmış olmalıdır ki gezi de liderlik yapabilsin. Geziye gidilecek yeri obabaşı gayet iyi bilmelidir.

OBANIN OYMAĞI İLE İLİŞKİLERİ

Obalara bu kadar fazla sorumluluğun yüklenmesi hiçbir zaman her birisinin ayrı bir yönde, diğerlerinden tamamen bağımsız oldukları manasına alınmamalıdır. Bilakis her oba daha büyük bir topluluğun parçası olmalıdır. Oba oymağın bir parçasıdır. Obayı aileye benzetirsek; nasıl ki aile hem kendi hayatını yaşar hem de toplumun içindedir. Oba ve oymak arasındaki ilişki de böyledir. Her ne kadar oymağın obaları arasında birincilik için mücadele etmek doğal ise de işbirliği isteği ile tatlı rekabetin aynı seviyede tutulması sonucunda obalar arasında en iyi ilişkilerinkurulması olasıdır.

ÜNİTE YILLIK ÇALIŞMA PROGRAMI HAZIRLANIRKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİDİR?

1- Konularda bir amaç olmalıdır.
2- Konuların izcileri belli hedeflere götürmesine dikkat edilmeli.
3- Yıl içindeki çalışma günlerine ait bir iş bölümü yapılmasına dikkat edilmeli.
4- Çocuklara hareket olanağı vermesine dikkat edilmeli (oyun, şarkı ve pratik uygulamalar).
5- Yılda 30 hafta ve haftada yönetmeliğe göre 6 saat çalışacağımızı düşünerek konuları yıl içinde bu sistemde dengeli olarak dağıtmak gerekir.
6- Gezi, hafta sonu kampları be büyük kamp yıllık çalışma süresinin dışında kalmamasına dikkat edilmelidir.
7- Yıllık programı hazırlarken konuların aylara serpiştirilmesinde mevsim, iklim, yerel koşullara dikkat etmeli, tören ve özel günler göz önüne alınmalıdır.
8- Liderlerin hazırlanmış programı uygulayacak özellik ve niteliklerini bilmesi temel şart olup uygulanabilecek olmalıdır.
9- Çalışmalar arasında konu ile ilgili oyun ve şarkılara yer vererek konunun cazip hale getirilmesine dikkat edilmelidir.
10- Yıllık programda sınıf çalışmaları ayrı ayrı belirtilmelidir.

ÜNİTE YILLIK ÇALIŞMA PROGRAMINDA ŞU ÇALIŞMALAR BULUNMALIDIR

1- Haftada bir ünite toplantısı
2- Ayda bir çevre gezisi
3- Ayda bir ünite koruyucu kurulu ile oymak yönetim kurulu toplantısı
4- Basamak ve uzmanlık sınavları
5- Yılda en az bir kez ünitece bir yardım çalışması
6- Üniteye yeni giren izciler için And İçme Töreni
7- Yılda en az iki kez çevre gezisi
8- Özel anma günleri ve bayramlara katılma
9- Mayıs ayının ilk haftasında oymaktan ayrılacak izciler için oymaktan ayrılış töreni
10- Yıl sonunda yapılacak olan Mahalli kamplarla Merkez kamplara katılmak
11- Hafta sonu kampları planlamak

YILLIK PROGRAM YAPILIRKEN DAYANDIĞI TEMELLER NELERDİR?

Programlar NE, NİÇİN, NE ZAMAN, KİM, ve NE İLE sorularının meydana getirdikleri temeller üzerine oturtulur.
NE sorusunun yanıtını iki yerde buluruz. Biri sosyal çevre, diğeri konu alanıdır. Bunun için birinciye SOSYAL TEMEL, ikinciye ise KONU ALANI TEMELİ diyoruz. Bu iki temel birbiriyle ilişkili ve destekleyici olarak çalıştırılsa program için NE sorusunun yani hem toplum gereksinimlerine, hem de konu alanı gereklerine daha uygun olarak verilmiş olur.

NASIL ve NE ZAMAN sorularının yanıtını eğitim psikolojisinde buluruz. Onun için buna programın psikolojik temeli denir. Eğitim etkinliklerinin ne zaman ve nasıl yapılacağını eğitim psikolojisinin bulguları ortaya çıkarır. NASIL sorusunun cevabı yöntem ve teknikleri ortaya çıkarır. NE ZAMAN sorusu ise öğretim zamanını verir.

KİM sorusunun yanıtını bireyin kendinde buluruz. Onun için buna programın BİREYSEL TEMELİ denir. Düşündüklerimiz, tasarladıklarımız kim içindir? Tasarladıklarımızı kimi düşünerek tasarladık? Onları kime uygulayacağız? Bu soruların yanıtını bilmeliyiz. Programı buna göre düzenlemeli ve geliştirmeliyiz.

NE İLE sorusuna yanıt vermek bizi maddi olanaklarımızla karşı karşıya getirir. Bu da programın EKONOMİK temelini oluşturur.

Özetle programların dayandığı temelleri şu başlıklar altında toplayabiliriz.
1- Sosyal Temel
2- Konu Alanı Temel
3- Felsefi Temel
4- Psikolojik Temel
5- Bireysel Temel
6- Ekonomik Temel

LİDERİN SORUMLULUKLARI

A- İzcilere karşı sorumlulukları
B- İzci ailelerine karşı sorumlulukları
C- Teşkilata karşı sorumlulukları
D- Topluma karşı sorumlulukları
A- İZCİLERE KARŞI SORUMLULUKLARI

1- Lider izcisine örnek olmalıdır.
2- İzcisine güvenmelidir.
3- İzcisinin sırdaşı olmalıdır.
4- Bütün izcilere karşı adil olmalıdır.
5- Çok yönlü olmalıdır.
6- Yenilikçi olmalıdır.
7- İzcisini tanımalıdır.
8- Demokratik olmalıdır.
9- İzcilerinin sorunlarına eğilmelidir.
10- Rehber olmalıdır.
11- İzcilerin çalışmalarını denetlemeli ve değerlendirmelidir.

B- İZCİ AİLELERİNE KARŞI SORUMLULUKLARI

1- İzcinin ailesine güvenmelidir.
2- İzcinin ailesini yakından tanımalıdır.
3- Ailenin inançlarına karşı saygılı olmalıdır.
4- İzcilerin yaptıkları etkinliklere ailelerini çağırmalıdır.
5- İzciliği ailelere tanıtmalıdır.

C- İZCİLİK TEŞKİLATINA KARŞI SORUMLULUKLARI

1- Lider dilek ve başvurularında hiyerarşiye uymalıdır.
2- İzcilik yönetmeliği ve Bakanlık genelgelerine uymalıdır.
3- Planlı ve programlı çalışmalıdır.
4- Kendi basamağını tam anlamıyla bilmelidir.
5- İzcilik teşkilatını tanımalıdır.

D- TOPLUMA KARŞI SORUMLULUKLARI

1- Lider sosyal olmalıdır.
2- Liderin toplumda saygınlığı olmalıdır.
3- Lider çalışkan olmalıdır.
4- Toplumun değer yargılarına saygılı olmalıdır.
5- ATATÜRK ü olmalıdır.
6- Topluma izciliği tanıtmak için çaba sarfetmelidir.
7- Toplumun izciliğe katkıda bulunmasını sağlamalıdır.



OYMAK ve YÖNETİM KURULUNUN İŞLEVİ
ve OBABAŞI KONSEYİ ÇALIŞMALARI

OYMAK TOPLANTISI
Oymaktaki tüm obaların bir araya gelip, programlı bir şekilde çalışmalarına "oymak toplantısı" denir.
Bir izciye oymağı ile ilişki imkanları verdiği, izcinin arkadaşlıklar kurduğu, eğlendiği bir ortamdır.
Oymak toplantıları, her hafta 90 dakikalık bir zaman içinde yapılmalıdır. Obalar toplantı sırasında birlikte çalışırken görev ve sorumluluğu, ödülleri paylaşmayı öğrenirler. Buda onları güçlendirir. Her oba toplantı sırasında payına düşeni yaparken, daha sağlam yapıya kavuşacaklardır. İzciler, bazı becerileri burada öğrenecek, pratiğini yapacak imkanı sağlayacaktır.
Oymak toplantılarım yapmanın en önemli yönü, obalar arasındaki rekabetin uygulanabileceği bir ortam yaratmaktır.
Böylece izciler, kazanmayı ve kaybetmeyi, birlikte çalışmayı, eğlenmeyi mutlu olmayı, liderlik, pratiği yapmayı öğrenirler.
Şayet, her çocuk toplantıdan sonra, geldiğinden daha iyi bir izci olduğunu hissederek oradan anlayabiliyorsa, çocuk motive olmuş demektir.

Oymak toplantısının çeşitleri:
1. Salonda yapılan toplantılar
2. Açık havada yapılan toplantılar
3. Gezi şeklinde yapılan toplantılar
4. Tören düzeninde yapılan toplantılar

Oymak toplantısının yapı taşları:
DÎSÎPLÎN: Birlikte, oynayabilmek için kurallara uyum,
GELİŞTİRİCİ EĞİTİM: Zorluk ve başarının dengelenmesi, grup çalışması fırsatı verme ve kişinin kendi ilerlemesi, olgunluk
SPOR: Açıkhava faaliyetleri, oyunlar, kamplar, keşifler, ve özel ilgi grupları (Örneğin: Su ve dağ sporları)
DEĞİŞİKLİK: Aynı tip toplantılar sıkıcı olmaya başlar, değişiklik ister
YARATICILIK: Kamp ateşleri, eğlence günleri
TEKRAR: Pratik yapma ve daha önce öğrenilenlerin tekrarı için fırsat

BÎR OYMAK TOPLANTISININ ANA BÖLÜMLERİ:
1. Hazırlık
2. Açılış, istiklal Marşı
3. Becerilerin gelişmesi
4. Oyun, şarkı, yarışma
5. Obalar arası faaliyetler
6. Kapanış, İstiklal Marşı, iyi dilekler

TOPLANTIDAN SONRAKİ ÇALIŞMALAR
Oymak toplantısının iyi gittiğim nasıl anlarız:
1. Her toplantıdan sonra yaptığımız değerlendirmede, amaçlardan çoğu gerçekleşmişse toplantı verimlidir.
2. Toplantıya katılma % yüksekse işler iyi demektir. Düşüş gösteriyorsa bir hata var demektir, özeleştiri yapıp, bu hatayı bulmalıdır.
3. Toplantıdan sonra obabaşıların samimi görüşleri alınmalıdır.
4. Yargısına itimat ettiğimiz, saygı duyduğumuz bir kişiyi toplantıya davet edip, görüş, eleştiri ve önerilerim isteyebiliriz.

OYMAK ODASI VE OBA KÖŞELERİ

Oymak ve ocaklar için bağlı bulunduğu okul veya kurumun, izciler için tahsis ettiği odaya "Oymak odası" "veya" ocak lokali" denir.
Bu oda, obaların veya ekiplerin toplantılarım yaptıkları, oymak, ocak yönetim kurullarının, kararları için toplantılar yaptığı, programda gösterilen toplantı ve uygulamalarının yapıldığı yerdir.
Her obaya bir köşe verilir, izciler bu köşeleri kendi zevk ve arzuları göre düzenlerler. Birlikte iş başarmak, yapılanlardan zevk alma, obalar arası rekabet ortamında daha iyisin! bulmayı amaçlar.
Oba köşelerinde, bulunan malzemeler:
1. Masa veya odundan yapılmış bu işi gören tesisler
2. Portatif panolar
3. Oba flaması
4. Oba sandığı (ipler, destore, balta, tırmık, kazma kürek, su kovası aş kapları, gerekli mutfak malzemesi, aydınlatıcı)
5. Oba kitaplığı
6. Oba tarihçesi defteri, gerekli yazışmalar için dosya
7. Oba karar defteri
8. Fotoğraf albümü
Oymak toplantılarında, oymakbaşı "oba köşesi çalışması" yapılarak dediğinde tüm obalar kendi obalarına tahsis edilen köşeye çekilir. Yapılacak çalışmalarım orada yaparlar. Üretilen el işleri, yapılan çalışmaların sonuçtan oba köşelerinde sergilenir.
Oymakbaşı, zaman zaman oba köşesi düzenlemesine puan verip, değerlendirmeye alır, izcileri motive eder.




www.okuldersleri.com

Hiç yorum yok: