TURİZM
Avrupa, turizm bakımından çok canlıdır. Dünyada ilk defa, İngiltere'nin başkenti Londra'da bir özel ulaştırma şirketi memurlarına ücretli izin vermiştir. Öğrenci ve gençlik turizmine 1918'da ilk defa Almanya başlamıştır. Bugün için sanayileşmiş ve gelişmiş Avrupa ülkeleri, en çok turist gönderen ve kabul eden ülkelerdir.
Turistleri ülkelere çeken etmenler ülkeden ülkeye değişmektedir. Kuzey Avrupa ülkelerinde kış sporları, Orta Avrupa ülkelerinde tarihi eserler ve kültür, Alp ülkelerinde dağ turizm değerleri büyük rol oynarlar. Güney Avrupa ülkeleri, turizm değerleri bakımından çok zengindir. Doğal güzellikler, tarihi eserler, dinlenme ve eğlence yerlerinin bolluğu, Güney Avrupa ülkelerini birer turizm bölgesi olmasına sebep olmuşlardır.
ULAŞIM
Avrupa kıtası ulaşımın gelişmesi bakımından gerekli tüm coğrafî şartlara uygunluk göstermektedir. Doğal coğrafyası itibariyle Kuzey Yarımküre'de bütün kıtaların orta kesiminde ve orta kuşakta yer alması bakımından büyük önem arz eder. Beşeri Coğrafya özellikleri bakımından da, Avrupa büyük öneme haizdir. İnsanların ilk medeniyet kurmaları, Güneydoğu Avrupa ile Güneybatı Asya arasında kalan bölgede olmuştur.
Avrupa su yolu ve denizyolu ulaşımında oldukça gelişmiştir. Ren, Tuna, Elbe ve Volga nehirleri ve bu nehirleri birbirlerine bağlayan kanallar, kara içi büyük su yolu sistemini oluştururlar. Bugün Baltık Denizi, Karadeniz ve Hazar Denizi su yoluyla birbirlerine bağlıdır. Kıtanın kuzeyi, batısı ve güneyi denizlerle çevrili olması, kıyıların çok girintili çıkıntılı olması, sayıca fazla doğal limanların yer almasına ve denizyolu ulaşımının gelişmesine yol açmıştır. Hamburg, Rotterdam, Anvers, Le Havre gibi Dünya'nın büyük limanları bu kıtadadır.
Kıta ölçüsünde özellikle demir yolu ulaşımı çok ileridir. Demiryolunun dünyada ilk defa 1825 yılında İngiltere'de faaliyete geçmesi, bu ulaşım sektörünün de, Avrupa'da diğer kıtalara göre daha önce ve daha çabuk gelişmesine yol açmıştır. Bugün Avrupa'daki şehirler, özellikle sanayi merkezleri birbirlerine demiryollarıyla bağlantılıdır.
Avrupa'da karayolu ulaşımının tarihçesi Neolitik devire kadar uzanır. Vistül ırmağının doğusunda yer alan yataklardan çıkarılan amberin diğer ülkelere nakledilmesi, Neolitik devirde Amber Yolunun gelişmesini sağlamıştır. Dünyada ilk defa modern karayolu yapımı, İngiltere'de 19. yüzyılda başlamıştır. Yine modern ve mükemmel bir otoyolun ilk olarak yapıldığı ülke Almanya olmuştur. Bugün çok şeritli karayolları (otobanlar), Avrupa'nın şehirlerini birbirlerine bağlamaktadır.
Avrupa'da, havayolu ulaşımı diğer ulaşım sistemlerinde olduğu gibi oldukça fazla gelişmiştir. İlk ticari hava seferlerinin 1919 yılında Fransa'da başlaması, bu gelişmenin kaynağı olmuştur. Kıtada Frankfurt, Paris, Madrid gibi çok modern hava alanları bulunmaktadır.
TİCARET
20. yüzyılın ortalarına kadar İngilizler, İspanyollar, Portekizliler, Fransızlar ve Hollandalılar, Amerika, Güney ve Orta Afrika, Uzak Doğu ve Avustralya'da sömürgeler kurmuşlardır. Ham madde kaynaklarını işleyerek zenginleşen Batılı ülkeler, günümüzde sömürgelerini kaybetmişlerdir.
Avrupa ülkeleri, ticaretin büyük bir kısmını üye oldukları topluluk ülkeleri ile yapmaktadırlar. Ülkelerin ithalat ve ihracat maddeleri, ülkenin ekonomik yapısı ile bağlantılıdır. Finlandiya gibi Kuzey ülkelerinde ihraç ürünlerinde orman ürünleri önemli yer tutarken, Almanya gibi sanayileşmiş Orta Avrupa ülkelerinde sanayi ürünleri birinci sırada yerini alır. Güney Avrupa ülkelerinde ise tarım ürünleri, ihracatta büyük paya sahiptir. Tüm Avrupa ülkelerinin ithalatlarında, hammadde, dokuma ve gıda ürünleri önemli yer tutar.
Avrupa’da Deniz Ticaret Filosunda Önde Gelen Ülkeleri
1.Rusya
2.Malta
3.Yunanistan
4.Norveç
5.Türkiye
6.Hollanda
7.Ukrayna
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder