28 Nisan 2010 Çarşamba

KURTARMA EKİPLERİNİN TRAFİK KAZALARINDA GÖREVLERİ, ALMALARI GEREKEN GÜVENLİK ÖNLEMLERİ (MAYIS AYININ İLK CUMARTESİ GÜNÜNÜ İZLEYEN HAFTA TRAFİK HAFTASI

KURTARMA EKİPLERİNİN TRAFİK KAZALARINDA GÖREVLERİ, ALMALARI GEREKEN GÜVENLİK ÖNLEMLERİ (MAYIS AYININ İLK CUMARTESİ GÜNÜNÜ İZLEYEN HAFTA TRAFİK HAFTASI İLE İLGİLİ YAZILAR)

1- Olay yerine varıldığında, kurtarma aracı başka kazalara sebebiyet vermeyecek şekilde uygun yere park edilir.

2- Olay yerine emniyet şeridi çekilir, olay yerinin ön ve arkasına 50-150 m reflektör konulur.

3- Gereksiz kişiler şerit dışına çıkarılır.

4- Kaza yapan aracın kontak Anahtarı kapatılır, mümkünse Akü kutup başları sökülür.

5- Yangına karşı gerekli önlemler alınır.

6- Gaz kaçaklarına karşı gerekli önlemler alınır.

7- Diğer tehlikelere karşı (toprak kayması, kaya düşmesi vb.) gerekli önlemler alınır.



1. Durum Değerlendirmesi


a)Yaralının bilinç durumu,

b) Solunum yolları,

c) Dolaşım yolları,

d) Baş,

e) Boyun,

f) Göğüs,

g) Karın,

h) Kollar ve bacaklar kontrol edilir.



2. İlk Müdahale

a) Yaralıya bilinç kontrolü yapılması,

b) Solunumun sağlanması,

c) Dolaşımın sağlanması,

d) Kanamalara müdahale,

e) Kırıkların tespit edilmesi

f) Yaralar,

g) Yanıklar,

h) Şok,

i) Bayılma.



3. Kurtarma

a) Gereksiz malzemelerin (cam,parça vb.) temizlenmesi,

b) Sıkışma noktalarının belirlenmesi,

c) Kurtarma malzemelerini kullanarak yaralının kurtarılması,

d) Yaralıların araçtan nakli (bilgi yelpazesi),

e) Yaralıların ambulansla Sağlık kuruluşuna sevk edilmesi.



Kurtarma Teknikleri



Tam Flep

Aracın kapı ve direklerinin kesilmesi ve tavanın komple alınmasına tam flep denir. Tam flep şu hallerde uygulanır;

-Araç tavanının tamamen çöktüğü durumlarda,

-Kapıların açılmaması halinde,

-Yaralıların daha çabuk ve zedelenmeden çıkarılması için.



Yarım Flep

Aracın ön veya arka kapı ile orta direklerinin kesilmesi ve tavanın yarım açılmasına yarım flep denir. Yarım flep şu hallerde uygulanır;

- Yaralıların sadece önde bulunması halinde,

- Yaralıların sadece arkada bulunması halinde

- Kapıların açılmaması halinde.



Kapıların Açılması

Kapılar menteşe aralarından ayırıcı ile koparılarak yapılır. Kapılar sökülür. Kapıların açılması şu hallerde uygulanır;

- Hafif yaralanma durumunda,

- Kapıların sıkışarak açılmaması durumunda kullanılır.

Direksiyon Simidi ve Pedalın Kesilmesi

Kaza sırasında genellikle direksiyon veya pedallar yaralıyı sıkıştırır.

Uygulaması: Direksiyon simidi veya pedallar pedal kesici veya kesme aparatı ile kesilerek yaralı kurtarılır.



Araç İçinin Genişletilmesi


Kaza sırasında özellikle ön koltukta oturan yolcu ve sürücü, konsolun darbe sonucunda eğilmesi ile koltuk ve konsol arasına sıkışır. Bu durumda araç içinin genişletilmesi gereklidir.

Araç içinin genişletilmesi iki yöntemle yapılabilir.

a) Kazazedenin olduğu taraftaki ön kapı; kapıların açılması yöntemi ile alınır. Daha sonra aracın orta direğinin Altından konsol hizasına çapraz olarak ayırma silindiri uygulanır veya ayırma aparatını koltuk önünden konsolun alt tarafına uygulayarak genişleme sağlanır.

b) Yukarıdaki işlemlerin gerçekleştirilememesi halinde; aracın ön Camı kırılmamışsa kırılır, ayırma aparatı gerdirme zincirinin kancası konsülün uygun bir yerine takılır. Ayırma aparatının diğer gerdirme zinciri de aracın ön tampon bölgesinde sağlam uygun bir yere takılır ve iki zincir arasına takılan ayırma aparatı ile gerdirme yapılarak araç içinin genişlemesi sağlanır.



Araç Ters Dönmüş veya Yan Yatmış ise Kurtarma

a) Araç desteklenir.

b) Camlar yaralıya zarar vermeden kırılır.

c) Sıkışma yoksa yaralı uygun şekilde çıkarılır.

d) Sıkışma varsa, sıkışma noktaları gerekli aparatlarla açılır, yaralı serbestleştirilir.

e) Eğer emniyet kemeri takılı ise kurtarma personeli yaralı sırtına gelecek şekilde içeri girer, emniyet kemeri çıkarılır veya kesilir, yaralı sırtında dışarıya çıkarılır.

f) Araç yan yatmış ise ön camlar kırılır (bilgi yelpazesi).

g) Ters yatmış pozisyonundaki kurtarma teknikleri uygulanır.



Araç Su İçinde ise Kurtarma

a) Araç su içine düşmüş ise kurtarma personelinden çok araç içindeki kişiler kendilerini kurtarabilirler.

b) Panik ve heyecan yapılmamalıdır.

c) Motor ne tarafta ise araç o tarafından batmaya ve içeri su girmeye başlar, hafif tarafa geçilir.

d) Kapılar ve camlar iç ve dış Basınç eşitleninceye kadar açılamaz, beklenir veya varsa tavan camından çıkılır.

e) Bekleme sırasında ağırlık yapan eşyalardan kurtulunur, gerekirse soyunulur.

f) Baygın olanların kendisine gelmesi sağlanır.

g) Emniyet kemeri varsa çıkarılır.

h) Basınç eşitlenince kapılar açılır ve araç terk edilir.

i) Araç terk edilirken düzenli bir çıkış sağlanır.

j) Yüzme konusunda tecrübeli olanlar yaralı veya baygın kişilere yardım etmelidir.

Hiç yorum yok: