9 Nisan 2013 Salı

ROMAN VE HİKAYE LİSE EDEBİYAT DERSİ KONU ANLATIMLARI


ROMAN VE HIKAYE

H I K Â Y E

    Ilk  Çag  Anadolu'sunda   masal,  ve  tarihi  olaylari  anlatan   eserlerle  olusmustur.  Orta  Çagda  özellikle  Hindistan'da  Binbir  Gece  Masallari  saglam  bir  hikaye  geleneginin  varligini  bildirmektedir.  Bu  gelenek,  Arapça?dan yapilan  çevirilerle  Avrupa'ya   masal,  efsane,  rivayetler  sekliyle  yayilmistir.
      Hikâyeye  bugünkü  anlamda  ilk edebi  kimlik  kazandiran  Italyan  yazar   Boccacio'dur.  XVI.  Yüzyilda yazdigi  Decameron  adli  eseriyle  ilk  öykü  örnegini  vermistir.   Rönesans'in   etkisiyle  de  XIX. Yüzyil  edebiyatinin  en yaygin  türü  olmustur.
      Bizde,  destanlar,   halk  hikâyeleri ,  ve  masallarla  eski bir  temeli  olan  bu  tür,  XIV. Ve  XV. Yüzyil-da '' Dede  Korkut  Hikâyeleri '' ile   çagdas  hikâye  teknigine  yaklasmistir.
      XIX. yüzyilda  Tanzimat?la  gelen  yeniliklerle  birlikte  batili  anlamda  ilk  örnegini Ahmet  Mithat  Efendi  ''Letaif-i   Rivayet '' ( söylene  gelen  güzel   seyler )  adli  eserini  yazarak  vermis;  ''Kisadan  Hise''  ile bu  türü  gelistirmis, Sami  Pasazade  Sezai : ''Küçük  Seyler''  adli  eseriyle  modern  hikâyeyi  olusturmustur.  Bagimsiz  bir  tür  olma  özelligini  ise  Milli  Edebiyat  döneminde   Ömer  Seyfettin'le   kazanmistir.
TANIMI : Yasanmis  ya  da yasanabilecek  sekilde  tasarlanmis   olaylari  kisilere  bagli  olarak  belli  bir  yer  ve  zaman içinde   anlatan   türe  hikâye  diyoruz.

                                   HIKÂYENIN    UNSURLARI
    1)  OLAY:  Hikâyede  üzerinde  söz  söylenen  yasanti  ya da  durumdur
2)      KISILER:  Olayin  olusmasinda  etkili olan ya  da olayi  yasayan  insanlardir.
3)     YER:  Olayin   yasandigi  çevre  veya  mekândir.
4)     ZAMAN : Olayin  yasandigi  dönem,  an   mevsim  ya  da   gündür.
5)     DIL  VE  ANLATIM :  Hikâyenin dili açik,  akici  ve  günlük  konusma  dilinden  farkli olarak, etkili  sözcük,  deyim  atasözü  ve  tamlamalarla   zenginlestirilmis   güzel   bir   dil  olmalidir.
Anlatim  ise:  iki  sekilde  olur   Hikâye  kahramanlarindan  birinin agzindan  yapilan  anlatim  hikâyede  birinci  kisili  anlatim ;  yazarin  agzindan  anlatilanlar  hikâyede  üçüncü  kisili  anlatim.
    HIKÂYEDE   PLÂN:
Hikâyenin    plani  da   diger    yazi  türlerinde   oldugu  gibi üç  bölümden  olusur; ancak bu  bölümlerin  adlari  farklidir. Bunlar:
     1) SERIM:   Hikayenin   giris   bölümüdür.Bu  bölümde  olayin geçtigi  çevre ,  kisiler tanitilarak  ana  olaya giris  yapilir.
2)      DÜGÜM : Hikayenin  bütün  yönleriyle  anlatildigi en  genis  bölümdür.
3)     ÇÖZÜM : Hikayenin sonuç  bölümü  olup   merakin bir  sonuca baglanarak  giderildigi bölümdür
Ancak  bütün hikayelerde  bu plân uygulanmaz ,  bazi  öykülerde  baslangiç  ve sonuç  bölümü  yoktur .Bu bölümler  okuyucu  tarafindan  tamamlanir.
                           Ö Y K Ü  Ç E S I T L E R I
    Hikâye, hayatin  bütünü  içinde  fakat  bir  bölümü  üzerine  kurulmus  derinligi  olan  bir  büyüteçtir.  Bu büyüteç  altinda  kimi  zaman    olay  bir  plan  içinde , kisi,  zaman,  çevre  baglantisi  içinde   hikaye  boyunca  irdelenir.  Kimi  zaman  da büyütecin  altinda  incelenen  olay  degil,  hayatin  küçük  bir  kesiti, insan  gerçeginin  kendisidir  Bu  da öykünün  çesitlerini  olusturur.  Buna  göre

.    1) OLAY ( KLASIK  VAK?A )  HIKÂYESI :  Bir  olayi  ele  alarak,  serim,   dügüm,   çözüm   plâniyla  anlatip  bir  sonuca  baglayan  öykülerdir.  Kahramanlar  ve çevrenin  tasvirine  yer verilir   Bir  fikir  verilmeye  çalisilir; okuyucuda  merak   ve heyecan  uyandirilir. Bu   tür,  Fransiz  yazar Guy de Maupassant ( Guy dö Mopasan) tarafindan   yayginlastirildigi  için  ''Mopasan Tarzi  Hikâye''  de  denir
      Bu  tarzin  bizdeki  en  önemli  temsilcileri:  Ömer  Seyfettin,   Refik  Halit   Karay, Hüseyin Rahmi  Gürpinar  ve  Resat  Nuri  Güntekin'dir..

   2)  DURUM   ( KESIT  )  HIKÂYESI: Bir olayi  degil  günlük  yasamin  her  hangi  bir  kesitini   ele  alip  anlatan  öykülerdir   Serim,  dügüm,  çözüm  planina  uyulmaz  Belli  bir  sonucu  da  yoktur. Merak  ve  heyecandan  çok  duygu  ve  hayallere  yer  verilir;  fikre  önem   verilmez,  kisiler  kendi  dogal  ortamlarinda  hissettirilir.  Olaylarin ve  durumlarin  akisi  okuyucunun  hayal  gücüne  birakilir.
    Bu  tarzin  dünya  edebiyatinda  ilk temsilcisi   Rus  yazar  Anton    Çehov   oldugu   için  ''Çehov   Tarzi   Hikâye''  de denir.
      Bizdeki  en  güçlü  temsilcileri : Sait  Faik  Abasiyanik,  Memduh   Sevket  Esendal  ve Tarik  Bugra'dir
   3)  MODERN    HIKÂYE :  Diger  öykü  çesitlerinden  farkli  olarak,  insanlarin  her  gün  gördükleri fakat  düsünemedikleri  bazi  durumlarin  gerisindeki    gerçekleri,  hayaller ve  bir  takim  olaganüstülüklerle  gösteren  hikâyelerdir.
       Hikâyede  bir  tür  olarak  1920?lerde  ilk  defa  batida  görülen   bu  anlayisin  en güçlü   temsilcisi  Fransiz  Kafka?dir  Bizdeki  ilk  temsilcisi  Haldun  Taner?dir.   Genellikle  büyük  sehirlerdeki  yozlasmis  tipleri,  sosyal  ve  toplumsal  bozukluklari ,  felsefi  bir  yaklasimla,  ince  bir  yergi ve  yer  yer  alay  katarak,  irdeler  biçimde   gözler  önüne  serer.
                                              R O M A N

   Latince?de,  ?yazi?  anlamina  gelen  bir   sözcüktür  Roma?da  bozulmus   latince?ye  verilen  ad  olarak  kullanilirken  daha sonra   yasanmis  bir olayi  hikâye  etme   anlaminda  kullanilmaya  baslanmis;   çagimizda  ise,  öykü  türünün  her yönüyle   gelismis    sekline  ?roman  denmistir.
   Yani   yasanmis  ya da   yasanabilir   olaylari,  yer,  zaman,  çevre   ve insan  unsurlarina   dayanarak,  genis  bir  bakis  açisiyla   anlatan  yazi  türüne  ROMAN  diyoruz.

                         ÖZELLIKLERI:
1)   Konusu  insan  ve   dünyadir.
2)   Gerçek   yasami  yansitmaya    çalisir.
3)   Anlattigi   olay,  çevre   ve  kisiler,  yasamdan  alinir
4)   Olay  ve  kisileri  ayrintili  anlatma,   tahlil  ve  tasvirlere  çok  yer  verme,   bir  ana  olay  etrafinda   bir  çok  küçük  olaya  yer  verme bakimindan   hikâye   türünden  ayrilir
      Roman  türünün  ilk örnegini  ilk  defa  XVI.  Yüzyilda   Ispanyol   yazar    Miguel  de Cervontes               (   Misel  dö  Servantes)    ? Don    Kisot?  adli  esriyle  vermistir      XVII.   Yüzyilda  Madema  de  la   Fayette :  ?Princesse  de  Clevs ?  adli  eseriyle  onu  takip  etmis;  XIX.  Yüzyilda  gelisen  romantizm   verealizm  akimlari  bu  tütün  de  gelismesinde  etkili  olmustur..

     Türk  Edebiyatinda   daha  önceleri  bu  türün  yerini  tutan  MESNEVILER  vardi    Batili  anlamdaki  roman  türü  bizde  önce  çevirilerle  baslar.
    Ilk  olarak  Yusuf  Kâmil  Pasa    Fransiz  yazar  Fenelon?dan   ?Telmaque?adli  esri  çevirmis ;  sonra  Wictor  Hugo?dan  ?Sefiller?,  Daniel   Defo?dan    ?Robinsun  Crosoe? ve  Alexandre  Dumas ?dan   ?Monte   Criesto?   çevrilmistir.

     Bizde  ilk  yerli  romani  Semsettin  Sami :  ?Taassuk   u    Talat   ve  Fitnat  adli  eseriyle   vermistir.
Daha  sonra  Namik  Kemal  ?Intibah ? adli eseriyle  ilk  edebi  roman  örnegini    Halit   Ziya   Usakligil  ?Mai  ve  SIYAH ?la  ilk  modern  roman  örnegini  vermislerdir.  Bunlari   ?Araba   Sevdasi ?  adli  romaniyla  Hüseyin  Rahmi , ?Eylül?  adli  romaniyla     Mehmet  Rauf   takip  eder .
      Milli Mücadele  döneminde   Halide  Edip  ?Atesten  Gömlek ?,  ?yaban?.  Resat  Nuri  ?Çalikusu ?  romanlariyla  bu  türü  mükemmele  ulastirir.
             ROMAN    ÇESITLERI
A )  KONULARINA     GÖRE
      1 ? Tarihi   Roman :  Tarihteki  olay  ya  da kisileri  konu  alan  romanlardir.  Yazar  tarihi  gerçekleri  kendi  hayal   gücüyle  birlestirerek  anlatir.
         Ilk  örnegini  Valter  Scolt  ?Vaverley ? adli  eseriyle  vermis.  Bunu  Gogol ,?Toros  Bulba ?,     W.  Hugo    ?Nöturdam de  Paris ? ,  A.   Dumas  ?Monte  Criestove  Üç   Silhsörler?  le  takip  eder
         Türk  edebiyatinda  ilk  örnegi  N.  Kemal?in  ?Cezmi ?  romanidir.   N.  ADSIZ?in   ?Bozkurtlar ?;T   Bugra  ?Küçük  Aga ?, Küçük  Aga  Ankara'da?  K.  Tahir?in  Yorgun  Savasçi?.  ?Devlet  Ana? bu  tür  romanlardir.
        2 -   Macera    Romani:Günlük hayatta  her  zaman  rastlanmayan,   sasirtici,  sürükleyici,   esrarengiz   olay-lari anlatan  romanlardir     ?Serüven  Romanlari?  da  denir.  Bir  arastirma  ve  izlemeyi  anlatan  ?Polisiye  Roman ?,  alisilmisin disinda  uzak  yerleri  ve   yasamlari    anlatan? Egzotik  Romanlar?  da  bu gruba )- girer.
       Dünya  edebiyatinda  R.  L.  Stevensin?in  ?Hazine  Adasi?.  D.  Defo?nun  ?Rabinson  Cruse? R . Kiplink?in  ?Cangel?; Türk  edebiyatinda  A.  Mithat  Efendinin  ?Hasan  Mellah ? .  ?Dünyaya  Ikinci  Gelis?, Peyami  Safa?nin  ? Cingöz  Recai ?   bu türün en taninmis  örnekleridir.
       3) Sosyal   Roman : Insan  yasaminn sinirsiz  kültür  birikimi  içinde  yer alan  ve insani  derinden etkileyen  toplumsal, siyasi  olaylar, inançlar, gelenek ve görenekleri    bazen  elestirisel,  bazen  de  bilimsel    açidan  ele  alip   anlatan  romanlardir
   Dünya  edebiyatinda :  W.  Hugo?nun  ?Sefiller ?, Tolstoy?un  ?Suç  ve Ceza?;  Türk  edebiyatinda  Namik Kemal?in  ?Intibah ?,R.  M.  Ekrem?in  Araba  Sevdasi ?   A.    M.   Efendinin  ?Felatun Bey Ile Rakim Efendi   bu  tür  romanlardir.
      Bir  fikri  savunup bilimsel  verilerle  olaya  yaklasan  ?Tezli  Roman  ?(  Yakup  Kadri?nin  ?Yaban?  romani  gibi.)  ; toplumdaki  inanç  ve gelenekleri  anlatan  Töre  Romani?  ( Halide  Edip ? Sinekli  Bakkal)  bir  olayi  elestirisel  yaklasimla  anlatan  ?Yergi  Romani ? (Y  Kemal?in  Ince  Memet ? ) ;  belli  bir  yerin  özelliklerini  anlatan  ?Mahalli  Roman ( F.  Baykurrt?un   ?  Yilanlari  Öcü ?)  sosyal  romanin  çesitleridir
       (  4)-  Psikolojik   Roman : Tahlil  Romani  ) :   Dis  alemdeki  olaylardan   çok ,  kahramanlarin  iç  dünyasini,    ruh  hallerini  ele  alarak       kisilerin  toplumla  iliskilerini,   bunlarin  birbirinden    nasil  etkilendiklerini  anlatan  romanlardir.
       Ilk   örnegi:  Madame   de  La  Fayette?nin   ?Prencesse  de  Clevs?   Adli  romandir.
      Bizde   Mehmet   Rauf?un   ?Eylül? ilk    örnektir.  Peyami Safa?nin   ?Matmazel  Noralya?nin  Koltugu?,   ?Bir  Tereddütün  Romani  ?,   ?Dokuzuncu  Hariciye  Kogusu ?  bu  türdendir.
        5)  Otobiyografik   Roman:  Yazarin  kendi  yasamin  anlattigi  romanlardir.  Dünya  edebiyatinda  Alfonse   Dode?nin  ?Küçük    Seyler ? , bizim  edebiyatimizda:  Y.  Kadri   Karaosmanoglu?nun  ?Anamin  Kitabi ?.  P.  Safa?nin  ?Dokuzuncu  Hariciye  Kogusu?bu türün örnekleridir.
  NEHIR   ROMAN :  Bir  kisinin,  bir  toplumun    hayatindaki  gelismeleri ya  da tarihi  bir  olayi  birden  fazla  cilt  halinde  anlatan  romanlardir.
       Tarik   Bugra'nin  Küçük  Aga,     Küçük   Aga    Ankara'da ,   Firavun   Imani;    Nihal  Adsizin  Bozkurtlar  ,   Bozkurtlarin  Ölümü,  Bozkurtlar  Diriliyor  romanlari  gibi.

B)      KONULARIN  ISLENISINE  GÖRE  ROMANLAR:
 1  Romantik  Roman .  Romantik  akima  uygun  olarak,  duygu  ve  hayallerin    ön  plânda  oldugu  romanlardir.(  Intibah   Eylül,   Mai  Ve   Siyah   gibi  )
  2  Realist   Roman  :  Gerçekçi  akima  uygun   olarak  gözlem  ve  deneyimin  duygu  ve  hayalden  daha  ön  plânda  oldugu  akimdir  Ilk  örnegi  R.  M.  Ekrem?in  ?Araba  Sevdasi ?.
  3  Natüralist  Roman:  Bilimsel  arastirmalara  bagli  kalarak  kahramanlarini  gözlemlerle  seçen  romanlardir.

Hiç yorum yok: