8. SINIF – 1.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
DEĞİŞİYORUM
|
Sınıf:
|
8.Sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Kendini
Kabul
|
Kazanım:
|
Bedensel
ve duygusal değişimlerin ergenlik döneminin doğal bir parçası olduğunu fark
eder. (Kazanım Numarası -76-)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
Senaryolar
|
Kaynak:
|
Komisyon
|
Süreç:
1.
Öğretmen
bu etkinliğe önceden hazırlanarak ve ergenlik dönemi hakkında bilgi edinerek
girmelidir.
2.
Öğrencilerden
ikişerli ya da üçerli gruplara ayrılarak 10 dakika birlikte içinde
bulundukları döneme özgü hissettikleri fiziksel ve duygusal değişimler ile
ilgili konuşmaları ve bunları not almaları istenir.
3.
Daha
sonra öğretmen tahtayı ikiye ayırır. Bir tarafa öğrencilerin belirlediği
fiziksel değişimler diğer tarafa duygusal değişimler yazılır.
4.
Değişiklikler
listesi oluşturulduktan sonra öğrencilerin söylemediği değişiklikler varsa
öğretmen tarafından eklenir.
5.
Aşağıdaki
sorularla grup etkileşimi devam eder?
Ø
Hepiniz
bu değişimleri yaşadığınızı düşünüyor musunuz?
Ø
Bu
değişimler neden kaynaklanıyor
Ø
Sizce
şu anda yetişkin olanlar da sizin yaşınızda böyle değişiklikler yaşamış
olabilirler mi?
6.
Etkinliğin
sonunda öğrencilere bu değişikliklerin herkes tarafından yaşanıyor olduğu,
bunların gelişimin doğal bir parçası olduğu vurgulanır ve öğrenciler
bilgilendirilir.
7.
Bu
etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar
alınır.
8.
Fiziksel
ve duygusal değişimlerin ergenlik döneminin doğal bir parçası olduğu
vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:
|
8. SINIF – 2.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
ELEŞTİRİLERE
AÇIĞIM
|
Sınıf:
|
8.Sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Kendini
Kabul
|
Kazanım:
|
Kendini geliştirmede eleştirinin önemini fark eder. (Kazanım
Numarası -77-)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
Eleştiri Kartları
|
Kaynak:
|
Komisyon
|
Süreç:
1.
Öğretmen
önceden hazırlanmış eleştiri kartlarını gönüllü öğrencilere dağıtır.
(Eleştiri kartlarının bir kısmında numaralı eleştiri cümleleri diğerlerinde
sadece numara olacak.)
2.
Öğrenciler
sırayla tahtaya çıkar. Örneğin 1 numaralı eleştiri kartı olan öğrenci ve bir
numarayı çekmiş kişi tahtaya çıkar.
3.
Öğretmen
öğrencilere bir dakika verir. Bir dakikalık sürede eleştiri kartı olan
öğrenci diğerine eleştirisini yöneltir ve doğaçlama yaparlar.
4.
Aşağıdaki
sorularla grup etkileşimi devam eder. Verilen cevaplar tahtaya yazılır. Cevaplar
tahtaya yazılırken olumlu ve olumsuz cevaplar ayrı ayrı sınıflandırılarak
yazılır. Cevaplar hep olumsuz ise olumlu eleştiri bulmaları konusunda yardım
edilir.
Ø
Sizce
eleştiride bulunan kişi ne hissetmiş olabilir?
Ø
Eleştirilen
kişi ne hissetmiş olabilir?
Ø
Eleştirilen
kişi nasıl tepki verdi?
Ø
Bu
eleştiriler size yöneltilseydi ne hissederdiniz?
5.
Daha
sonra öğrencilerden önce olumsuz ifadeleri düşünmeleri ve bu ifadelere uygun
davrandıklarında neler olabileceği sorulur.
6.
Ardından
olumlu ifadeler üzerinde düşünmeleri ve bu ifadelere uygun davranmanın
sonuçlarının neler olacağı sorulur.
7.
Öğrencilerden
iki davranış biçimi arasındaki farkları ve kendimizi geliştirmede eleştirinin
önemini tartışmaları istenir.
8.
Bu
etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar
alınır.
9.
Kendini
geliştirmede eleştirinin önemini vurgulanarak
etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:
|
8. SINIF – 3.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
NASIL
BAŞARIRIM?
|
Sınıf:
|
8.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Eğitsel
Başarı
|
Kazanım:
|
Sınavlarda başarıyı etkileyen etmenler açısından kendini
değerlendirir. (Kazanım Numarası -43-)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
Her Öğrenci İçin Boş Kâğıt
|
Kaynak:
|
Komisyon:
Sınıf Öğretmeni, Sündüz BÜKEL
Psikolojik Danışman, Didem GÜLSARAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Cevriye GÜLEBAĞLAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Hicran ÇETİN
|
Süreç:
1.Öğrencilere hem
başarılı hem de başarısız oldukları birer sınavlarını hatırlamaları istenir.
2.Öğrencilere
sınavlarda başarılarını etkileyen olumlu ve olumsuz etmenlerin neler olduğu
sorulur. Başarılı oldukları
sınavlardaki etmenler kâğıdın bir bölümüne başarısız oldukları sınavlardaki
etmenler diğer tarafa yazılır. “Burada sınav başarısından kastedilen şeyin
kopya çekerek alınan yüksek puan olmadığı ifade edilmelidir.”
3.Aşağıdaki
sorularla grup etkileşimi başlar.
ØSınavlarda
başarısız olduğunuzda neler hissediyorsunuz? Neler yaşanıyor?
ØSizce
sınavınızda neden başarısız oldunuz?
ØSınavlardaki
başarısızlığınızın o anki sonuçları nelerdir? Bu başarısızlıklar geleceğinizi
nasıl etkiler?
ØSınavlarda
başarılı olduğunuzda neler hissediyorsunuz? Neler yaşıyorsunuz?
ØSizce
sınavınızda neden başarılı oldunuz?
ØSınavlardaki
başarınızın o anki sonuçları nelerdir? Bu başarılar geleceğinizi nasıl
etkiler?
ØSınava
hazırlanırken nelere dikkat edilmelidir? Nasıl hazırlanılmalıdır?
4.Sınavlarda
başarıyı etkileyen etmenlerin neler olduğuna ilişkin öğrencilerin
açıklamalarına öğretmen eklemede bulunur, öğrencilerle birlikte değerlendirme
yapar.
5.Bu etkinliğin
sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar alınır.
6.Sınavlarda
başarıyı etkileyen etmenlerin sınav başarısındaki önemi vurgulanarak
etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:
|
8. SINIF – 4.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
KAYGILIYSAM…
|
Sınıf:
|
8.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Eğitsel
Başarı
|
Kazanım:
|
Sınav kaygısının performansını düşürecek düzeyde olup olmadığını
belirler ve gerekiyorsa yardım alır. (Kazanım Numarası -44-)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
Sınav Kaygısı Envanteri-ÖNER, N. (1989)
|
Kaynak:
|
Komisyon:
Sınıf Öğretmeni, Sündüz BÜKEL
Psikolojik Danışman, Didem GÜLSARAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Cevriye GÜLEBAĞLAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Hicran ÇETİN
|
Süreç:
1.
Öğrencilere
“Sınav Kaygısı Envanteri” dağıtılır ve öğrencilerden doldurmaları istenir.
2.
Doldurulan
envanterin değerlendirmesi yapılır ve her öğrencinin “sınav kaygısı düzeyi”
tespit edilir.
3.
Aşağıdaki
sorularla grup etkileşimi başlatılır.
Ø
Envanteri
doldururken neler hissettiniz? Neleri fark ettiniz?
Ø
Sınav
kaygısı envanteri neden uygulamış olabilirsiniz? Sonuçlarından nasıl
faydalanabilirsiniz?
Ø
Sınav
sürecinde yaşadıklarınızla ilgili olarak bugüne kadar fark etmediğiniz bir
özelliğinizi fark ettiniz mi?
Ø
Sınav
kaygınızı nelerin etkilediğini fark ettiniz mi?
Ø
Sınav
kaygı düzeyiniz sınavlarınızı nasıl etkiliyor?
Ø
Sınav
kaygınızı azaltmak için neler yapabilirsiniz?
Ø
Sınav
kaygınız yüksekse ve sınav performansınızı olumsuz etkiliyorsa nerden ve
kimden/kimlerden yardım alabilirsiniz?
4.
Öğretmen,
öğrencilere sınav kaygısı ve sınav kaygısının performansı nasıl etkilediği
hakkında bilgilendirir.
5.
Bu
etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar
alınır.
Değerlendirme:
|
8. SINIF – 5.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
GELECEĞİN
MESLEKLERİ
|
||||||
Sınıf:
|
8.
sınıf
|
||||||
Yeterlik Alanı:
|
Eğitsek
ve Mesleki Gelişim
|
||||||
Kazanım:
|
Geleceğin
meslekleri hakkında bilgi toplar.
(Kazanım Numarası -190-)
|
||||||
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
||||||
Süre:
|
40
Dakika
|
||||||
Ortam:
|
Sınıf
|
||||||
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
||||||
Araç-Gereç:
|
-
|
||||||
Kaynak:
|
Komisyon:
Sınıf Öğretmeni, Sündüz BÜKEL
Psikolojik Danışman, Didem GÜLSARAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Cevriye GÜLEBAĞLAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Hicran ÇETİN
|
||||||
Süreç:
1.
Öğretmen
bu etkinlik için öğrencileri bir hafta önceden bilgilendirmeli ve araştırma
konusunu vermelidir.
2.
Öğrencilere
gelecekte önemli hale gelebilecek, toplumun ihtiyaç duyacağı ve tercih
edilebilecek mesleklerle ilgili araştırma yapmaları istenir. (İş ve işçi
bulma kurumu, internet, yetişkinlerle yapılan konuşmalar, dergiler,
gazetelerden bilgi edinilebilir.)
3.
Öğretmen
tahtaya aşağıdaki gibi bir şekil çizerek öğrencilerin belirttiği meslekler,
özellikleri ve nerelerde çalıştıkları tahtaya yazılır.
5.
Sıralanan
meslekler arasında daha önce duymadıkları meslekler var mı? Tartışmalardan
sonra fikirleri değişti mi? Öğrencilerle birlikte konuşulur.
Değerlendirme:
|
8. SINIF – 6.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
BANA
UYGUN MESLEKLER
|
Sınıf:
|
8.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Eğitsel
ve Mesleki Gelişim
|
Kazanım:
|
İlgi
duyduğu mesleklerin gerektirdiği eğitim ve kişisel özelliklerini ifade eder. (Kazanım Numarası -184- ) 189
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
Form–1(MESLEKLERİN GEREKTİRDİĞİ EĞİTİM VE
KİŞİSEL ÖZELLİKLER)
Form–2 (MESLEKLER)
|
Kaynak:
|
Komisyon:
Sınıf Öğretmeni, Sündüz BÜKEL
Psikolojik Danışman, Didem GÜLSARAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Cevriye GÜLEBAĞLAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Hicran ÇETİN
|
Süreç:
1.
Öğrenciler gruplara ayrılarak, Form 1
(mesleklerin gerektirdiği eğitim ve kişisel özellikler) dağıtılır.
2.
Öğrencilerden belirtilen eğitim ve kişisel
özelliklerin hangi meslekler için gerekli olduğunu bulmaları istenir.
3.
Form’da yer alan diğer mesleklerden ilgi
duyduğu 2 tanesini seçip, o mesleklerin gerektirdiği eğitim ve kişisel
özelliklerin neler olabileceğini de yazmaları istenir.
4.
Daha sonra öğrencilerin buldukları
meslekler ve mesleklerin gerektirdiği eğitim ve kişisel özellikleri okunur ve
belirtilen mesleği bulup bulamadıklarına bakılır. Öğretmen Form–2 de
belirtilen mesleklerle kişilik özelliklerini karşılaştırabilir.
5.
Aşağıdaki sorularla grup etkileşimi
başlar.
Ø Formu
doldururken ne hissetiniz? Zorlandınız mı? Neden?
Ø Bu
meslekler içinde sizin seçmek istediğiniz meslekler var mı?
Ø Sizin
seçtiğiniz meslek için nasıl bir eğitim gerekiyor?
Ø Sizin
seçtiğiniz meslek için hangi kişilik özellikleri gerekiyor.
Ø Sahip
olduğunuz özelliklerin bu mesleklerin gerektirdiği özelliklere uyduğunu
düşünüyor musunuz?
6.
Bu etkinliğin sonunda öğrencilere neler
kazandıkları sorulur ve paylaşımlar alınır.
7.
İlgi duyduğu mesleklerin gerektirdiği
eğitim ve kişisel özellikler vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:
|
FORM–1 (MESLEKLERİN
GEREKTİRDİĞİ EĞİTİM VE KİŞİSEL ÖZELLİKLER)
Fen bilimlerinde başarılı olmak, el ve
parmak becerisi, estetik, uzay ilişkiler yeteneği, iyi ilişkiler kurabilme,
hoşgörü, güler yüz, bedence güçlü olma, üniversite eğitimi, yüksek akademik
başarı,
MESLEK:…………………………………………………………………………………..
Kimya, fizik ve matematikte başarılı
olmak, bilimsel meraka ilgi duymak, üniversite eğitimi, yüksek akademik
başarı,
MESLEK:…………………………………………………………………………………..
Fen bilimlerinde başarılı olmak, yüksek
akademik başarı, anlayış, sabır, hoşgörü, güler yüz, sorumluluk sahibi olma
ve zayıf insanlara yardım edebilme,
MESLEK:………………………………………...........................................................
Bedence sağlık olmak gerekir, insanlarla
iyi iletişim kurabilme, uyanık, sabırlı, dürüst, hoşgörülü, soğukkanlı,
sorumluluk sahibi, sağlığını kaybetmiş insanlara yardım etmeyi seven,
MESLEK:…………………………………………………………………………………..
Akademik başarı, kuvvetli bir dikkat ve
bellek, el parmak becerisi, bilime, özellikle biyoloji, fizik, kimya, anatomi
ve fiziğe ilgi duyma, sabırlı ve azimli olma, iyi iletişim kurabilme,
hoşgörü, insan sevgisi ve insanlara yardım etme isteği,
MESLEK:…………………………………………………………………………………..
Akademik başarı, biyoloji, kimya
alanlarında başarı, hayvanlarla ilgilenmekten hoşlanan, sabırlı ve dikkatli,
MESLEK:…………………………………………………………………………………..
Sözel yetenek, sosyal araştırmalara
merak, başkalarıyla iletişimden hoşlanma, girişken, iyi gözlemci,
Türkçe-kompozisyon, yabancı dil ve sosyal bilimlerde başarı,
MESLEK:…………………………………………………………………………………..
Türkçe ve sosyal bilimlerde başarı, ikna
gücüne sahip, sağlam bir mantık ve sezgi, çalışma ve okumayı sevme, sabır,
anlayış,
MESLEK:…………………………………………………………………………………..
Akademik başarı, iletişim becerisi,
sabır, anlayış, çocukları sevme, öğretmeyi sevme,
MESLEK:………………………………………………………………………………….
Matematik, fizik ve sosyal bilimlerde
(sosyoloji, tarih, sanat tarihi, insan bilimleri ve kültür) alanlarında
başarı, uzay ilişkilerini görebilme (cisimlerin uzayda alabilecekleri
şekilleri gözünde canlandırma), düzgün şekil çizebilme, yaratıcılık,
işbirliği ve uyum içinde çalışma,
MESLEK:…………………………………………………………………………………..
Bilimsel merak, analitik düşünme, geçmiş
uygarlıkları incelemeye merak, eski ve yeni dilleri bilmek, tarih ve sosyal
bilimlerde başarı,
MESLEK:…………………………………………………………………………………..
Aşağıdaki
mesleklerden ilgi duyduğunuz 2 tanesini seçerek, o mesleğin gerektirdiği
eğitim ve kişisel özelliklerinin neler olabileceğini yazınız.
Asker Polis Marangoz Kuaför
Berber Pilot Şoför Kaptan
Gemi mühendisi Makinist Savcı Hâkim
Akademisyen
Emlakçı Fotoğrafçı
Gıda Mühendisi
Bilgisayar Mühendisi Sekreter Tarihçi
Antropolog
Sosyolog Mütercim-Tercümanlık
Sigortacı Zabıta
Psikolog Turizmci İnşaat mühendisi
1.
2.
|
FORM–2 (Meslekler)
Diş
hekimliği
Fen bilimlerinde başarılı olmak, El ve
parmak becerisi, Estetik, Uzay ilişkiler yeteneği, iyi ilişkiler kurabilme,
hoşgörü, güler yüz, bedence güçlü olma, üniversite eğitimi, yüksek akademik
başarı,
Eczacılık
Kimya, fizik ve matematikte başarılı
olmak, bilimsel meraka ilgi duymak, üniversite eğitimi, yüksek akademik
başarı,
Fizik
tedavi ve rehabilitasyon
Fen bilimlerinde başarılı olmak, yüksek
akademik başarı, anlayış, sabır, hoşgörü, güler yüz, sorumluluk sahibi olma
ve zayıf insanlara yardım edebilme,
Hemşirelik
Bedence sağlık olmak gerekir, insanlarla
iyi iletişim kurabilme, uyanık, sabırlı, dürüst, hoşgörülü, soğukkanlı,
sorumluluk sahibi, sağlığını kaybetmiş insanlara yardım etmeyi seven,
Doktor
Akademik başarı, kuvvetli bir dikkat ve
bellek, el parmak becerisi, bilime, özellikle biyoloji, fizik, kimya, anatomi
ve fiziğe ilgi duyma, sabırlı ve azimli olma, iyi iletişim kurabilme,
hoşgörü, insan sevgisi ve insanlara yardım etme isteği,
Veteriner
Akademik başarı, biyoloji, kimya
alanlarında başarı, hayvanlarla ilgilenmekten hoşlanan, sabırlı ve dikkatli,
Gazetecilik
Sözel yetenek, sosyal araştırmalara
merak, başkalarıyla iletişimden hoşlanma, girişken, iyi gözlemci,
Türkçe-kompozisyon, yabancı dil ve sosyal bilimlerde başarı,
Avukat
Türkçe ve sosyal bilimlerde başarı, ikna
gücüne sahip, sağlam bir mantık ve sezgi, çalışma ve okumayı sevme, sabır,
anlayış,
Öğretmenlik
Akademik başarı, iletişim becerisi,
sabır, anlayış, çocukları sevme, öğretmeyi sevme,
Mimar
Matematik,
fizik ve sosyal bilimlerde (sosyoloji, tarih, sanat tarihi, insan bilimleri
ve kültür) alanlarında başarı, uzay ilişkilerini görebilme (cisimlerin uzayda
alabilecekleri şekilleri gözünde canlandırma), düzgün şekil çizebilme,
yaratıcılık, işbirliği ve uyum içinde çalışma,
Arkeolog
Bilimsel
merak, analitik düşünme, geçmiş uygarlıkları incelemeye merak, eski ve yeni
dilleri bilmek, tarih ve sosyal bilimlerde başarı,
|
8. SINIF – 7.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
HANGİ
MESLEK HANGİ YETENEK
|
Sınıf:
|
8.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Eğitsel
ve Mesleki Gelişim
|
Kazanım:
|
Yeteneklerin
meslek seçimindeki rolünü fark eder.
(Kazanım Numarası 188)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
Form–1, Form–2, Form–3
|
Hazırlayanlar:
|
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
|
Süreç:
1. Öğrencilere Form–1 ve Form–2 okunur,
üzerinde tartışılır.
2. Öğrenciler yeterli bilgi sahibi
olduktan sonra, Form–3 ü doldurur.
3. Aşağıdakilere benzer sorularla grup
etkileşimi devam eder.
Ø
Sizde
var olduğunu düşündüğünüz yetenekler nelerdir?
Ø
Bu
yeteneklerinizle hangi meslekleri seçebilirsiniz?
Ø
Yeteneklerimize
göre meslek seçersek ne olur?
Ø
Yeteneklerimize
göre meslek seçmezsek ne olur?
Değerlendirme:
|
FORM–1
YETENEKLER
Yetenek, “bir şeyi öğrenebilme, belli
bir becerinin veya bilginin öğretiminden yararlanabilme gücü” olarak
tanımlanabilir. İnsan pek çok şeyi öğrenebilme ve yapabilme gücüne değişik
düzeylerde sahip olarak dünyaya gelir. Buna “ gizilgüç” (kapasite) deriz. Bu
gizil güç, yaş ilerledikçe kullanılarak geliştirilir. Böylece insan yaşamının
değişik dönemlerinde giderek daha karmaşık işleri daha iyi yapabilir hale
gelir. Yani çevre ile etkileşimde bulundukça ve çok çeşitli öğrenme
deneyimleri geliştirdikçe insan kapasitesini kullanmakta ve daha sonraki
dönemlerde yeni şeyler öğrenmeye hazır olmaktadır. İşte yetenek bir kimsenin
belli bir yaşa kadar geliştirdiği kısmına bakarak onun daha sonra gireceği
eğitim sürecinden ne ölçüde yararlanabileceği hakkında bir tahminde
bulunmamıza olanak veren davranışlar bütünüdür.
Bir kimsenin yeteneği, o halde, onun
kalıtım yolu ile getirdiği gizilgücü ile o güne kadar edindiği bilgi ve
becerileri kapsamaktadır. Örneğin, henüz okula başlamamış 5 yaşındaki bir
çocuk çarpım tablosunu bellemişse ve dört işlemle bazı aritmetik problemleri
çözebiliyorsa, bu çocuk yaşının üzerinde bir matematik becerisi gösteriyor
demektir. Bu çocuğun matematik ile ilgili konuları daha çabuk ve kolay
öğrenebileceğini söyleyebiliriz. Hele bu çocuk, bu konuda hiçbir özel ilgi ve
destek görmemişse, bu gücün yaratılışı ile ilgili olduğuna yani matematiksel
düşünme kapasitesinin normalin üzerinde olduğuna hükmederiz. Ancak, bu
yargıya varabilmek için çocuğun matematik alanında gösterdiği başarıyı
yaşıtlarının başarısı ile karşılaştırmamız gerekir. Ancak bundan sonra o
kişinin üstün, geri veya “normal” olup olmadığına karar verebiliriz.
Öğrenme gücü “genel yetenek” olarak da
bilinir ve bu konuda öğrenme için gerekli olan gücü ifade eder. Bazı insanlar
kolay, basit işleri yapabilirken bazıları çok soyut veya çok karmaşık işlemi
çabuk ve iyi bir şekilde yapabilmektedir ve “yetenek düzeyi” dediğimiz bu güç
yönünden insanlar arasında farklar olduğu bilinen bir gerçektir. Ancak
insanlar yetenek düzeyi yönünden olduğu kadar yetenek türü bakımından da farklılık
gösterirler.
Akademik Yetenek: İlköğretimde,
genel lisede ve üniversitelerde verilen eğitim, kelime, sayı, şekil gibi
sembollerle ifade edilen soyut kavramların öğrenilmesini gerektirir. Böyle
bir eğitimde başarılı olmak için gerekli yetenek türüne “akademik yetenek”
denir. Akademik yetenek, soyut kavramla akıl yürütebilmek, kuramsal eğitim
veren okullarda öğretilen bilgi ve becerileri öğrenebilmek için gerekli bir
yetenektir, “zekâ” kavramı daha çok bu yeteneği ifade etmek için kullanılır.
Akademik yetenek; sözel, sayısal,
şekilsel yetenek olmak üzere 3 bölümden oluşur.
Sözel Yetenek: Bu yetenek, sözcükleri (kelimeleri)
belleme, onları uygun yerlerde kullanma, sözcüklerle ifade edilen kavramları
anlayabilme ve anlatabilme gücünü ifade eder. Okunan bir parçada ne
anlatıldığını anlamak bu yetenekle ilgilidir. Sözel yeteneğin biri sözel
akıcılık, diğeri sözel akıl yürütme olmak üzere iki alt bölümü vardır.
Sözel Akıcılık: Zengin bir
sözcük dağarcığına sahip olma, duygu ve düşünceleri çok değişik cümlelerle,
akılcı bir üslupla açıklayabilme gücünü ifade eden bu yeteneği, çocukların
yazdıkları mektuplarda, kompozisyonlarda görmek mümkündür. Yazarlar,
hatipler, sunucular akıcı bir biçimde konuşabilme ve yazabilme yetenekleri
çok gelişmiş kimselerdir. Akıcı bir şekilde konuşabilme yeteneği yazma
yeteneği ile beraber görünebildiği gibi birinin diğerinden daha fazla
gelişmiş olduğu durumlar da vardır.
Sözel Akıl
Yürütme: Bu yetenek sözcüklerle ifade edilen kavramları öğrenebilme, yazılı
metni veya konuşmayı anlayabilme, düşünceleri açık bir biçimde ifade edebilme
gücünü ifade eder. Sözel yetenek aslında sözcüklerle ifade edilen kavramlar
arasında benzerlikleri ve farklılıkları çözebilme gücüdür. Sosyal bilimlerle
ilgili alanlarda çalışabilmek için bu yeteneğe daha çok ihtiyaç vardır.
Sayısal Yetenek: Bu yetenek bilindiği gibi sayılar
arasındaki ilişkiyi görebilme, sayılarla verilen problemleri çözebilme
gücüdür. Bu yeteneğin de iki alt bölümü vardır.
Hesaplama: Dört işlemle
akıldan problem çözebilme, bir işlemdeki hatayı görebilme gücü olarak
tanımlanabilen hesaplama yeteneği ticarette, muhasebecilikte gerekli
olabilecek bir yetenektir.
Sayısal Düşünme Yeteneği: Bu yetenek
bir tür teorik ve sembolik düşünme gücü olup karmaşık ilişkileri görebilme,
cebir problemlerini çözebilme gücü olarak tanımlanabilir. Sayısal yetenek
matematik, istatistik gibi disiplinlerde, fizik, kimya gibi temel bilimlerde
ve teknik alanlarda başarı için gerekli bir yetenektir.
Sözel ve sayısal düşünme yetenekleri
arasında yüksek bir ilişki olup, her ikisi de kuramsal konularda düşünme
gücünü temsil ederler.
Şekilsel Düşünme Yeteneği: Bu yetenek,
geometrik şekiller arasında ki ilişkiyi görebilme gücü olarak tanımlanır.
Bunun da iki alt bölümü vardır.
Şekil İlişkilerini Görebilme:
Resimleri, geometrik şekilleri ayrıntıları ile algılama, şekiller arasındaki
biçimi, büyüklük vb. yönlerden benzerlik ve farkları görebilme gücünü ifade
eden bu yetenek teknik ve sanayi alanlarında başarı için gereklidir. Uzay
İlişkilerini Görebilme: Bir cismin uzayda veya bir şeklin kağıt üzerinde
döndürüldüğü, kaydırıldığı zaman alacağı biçimi göz önünde canlandırma, bir
şekli üç boyutlu görebilme, bir plana veya krokiye bakarak binayı
canlandırabilme gücünü gösteren bu yetenek mimarlıkta, makine ve inşaat
mühendisliğinde, teknik ve sanayi dallarında gereklidir.
Akademik yeteneğin öğelerini oluşturan bu yeteneklerden başka meslek
seçiminde şu yeteneklerin de göz önüne alınmasında yarar vardır.
Renk
Algısı: Renkleri tanıma, aralarındaki küçük farkları görebilme, uyumlu renk
bileşikleri yapabilme yeteneği başta sanat dalları olmak üzere tıp, biyoloji,
ziraat vb. alanlardaki çalışmalarda pilotluk, şoförlük gibi mesleklerde
gerekli bir yetenektir.
Bellek: İsimleri, numaraları, verilen bir yönergeyi
çabucak belleme ve uzun zaman bellekte tutabilme gücü olan bellek tıp, hukuk,
tarih gibi alanlarda, sekreterlik gibi işlerde gereklidir.
Dikkat: Çevredeki olayları, eşyaları, ayrıntıları
ile algılama, kısa sürede çok şey görebilme; bir yazıdaki hataları hemen
görebilme gücü olarak tanımlanan dikkat her çalışma alanında gerekli bir
yetenek ise de sekreterlik, veznedarlık gibi işler özellikle dikkate
dayalıdır.
Dikkati bu noktada uzun süre
yoğunlaştırabilmek de özel bir dikkat türüdür ve astronomi, meteoroloji gibi
alanlarda çalışmalar için çok gereklidir.
Mekanik Yetenek: Bu yetenek bir alet veya makinenin
işleyişini anlayabilme, alet ve makineleri şemasına bakarak kurabilme,
işletebilme ve onarabilme gücü olup bütün teknik mesleklerde başarı için
gereklidir.
Parmak Becerisi: Parmakları hızlı bir biçimde
kullanarak küçük şeyler üzerinde çalışabilme, ince işler yapabilme gücü
teknik işlerde, el sanatlarında operatörlükte gerekli bir yetenektir.
Göz-el İşbirliği: Gözü ve eli birbiriyle uyum
halinde ve hızlı bir biçimde kullanabilme örneğin küçük bir delikten bir teli
geçirebilme gücü olarak tanımlanan göz-el işbirliği her tür mekanik ve teknik
işlerde, el sanatlarında gerekli bir yetenektir.
Bu yeteneklerden başka hepimizin özel
yetenekler olarak bildiği sanat yeteneklerinden de söz edebiliriz.
Müzik Yeteneği: Sesleri ince frekansları ile
algılayabilme, melodileri çabuk öğrenebilme, bir müzik aleti çalabilme,
besteler yapabilme gücü
Güzel Sanatlar Yeteneği: Resim, karikatür,
heykel, el işleri gibi sanat ürünlerini üretebilme gücü
Tiyatro Yeteneği: Bir olayı sahnede canlandırma,
olaydaki kişileri canlandırma gücü
Bedensel Yetenekler: Kas
koordinasyonuna sahip olma, çeşitli spor dallarında dans, bale gibi
etkinliklerde başarılı olma gücü.
KAYNAK: Yıldız Kuzgun,
Grup Rehberliği El Kitabi Eylül,
|
FORM–2
Sözel
akıcılık
|
Sosyal
konuları çabuk öğrenebilme
|
Sözel
akıl yürütme
|
Yabancı
dili çabuk öğrenebilme
|
Sayısal
akıl yürütme
|
Dört
işlemi çabuk yapabilme
|
Şekil
algısı
|
Aletlerini
işleyişini çabuk kavrayabilme
|
Şekilsel
akıl yürütme
|
Zihinde
yeni tasarımları canlandırabilme
|
Uzaysal
akıl yürütme
|
Düşündüğünü
çizim ile ifade edebilme
|
Mekanik
akıl yürütme
|
Özgün
fikirler ileri sürebilme
|
Renk
algısı
|
Başkalarını
ikna edebilme
|
Kısa
süreli bellek
|
Bir
işi bitirinceye, bir sorunu çözünceye kadar uğraşabilme
|
Uzun
süreli bellek
|
Başkalarını
etkileyebilme
|
Sürekli
dikkat edebilme
|
Şarkı
söyleyebilme
|
Ayrıntıya
dikkat edebilme
|
Müzik
aleti çalabilme
|
Gözü
eli işbirliği halinde kullanabilme
|
Ayak
parmakları üzerinde durabilme
|
Gözü,
eli ve ayağı işbirliği halinde kullanabilme
|
Yüksek
atlayabilme
|
Yaratıcı
olabilme
|
Öfkeyi
kontrol edebilme
|
Resim,
karikatür yapabilme
|
Çatışmaları
çözebilme
|
Heykel
yapabilme
|
Olayların,
insanların iyi yönlerini görebilme
|
Rol
yapabilme (Tiyatro)
|
İnsanların
duygularını anlayabilme
|
Kompozisyon
yazabilme
|
Planlı
hareket edebilme
|
Yabancı
dil öğrenebilme
|
Eşyalarını
düzenli tutabilme
|
Güzel
ve akıcı konuşabilme
|
Doğru
karar verebilme
|
Espri
yapabilme
|
Sorumluluk
alabilme
|
Okuduğunu
anlayabilme
|
Elleri
ve parmakları hızlı bir şekilde kullanabilme
|
Fen
konularını çabuk öğrenebilme
|
Uzun
süre ayakta durabilme
|
FORM–3
Diş hekimliği
Gereken
Yetenekler:
Eczacılık
Gereken
Yetenekler:
Fizik tedavi ve rehabilitasyon
Gereken
Yetenekler:
Hemşirelik
Gereken
Yetenekler:
Doktor
Gereken
Yetenekler:
Veteriner
Gereken
Yetenekler:
Gazetecilik
Gereken
Yetenekler:
Avukat
Gereken
Yetenekler:
Öğretmenlik
Gereken
Yetenekler:
Akademisyen
Gereken
Yetenekler:
Mimar
Gereken Yetenekler:
Polislik
Gereken Yetenekler:
Askerlik
Gereken Yetenekler:
Berber
Gereken Yetenekler:
Esnaf
Gereken Yetenekler:
Emlakçi
Gereken Yetenekler:
Marangoz
Gereken Yetenekler:
Pilot
Gereken Yetenekler:
|
8. SINIF – 8.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
KARARLARIMIN GÜCÜ
|
||
Sınıf:
|
8. sınıf
|
||
Yeterlik Alanı:
|
Eğitsel Başarı
|
||
Kazanım:
|
Vereceği kararların geleceğe olan etkilerini fark eder. (Kazanım Numarası 40)
|
||
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm Sınıf
|
||
Süre:
|
40 Dakika
|
||
Ortam:
|
Sınıf
|
||
Sınıf Düzeni
|
Oturma Düzeni
|
||
Araç-Gereç:
|
Senaryolar
|
||
Hazırlayanlar:
|
Sündüz BÜKEL,Didem
GÜLSARAN,Cevriye GÜLEBAĞLAN,Hicran ÇETİN
|
||
SÜREÇ
1.
Öğrencilere aşağıdaki senaryolar verilir
ve ilgili soruları cevaplamaları istenir.
2.
Aşağıdaki tablo tahtaya çizilir ve öğrencilerin
senaryolar için verdiği cevaplar tabloya yerleştirir.
Senaryo 1:
Atalay sekizinci
sınıf öğrencisidir. Ders çalışmayı sevmediği için ilköğretimden sonra
babasının yanında çalışmaya karar vermiştir.
Ø Atalay
ne ile ilgili bir karar verdi?
Ø Sizce
Atalay bu kararı neden verdi?
Ø Atalay’ın
verdiği bu kararın muhtemel sonuçları nelerdir?
Ø Verdiği
bu kararın geleceği üzerindeki muhtemel etkileri nelerdir?
Senaryo 2:
Ayşe yedinci sınıf
öğrencisidir. Katıldığı birçok resim yarışmasında dereceye girmiştir. Resim
yapmaya ilgisi olduğu için Güzel Sanatlar Lisesi’nin sınavlarına girmeye
karar verir.
Ø Ayşe
ne ile ilgili bir karar verdi?
Ø Sizce
Ayşe bu kararı neden verdi?
Ø Ayşe’nin
verdiği bu kararın muhtemel sonuçları nelerdir?
Ø Verdiği
bu kararın geleceği üzerindeki muhtemel etkileri nelerdir?
Senaryo 3:
Göksel altıncı
sınıf öğrencisidir. Fen lisesi sınavlarını kazanmak istemektedir. Sınavda
başarılı olmak için planlı bir şekilde ders çalışmaya karar verir.
Ø Göksel
ne ile ilgili bir karar verdi?
Ø Sizce
Göksel bu kararı neden verdi?
Ø Göksel’in
verdiği bu kararın muhtemel sonuçları nelerdir?
Ø Verdiği
bu kararın geleceği üzerindeki muhtemel etkileri nelerdir?
3.
Aşağıdakilere benzer sorularla grup
etkileşimi devam eder?
Ø Bugüne
kadar hangi kararları aldınız?
Ø Bu
kararlar hayatınızı nasıl etkiledi?
Ø Geleceğe
dönük aldığınız kararlar var mı?
Ø Aldığınız
bu kararların sonuçları hayatınızı nasıl etkiledi?
4.
Bu etkinliğin sonunda öğrencilere neler
kazandıkları sorulur ve cevaplarını sınıfla paylaşmaları istenir.
5.
Vereceği kararların geleceğe olan
etkilerini fark etmenin önemi vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:
|
8. SINIF – 9.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
KARAR
VERME AŞAMALARI
|
Sınıf:
|
8.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Eğitsel
Başarı
|
Kazanım:
|
Karar
verme sürecinin aşamalarını kararlarında uygular. (Kazanım Numarası 41)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
Form–1, Form–2, Form–3
|
Hazırlayanlar:
|
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
|
Süreç:
1.
Öğrencilere Form–1 dağıtılır, belirtilen durumlar
karşısında bir karar vermeleri istenir. ( Açıklama formda verilmiştir.)
2.
Gönüllü öğrenciler, verdikleri kararı ve nedenlerini
sınıfla paylaşır.
3.
Aşağıdakilere benzer sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø Karar verirken neler
hissettiniz?
Ø Karar verirken
zorlandınız mı? Hangi konuda zorlandınız? Neden?
Ø Karar vermenizde
neler etkili oldu? Neye göre karar verdiniz?
Ø Kararınızın
sonuçlarını düşündünüz mü?
4.
Öğretmen Form–3 de yer alan bilgileri öğrencilere okur ve
açıklar.
5. Öğrencilerden,
Form–1 de verdikleri kararı Form–2 de, karar verme sürecinin aşamalarına göre
tekrar değerlendirmeleri istenir.
6. Gönüllü
öğrencilerden paylaşımları alınır.
7. Aşağıdakilere benzer
sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø Form–1 de verdiğiniz
kararda bir değişiklik oldu mu? Neden?
Ø Form–2 yi
doldururken, kararınızın sonuçlarını düşündünüz mü?
Ø Karar verirken
nelere dikkat etmeliyiz? Neden?
Ø Kararlarımız
hayatımızı nasıl etkiler?
Ø Kararsızlık bizi
nasıl etkiler?
Ø Zaman zaman karar
vermede zorluk yaşıyor musunuz? Neden?
Ø Karar vermede zorluk
yaşıyorsanız neler yapıyorsunuz? Neler yapabilirsiniz?
Ø
Karar verme sürecinin aşamalarını kararlarınızda uygulamak
size ne kazandırır?
8.
Bu etkinliğin sonunda öğrencilere neler
kazandıkları sorulur ve cevaplarını sınıfla paylaşmaları istenir.
9.
Karar verme sürecinin aşamalarını
kararlarında uygulamanın önemi ve gerekliliği vurgulanarak etkinlik
sonlandırılır.
Değerlendirme:
|
Form–1
Okuldan geldiniz. Yarın, Türkçe dersinden yazılınız var.
Ders çalışmanız gerekiyor.
Ama arkadaşınız, telefon açarak sizi sinemaya gitmeye
davet ediyor.
Anneniz de alışverişte ona yardım etmenizi istiyor.
Sizin de çok uykunuz var.
Yukarıda verilen durumlar karşısında bir karar vermeniz
gerek. Nasıl bir karar verirdiniz? Neden? Aşağıda belirtin.
|
Form–2
Okuldan geldiniz. Yarın, Türkçe dersinden yazılınız var.
Ders çalışmanız gerekiyor.
Ama arkadaşınız, telefon açarak sizi sinemaya gitmeye
davet ediyor.
Anneniz de alışverişte ona yardım etmenizi istiyor.
Sizin de çok uykunuz var.
Karar verme sürecinin aşamalarını kullanarak, Form–1 de
verdiğiniz kararları yeniden gözden geçirerek, alacağınız kararı aşağıda
belirtiniz.
|
Form–3
KARAR VERME
Farkına varsak da varmasak da hayatımız boyunca
birçok kararlar veriyoruz. Bir gün boyunca bile birçok küçük karar veririz.
Örneğin; ne giyeceğimiz, kaçta
yatacağımız, kiminle oynayacağımız, televizyonda hangi programı izleyeceğimiz
konularında verdiğimiz kararlar bu tür kararların sadece küçük bir bölümüdür.
Bazen de büyük kararlar vermek gerekebilir. Örneğin bir probleminizi
birisiyle paylaşıp paylaşmamak ya da yaz tatilini nasıl değerlendireceğiniz
gibi (Erkan, 2002).
Karar verme, yaratıcı bir
tanımlama yapmayı ve duruma ilişkin yeni seçeneklerin geliştirilmesini
gerektirir. İyi bir karar verme, seçeneklerin yaratıcı bir şekilde
tanımlanması ve geliştirilmesi, düşüncenin netleştirilmesi, kararın
kesinleştirilmesi ve etkili bir şekilde uygulamaya aktarılması becerilerini
gerektirir. Sağlıklı ve etkili karar vermenin gerçekleşmesi için de,
öncelikle karar vermeyle ilgili kavramların, tanımların ve unsurların
bilinmesini gerektirir (MEGEP). Daha iyi kararlar verebilmek için sık sık
karar vermek gerekir.
Karar Vermenin Unsurları
Karar verme
sürecinin üç unsuru vardır. Bunlar; karar ortamı, eldeki bilgi miktarı ve
karar akıntılarıdır. Bunlar aşağıda kısaca açıklanmıştır (MEGEP)
A. Karar Ortamı
Her karar, bir karar ortamında
verilir. Bu ortam, karar verme anındaki bilgilerden, ilgili seçeneklerden,
beklentilerden ve değerlerden oluşur. İdeal bir karar ortamı mümkün olan
bütün bilgileri ve seçenekleri içermelidir. Fakat eldeki bilgiler ve
seçenekler içinde bulunulan zamanla sınırlı olabilir. Bu zaman sınırlaması
da, kararın belli bir zamana kadar verilmesi gereğini doğurur. Ayrıca para,
güç gibi diğer imkânlar da karar vermeyi sınırlandıran etmenlerdendir. Bu
sınırlayıcılar belirsizliği arttırır. Bu noktada, karar vermenin asıl amacı
belirsizliği azaltmaktır. Belirsizliği ortadan kaldıracak bütün bilgilere
sahip olmamız çoğu zaman mümkün olmaz. Bu yüzden birçok karar içinde belli
bir miktar risk taşır.
Bazen kararı geciktirmemiz iyi
olabilir. Çünkü duruma ilişkin yeni bilgiler ve yeni alternatifler ortaya
çıkabilir. Karar ortamı değişebilir ya da genişleyebilir. Bunlara ek olarak,
karar veren kişilerin tercihleri değişebilir. Bu noktaları dikkate alarak,
karar vermenin geciktirilmesi, alınan kararın içerdiği riski de azaltır.
B. Bilgi Miktarı
Birçok insan karar vermeye
çalışırken gerektiğinden daha fazla bilgi toplamaya çalışır. Oysa gereğinden
fazla bilgi toplandığında ortaya bazı problemler çıkar. Bunlardan birisi,
daha fazla bilgi toplanması için daha çok zamana ihtiyaç duyulduğundan dolayı
kararın gecikmesidir. Bu gecikme kararın ya da çözümün etkililiğini
zayıflatır. Bir diğer problem, fazla bilgi yüklemesi yapılmasıdır. Bilgi
fazla olduğunda karar verme zorlaşır, çünkü fazla bilgiye hâkim olmak ve
bunları değerlendirmek zor olur. Ayrıca, kısa sürede hafızaya fazla bilgi
yüklenmesi öğrenilenlerin hemen unutulmasına ve hatırlanmamasına sebep olur. Örneğin,
yoğunlaştırılmış kısa süreli seminerlere katılan birçok kursiyer, akşam
kurstan çıktıktan sonra kursun sabahki kısmında ne gördüğünü hatırlamakta
zorlanır. Hatta bu bilgi yoğunluğundan dolayı sabah arabasını nereye park
ettiğini de unutabilir.
Fazla bilgi toplanmasının yol
açtığı bir başka problem de, fazla bilginin karar verme sorumluluğu olan
kişilerde yorgunluk yaratmasıdır. Çok fazla bilgi olunca, karar mercilerinin
işi daha zor olacak ve onları yoracaktır. Bu da uygun olmayan kararların
alınmasına neden olacaktır.
C. Karar Akıntıları
Birçok insanın yanıldığı nokta,
bir kararın diğer bazı kararlardan bağımsız bir şekilde verildiğini
düşünmesidir. Oysa bütün kararlar kendinden önceki diğer kararların ışığında
verilir. Yani, kararlar akıntısının bir parçasıdır. Örneğin, parka spor
yapmaya gitmeye karar verdiğinizde; bu, kendinden önceki birçok kararın
sonucunda ortaya çıkmıştır. Parka yakın bir evde oturmaya karar
vermişsinizdir, spor yapmaya karar vermişsinizdir vb.
Karar Verme Sürecindeki Kavramlar
ve Tanımlar
Karar verme sürecindeki diğer bazı
kavramlar ve bunlara ait tanımlar ise aşağıda verilmiştir (MEGEP)
1.
Bilgi: Bu, kararla ilgili seçenekler ve bunlara ilişkin
gerekli bilgileri kapsar.
2.
Seçenekler: Bunlar bireyin seçmek zorunda olduğu
ihtimallerdir. Seçenekler tanımlanabilmeli ve geliştirilebilmelidir.
3.
Ölçüt: Her bir seçeneğin değerlendirilmesindeki
gereklilikler ve özelliklerdir. Genellikle, seçenekler ölçüte uygunluğu
açısından oranlanır.
4.
Amaçlar: Ne yapmak istiyorsunuz? Amaçlarınız neler?
Bunların mutlaka önceden belirlenmiş olması gerekir.
5.
Değer: Elde edeceğiniz sonucun sizce değeri ne olacak?
Sonuca sizin verdiğiniz önemi gösterir.
6.
Tercihler: Bu kişinin hayat tarzına göre neleri tercih
ettiğini ifade eder. Bazıları heyecanı sever, ona göre kararlar alır;
bazıları risk almaktan hoşlanmaz, o doğrultuda davranır.
7.
Karar Kalitesi: Kararın ne derece iyi ya da kötü
olduğudur.
8.
Kabul Düzeyi: Kararı uygulayacak ya da karardan etkilenecek
kişilerin duygusal ve mantıksal olarak kararı kabul etmeleridir.
Bazı Karar Verme Stratejileri
İnsanların karar vermede
kullandıkları bazı karar verme stratejileri aşağıda verilmiştir (MEGEP)
1.
En uygunu seçme: Problemin çözümü için en uygun
seçeneğin seçilmesidir. En iyi ya da en uygun seçeneğin seçilmesi şu
noktalara göre yapılır:
·
Problemin önemi
·
Problemi çözmek için ne kadar zaman olduğu
·
Alternatif çözümlerin maliyeti
·
Eldeki kaynakların ulaşılabilirliği
·
Kişisel değerler ve tercihler
2.
Doyurucu ve etkili seçeneği seçme: Bu stratejide en iyi
seçenekten ziyade, en çok memnun edici seçenek seçilir. Diyelim ki karnınız
açsa, o bölgenin en iyi lokantasını aramak yerine, karnınızı
doyurabileceğiniz uygun bir yer bulmaya çalışırsınız.
Karar verme stratejileri aşağıdaki biçimde de
sınıflandırılabilir:
1.
En yükseğe çıkma: Bu stratejide yükseğinde daha yükseğine
çıkılmaya çalışılır. Seçenekler değerlendirilir ve performansı en yüksek
olan, seçilmeye çalışılır. Yüksek potansiyeller ve istenen sonuçlar üzerinde
durulduğundan dolayı bu strateji, iyimser bir strateji olarak
değerlendirilir.
2.
En düşüklerin en yükseğine çıkmak: Bu stratejide, karamsar
bir şekilde, her bir kararın muhtemel en kötü sonuçları göz önüne alınır ve
en düşüklerin içinden en yükseği seçilir. Bu yolla sonuç garanti edilmeye
çalışılır. Bu stratejinin altında yatan temel mantık “Eldeki bir kuş, daldaki
iki kuştan daha değerli.” düşüncedir.
Karar Verme Süreci
Karar
verme süreci aşağıdaki gibi özetlenebilir (Erkan, 2002).
1.
Karar vermede birinci adım, verilecek kararın ne olduğunu
açıkça tanımlamaktır.
VERİLECEK KARARI TANIMLAYIN
2.
Kararlar bir amaca ulaşmak için verilir. Amaçlar ayrıntılı
bir şekilde belirlenmelidir.
KARARDAN BEKLEDİĞİNİZ SONUCU
BELİRLEYİN
3.
Sağlıklı karar verebilmek için en önemli koşullardan
birisi, verilecek kararla ilgili mümkün olduğunca çok bilgi toplamaktır. Bu bilgiler kitaplardan, çeşitli kişilerle
yapılacak görüşmelerden, gözlemlerden ya da başka yollardan edinilebilir.
BİLGİ TOPLAYIN
4.
Eldeki bilgilerden yola çıkılarak seçeneklerin yani
kararların neler olabileceği üzerinde düşünülerek tüm seçenekler
belirlenmelidir. Her bir seçeneğin üzerinde tekrar düşünerek kararın olumlu ve olumsuz sonuçları
değerlendirilmelidir.
SEÇENEKLERİ VE BU SEÇENEKLERİN HER
BİRİNİN AVANTAJ VE DEZAVANTAJLARINI BELİRLEYİN.
5.
Eldeki bilgilerden yola çıkarak karar verilmelidir.
KARAR VERİN.
Günlük
yaşamda bazen başkalarının etkisinde kalınarak kimi zaman yanlış kararlar
verilebilir. Ancak böyle durumlarda seçme hakkımızı kullanarak dış baskıdan
kurtulmak mümkündür. Grup baskısından kurtulmak için
·
Bu kişi neden bu kadar ısrar ediyor?
·
Onun istekleri ile benim isteklerim ne kadar uyuşuyor?
·
Söyledikleri ne kadar doğru? Sorularına yanıt aranmalıdır
(Davaslıgil, Çakıcı ve Ögel, 1998).
Verdiğimiz
kararların sorumlulukları bize ait olacağı için etki altında kalmadan karar
vermeyi öğrenmemiz gerekir. Karar verirken inançlarımız, değer yargılarımız,
temel gereksinimlerimiz, akıllı kararlar verebilmemiz için bilgilerin
toplanmasında eleştirel düşünme ve risk alma etkili olacaktır (Davaslıgil,
Çakıcı ve Ögel, 1998).
Sonuç
olarak:
Davaslıgil, Ü., Çakıcı, M. ve
Ögel, K. (1998). Yaşam becerilerini
geliştirme klavuzu. İstanbul:
LEBİB YALKIN Matbaası
Erkan, S. (2002). Örnek grup rehberliği etkinlikleri.
(5.Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık
Yeşilyaprak, B. (2000). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara:
Nobel Yayın Dağıtım
|
8. SINIF – 10.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
ÖZGEÇMİŞİM
|
Sınıf:
|
8.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Eğitsel
ve Mesleki Gelişim
|
Kazanım:
|
İş başvurusu için özgeçmiş yazar. (Kazanım Numarası 185 )
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
Form–1
|
Hazırlayanlar:
|
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
|
Süreç:
1.
Aşağıdakilere
benzer sorularla grup etkileşimi başlatılır.
Ø
Özgeçmiş
nedir?
Ø
İş
için hazırlanan bir özgeçmişe hangi bilgiler yazılır?
Ø
Başvurulan
işe göre bu bilgiler değişir mi?
Ø
Özgeçmiş
hazırlamak neden gereklidir?
2.
Öğrencilere
Form-1 (iş başvurusu için öz geçmiş formu) dağıtılır ve doldurmaları istenir.
3.
Gönüllü
öğrenciler öz geçmiş formuna yazdıklarını sınıfla paylaşır.
4.
Bu
etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve cevaplarını
sınıfla paylaşmaları istenir.
5.
İş başvurusu için özgeçmiş yazmanın önemi ve gerekliliği vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:
|
FORM–1
ÖZGEÇMİŞ FORMU
KİŞİSEL BİLGİLER
Ad Soyadı :
Telefon :
E-mail :
Doğum Tarihi :
Ev Adresi :
EĞİTİM
ÖĞRETİM DURUMU
Okuduğu okullar :
Okulu bitirme tarihi :
YAPMAKTAN
HOŞLANDIKLARI
EN SON
OKUDUĞU KİTAPLAR
|
8. SINIF – 11.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
GENEL
ORTAÖĞRETİM PROGRAMLARI
|
Sınıf:
|
8.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Eğitsel
ve Mesleki Gelişim
|
Kazanım:
|
Mesleki
amaçlara ulaşmada genel ortaöğretim programlarını değerlendirir. (Kazanım Numarası 191 )
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
Form–1
|
Hazırlayanlar:
|
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
|
Süreç:
1.
Form–1
öğrencilere okunur ve genel ortaöğretim programları
2.
Aşağıdakilere
benzer sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø
İlerde
seçmeyi düşündüğünüz meslek için hangi orta öğretim programını tercih
edebilirsiniz? Neden?
Ø
Mesleki
amaçlara ulaşmada ortaöğretimde seçeceğiniz alanın önemi var mıdır? Neden?
Ø
Ortaöğretimde
hangi bölümü seçerseniz, üniversitede hangi bölüme gidebilirsiniz?
3.
Mesleki
amaçlara ulaşmada genel ortaöğretim programlarını değerlendirmenin önemi
vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:
|
GENEL
ORTAÖĞRETİM
Genel ortaöğretim,
ilköğretim üzerine en az 4 yıl öğrenim süreli 15–18 yaş grubu çocukların
eğitimini kapsamaktadır. Genel ortaöğretimin amacı; öğrencileri ortaöğretim
seviyesinde asgari genel kültüre sahip, toplumun sorunlarını tanıyan, ülkenin
ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmasına katkıda bulunan insanlar olarak
yetiştirmek ve yükseköğrenime hazırlamaktadır.
Genel ortaöğretim;
genel liseler, Anadolu liseleri, Anadolu öğretmen liseleri, Anadolu güzel
sanatlar liseleri, fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, spor liseleri ve
çok programlı liselerden oluşmaktadır.
Genel ortaöğretim
kurumlarını meydana getiren liselerin öğrenim süresi 4 yıldır. Ancak, bazı
liselerin önünde hazırlık sınıfı bulunmaktadır. Bu okullara kayıt olan
öğrenciler hazırlık sınıfını başarıyla tamamladıktan sonra, normal lise
programlarını almaya başlar. Hazırlık sınıfının amacı, öğrenciye bir yabancı
dilin 4 temel becerisini kazandırmaktır. Ağırlıklı olarak okutulan yabancı
dil İngilizcedir. Almanca, Fransızca, Japonca, İspanyolca, İtalyanca, Rusça
ve Çince dilleri de okutulmaktadır. Aşırı talep nedeni ile Anadolu, fen ve
sosyal bilimler liseleri sıralama sınavı veya yetenek sınavı ile öğrenci
almaktadır.
Genel ortaöğretim okullarında alan uygulaması
yapılmaktadır. Bu okullarda Türkçe- Matematik, Fen Bilimleri, Sosyal Bilimler
ve Yabancı Dil alanları vardır. Öğrenci bir alandan mezun olmaktadır. Genel
ortaöğretim okullarında haftalık ders saati sayısı 30–37 arasında
değişmektedir. İkinci sınıfa geçen öğrenci yukarıda adı geçen alanlardan
birini seçmektedir.
Türkiye ve Avrupa Birliği Ülkelerinin
Eğitim Sistemleri, Ankara 2006, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Dış İlişkiler
Genel Müdürlüğü
|
Form–1
8. SINIF – 12.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
TEKNİK
PROGRAMLAR
|
Sınıf:
|
8.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Eğitsel
ve Mesleki Gelişim
|
Kazanım:
|
Mesleki
amaçlara ulaşmada teknik programları değerlendirir. (Kazanım Numarası 192)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
Form–1
|
Hazırlayanlar:
|
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
|
Süreç:
Öğrenciler bir hafta öncesinden
gruplara ayrılır ve her grubun bir orta öğretim teknik programı hakkında
araştırma yapması istenir. (İmkânı olan okullarda gruplar, belirlenen okula
araştırma gezisi yapabilirler.)
Öğrencilerden ortaöğretim teknik
programlarının özelliklerini büyük bir kartonun yarısına yazmaları diğer
yarısını ise boş bırakarak getirmeleri istenir.
1.
Her
grubun hazırladığı kartonlar sırayla tahtaya asılır.
2.
Hangi
teknik programın hangi mesleklere uygun olduğunu bulmaları istenerek, bulunan
meslekler uygun programın karşısındaki boş kısımlara eklenir.
3.
Aşağıdakilere
benzer sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø
İlerde
seçmeyi düşündüğünüz mesleğin, orta öğretim teknik programlarları ile bir bağlantısı
var mı? Nedir?
4.
Bu
etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve cevaplarını
sınıfla paylaşmaları istenir.
5.
Mesleki
amaçlara ulaşmada teknik programları değerlendirmenin önemi vurgulanarak
etkinlik sonlandırılır.
Form- 1
öğretmene bilgi amacıyla verilmiştir.
Değerlendirme:
|
Form–1
MESLEKİ
VE TEKNİK ORTAÖĞRETİM
Mesleki ve teknik ortaöğretim; öğrencileri yüksek öğretime veya hem
mesleğe hem yüksek öğretime veya iş ve meslek alanlarına hazırlayan öğretim
kurumlarıdır.
Mesleki ve teknik ortaöğretim meslek
liseleri, teknik liseler, Anadolu meslek liseleri, Anadolu teknik liseleri,
sağlık, tarım, adalet, meteoroloji, tapu kadastro meslek liselerinden
oluşmaktadır.
Mesleki ve teknik ortaöğretim okul/ kurumlarında okutulan dersler,
“ortak dersler” ve “alan/dal dersleri” olmak üzere 2 ana grupta toplanabilir.
Bunların dışında seçmeli dersler de okutulmaktadır.
Ortak genel kültür dersleri genel liselerle aynıdır. Mesleki ve teknik
ortaöğretim okul/kurumlarında ortak genel kültür derslerinin büyük bölümü 9.
sınıfta tamamlanmakta, diğer sınıflarda alan/dal dersleri ağırlık
kazanmaktadır.
Alan dersleri, öğrencilere mesleki yeterlilikleri kazandırmayı
amaçlayan derslerdir. Teknik liselerde ve Anadolu teknik liselerinde okutulan
genel bilgi ve fen bilimleri derslerinin haftalık ders saatleriyle öğretim
programları genel lise fen bilimleri alanı derslerinin aynısıdır.
Mesleki ve teknik ortaöğretim okul/kurumlarında haftalık ders saati;
meslek liselerinde 35, Anadolu meslek liselerinde 40, teknik lise ve Anadolu
teknik liselerinde 45’tir.
3308
sayılı mesleki eğitim kanunu ile Anadolu meslek ve meslek liseleri
öğrencilerinin beceri eğitimlerini iş yerlerinde yapmalarına fırsat tanınmış
ve bunun için gerekli alt yapı hazırlanmıştır. Bu okulların son sınıfında
okuyan öğrenciler, haftanın 2 günü okulda teorik eğitim, 3 günü işletmede
beceri eğitimi almaktadır. İşletmede verilen beceri eğitiminin süresi haftada
24 saattir. Bu öğrenciler, Bakanlık bütçesinden karşılanan ödenekle hastalık,
iş kazaları ve meslek hastalıklarına karşı sigortalanmakta, işletmelerce
kendilerine asgari ücretin %30’undan az olmamak üzere ücret ödenmektedir.
Nüfusu az ve dağınık olan yerlerde ortaöğretimin genel, mesleki ve
teknik öğretim programlarını bir yönetim altında uygulayan çok programlı
liseler açılarak küçük yerleşim birimlerindeki okulların bina ve
tesislerinde, eğitim araçlarından, öğretmen ve diğer personelinden
yararlanılmaktadır.
Türkiye
ve Avrupa Birliği Ülkelerinin Eğitim Sistemleri, Ankara 2006, T.C. Milli
Eğitim Bakanlığı Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü
|
8. SINIF
– 13.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
BAŞARIMI
ETKİLEYEN ETMENLER
|
Sınıf:
|
8.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Eğitsel
ve Mesleki Gelişim
|
Kazanım:
|
Ortaöğretim
kurumlarına giriş sınavı öncesi, fiziksel açıdan
sınav başarısını etkileyen etmenleri açıklar (Kazanım Numarası 42 )
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
Form–1
|
Hazırlayanlar:
|
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
|
Süreç:
1. Öğrencilere, ortaöğretim kurumlarına giriş
sınavı öncesi, fiziksel açıdan sınav başarısını
etkileyen etmenlerin neler olduğu sorulur ve cevaplar tahtaya yazılır. (Form–1 öğretmene bilgi amaçlı
verilmiştir.)
2. Aşağıdakilere benzer sorularla grup
etkileşimi devam eder.
Ø
Sizin
sınav başarınızda hangi etmenler ön planda?
Neden?
Ø
Başarınızı
etkileyen olumsuz etmenleri, olumluya nasıl dönüştürebilirsiniz?
3.
Ortaöğretim
kurumlarına giriş sınavı öncesi, fiziksel açıdan
sınav başarısını etkileyen etmenler vurgulanarak etkinlik
sonlandırılır.
Değerlendirme:
|
Form–1
ORTAÖĞRETİM
KURUMLARINA GİRİŞ SINAVI ÖNCESİ, FİZİKSEL AÇIDAN
SINAV BAŞARISINI ETKİLEYEN ETMENLER
|
8. SINIF – 14.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
YAPABİLECEĞİM
İŞLER
|
Sınıf:
|
8.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Eğitsel
ve Mesleki Gelişim
|
Kazanım:
|
İlköğretim
sonrasında yapılabilecek işleri belirler.
(Kazanım Numarası 187)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
Form–1
|
Hazırlayanlar:
|
Serdar ERKAN
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
|
Süreç:
1.
Öğretmen, öğrencilere ilköğretim sonrasında yapılabilecek işlerin neler
olabileceğini sorar ve verilen cevaplar tahtaya yazılır.
Form–1 öğretmene bilgi amacıyla
verilmiştir.
2.
Tahtaya yazılan işlerin içeriği ( maddi getirisi, çalışma koşulları vb.)
öğrenciler tarafından açıklanır.
3.
Aşağıdakilere benzer sorularla grup etkileşimi devam eder.
İlköğretim sonrasında yapılabilecek işler için
belli bir eğitim alınmasına gerek var mıdır? Neden? Nereden?
Ø
İlköğretim
sonrası okulu bırakıp, bu işlerde çalışmayı düşünüyor musunuz? Neden?
Ø
Bu
işleri seçmeniz geleceğinizi nasıl etkiler? Neden?
4. Bu etkinliğin sonunda öğrencilere neler
kazandıkları sorulur ve cevaplarını sınıfla paylaşmaları istenir.
5. İlköğretim sonrasında yapılabilecek işler için
Çıraklık ve Yaygın Eğitim Merkezlerine devam etmenin önemi vurgulanarak
etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:
|
Form–1
ÇIRAKLIK VE
YAYGIN EĞİTİM MERKEZLERİNDEKİ MESLEK ALANLARI VE BUNLARA İLİŞKİN MESLEK
DALLARI
Ağaç İşleri: Ağaç oymacılığı, ahşap yat ve
tekne yapımı, doğramacılık, mobilyacılık, mobilya iskeletçiliği, üst yüzey
işlemleri.
Ahşap Karoserciliği: Ahşap karoserciliği
Anahtarcılık ve Çilingirlik: Anahtarcılık ve Çilingirlik
Ayakkabı ve Saraciye Teknolojisi: Ayakkabı imalatçılığı, çanta
saraciye, sayacılık
Avize İmalatçılığı: Avize İmalatçılığı
Berberlik: Erkek berberliği, kuaförlük
Cam Teknolojisi: Cam ürün işletmeciliği ve cam ürün
üretimi
Çiçekçilik: Çiçekçilik
Cilt Bakımı ve Güzellik: Cilt Bakımı ve Güzellik
Dericilik: Deri İşlemeciliği
Döküm Teknolojisi: Dökümcülük
Döşemecilik: Mobilya Döşemeciliği ve Oto
Döşemeciliği
El Dokuma: Kirkitli Dokuma
Elektrik-Elektronik Teknolojisi: Bilgisayar Teknik Servisçiliği,
Bobinajcılık, Büro Makineleri Teknik Servisçiliği, Elektrik Tesisat, Pano
Montör., Elektromekanik Taşıyıcılar Bakımı, Endüstriyel Bakım ve Onarım,
Görüntü ve Ses Sistemleri, Güvenlik Sistemleri, Haberleşme Sistemleri,
Otomasyon Sistemleri, Yüksek Gerilim Sistemleri.
Fotoğrafçılık: Fotoğrafçılık
Gaz ve Tesisat Teknolojisi: Isıtma ve Doğalgaz İç
Tesisatçılığı, Isıtma ve Gaz Yakıcı Cihazlar Servisçiliği, Isıtma ve Sıhhi
Tesisatçılık, Kalorifercilik.
Gemi Yapımı: Gemi İnşa
Giyim Üretimi Teknolojisi: Çocuk Giyim Modelistliği, Deri
Giyim, Erkek Giyim Modelistliği, Erkek Terziliği, İç Giyim Modelistliği,
Kadın Giyim Modelistliği, Kadın Terziliği, Kesimcilik, Model Makinecilik.
İnşaat Teknolojisi: Ahşap Doğrama ve Kaplamacılığı,
Betonarme Demirciliği, Betonarme Kalıpçılığı ve Çatıcılık, Boyacılık ve Yüzey
Hazırlamak, Döşeme ve Duvar Kaplamacılığı, Duvarcılık, Harita ve Kadastro,
PVC Doğrama İmalat ve Montajcılığı, Restorasyon, Sıvacılık, Yapı Teknik
Ressamlığı(Mimari), Yapı Teknik Ressamlığı(Statik).
Kâğıt Teknolojisi: Kâğıt üretimi
Konaklama Hizmetleri: Kat elemanlığı, Ön Büro Elemanlığı
Kuru Temizlemecilik: Kuru Temizlemecilik
Kuyumculuk Teknolojisi: Kuyumculuk (Altın Gümüş İşl.),
Vitrin Kuyumculuğu
Makine Teknolojisi: Endüstriyel Kalıpçılık,
Endüstriyel Modelleme, Frezecilik, Makine
Ressamlığı, Taşlama ve Alet Bilemeciliği, Tesviyecilik, Tornacılık.
Matbaa Teknolojisi: Baskı, Baskı Öncesi, Baskı
Sonrası.
Mermercilik ve Süsleme Taşçılığı: Mermercilik ve Süsleme Taşçılığı
Metal İşleri: Çelik Yapılandırmacılığı, Isı
İşlemciliği, Kaynakçılık, Metal Doğramacılığı, Metal Levha İşlemeciliği
(Bakırcılık), Saç İşleri, Tarım (Ziraat) Mak. Bak. Onar.
Motorlu Araçlar Teknolojisi: Dizel Mot. Yakıt Pomp. Ve Enj.
Ayar. , İş Makineleri Bakım Onarımcılığı, Motorlu araçlar LPG Sis. Bak. On. ,
Ön Düzen Ayarcılığı ve Lastikçilik, Otomotiv Boyacılığı, Otomotiv
elektrikçiliği, Otomotiv elektro- Mekanikerliği, Otomotiv Gövdeciliği,
Otomotiv Mekanikerliği,
Plastikçilik: Plastik İşlemeciliği,
Reklâm Tabelacılığı: (Reklâm Tabelacılığı)
Saatçilik: Saat Tamirciliği
Satış Elemanlığı: Ayakkabı, Deri ve Yan Ürünlerin
Satış Elemanlığı, Elektrik- Elektronik Malzemeler Satış Elemanlığı Giyim ve
Giyim Aksesuarları Satış Elemanlığı, İnşaat Malzemeleri Satış Elemanlığı,
Kantin İşletmeciliği, Kırtasiye ve Kitap Satış Elemanlığı, Meyve ve Sebze
Satış Elemanlığı, Mobilya Satış Elemanlığı, Oto Yedek Parça Satış Elemanlığı,
Saat-Elektrikli Alet. Ve Elektronik Araç. Satış El. , Sanayi Makineleri Satış
Elemanlığı, Şarküteri Bakkal ve Gıda Pazarları Satış Elemanlığı, Su ve Deniz
Ürünleri Satış Elemanlığı, Tarım Ürünleri Satış Elemanları, Tıbbi Araç ve
Malzemeleri Satış Elemanlığı
Seramik: Çini Dekorlama, Model ve Kalıp
Hazırlama, Seramik Dekorlama, Seramik Şekillendirme.
Soğutma ve İklimlendirme: Soğutma ve İklimlendirme
Tekstil: Dokumacılık, İplikçilik,
Örmecilik, Tekstil Terbiye
Yiyecek İçecek Hizmetleri: aşçılık, Barmenlik, Et ve Et
ürünleri İşlemeciliği, Fırıncılık, Pastacılık- Tatlıcılık ve Şekerlemecilik,
Servis Elemanlığı, Süt ve Süt Ürünleri İşlemeciliği
http://cygm.meb.gov.tr/ciraklikegitimi/cdicerigi/ustalik.htm
|
8. SINIF – 15.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
TERCİHİMİ
YAPARKEN
|
Sınıf:
|
8.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Eğitsel
ve Mesleki Gelişim
|
Kazanım:
|
Ortaöğretim
tercihlerini yaparken Eğitsel ve Mesleki Planlama dosyası ile okulda
uygulanan test ve test dışı tekniklerin sonuçlarından yararlanır. (Kazanım Nu. 186)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
-
|
Hazırlayanlar:
|
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
|
Süreç:
Öğrencilerden
1 hafta öncesinden, Eğitsel ve Mesleki Planlama dosyası ile okulda
uygulanan test ve test dışı tekniklerin sonuçlarından yararlanarak ilgileri,
yetenekleri, hobileri, akademik başarıları,
vb. konularda kendileri ile ilgili neler öğrendiklerini listeleyerek
sınıfa getirmeleri istenir.
Ø
Hangi
ortaöğretim kurumuna gitmeyi düşünüyorsunuz? Neden?
Ø
Hangi
ilgi, yetenek, hobi, akademik başarı, vb bilgileriniz sizi bu ortaöğretim
kurumunu seçmeye yönlendirdi?
Ø
Sizin
gitmeyi düşündüğünüz ortaöğretim kurumu ile ilgi, yetenek, hobi, akademik
başarı, vb. bilgilerinizi göz önünde bulundurarak gidebileceğinizi
düşündüğünüz ortaöğretim kurumu arasında bir fark var mı?
Ø
Varsa
Eğitsel ve Mesleki Planlama dosyası ile okulda uygulanan test ve test dışı
tekniklerin sonuçlarından yararlanmanızın kararınızda ki bu değişime etkisi
oldu mu?
Ø
Eğitsel
ve Mesleki Planlama dosyası ile okulda uygulanan test ve test dışı
tekniklerin sonuçlarından yararlanarak tahtada listelenen ortaöğretim
kurumlarından hangisine gitmeniz uygun olur? Neden?
4. Öğrencilere, Ortaöğretim tercihlerini
yaparken okul rehber öğretmeninden yardım alabilecekleri vurgulanarak
etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:
|
"BOŞ ZAMANLARIMIZI NASIL DAHA VERİMLİ BİR ŞEKİLDE DEĞERLENDİREBİLİRİZ?"
Özellikle
ara tatillerde ve yaz tatillerinde, tatilin çok uzun olacağı ve hiç
bitmeyeceği, her istediğimizi yapabilmek için yeterli zamanımızın olacağı
avuntusu genellikle fazlaca bir şeyler yapamadan bu sürenin bitmesine sebep
olmaktadır. Oysa ki tatil döneminde yapmayı istediğimiz ve
planladığımız o kadar çok şey
vardır ki; Herkes için öncelikler değişmekle birlikte ders çalışma, gezme,
sinemaya-tiyatroya gitme, ziyaretler, hobiler bunlardan bazılarıdır. Acaba
bunlardan bir çoğunu yapabilecek zaman ve imkanlara sahipken neden yapamayız?
Bizi engelleyen nedir? Bunun tek cevabı zamanı planlama alışkanlığımız
olmamasından başka bir şey değildir. Oysa zaman bizi değil, biz zamanı kontrol
etmeliyiz. PLANLAYARAK!....
Başarıya
ulaşmak zamanı etkili ve planlı kullanmakla mümkündür. Bunun için öncelikle her
gün yapılaması istenen her türlü faaliyet belirlenmeli ve yazılmalıdır. Her
faaliyetin kişisel olarak sizin için önem derecesini belirlemek ikinci
aşamadır. Bu konuda ölçü, belirlenmiş olan hayat amaçlarıdır. Kararsız kaldığınız
durumlarda kendinize şu soruları sorabilirsiniz;-İlgi ve yeteneklerim nedir?,
Hangi faaliyetlerle uğraşmak bana ne kazandırır?, Gelecekte nereye varmış
olmak, neleri elde etmiş olmak beni mutlu eder? ... Son aşamada ise yapmak
istediklerimiz için ayıracağımız zamanı planlamak ve bu planlamaya sadık
kalmaktır.
Sevgili
öğrenciler,
Boş zamanlarımızı değerlendirmek bir alışkanlık meselesidir. Bu zamanlarımızda neler yapabileceğimizi şu etkinliklerle örneklendirebiliriz;
Boş zamanlarımızı olumlu faaliyetlerle değerlendirmek bizlere ne kazandıracaktır?
Ø
Boş zamanlarda değişik ilgi ve
faaliyet alanlarına yönelen kişi bedenen ve zihnen dinlenme imkanı bulur, ilgi
duyduğu bir konuda kendini gösterir ve mutlu olur
Ø
Kendine olan güveni gelişir,
enerji toplar ve zindelik kazanır.
Ø
Tek başına ve planlı bir şekilde
çalışma alışkanlığı kazanır, kendini tanır, anlar ve kabul eder
Ø
Kendisine sosyal bir çevre kurar,
yardımlaşmayı, üzüntü ve sevinçleri, farklı görüşleri paylaşmayı öğrenir...
BOŞ ZAMAN, BOŞA GEÇEN ZAMAN OLMAMALIDIR !
ÖĞRENCİLER TATİLİNİZİ KATLETMEYİN !!!
Psikolojik
Danışman ve “Beni Anlayın” kitabının yazarı Ercan Nar okulların kapandığı,
tatilin başladığı bu dönemleri öğrencilerin iyi bir şekilde değerlendirmesinin
önemini belirterek ; “ Bir yıl boyu öğrencilerimiz sürekli yoğun bir tempoda
çalıştılar. Birden bire bu çalışma temposundan uzaklaşmaları onların zihinsel
öğrenme becerilerini pasif hale getirecektir. Tatilin sona ermesi ve okulların
açılmasıyla birden zihinsel aktivitelere tekrar yüklenilmesi ise
öğrencilerimizi bir hayli zorlayacaktır” dedi.
Ercan
Nar, öğrencilerimizin tatilini en verimli şekilde değerlendirmeleri için şu
önerilerde bulundu:
1)
Öğrencilerimiz mutlaka kitap okumalı ve
bunu alışkanlık haline getirmelidirler. Kişinin kendisini geliştirmesi için en
iyi kaynak kitap olduğu unutulmamalıdır.
2)
ÖSS ve OKS ’yi kazanma hedefi olan
öğrencilerimiz küçük hazırlıklar yaparak kendisini sınav maratonuna
hazırlayabilir.
3)
Okulda yapmaya çalıştığı yada düşündüğü
bir projesi varsa mutlaka onun üzerinde araştırma yapmalıdır. Bu alandaki
araştırmalar hem merakını giderecek hem de zihinsel anlamda gelişimini
sağlayacaktır.
4)
Öğrencilerimiz beyin jimnastiği
yapmalıdır. Bunun içinde bol bol bulmaca ve mantıksal zeka soruları
çözmelidirler.
5)
Ailesiyle birlikte gittiği tatil
beldesindeki tarihi yerleri gezerken mutlaka bilgi toplamalı ve bunu ajandasına
gözlem olarak yazmalı. Görerek öğrenilen bir şeyi yazıyla pekiştirmek bilginin
kalıcılığını sağlayacaktır.
6)
Evimizdeki kitaplıkta var olan ansiklopedileri
kullanarak aile ile birlikte bilgiye dayalı eğlendirici oyunlar oynayabilir.
Örneğin; komşu ülkelerimizden İran hakkında merak edilen sorular sorularak
cevapları istenebilir.
7)
Beslenmeye dikkat etmelidir. İnsanlar
sadece kışın hastalanmazlar. Yazın da hastalanma durumunuz vardır. Özellikle
düzensiz beslenme ve yenilen yiyeceklerin temizliğine dikkat edilmemesi ishal
gibi birtakım rahatsızlıklara neden olabilir. Böyle bir şeyin yaşanması
sonucunda sanırım yaz tatili eziyet
haline gelecektir.
8)
Uyku
düzenine dikkat edilmeli. Düzensiz uyumalar kişide halsizlik ve yorgunluk
hissettirir. Yapmak istenilen güzel aktiviteler böyle durumda ya ertelenir
yada hiç zevk almadan yapılır.
9)
Varsa çevresinde uygun olan sportif ve
kültürel faaliyetlere katılabilir. Hem kendisi eğlenecek, hem de gelişimine
katkıda bulunacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder