18 Şubat 2012 Cumartesi

6.SINIFLAR REHBERLİK ETKİNLİKLERİ GÜNLÜK PLANLAR





    6. SINIF – 1.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
*ÖĞRETMEN OLALIM
Sınıf:
6.sınıf
Yeterlik Alanı:
Kişilerarası İlişkiler
Kazanım:
Kendini öğretmeninin yerine koyarak onların duygu ve düşüncelerini anlar. (Kazanım Numarası -117-)
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:
Form–1
Kaynak:
*Erkan,2002
Süreç:
1.      Formları öğrencilere dağıtarak doldurmalarını isteyin.
2.      Öğrencilerin cevaplarını sınıfla paylaşmalarını isteyin.
3.      Daha önceden anlaştığınız tecrübeli bir öğretmeni sınıfa davet edin ve formdaki sorulara onun cevap vermesini isteyin.
4.      Öğrencilerin formda yer almayan konularda da öğretmene sorular sorabileceklerini belirtin.
5.      Öğretmene yönelik sorular ve cevaplar tamamlandıktan sonra, öğrencilere aşağıdakilere benzer sorular ve cevaplar tamamlandıktan sonra, öğrencilere aşağıdakilere benzer sorular yönelterek grup etkileşimini başlatın.
Ø      Cevaplamakta güçlük çektiğiniz sorular oldu mu?
Ø      Sizin tahminlerinizle öğretmeninizin cevapları tutarlı mı idi?
Ø      Davranışlarınızın öğretmenlerinizde hangi duyguları yaratabileceğini daha önce hiç düşünmüş müydünüz?
Ø      Bugünkü etkinlik sonucunda neler öğrendiniz?
6.      Bu etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar alınır.
7.             Kendini öğretmenlerinin yerine koyarak onların duygu ve düşüncelerini anlamanın önemi vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.

Değerlendirme:








FORM–1

           Kendinizi bir öğretmen olarak algılamaya çalışın ve bir öğretmen olarak aşağıda belirtilen durumlarla karşılaştığınızda hangi duyguları yaşayacağınızı her bir ifadenin altındaki boşluğa yazınız.

1.Siz ders anlatıyorsunuz ve iki öğrenci epeydir kendi aralarında konuşuyor.
Duygu:…………………………………………………………………………………………..
2.Öğrencilerinizin büyük bir kısmı üniversiteye giriş sınavlarını kazandı.
Duygu: ………………………………………………………………………………………….
3.Sınav sırasında bazı öğrencilerinizin kopya çekmeye çalıştığını gördünüz.
Duygu: ………………………………………………………………………………………….
4.Öğrencilerinizin kendi aralarında, sizinle ilgili olarak “öğrenciler arasında ayrım yapıyor” biçiminde dedikodu yaptıklarını duydunuz.
Duygu: ………………………………………………………………………………………….
5.Bir öğrencinizin derste anlamadığı konuları, sizden çekindiği için soramadığını öğrendiniz.
Duygu: ………………………………………………………………………………………….
6.Bir kaç öğrencinizin sizden etkilenerek öğretmen olmaya karar verdiklerini öğrendiniz.
Duygu: ………………………………………………………………………………………….
7.Bir öğrencinizin sigara ve içki kullandığını öğrendiniz.
Duygu: ………………………………………………………………………………………….
8.Bir öğrencinizin velisi size çocuğuna para karşılığında özel ders vermenizi teklif etti.
Duygu: ………………………………………………………………………………………….
9.Öğretmenler gününde öğrencilerinizin sınıf adına, bahçelerinden topladıkları bir demet çiçeği size verdiler.
Duygu: ………………………………………………………………………………………….
10.Sinirli olduğunuz bir gün bir öğrencinizi azarlamak zorunda kaldınız.
Duygu: ………………………………………………………………………………………….

   
   















 
      6. SINIF – 2.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
*ZAMAN MAKİNASI
Sınıf:
6.sınıf
Yeterlik Alanı:
Eğitsel Başarı
Kazanım:
Amaç belirlemenin önemini açıklar.(Kazanım Numarası -30-)
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:
Form–1
Kaynak:
*Erkan,1997
Süreç:
1.      Formları öğrencilere dağıtın ve açıklamayı okuduktan sonra doldurmalarını isteyin.
2.      Gönüllü öğrencilerden cevaplarını sınıfla paylaşmalarını isteyin.
3.      Aşağıdaki benzer sorular yönelterek grup etkileşimini başlatın.
Ø      Formu doldururken neler hissettiniz?
Ø      Daha önce geleceğiniz hakkında düşünmüş müydünüz?
Ø      25yaşına geldiğinizde ki durumunuzdan memnun oldunuz mu? Niçin?
Ø      İstediklerinizi elde etmek için neler yapmanız gerekir?
Ø      Gelecek hakkında planlar yapmanın ne gibi sonuçları olabilir?
4.      Bu etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar alınır.
5.             Amaç belirlemenin önemi vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.

Değerlendirme:















FORM–1

Farz et ki, bir zaman makinemiz var ve seni geleceğe gönderdik. Gittiğin zaman diliminde 25 yaşındasın. Şimdi oradan bize aşağıdaki soruların cevaplarını içeren bir mesaj gönderiyorsun.

1.Evli misin?


2.Çocukların var mı?


3.Varsa isimleri ve cinsiyetleri ne?


4.Nasıl bir evde yaşıyorsun?


5.Araban var mı?


6.Mesleğin ne?


7.Hobiler nedir?

8.25 yaşına kadar hep istediğin ve sonunda gerçekleştirdiğin iki şey nedir?













   6. SINIF – 3.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
*AMACIMI BELİRLERKEN
Sınıf:
6. sınıf
Yeterlik Alanı:
Eğitsel Başarı
Kazanım:
Amaç belirlemedeki ölçütleri açıklar.(Kazanım Numarası 31 )
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:
-
Kaynak:
*(Erkan, S. 2005)
Süreç:
1.      Öğrencilere her iki formdan birer adet dağıtılır.
2.      Form-1’in birinci bölümünü doldurmaları istenir.
3.      Form-2’deki ilkeler öğrencilerle tartışılır.
4.      Form-1’in tamamlanması istenir.
5.      Öğrencilerden form-1’e verdikleri cevapları sınıfla tartışmaları istenir.
6.      Aşağıdaki sorularla grup etkileşimi başlar.
Ø      Amaç belirlemek neden önemlidir?
Ø      Formun birinci bölümünde amaçlarınızı belirlerken neye göre belirlediniz?
Ø      Formun birinci bölümünü doldururken neler hissettiniz?
Ø      Formun ikinci bölümünde amaçlarınızı düzenlerken nelere dikkat ettiniz?
Ø      Formun ikinci bölümünü düzenlerken neler hissettiniz?
Ø      Birinci bölümle ikinci bölümde ki amaçlarınız arasında fark var mı?
Ø      Bu ölçütleri kullanarak amaçlarınızı belirlemek, size ne kazandırır? 
7.      Bu etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar alınır.
8.             Amaç belirlemenin ölçütlerini kullanarak amaç belirlemenin önemi vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.

Değerlendirme:









FORM–1
Aşağıda kendinizle ilgili ulaşmak istediğiniz beş amacınızı yazınız.
1.
2.
3.
4.
5.
Şimdi bu amaçlarınızı aşağıda belirtilen ölçütlere göre değerlendiririn. Amacınız ölçüte uygunsa (+), değilse (-) işaretini koyun.

1.Amaç
2.Amaç
3.Amaç
4.Amaç
5.Amaç
Anlaşılabilirlik





İnanılabilirlik





Ulaşılabilirlik





Kontrol edilebilirlik





Ölçülebilirlik





İstenirlik





Alternatifsizlik





Yapıcılık-Geliştiricilik






                Şimdi amaçlarınıza yukarıdaki değerlendirmelerinize göre yeniden düzenleyin.
1.
2.
3.
4.
5.


FORM–2
AMAÇ BELİRLEMEDE ÖLÇÜTLER
1.       Amaç anlaşılır olmalı. Kişi amacın ne olduğunu anlayabilmeli ve bu amaca ulaşabilmek için atılacak ilk adımları belirleyebilmeli.
2.       Amaç inandırıcı olmalı. Kişi bu amaca ulaşabileceğine inanabilmeli.
3.       Amaç ulaşılabilir olmalı. Kişi sahip olduğu yetenek ve güçlerle amaca ulaşabilmeli. Örneğin 10 yaşında bir çocuğun gelecek yıl 100 kg’lık bir ağırlığı bir ağırlığı kaldırmayı amaçlaması ulaşılacak bir amaç değildir.
4.       Amaç kontrol edilebilir olmalı. Amaç kişinin kendi çabasıyla kontrol edebileceği biçimde ifade edilmeli. Örneğin ünlü bir film yıldızıyla mutlu bir evlilik yapmak, kontrol edilebilir bir amaç değildir. Çünkü evlilik sadece bir kişinin davranışlarına bağlı değil, iki kişinin anlaşması ile gerçekleşebilecektir.
5.       Amaç zaman ve nicelik açısından ölçülebilir olmalı. Genel ifadeler amaca ulaşıp ulaşılamadığını değerlendirmede güçlük yaratacaktır. Örneğin temiz bir evim olsun istiyorum yerine Pazar gününe kadar çalışma masasını temizlemek istiyorum demek daha uygun olacaktır.
6.       Amaç arzu edilir olmalı. Amaç kişinin ne yapması gerektiğini değil, gerçekten ne istediğini yansıtmalı.
7.       Amaç alternatifsiz olarak ifade edilmeli. Araştırmalar amacın şunu ya da bunu yapabilirim, biçiminde ifade edildiğinde her ikisine de ulaşılamadığını göstermektedir. Bu, amaçlar oluşturmada esnekliğin olmaması anlamına gelmez. Eğer kişi amacını değiştirmek isterse yeni bir amaç oluşturulabilir, ancak bunun yine alternatifsiz olarak yapmalı ve tek bir amaç belirlemelidir.
                Amaç yapıcı ve geliştirici olmalı, amaç kişiye çevresine ve topluma zarar verici nitelikte olmamalı. Örneğin; cumartesi günü 10 tane arabanın lastiklerini patlatmak yukarıdaki ölçütlerin birçoğunu karşılar, ancak yapıcı değil yıkıcı olduğundan uygun bir amaç olmayacaktır.




   6. SINIF – 4.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
AMAÇLARIM
Sınıf:
6. sınıf
Yeterlik Alanı:
Eğitsel Rehberlik
Kazanım:
Kısa, orta ve uzun vadeli amaçlar oluşturur.(Kazanım Numarası -32-)
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:
Form-1
Kaynak:
Komisyon:
Sınıf Öğretmeni, Sündüz BÜKEL
Psikolojik Danışman, Didem GÜLSARAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Cevriye GÜLEBAĞLAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Hicran ÇETİN
Süreç:
  1. Öğretmen öğrencilere formları dağıtır ve doldurmalarını ister.
  2. Aşağıdaki sorularla grup etkileşimi başlar.
Ø      Formu doldururken neler hissettiniz? Zorlandınız mı? Neden?
Ø      Kısa vadeli amaçlarınızı neye göre belirlediniz?
Ø      Orta vadeli amaçlarınızı neye göre belirlediniz?
Ø      Uzun vadeli amaçlarınızı neye göre belirlediniz?
Ø      Amaç oluşturmak neden önemlidir?
Ø      Amaçlarımıza ulaşmak için neler yapmalıyız?
Ø      Kısa, orta, uzun vadeli amaçlarımızın olması hayatımıza ne kazandırır?
  1. Bu etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar alınır.
  2. Kısa, orta ve uzun vadeli amaçlar oluşturmanın önemi vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.

Değerlendirme:










FORM–1

ÖRNEK:
KISA VADELİ AMACIM:
Matematik sınavında başarılı olmak.
ORTA VADELİ AMACIM:
Fen Lisesinde okumak.
UZUN VADELİ AMACIM:
Doktor olmak.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Sizlerde kısa, orta, uzun vadeli amaçlarınızı sıralayınız.

KISA VADELİ AMACIM:



ORTA VADELİ AMACIM:




UZUN VADELİ AMACIM:




















    6. SINIF – 5.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
BUGÜNDEN YARINA
Sınıf:
6. sınıf
Yeterlik Alanı:
Eğitsel Başarı
Kazanım:
Serbest zaman etkinliklerinin gelecekteki amaçlara ulaşmadaki önemini belirtir. (Kazanım Numarası -34-)
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:
Form-1
Kaynak:
Komisyon:
Sınıf Öğretmeni, Sündüz BÜKEL
Psikolojik Danışman, Didem GÜLSARAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Cevriye GÜLEBAĞLAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Hicran ÇETİN
Süreç:
  1. Öğretmen, öğrencilere serbest zamanın ne olduğu hakkında bilgi verir.
  2. Öğrencilere formlar dağıtılır ve doldurmaları istenir.
  3. Aşağıdaki sorularla grup etkileşimi başlar.
Ø      Formu doldururken neler hissettiniz? Zorlandınız mı? Neden?
Ø      Yapmak istediğiniz başka serbest zaman etkinlikleri var mı?
Ø      Hangi etkinliği yaparken kendinizi daha mutlu hissediyorsunuz?
Ø      Bu etkinlik geleceğinizi nasıl etkileyebilir?
Ø      Bu etkinliğin gelecekteki amacınıza ulaşmadaki önemi nedir?
Ø      Serbest zamanı verimli kullanamamak geleceğinizi nasıl etkiler?
Ø      Serbest zamanı verimli kullanmak geleceğinizi nasıl etkiler?
4. Bu etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar alınır.
5. Serbest zaman etkinliklerinin gelecekteki amaçlara ulaşmadaki önemini vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.


Değerlendirme:








FORM–1

SERBEST ZAMAN ETKİNLİKLERİ
GELECEKTEKİ AMAÇLARIMIZA ETKİSİ
1.






2.






3.











































  
   6. SINIF – 6.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
BENİM HOBİM
Sınıf:
6. sınıf
Yeterlik Alanı:
Eğitsel Başarı
Kazanım:
İlgi ve yetenekleri doğrultusunda hobiler edinir. (Kazanım Numarası -33- )
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf            
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:
Form-1 (Benim Hobim)
Kaynak:
Psikolojik Danışman, Mehmet Ali GÜNEY - Karaman
Psikolojik Danışman, Murat AKMAN - Konya     
Psikolojik Danışman, İlyas SUCU - Sakarya
Süreç:
1.      Öğrenciler 5–6 gruba ayrılır.
2.      Yetenek, ilgi ve hobi kavramlarının tanımı yapılır ve bu kavramların birbirleriyle ilişkisi bir örnekle açıklanır.
3.      Öğretmen, her grup için birer hobi yazılı kâğıt hazırlar ve bu kâğıtları gruplara çektirir.
4.      Gruplar hobiler için gerekli yetenek ve ilgilerin neler olacağını kendi aralarında düşünür, tartışır ve gönüllü gruptan başlayarak paylaşım yapılır.
5.      Öğretmen bu paylaşımlardan sonra her bir öğrenciye bir form kâğıdı dağıtır. Yetenek ve ilgi alanlarıyla hobilerin eşleştirilmesini ister.
6.      Gönüllü öğrenciler yaptıkları eşleştirmeleri sınıfla paylaşır.
7.      Yanlış ve doğrular sınıfça belirlenerek doğru eşleştirmeler yapılır.
8.      Aşağıdaki sorularla grup etkileşimi devam eder.
§               Eşleme yaparken zorlandınız mı? Neden?
§               İlgi, yetenek ve bunun doğrultusunda yapmış olduğunuz hobileriniz neler?
§               İlgi, yetenek ve bunun doğrultusunda yapmayı istediğiniz hobileriniz neler?
§               Hobilerin, insan hayatındaki önemi nedir? Geleceğini nasıl etkiler? Neden?
9.             Bu etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar alınır.
10.     İlgi ve yetenekleri doğrultusunda hobi edinmenin önemi vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:







Form–1
BENİM HOBİM
Açıklama

Aşağıdaki yetenek ve ilgi alanları ile Hobiler alanları karışık verilmiştir. Uygun eşleştirmeleri en kısa zamanda yapınız.

YETENEK ve İLGİ ALANI
HOBİ ALANI
Müzik aleti çalmak, müzik ilgisi
Satranç oynamak
Sözel Yetenek, Edebiyat İlgisi
Alış veriş yapmak
Görsel- Uzamsal Yetenek, Spor ilgisi
Gitar çalmak
Sayısal Yetenek, Ticaret İlgisi
Günlük tutmak( yazmak)
Sayısal Yetenek, Ziraat İlgisi
Resim Yapmak
Görsel- Uzamsal, Göz-El koordinasyonu Yetenekleri, Resim İlgisi
Çiçek Yetiştirmek





























  6. SINIF – 7.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
BAŞARILIYIM ÇÜNKÜ… BAŞARISIZIM ÇÜNKÜ…
Sınıf:
6. sınıf
Yeterlik Alanı:
Eğitsel Başarı
Kazanım:
Kendini başarı ve başarısızlığa neden olan etmenler açısından değerlendirir. (Kazanım Numarası 35 )
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:
Form–1
Hazırlayanlar:
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
Süreç:
1.      Öğrencilere Form–1 dağıtılır ve doldurmaları istenir.
2.      Gönüllü öğrencilerden cevaplarını sınıfla paylaşmaları istenir.
3.      Aşağıdakilere benzer sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø      Kendinizle ilgili fark ettiğiniz şeyler oldu mu?
Ø      Başarısızlığa neden olan etmenler nelerdir? (Cevaplar tahtaya yazılır.)
Ø      Başarıya neden olan etmenler nelerdir? (Cevaplar tahtaya yazılır.)
Ø      Başarısız olduğunuz durumlarda neler yapıyorsunuz?
Ø      Başarısız olduğunuz konularda nasıl başarılı olabiliriz? Neler yapabiliriz?
Ø      Başarılı olduğunuz zaman neler yaşıyorsunuz?
Ø      Başarılı olmak geleceğimizi nasıl etkiler?
4.      Bu etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve cevaplarını sınıfla paylaşmaları istenir.
5.             Başarı ve başarısızlığa neden olan etmenler açısından kendini değerlendirmenin önemi ve gerekliliği vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:








FORM–1
Kompozisyon yazmakta başarılıyım.
Çünkü; çok kitap okuyorum, yazma çalışmaları yapıyorum, boş zamanlarımda nasıl daha iyi kompozisyon yazarım diye araştırma yapıyorum…
Resim yapmada başarısızım.
Çünkü; Renk uyumunu yapamıyorum, perspektifi iyi ayarlayamıyorum, başarabileceğime inanmıyorum…
Futbolda başarılıyım.
Çünkü; Antrenmanlarımı aksatmıyorum, beslenmeme dikkat ediyorum, sağlığıma dikkat ediyorum, kendime güveniyorum…
Yabancı dil dersinde başarısızım.
Çünkü; Gerekli tekrarları yapmıyorum, zamanı iyi kullanmıyorum çok TV izliyorum, istekli değilim ve çaba sarf etmiyorum, başaramamaktan korkuyorum…
Derslerimde başarılıyım.
Çünkü; Planlı çalışıyorum, Amacıma ulaşmak için çaba sarf ediyorum, not tutuyorum, Öğretmenim ders anlatırken onu dinliyorum.
Yazılı sınavlarda başarısızım.
Çünkü; Heyecanlanıyorum, dikkatim dağılıyor, hayal kuruyorum, sınavlarıma son gece çalışıyorum…
……………………………………………………………... başarılıyım.
Çünkü; …………………………………………………………………….
……………………………………………………………... başarısızım.
Çünkü; …………………………………………………………………….
……………………………………………………………... başarılıyım.
Çünkü; …………………………………………………………………….
……………………………………………………………... başarısızım.
Çünkü; …………………………………………………………………….
……………………………………………………………... başarılıyım.
Çünkü; …………………………………………………………………….
……………………………………………………………... başarısızım.
Çünkü; …………………………………………………………………….
……………………………………………………………... başarılıyım.
Çünkü; …………………………………………………………………….
……………………………………………………………... başarısızım.
Çünkü; …………………………………………………………………….
……………………………………………………………... başarılıyım.
Çünkü; …………………………………………………………………….
……………………………………………………………... başarısızım.
Çünkü; …………………………………………………………………….
……………………………………………………………... başarılıyım.
Çünkü; …………………………………………………………………….
……………………………………………………………... başarısızım.
Çünkü; …………………………………………………………………….
……………………………………………………………... başarılıyım.
Çünkü; …………………………………………………………………….
……………………………………………………………... başarısızım.
Çünkü; …………………………………………………………………….
……………………………………………………………... başarılıyım.
Çünkü; …………………………………………………………………….
……………………………………………………………... başarısızım.
Çünkü; …………………………………………………………………….
……………………………………………………………... başarılıyım.
Çünkü; …………………………………………………………………….
……………………………………………………………... başarısızım.
Çünkü; …………………………………………………………………….
……………………………………………………………... başarılıyım.
Çünkü; …………………………………………………………………….
……………………………………………………………... başarısızım.
Çünkü; …………………………………………………………………….





      
       6. SINIF –8.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
SLOGANIMIZ BAŞARI!
Sınıf:
6. sınıf
Yeterlik Alanı:
Eğitsel Başarı
Kazanım:
Sınavda başarıyı etkileyen düşünceleri fark eder. (Kazanım Numarası 36)
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf        
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:
Form–1, Form–2, Form-3
Hazırlayanlar:
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
Süreç:
1.      Öğrenciler beşerli gruplara ayrılır.
2.      Her gruba Form–1 dağıtılır.
3.      Her gruptan sınavda başarıyı etkileyen olumlu ve olumsuz düşünceleri kendi aralarında tartışıp, forma yazmaları istenir.
4.      Her grubun paylaşımı alınır.
5.      Aşağıdakilere benzer sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø      Olumlu, olumsuz düşünceleri bulurken zorlandınız mı?
Ø      Başarılı olduğunuz bir sınavı hatırlayınız, böyle bir sınavda hangi düşüncelere sahiptiniz?
Ø      Başarısız olduğunuz bir sınavı hatırlayınız, böyle bir sınavda hangi düşüncelere sahiptiniz?
Ø      Başarınızı olumsuz etkileyen düşüncelerinizle nasıl baş ediyorsunuz?
Ø       Başarınızı olumsuz etkileyen düşüncelerinizle nasıl baş edebilirsiniz? Kimlerden yardım alabilirsiniz?
6.      Öğretmen sınavda başarıyı etkileyen olumlu ve olumsuz düşünceler hakkında öğrencilere bilgi verir. (Form–2, Form-3)
7.      Her gruptan olumlu düşüncelerden yola çıkarak, sınav başarısını olumlu etkileyecek bir slogan bulmaları istenir.
8.      Her grubun sloganını paylaşmaları istenir, bu sloganlar sınıf panosuna asılır. İstek doğrultusunda bu sloganlar, okul panosunda da yer alabilir.
9.      Bu etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve cevaplarını sınıfla paylaşmaları istenir.
  1. Sınavda başarıyı etkileyen düşünceleri fark etmenin önemi ve gerekliliği vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:








FORM–1

OLUMLU DÜŞÜNCELER

OLUMSUZ DÜŞÜNCELER































SLOGANIMIZ



















FORM–2
OLUMLU DÜŞÜNCELER

OLUMSUZ DÜŞÜNCELER

Başarı, mutlu olmam için tek şart değildir.
Sınavda başarısız olursam rezil olurum.
Yeterince çalıştım, başarılı olabilirim.
Başarılı olmak zorundayım.
Yeterince başarılı olamasam bile, diğer sınavda çalışarak, başarılı olabilirim.
Başarısız olursam sevilmem.
Başarılı olacağıma inanıyorum, çünkü umutluyum.
Sınavda zaman yetmeyecek, cevapları yetiştiremeyeceğim.
Zayıf alsam bile ailem beni yinede sever.
Zor bir sınav.
Başarısız olsam bile kendimi seviyorum.
Sınıf arkadaşlarım benden daha zeki.
Kendim için başarılı olacağım.
Zaten hiçbir şeyi başaramıyorum, aptalın tekiyim.
Zayıf almak dünyanın sonu değil, çalışır düzeltirim.
Zayıf alırsam ailemi hayal kırıklığına uğratmış olurum.
Bende herkes kadar akıllıyım.
Ailem benim için çok kadar masraf yaptı, başarılı olmam lazım.
Sınavdan korkmuyorum, başarabileceğime inanıyorum.
Çok korkuyorum, yine başarısız olacağım.

Form-3
Öğretmen aşağıdaki açıklamayı öğrencilere okur:
Olumsuz düşünceler;
Olumlu düşünceler;
Sınav başarımızı olumsuz yönde etkiler,
Kaygımızı artırır,
Heyecanımızı arttırır,
Soruları yanlış okuyup cevap vermemize neden olur,
Zamanı planlı kullanmamıza engel olur,
Dikkatimizi dağıtır,
Moralimizi bozar,
Motivasyonumuzu azaltır,
Kendimize olan güvenimizi yok eder,
Korku yaratır,
Başarısızlığımızda etkendir.

Sınav başarımızı olumlu yönde etkiler,
Kaygımızı azaltır,
Heyecanımızı azaltır,
Soruları doğru okuyup cevap vermemize neden olur,
Zamanı dikkatli kullanmamıza neden olur,
Daha dikkatli oluruz,
Moralimiz yerindedir,
Motivasyonumuzu artırır,
Kendimize olan güvenimiz artar,
Korku duymayız,
Başarımızda etkendir.





    6. SINIF – 9.ETKİNLİK  
Etkinliğin Adı:
SEN DE KAZAN, BEN DE KAZANAYIM
Sınıf:
6. sınıf
Yeterlik Alanı:
Kişiler Arası İlişkiler
Kazanım:
Sorun çözme sürecinde dikkat edilecek unsurları açıklar.  (Kazanım Numarası 114)
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:
Form-1
Hazırlayanlar:
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
Süreç:
1.      Öğrenciler beşerli gruplara ayrılır.
2.      Öğretmen öğrencilere sınıfta yaşanan sorunları sorar ve ifade edilen sorunlar tahtaya yazılır.
3.      Sorunların içerisinden öğrencilerin belirlediği bir sorun tespit edilir.
4.      Her grup, tespit edilen sorunu çözmek için kendi aralarında tartışır ve çözüm önerilerini bir kâğıda yazarlar.
5.      Her grubun paylaşımı alınır.
6.      Aşağıdakilere benzer sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø      Sorunu çözerken neler yaşadınız? Neler hissettiniz?
Ø      Sorunu çözerken nasıl bir süreç izlediniz?
Ø      Sorunu çözerken nelere dikkat ettiniz? Neleri göz önünde bulundurdunuz?
7.      Öğretmen Form–1 deki bilgileri öğrencilere aktarır.
8.      Öğrencilerden sorun çözme sürecinde dikkat edilecek unsurları dikkate alarak, aynı soruna yeniden çözüm getirmeleri istenir.
9.    Her grubun paylaşımı alınır.
10. Aşağıdakilere benzer sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø      Sorun çözme sürecinde dikkat edilecek unsurları göz önünde bulundurarak bulduğunuz çözümle, daha önceki bulduğunuz çözüm arasında fark var mı? Nedir?
Ø      Sorun çözme sürecinde öğrendiğiniz unsurlar çözüm üretmenizde nasıl etkili oldu?
  1. Bu etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve cevaplarını sınıfla paylaşmaları istenir.
  2. Sorun çözme sürecinde dikkat edilecek unsurları açıklamanın önemi ve gerekliliği vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:




Form–1

SORUN ÇÖZME SÜREÇLERİ
Crawford ve Bodin’e göre (1996), çatışmaları çözmek için başvurulabilecek üç tane sorun çözme süreci vardır. Müzakere, arabuluculuk ve oybirliği ile karar alma.
Müzakere: Aralarında anlaşmazlık olan tarafların ya bizzat kendilerinin ya da temsilcilerinin başkalarından yardım almaksızın birlikte çalışarak aralarındaki anlaşmazlığı çözmek amacıyla yüz yüze geldikleri bir sorun çözme yöntemidir.
Arabuluculuk: Aralarında anlaşmazlık olan tarafların ya bizzat kendilerinin ya da temsilcilerinin “arabulucu” denen tarafsız birinin de yardımıyla aralarındaki anlaşmazlığı çözmek amacıyla yüz yüze geldikleri bir sorun çözme sürecidir.
Oy Birliğiyle Karar Alma: Aralarına anlaşmazlık olan bütün tarafların ya da temsilcilerinin, bütün tarafların destekleyebileceği bir eylem planı oluşturarak anlaşmazlığı çözmek amacıyla iş birliği yaptıkları bir grupla sorun çözme sürecidir. Bu sürece tarafsız biri de katılabilir ve süreci hızlandırabilir ama bu zorunlu değildir.
Yukarıda belirtilen sorun çözme süreçleriyle çatışmaları çözmek için, dört temel ilkenin anlaşılması gerekir.
1.      Kişilerle sorunları birbirinden ayırmak
2.      Çıkarlar üzerinde odaklaşmak
3.      Herkesin kazanacağı seçenekler bulmak
4.      Seçenekleri değerlendirmek.
Sorunlar karşısında insanlar birbirinden farklı tepkiler gösterebilir. Bazı kişiler, herhangi bir sorun karşısında hemen “sert” bir tepki gösterme eğilimindedir. Bu kişiler başkalarıyla anlaşmazlığa düştükleri ya da aralarına bir çatışma çıktığı zaman güç kullanma yoluna başvururlar. Karşı tarafı tehdit ederek, bağırıp çağırarak, vurarak, kırarak, döverek vb. kendi çözüm önerilerini dayatırlar.
Bazı kişiler de sorunlar karşısında oldukça “yumuşak” bir tepki gösterme eğilimindedir. Bu kişiler daha ciddi bir tatsızlığın ortaya çıkmaması için geri çekilirler, sorunlar karşısında kolayca pes ederler ve kendi isteklerinden vazgeçerler.
Bazı kişiler ise sorunlar karşısında “ilkeli” bir tutum sergilerler. Bu kişiler için önemli olan, sorunları her iki tarafın da tatmin olacağı adil bir çözüm bulmaktır. Çünkü her hangi bir sorun karşısında başvurulan çözümün, adil olduğu ölçüde kalıcı olduğuna inanırlar.
Yukarıda tanıtılan üç farklı tepki, üç farklı sonuca yol açar:
1.      Taraflardan biri kazanır diğeri kaybeder (Kazan/Kaybet)
2.      Her iki taraf da kaybeder (Kaybet/Kaybet)
3.      Her iki taraf da kazanır (Kazan/Kazan)
Sorunlar karşısında “sert” bir tepki gösterildiğinde taraflarda biri kazanırken, diğeri kaybeder ya da bazen her ikisi di de kaybeder. “Yumuşak” bir tepki gösterildiğinde de sonuç aynıdır. Bu kez de taraflardan biri kazanırken diğeri kaybeder, ya da her ikisi de kaybeder. Sorunlar karşısın da “ilkeli” bir tepki gösterildiğinde ise genellikle kaybeden olmaz her iki taraf da kazanır.
SORUN ÇÖZMEYİ ENGELLEYEN OLUMSUZ DÜŞÜNCELER
Ø      Ben yapamam
Ø      Bu sorun beni aşar
Ø      Bu çok zor
Ø      Başkalarının bunu yaptıklarını biliyorum. Ama bu benim için çok zor
Ø            Eğer daha fazla imkânım olsaydı ( daha fazla zamanım ya da param olsaydı, başkalarından yardım alabilseydim, daha becerikli olsaydım vb.) o zaman bu sorunu çözebilirdim.
Ø      Dünya, benim hakkımdan gelmek için fırsat kolluyor. Ben bu sorunla baş başayım.
Ø      Bu çok acil bir durum, düşünecek zaman yok.

SORUN ÇÖZMEYİ KOLAYLAŞTIRAN OLUMLU DÜŞÜNCELER
Ø      İyi niyet
Ø      Sorunların birden fazla çözümü olduğuna inanma  
Ø      Bir tarafın kazanması, diğer tarafın kaybetmesini gerektirmez. Herkes kazanabilir.
Ø      Sorunlara farklı bakış açısı ile yaklaşmak. Başkalarının bakış açılarını öğrenmek için etkin bir dinleyici olma,
Ø      Güç kullanmaktan kaçınma, sorunlar üzerinde odaklaşma
Ø      Duyguları dikkate alma.
İnsanlar, olanla olması gereken durum arasındaki farkın yol açtığı gerginlikten kurtulmak isterler ve bunun için farklı yollara başvururlar. Bunlarda bazıları kişiyi istediği sonuca ulaştırabilir, bazıları ulaştırmaz. Sorun çözme, mevcut durumla erişilmek istenen amaç arasındaki boşluğun algılandığı ve bunun yol açtığı gerginliği ortadan kaldırmaya yönelik çabaları ifadeden bilişsel ve davranışsal bir süreçtir.
Bu süreç bir sorunun fark edilmesi ve sorunun tanımlanmasıyla başlar ve soruna çözüm bulununcaya kadar devam eder.
SORUN ÇÖZME SÜRECİ
1-     Sorunun fark edilmesi: Sorun çözme sürecinin ilk aşaması, bir güçlüğün sezilmesi ya da bir şeylerin yolunda gitmediğinin fark edilmesidir. Sorunlar tesadüfen ya da sistematik incelemeler sonucunda fark edilebilir. Ama genellikle sorunlar, doğal olarak ortaya çıkarlar ve gerginliği ya da çatışmayı artırarak varlıklarını bize duyururlar. Eğer gerginlikle yüzleşilmez ya da üstleri örtülür ve inkâr edilirse koşullar daha da kötüleşir.
2-      Sorunun tanımlanması: Sorunun belirtileri fark edilerek başkalarının dikkatine sunulunca doğal olarak bazı adımların atılması gerekir. Bunlardan ilki sorunun açıklığa kavuşturulması, nelerle ya da kimlerle ilişkili olduğunun anlaşılmasıdır. Bu noktada sorunun başkaları ile ne ölçüde ortak bir sorun olduğunun ve aciliyet derecisinin saptanması gerekir.
3-                  Alternatiflerin üretilmesi: Alternatif çözümler üretme aşamasında, eleştirinin olmadığı bir ortamda çok sayıda çözüm önerisinin ortaya konabildiği, daha sonrada bu önerilerin birleştirilerek geliştirilebildiği beyin fırtınası tekniğinden yararlanılabilir.
Belli bir sorunun çözümü ile ilgili tüm görüşler ortaya konmadan önce çözümün belirlenmesi çözümün niteliğini azalttığı gibi kişiler arasındaki açık iletişim de engeller. Bu durum insanları çok erken bir değerlendirme yapmaya zorlar ve kendi görüşlerini savunmaya iter. Farklı çözümler üretildikten sonra çözümleri birleştirmek ve sentezlemek gerekmektedir.
4.Çözümlerin seçilmesi: Yeni verile toplayarak alternatifler üzerinde düşünmek için zaman ayırdıktan sonra, sorunun çözümü ile ilgili her alternatifin sonuçlarını göz önünde bulundurmak gerekir. Yani bu aşamada olası her çözümün, güçlü ve zayıf yanlarının dikkatli bir biçimde değerlendirilmesi gerekir. Bu değerlendirme sonucunda en uygun çözüme karar verilir.
5.Uygulama: Seçilen çözümün uygulanabilirliğinin de bu süreçte göz önünde bulundurulması gerekir.
6.      Değerlendirme ve Düzeltme: İnsanların, yeni düşüncelere direnç göstermelerinin nedenlerinden birisi değişimden sonraki mevcut durumun da artık yeni görüşlere kapalı olacağına inanmalarıdır. Bu direnci aşmak için yeni verileri çözümleyerek gerekli düzeltmeleri yapacak olan bir değerlendirme mekanizması oluşturmak ve sorun çözme sürecini bütünüyle esnek ve yeni alternatiflere açık tutmak gerekir.
Öğülmüş, S. (2001). Kişiler arası sorun çözme becerileri ve eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım























       6. SINIF – 10.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
ÖFKE İLE KALKAN ZARARLA OTURUR…
Sınıf:
6. sınıf
Yeterlik Alanı:
Kişiler Arası İlişkiler
Kazanım:
Öfkeyi uygun ve uygun olmayan biçimlerde ortaya koymanın sonuçlarını açıklar.  (Kazanım Numarası 115)
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:
Gazete ve dergi
Hazırlayanlar:
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
Süreç:
* Bir önceki rehberlik saatinde, gazete ve dergilerden öfkeli insan manzaraları ile ilgili haberler toplamaları istenir.
1. Öğrencilerden öfke ile ilgili getirdikleri haberleri sınıfla paylaşmaları istenir.
2. Aşağıdakilere benzer sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø      Çevrenizde, gazetedeki bu haberlere benzer yaşantılar oldu mu?
Ø      Bu haberlerde ki kişiler öfkelerini uygun yollarla ortaya koymuş mu? Sonuçları neler olmuş?
Ø      Sizce, haberlerdeki öfkeli insanlar başka nasıl tepkiler verebilirlerdi? Sonuçları neler olabilirdi?
Ø      Siz öfkenizi nasıl ortaya koyarsınız? Sonuçları neler olur?
3. Bu etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve cevaplarını sınıfla paylaşmaları istenir.
4. Öfkeyi uygun ve uygun olmayan biçimlerde ortaya koymanın sonuçları vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.

Değerlendirme:

















    6. SINIF – 11.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
GEVŞEME EGZERSİZLERİ
Sınıf:
6. Sınıf
Yeterlik Alanı:
Kişiler Arası İlişkiler
Kazanım:
Öfkelendiğinde gevşeme ve nefes egzersizlerini kullanır.116
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:
Form–1, Form–2, Form–3
Hazırlayan:
Rehber Öğretmen Gazanfer Kürşat PEHLİVAN
Süreç:
1. Öğretmen aşağıdaki açıklamayı yapar.
 “Daha önceki zamanlarda değindiğimiz gibi öfke duygusu, vücudumuzun yaşanan olumsuz duruma karşı verdiği bir tepkidir.”
2. Öğrencilere Form–1 dağıtılır ve doldurmaları istenir.
3. Gönüllü öğrenciler öfkelendikleri durumlarda vücutlarında meydana gelen değişiklikleri (yazdıklarını) sınıfla paylaşır.
4. Paylaşımdan sonra öğretmen aşağıdaki açıklamayı yapar.
“Öfkelendiğimiz zaman yaşanılan fiziksel değişiklikler ne hastalık belirtisidir ne de tehlikelidir. Bunlar sadece hoş olmayan, rahatsız edici belirtilerdir ancak hepsi geçicidir. Öfkemiz dindiğinde bu belirtiler ortadan kaybolur.”
5. Öğretmen aşağıdaki açıklamayı yaptıktan sonra öğrencilere “iyi bir nefesin özellikleri nelerdir?” Sorusunu sorar.
“Nefes alıp verme yaşamsal bir ihtiyaçtır. Hepimiz nefes alıp veririz, ancak çok azımız ilkel insanın ya da bebeğin doğal nefes alıp verme alışkanlığını koruyabiliriz. Doğal ve uygun nefes alıp verme, Öfke anındaki gerginlik durumunun giderilmesinde son derece etkili olabilir.”
5. Daha sonra öğretmen, öğrencilerin verdikleri cevapları tahtanın bir köşesine yazar.
6. Öğretmen,  Ek-2’de belirtilmiş olan iyi bir nefesin özellikleri tahtaya yazar
7.        Öğretmen aşağıdaki açıklamayı yapar. (Öğretmen, öğrencilere bu açıklamayı yaparken uygulayarak göstermesi daha etkili olacaktır.)
 “Gördüğünüz gibi iyi bir nefes alabilmek için uyulması gereken bazı özellikler bulunmaktadır. İyi nefes ağır ağır, derin ve sessiz alınmalıdır. Bunun için de denge, uyum ve ölçü gerekir. İyi bir nefes almak iyi nefes vermekle başlar. İyi bir nefes, yavaş olarak burundan alınır, sessiz olur ve akciğerin bütününü doldurarak diyaframı aşağıya iter ve yavaş yavaş ağızdan verilir. Doğal ve uygun nefes alıp verme, gerginlik tepkisinin giderilmesinde son derece etkili olabilmektedir.”
“Doğal ve uygun nefes alıp verme, Öfke durumunda gerginlik durumunun giderilmesinde son derece etkili olabilir.”
8. Öğretmen Form-3’deki nefes egzersizi uygulamasını sınıfa uygulatır.
9. Nefes egzersizi çalışması bittikten sonra öğrencilerin neler yaşadıklarını ve neler hissettiklerini sınıfla paylaşmaları istenir.
10.    Öfkelendiğinde gevşeme ve nefes egzersizlerini kullanmanın önemi vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Öğretmen bu tür nefes egzersizlerinin öfke durumlarında kullanıldığı zaman bireylerin öfkelerini ve kendilerini kontrol etmekte faydalı olduğunu, üzülecekleri ya da pişman olacakları durumlarla karşılaşmayacaklarını açıklar.
NOT: Nefes egzersiz çalışmalarında yönergeleri okurken ses tonunuzun yumuşak olması yaptığınız çalışmanın daha etkili olmasını sağlar. Bu konuya dikkat ederseniz çalışmalarınızın etkisini daha da arttırırsınız.
 Yaptığınız her nefes egzersizinden sonra öğrencilerinizin neler yaşadıklarını paylaşınız. Bu sayede yaptığınız egzersizlerin işe yarayıp yaramadığını görebilirsiniz. Ayrıca öğrencilerinizin yaşadıklarını da paylaşmış olursunuz, böylece etkileşim daha da artar.
Değerlendirme:


FORM–1

ÖFKELENDİĞİMİZDE VÜCUDUMUZDA MEYDANA GELEN DEĞİŞİKLİKLER

            Aşağıda öfkelendiğimiz zaman vücudumuzda meydana gelen fiziksel değişikliklere sıralanmıştır.
            Tüm listeyi inceleyerek öfkelendiğiniz durumlarda vücudunuzda meydana geldiğini düşündüğünüz değişikliğin yanındaki parantezin içine (X ) işareti koyunuz. Birden fazla özellik seçebilirsiniz.
                        ( )         Titreme
                        ( )         Hızlı soluk alıp verme
                        ( )         Kalp ritminde hızlanma
                        ( )         Avuç içinde terleme
                        ( )         Baş dönmesi
                        ( )         Mide bulantısı
                        ( )         Kusma
                        ( )         Karın ağrısı
                        ( )         Terleme
                        ( )         Yeterli nefes alamama boğulma hissi
                        ( )         Söylenenleri anlamama, duymama
                        ( )         Kas gerginliği
                        ( )         Deri soğuması
                        ( )         Göz bebeklerinde büyüme
                        ( )         Vücut ısısında artış
                        ( )         Adrenalin salgısının artması
                        ( )        .....................................................................................
                        (  )        ......................................................................................
                        ( )         ......................................................................................
(Listede bulunmayan ancak sizin yaşadığınızı düşündüğünüz fiziksel belirtileri boş bırakılan yere yazınız. )




FORM–2

İYİ BİR NEFESİN ÖZELLİKLERİ
1.       İyi bir nefes burundan alınır ve ağızdan verilir.
2.       İyi bir nefes ağızdan boşaltılırken sanki bir pipetten suya üfler gibi ya da muma uflar gibi boşaltılır.
3.       İyi bir nefes almak için öncelikle nefesi iyi boşaltmalıyız.
4.       İyi bir nefes yavaş yavaş alınır ve yavaş yavaş verilir.
5.       İyi bir nefes önce ciğerlerimize değil; önce diyaframa doldurulur.
6.       Nefes alırken ve verirken kendimizi zorlamadan alınıp verilir


FORM–3


Şimdi herkes gözlerini kapatsın ve beni dinlesin. Benim anlattıklarımı gözünüzün önünde canlandırarak uygulamaya çalışınız. Derin nefes alın ve verin. Nefesinizi yavaş yavaş burnunuzdan alın ve ağzınızda yavaş yavaş bırakın. Her nefesi alışınızda burnunuzdan içeri giren havanın izlediği yolu gözünüzün önünde canlandırın. Hava burnunuzdan içeri giriyor ve soluk borusundan ciğerlerinizin alt kısmına doluyor. İçinize dolan havanın karın boşluğunuzda dolduğunu gözünüzün önünde canlandırarak hissedin……(biraz bekleyin) Her nefes verişte bu havadan yayılan rahatlığın vücudunuzun her tarafına dağıldığını hissedin…… (Biraz bekleyin) vücudunuzun yavaş yavaş rahatladığını ve gevşediğini hissedin. İyice rahatlıyorsunuz…….. (Biraz bekleyin) bu rahatlığın vücudunuzun en uç noktasına kadar yayıldığını hissediyorsunuz…….. (Biraz bekleyin) İyice rahatlayın. Vücudunuzun yavaş yavaş rahatladığını ve gevşediğini hissediyorsunuz……. İyice rahatlayın, iyice gevşeyin……. (Biraz bekleyin) Kendinizi hazır hissettiğiniz zaman gözlerinizi açabilirsiniz. Gözlerinizi açtığınızda kendinizi rahatlamış ve gevşemiş hissedeceksiniz. Gözlerinizi açabilirsiniz.



   6. SINIF – 12.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
REDDEDEBİLİRİM
Sınıf:
6. sınıf
Yeterlik Alanı:
Kişiler Arası İlişkiler
Kazanım:
Gerektiğinde reddetme davranışı gösterir. (Kazanım Numarası 113 )
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:
-
Hazırlayanlar:
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
Süreç:
1. Öğretmen aşağıdaki durumları verir ve gönüllü öğrencilerin canlandırmasını ister. (Öğretmen gerekli görürse, 5. sınıfın 7. kazanımının “Uygun reddetme davranışına ilişkin örnekler verir” etkinliğinde verilen bilgiyi öğrencilere okur.)
Durum–1
Öğretmen aşağıdaki yönergeyi öğrencilere verir.
 “Sizden bir canlandırma yapmanızı istiyorum. Bir arkadaşınız sizi oyun oynamaya, eve davet ediyor. Annesi alış veriş yapmaya gidiyor. Siz arkadaşınızla evde yalnızsınız ve size sigara içmeyi teklif ediyor. Fakat asla içmemelisiniz. Bu durumda ne söylersiniz, ne yaparsınız?”
Aynı durumu, farklı öğrenciler canlandırabilir.
Öğrencinin, verdiği cevaplar, “zararlıdır, sağlığıma zarar verir” vb. olabilir.
Durum–2
“Sizden bir canlandırma yapmanızı istiyorum. Bir arkadaşınız öğretmenin masasından izinsiz, habersiz para almanızı istiyor. Bu durumun ikinizin arasında kalacağını ve kimsenin bilmeyeceğini söylüyor. Fakat asla parayı almamalısınız. Bu durumda ne söylersiniz, ne yaparsınız?”
Aynı durumu, farklı öğrenciler canlandırabilir.
Verdiği cevaplar, “İzinsiz, habersiz almak suçtur. Yapamam.” vb. olabilir.
Öğretmen gerekli görürse bu senaryoları çoğaltabilir.
2. Aşağıdakilere benzer sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø       Reddetme davranışı göstermenizi gerektiren durumlar ile karşılaştınız mı? Bu durumlar neler? Bunlara nasıl tepki gösterdiniz?
Ø       Bu durumlara reddetme davranışında bulunmazsanız neler olur?
Ø       Gerektiğinde uygun reddetme davranışında bulunmak size ne kazandırır?
Ø       Nedenlerini söyleyerek reddetme davranışında bulunmak neden önemlidir?
3. Gerektiğinde uygun reddetme davranışında bulunmanın önemi vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:


   6. SINIF – 13.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
HATALARIMI DÜZELTEBİLİRİM
Sınıf:
6. sınıf
Yeterlik Alanı:
Kendini Kabul
Kazanım:
Hatalarının sonuçlarını değerlendirerek düzeltme yollarını belirler. (Kazanım Numarası 72)
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:
Aynı Boyutta Hazırlanmış Küçük Boş Kâğıtlar
Hazırlayanlar:
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
Süreç:
1.Öğrencilere aynı ebatta hazırlanmış kâğıtlar dağıtılarak isimlerini belirtmeden yaptıkları bir hatayı yazmaları istenir.
2.Her öğrenci yazma işlemini tamamlayınca kâğıtlar katlanıp bir torba içinde toplanır.
3.Her öğrenci bu torbadan bir hata çeker. Öğrenci kendi yazdığı hatayı çekerse onu geri koyarak hata yazılı başka bir kâğıt çeker.
4.Gönüllü öğrencilerden başlanarak aşağıdaki sorularla grup etkileşimi başlar.
ØBu hatayı sen yapmış olsan ne hissedersin?
ØSence bu hata neden yapılmıştır?
ØSence bu hata ne gibi sonuçlar doğurur?
ØBu hatayı düzeltmek için neler yapılabilir?
ØBu hatadan nasıl bir ders çıkarılabilir?
5.Hatalar paylaşıldıktan sonra öğrencilere genel olarak aşağıdaki sorular yöneltilir.
ØHatalarınızı başkalarının ağzından duyduğunuzda ne hissettiniz?
ØArkadaşlarınızla benzer hatalarınız var mı?
ØHata yaptığınızda kendinizi nasıl hissediyorsunuz?
ØHata yaptığınızı hemen fark ediyor musunuz?
ØSizce hatalar düzeltilebilir mi?
ØHatalı davranışınızdan sonra neler yapabilirsiniz?
ØHatalı davranışınızı nasıl değiştirebilirsiniz?
6.      Bu etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar alınır.
7.      Hatalarının sonuçlarını değerlendirerek düzeltmenin önemi vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:







 

    6. SINIF – 14.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI
Sınıf:
6. sınıf
Yeterlik Alanı:
Toplum ve Aile
Kazanım:
Kitle iletişim araçlarından uygun biçimde yaralanmanın önemini fark eder. (Kazanım Numarası 149)
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:
-
Hazırlayanlar:
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
Süreç:
1.      Öğrencilere kitle iletişim araçlarının neler olduğu sorulur ve cevaplar tahtaya yazılır.
2.      Öğrencilerden, tahtaya yazılan kitle iletişim araçlarının uygun biçimde kullanımına yönelik bir öykü yazmaları istenir.
3.      Gönüllü öğrenciler yazdıkları öyküyü sınıfla paylaşır.
4.      Aşağıdaki sorulara benzer sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø      Yeni öğrendiğiniz kitle iletişim aracı oldu mu? Hangileri?
Ø      Yazılan öykülere benzer durumlarla karşılaştığınız oldu mu? Neler?
Ø      Kitle iletişim araçlarını uygun kullanmazsanız neler olur?
Ø      Kitle iletişim araçlarını uygun kullanırsanız neler olur?
5.             Kitle iletişim araçlarından uygun biçimde yaralanmanın önemi vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
                                                                                          
Değerlendirme:
















   6. SINIF – 15.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
DERS VE MESLEK İLİŞKİSİ
Sınıf:
6. sınıf
Yeterlik Alanı:
Eğitsel ve Mesleki Gelişim
Kazanım:
Okuldaki derslerin mesleklerle olan ilişkisini açıklar. (Kazanım Numarası 182 )  -82-     
Öğrenci Sayısı:
Tüm Sınıf
Süre:
40 Dakika
Ortam:
Sınıf
Sınıf Düzeni
Oturma Düzeni
Araç-Gereç:
Form–1(Posterleştirilmiş)
Kaynak:
*Erkan, S. 2001
Süreç:
1.      Posterleştirilmiş form tahtaya asılır.
2.      Öğrencilerden okulda gördükleri derslerin içeriklerini söylemeleri istenir. Eksik bilgiler varsa tamamlanır.
3.      Öğrencilerden posterde yer alan meslek elemanlarının ne iş yaptıklarını söylemeleri istenir.
4.      Gönüllü öğrencilerden tahtaya çıkıp okulda gördükleri derslerle ilişkili olan meslekleri eşleştirmeleri istenir.
5.      Eşleştirmelerin sonuçları öğrencilerle tartışılır.
6.      Öğrenciler duygu ve düşüncelerini paylaşır, etkinlik sonlandırılır.



*(Erkan,2001)Kaynak: Rehberlik Programlarının hazırlanması, Serdar Erkan, Nobel Yayın/2001/ syf:179

Değerlendirme:













FORM–1
DERSLER
MESLEKLER

TÜRKÇE
MATEMATİK
FEN VE TEKNOLOJİ
BİLGİSAYAR
MÜZİK
RESİM İŞ
İNGİLİZCE
BEDEN EĞİTİMİ
SOSYAL BİLGİLER
TEKNOLOJİ TASARIM
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
SEÇMELİ DERSLER
…………………………..
………………………….
………………………….

ÖĞRETMEN
GAZETECİ
SPİKER
DOKTOR
PSİKOLOG
HEYKELTRAŞ
TURİST REHBERİ
MUHASEBECİ
ARKEOLOG
TERCÜMAN
AVUKAT
FOTOĞRAFÇI
MALİYECİ
BİLGİSAYAR PROGRAMCISI
SAVCI
DİŞ HEKİMİ
DESİNATÖR
ELEKTRİK MÜHENDİSİ
MÜZİSYEN
DEKORATÖR
YAZAR
RESSAM
DİYETİSYEN
POLİS
ANTRENÖR
HÂKİM











"BOŞ ZAMANLARIMIZI NASIL DAHA VERİMLİ BİR ŞEKİLDE DEĞERLENDİREBİLİRİZ?"
            Özellikle ara tatillerde ve yaz tatillerinde, tatilin çok uzun olacağı ve hiç bitmeyeceği, her istediğimizi yapabilmek için yeterli zamanımızın olacağı avuntusu genellikle fazlaca bir şeyler yapamadan bu sürenin bitmesine sebep olmaktadır. Oysa ki tatil döneminde yapmayı istediğimiz ve

planladığımız o kadar çok şey vardır ki; Herkes için öncelikler değişmekle birlikte ders çalışma, gezme, sinemaya-tiyatroya gitme, ziyaretler, hobiler bunlardan bazılarıdır. Acaba bunlardan bir çoğunu yapabilecek zaman ve imkanlara sahipken neden yapamayız? Bizi engelleyen nedir? Bunun tek cevabı zamanı planlama alışkanlığımız olmamasından başka bir şey değildir. Oysa zaman bizi değil, biz zamanı kontrol etmeliyiz. PLANLAYARAK!....

            Başarıya ulaşmak zamanı etkili ve planlı kullanmakla mümkündür. Bunun için öncelikle her gün yapılaması istenen her türlü faaliyet belirlenmeli ve yazılmalıdır. Her faaliyetin kişisel olarak sizin için önem derecesini belirlemek ikinci aşamadır. Bu konuda ölçü, belirlenmiş olan hayat amaçlarıdır. Kararsız kaldığınız durumlarda kendinize şu soruları sorabilirsiniz;-İlgi ve yeteneklerim nedir?, Hangi faaliyetlerle uğraşmak bana ne kazandırır?, Gelecekte nereye varmış olmak, neleri elde etmiş olmak beni mutlu eder? ... Son aşamada ise yapmak istediklerimiz için ayıracağımız zamanı planlamak ve bu planlamaya sadık kalmaktır.

            Sevgili öğrenciler,

            Boş zamanlarımızı değerlendirmek bir alışkanlık meselesidir. Bu zamanlarımızda neler yapabileceğimizi şu etkinliklerle örneklendirebiliriz;
Metin Kutusu:  Metin Kutusu:

            Boş zamanlarımızı olumlu faaliyetlerle değerlendirmek bizlere ne kazandıracaktır?

Ø      Boş zamanlarda değişik ilgi ve faaliyet alanlarına yönelen kişi bedenen ve zihnen dinlenme imkanı bulur, ilgi duyduğu bir konuda kendini gösterir ve mutlu olur
Ø      Kendine olan güveni gelişir, enerji toplar ve zindelik kazanır.
Ø      Tek başına ve planlı bir şekilde çalışma alışkanlığı kazanır, kendini tanır, anlar ve kabul eder
Ø      Kendisine sosyal bir çevre kurar, yardımlaşmayı, üzüntü ve sevinçleri, farklı görüşleri paylaşmayı öğrenir...

BOŞ ZAMAN, BOŞA GEÇEN ZAMAN OLMAMALIDIR !


Kaynak : Sivas Rehberlik ve Araştırma Merkezi








ÖĞRENCİLER TATİLİNİZİ KATLETMEYİN !!!

Psikolojik Danışman ve “Beni Anlayın” kitabının yazarı Ercan Nar okulların kapandığı, tatilin başladığı bu dönemleri öğrencilerin iyi bir şekilde değerlendirmesinin önemini belirterek ; “ Bir yıl boyu öğrencilerimiz sürekli yoğun bir tempoda çalıştılar. Birden bire bu çalışma temposundan uzaklaşmaları onların zihinsel öğrenme becerilerini pasif hale getirecektir. Tatilin sona ermesi ve okulların açılmasıyla birden zihinsel aktivitelere tekrar yüklenilmesi ise öğrencilerimizi bir hayli zorlayacaktır” dedi.
            Ercan Nar, öğrencilerimizin tatilini en verimli şekilde değerlendirmeleri için şu önerilerde bulundu:

1)      Öğrencilerimiz mutlaka kitap okumalı ve bunu alışkanlık haline getirmelidirler. Kişinin kendisini geliştirmesi için en iyi kaynak kitap olduğu unutulmamalıdır.
2)      ÖSS ve OKS ’yi kazanma hedefi olan öğrencilerimiz küçük hazırlıklar yaparak kendisini sınav maratonuna hazırlayabilir.
3)      Okulda yapmaya çalıştığı yada düşündüğü bir projesi varsa mutlaka onun üzerinde araştırma yapmalıdır. Bu alandaki araştırmalar hem merakını giderecek hem de zihinsel anlamda gelişimini sağlayacaktır.
4)      Öğrencilerimiz beyin jimnastiği yapmalıdır. Bunun içinde bol bol bulmaca ve mantıksal zeka soruları çözmelidirler.
5)      Ailesiyle birlikte gittiği tatil beldesindeki tarihi yerleri gezerken mutlaka bilgi toplamalı ve bunu ajandasına gözlem olarak yazmalı. Görerek öğrenilen bir şeyi yazıyla pekiştirmek bilginin kalıcılığını sağlayacaktır.
6)      Evimizdeki kitaplıkta var olan ansiklopedileri kullanarak aile ile birlikte bilgiye dayalı eğlendirici oyunlar oynayabilir. Örneğin; komşu ülkelerimizden İran hakkında merak edilen sorular sorularak cevapları istenebilir.
7)      Beslenmeye dikkat etmelidir. İnsanlar sadece kışın hastalanmazlar. Yazın da hastalanma durumunuz vardır. Özellikle düzensiz beslenme ve yenilen yiyeceklerin temizliğine dikkat edilmemesi ishal gibi birtakım rahatsızlıklara neden olabilir. Böyle bir şeyin yaşanması sonucunda sanırım yaz tatili eziyet  haline gelecektir.
8)       Uyku düzenine dikkat edilmeli. Düzensiz uyumalar kişide halsizlik ve yorgunluk hissettirir. Yapmak istenilen güzel aktiviteler böyle durumda ya ertelenir yada  hiç zevk almadan yapılır.
9)      Varsa çevresinde uygun olan sportif ve kültürel faaliyetlere katılabilir. Hem kendisi eğlenecek, hem de gelişimine katkıda bulunacaktır.








Hiç yorum yok: