7. SINIF – 1.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
BENCE
KURALLAR
|
||||
Sınıf:
|
7.sınıf
|
||||
Yeterlik Alanı:
|
Toplum
ve Aile
|
||||
Kazanım:
|
Toplumsal hayatı düzenleyen kuralların önemini ve gerekliliğini
açıklar. (Kazanım Numarası -150-)
|
||||
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
||||
Süre:
|
40
Dakika
|
||||
Ortam:
|
Sınıf
|
||||
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni, Küme
|
||||
Araç-Gereç:
|
-
|
||||
Kaynak:
|
Komisyon
|
||||
Süreç:
1.
Öğrencilere toplumsal hayatı düzenleyen kuralların neler olduğu
sorulur.
2.
İfade edilen kurallar aşağıdaki tablo düzeninde tahtaya yazılır.
3.
Daha sonra öğrenciler beşerli gruplara ayrılır.
4.
Seçtikleri kural/kuralların olmadığı bir durum hayal etmeleri ve
bununla ilgili bir canlandırma yapmaları istenir.
5.
Aşağıdaki sorularla grup etkileşimi başlatılır.
Ø
Çevrenizde kuralların ihlal edildiği durumlar oldu mu? Sonuçları
neler oldu?
Ø
Kurallara uymadığınız bir yaşantınız oldu mu? Sonuçları neler
oldu?
Ø
Bu kuralların olmadığı bir ülke de hayat nasıl olurdu?
6.
Bu
etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar alınır.
7.
Toplumsal hayatı düzenleyen kuralların önemi ve gerekliliği vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:
|
7. SINIF – 2.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
ZARARLI
ALIŞKANLIKLAR
|
Sınıf:
|
7.sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Güvenli
ve Sağlıklı Hayat
|
Kazanım:
|
Zararlı alışkanlıkların duygusal ve bedensel yönden insan
hayatına etkilerini fark eder.
(Kazanım Numarası -165-)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
“………………” öyküsü-
|
Kaynak:
|
Komisyon
|
Süreç:
1.
Öğrencilere zararlı alışkanlıklar ve bunların insan hayatı
üzerindeki etkileri ile ilgili araştırma yapmaları istenir.
2.
Öğrencilere verilen hikâye okunur ve daha sonra aşağıdaki
sorular yöneltilerek zararlı alışkanlıkların insan hayatına etkileri
tartışılır.
Ø
Cem sigaraya ne zaman ve neden başlamış?
Ø
Sahip olduğu rahatsızlıkların sebebinin ne olduğunu düşünmüş?
Ø
Sigara yüzünden damarlarının tıkandığını öğrendiğinde ne yapmış?
Ø
Fiziksel ve duygusal olarak nasıl etkilenmiş?
Ø
Sigara dışında bize zarar veren alışkanlıklar nelerdir?
Ø
Bu alışkanlıkların hayatımıza etkileri nelerdir?
3.
Bu
etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar
alınır.
4. Zararlı alışkanlıkların
duygusal ve fiziksel yönden insan hayatına etkileri vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:
|
…………………….
|
Cem 45 yaşında bir
avukattır. 12 yaşında kendisini büyük gibi hissedebilmek için sigara içmeye
başlamıştır. İlk başlarda ailesinden gizli olarak zaman zaman içtiği sigara
bir süre sonra onun için vazgeçilmez bir alışkanlık haline gelmiştir. Bu
yıllar içerisinde de kendisine hep aman canım ne zararı olacak, hem ben
sigara içince mutlu oluyorum demiştir. 45 yaşına geldiğinde merdivenleri
çıkmakta zorlandığını, nefes nefese kaldığını cildinin kararmasını fark
etmesine rağmen bunları yaşlılık belirtisi olarak düşünmüş ve hiçbir zaman
sigaradan kaynaklandığını düşünmemiştir. Bir gün çok rahatsızlanınca doktora
gitmek zorunda kalmış ve kötü haberi öğrenmiştir. Doktor damarlarının sigara
sebebiyle kapandığını, ameliyat olması gerektiğini belki de bir kolunu
kaybetmek zorunda kalacağını söylemiştir. Cem o zaman sigaranın hayatını
yavaş yavaş nasılda yok ettiğini fark etmiştir ve sigarayı bırakmıştır. Ancak
geç kaldığı için eski sağlığına yeniden kavuşamamış ve hep sigaraya başladığı
için pişmanlık duymuştur.
|
7. SINIF – 3.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
HAYATIMIZDAKİ ÇATIŞMALAR
|
Sınıf:
|
7.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Kişiler
Arası İlişkiler
|
Kazanım:
|
Çatışma
durumlarını fark eder. (Kazanım Numarası
-118-)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
-
|
Kaynak:
|
Komisyon:
Sınıf Öğretmeni, Sündüz BÜKEL
Psikolojik Danışman, Didem GÜLSARAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Cevriye GÜLEBAĞLAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Hicran ÇETİN
|
Süreç:
1.
Tahtaya “ÇATIŞMA” kelimesi yazılır. Öğrencilere bu kelimenin
kendileri için ne anlam ifade ettiğini sorgulamaları, çatışma yaşanılan
durumlarla ilgili örnekler bulmaları ve kâğıtlarına yazmaları istenir.
2.
Öğrenciler yazma işlemini bitirdikten sonra öğretmen tahtaya
aşağıdaki çatışma türlerini yazar.
3.
Öğretmen, Kişi İçi
Çatışmanın ne olduğu hakkında bilgi verir, öğrencilerin yazdığı çatışma
örneklerinden bu gruba girenler tahtada ilgili çatışma türünün altında
sıralanır. (Öğrenciler bu çatışma türüne ait örnek veremezse öğretmen
örnekler verebilir.)
4.
Aşağıdaki sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø
Çatışma yaşayan kişi neler hissetmiş olabilir?
Ø
Çatışma yaşayan kişi çatışmayı çözmek için ne yapabilirler?
6.
Aşağıdaki sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø
Çatışma kimler arasında gerçekleşmiştir?
Ø
Çatışma yaşayan kişiler neler hissetmiş olabilir?
Ø
Çatışma yaşayan kişiler çatışmayı çözmek için ne yapabilirler?
8.
Aşağıdaki sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø
Çatışma grup içinde kimler arasında gerçekleşmiştir?
Ø
Grupta çatışma yaşayan kişi/kişiler neler hissetmiş olabilir?
Ø
Çatışma yaşayan kişi/kişiler çatışmayı çözmek için ne
yapabilirler?
10. Aşağıdaki sorularla grup
etkileşimi devam eder.
Ø
Çatışma hangi gruplar arasında gerçekleşmiştir.
Ø
Çatışma yaşayan grup üyeleri neler hissetmiş olabilir?
Ø
Çatışma yaşayan grup üyeleri çatışmayı çözmek için ne yapabilirler?
Ø
Çatışma durumlarını fark etmenin önemi nedir?
Öğrencilerden bir sonraki rehberlik
saatine “Yaşadıkları çatışma durumlarından birini seçerek, bu çatışma
durumunda kullandıkları çatışma çözme yöntemlerini değerlendirmelerini”
içeren bir çalışma yapmaları istenir.
Değerlendirme:
|
7. SINIF – 4.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
ÇATIŞMA
ÇÖZME YÖNTEMLERİM
|
Sınıf:
|
7.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Kişiler
Arası İlişkiler
|
Kazanım:
|
Kullandığı
çatışma çözme yöntemlerini değerlendirir.
(Kazanım Numarası -119-)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
Çatışma Çözüm Formu
|
Kaynak:
|
Komisyon:
Sınıf Öğretmeni, Sündüz BÜKEL
Psikolojik Danışman, Didem GÜLSARAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Cevriye GÜLEBAĞLAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Hicran ÇETİN
|
Süreç:
1.
Öğrencilerden
daha önce yaşamış oldukları bir çatışmayı düşünüp, Çatışma Çözüm Formu’nu doldurmaları
istenir.
2.
Öğrenciler
formu doldurduktan sonra, öğretmen çatışma çözme yöntemleri hakkında bilgi
verir.
3.
Bilgiler
doğrultusunda öğrenciler kullandığı çatışma çözme yöntemlerini değerlendirir
ve gönüllü öğrenciler sınıfla paylaşır.
4.
Aşağıdaki
sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø
Formu
doldururken ne hissettiniz?
Ø
Örnek
olayda kullandığınız çatışma çözme yönteminin dışında başka hangi yöntemi
kullanabilirdiniz?
Ø
Sizin
için en uygun çatışma çözme yöntemi hangisidir?
Ø
Çatışma
çözme yöntemlerinden en çok hangilerini kullanıyorsunuz?
Ø
Çatışma
çözümünde uygun olmayan/ etkisiz yöntemler nelerdir?
Ø
Çatışmayı
uygun olmayan/ etkisiz yöntemlerle çözersek neler olabilir?
Ø
Çatışmayı
uygun olan/ etkili yöntemlerle çözersek neler olabilir? Toplum ve birey
açısından kazancımız neler olabilir?
5.
Bu
etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar
alınır.
6.
Kullandığı
çatışma çözme yöntemlerini değerlendirmenin önemi
ve gerekliliği vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:
|
ÇATIŞMA ÇÖZÜM FORMU
Yaşamış olduğunuz çatışmayı düşününüz ve
bu formu doldurunuz.
1)Ne oldu? Kiminle ne
yaşadınız?
|
|
2) Yaşadığınız durumla
ilgili istekleriniz ve nedenleri nelerdir?
|
|
3) Yaşadığınız durumla
ilgili duygularınız ve nedenleri nelerdir?
|
|
4) Diğer
kişinin isteklerinden, duygularından ve bunların nedenleri olarak
söylediklerinden neler anlıyorsunuz?
|
|
5)Çatışmanın çözümü için
siz neler yapabilirsiniz?
|
Çatışma yaşadığınız kişi neler
yapabilir?
|
6) Anlaşma:
|
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK
Kişisel Rehberlik / Çatışma Çözme Yöntemleri
ÇATIŞMA
NEDİR NASIL ÇÖZÜMLENİR
İnsanoğlu karmaşık bir yaratık olarak aynı anda
birçok güdünün (organizmayı uyarır davranışa geçirir) etkisi altında bulunur.
Bazen güdüler birbiriyle çelişkiye düşerler. Yarın sınav olduğu için yoğun
olarak derse çalışması gerektiğini bilen öğrenci, aynı zamanda arkadaşlarıyla
sinemaya gitmeyi de ister. Ne var ki, hem sinemaya gitmeyi, hem de derse çalışmayı
aynı anda gerçekleştirilmesi olanaksızdır: iki istek birbiriyle çatışır.
Çatışma, yukarıdaki örnekte belirtildiği gibi, iki ya da daha fazla güdünün
aynı anda etkin olduğu durumlarda ortaya çıkar. Çatışma, iki kişinin çelişen
güdüleri sonucu da çıkabilir. Örneğin, öğretmen sınıfta konuşulmasını istemez,
ancak öğrencide arkadaşına kendisi için çok önemli olduğunu düşündüğü bir şeyi
anlatmak ister. Burada öğretmenin ihtiyaçlarıyla öğrencinin ihtiyaçları
çelişmektedir. Bu durum da iki kişinin çatışma yaşamasına neden olur.
Çatışma, birbiriyle uyuşmayan iki veya daha
fazla güdünün aynı anda bireyi etkilediği anlarda ortaya çıkar. Örneğin;
Seçtiği alanda doktora yaparak mesleğinde ilerlemek isteyen üniversiteli genç
kadının aynı zamanda sevdiği gençle erken yaşta evlenerek bir an önce anne
olmak da ister.
Belirli bir konuda karar vermede zorluk çekmeye,
gerginleşmeye başlayan kişi, büyük bir olasılıkla, bir çatışma içindedir. Bu
kişi biraz sakinleşip iç dünyasını gözleyebilirse, birbiriyle çatışan güdülerinin
farkına varabilir. Çatışan güdüler fark edildikten sonra karar verme süreci
daha akıllıca ve kolay olur.
Kendi İçimizde Yaşanan Çatışmanın Türleri
Yaklaşma-Yaklaşma Çatışması: Gerçekleştirmek
istediğimiz iki amaç birbiriyle çatışma içindedir. Hem erken yatmak ve uzun
süre uyuyarak dinlenmek, hem de o gece TV’deki programı seyretmek istiyoruz. Bu
tip çatışmalarda her iki amaç da bizim için olumludur, ne var ki ikisini aynı
anda gerçekleştirmemiz olanaksızdır, birini seçmek zorunluluğu vardır.
Kaçma-Kaçınma Çatışması: Yukarıda verilen örnekte
iki “iyi “ den birini seçmek durumundaydık. Yaşam her zaman böyle güzel
sorunlar getirmez, bazen iki “kötüden” birini seçmek zorunda kalırız. Şöyle bir
örnek düşünün: Remzi, zar zor ortaokulu bitirdikten sonra artık okula gitmek
istemediğini babasına söyler. Babası, “sen bilirsin oğlum “ der “Ben okumadım,
şimdi ayakkabıcılık yapıyorum, sen de okumazsan ya ayakkabıcı çırağı olarak
benim yanımda çalışmaya başlarsın veya terzi çırağı olarak seni amcanın yanına
veririm “ Remzi, ne okula gitmek, ne de çıraklık yapmak ister. Ancak, kendisine
tanınan iki seçenekten başka bir seçeneğinin olmadığını da bilir. Remzinin
yaşadığı çatışma kaçma-kaçınma türünden bir çatışmaya örnektir.
Yaklaşma-Kaçınma Çatışması: Bazen bir amaç aynı
zamanda hem iyi –istenen, hem de kötü-istenmeyen özelliklere sahip olabilir. Bu
durumda kişi o amaca hem yaklaşmak hem de ondan kaçmak ister. Bu duruma en iyi
örnek, evlenirken baba evini ağlayarak terk eden genç kızlarımız verilebilir.
“Hem ağlarım hem giderim”, yaklaşma kaçınma çatışmasına iyi bir örnektir.
Yaklaşma-yaklaşma
çatışmasında birey nasıl davranır: İki iyi seçenekten birisine yaklaşan birey,
hangi seçeneğe yaklaşırsa, o seçenek daha çekici olmaya başlar ve birey bu yöne
kuvvetle yaklaşır. Bu nedenle, yaklaşma yaklaşama türünden olan çatışmalarda
ilk adım en önemli adımdır. Örneğin, sevdiğiniz kızla evlenmek istiyorsunuz, ne
var ki size rakip başka bir erkeğin olduğunu anlıyorsunuz ve sevdiğiniz,
hanginizi seçeceği konusunda karar veremiyor. Kız arkadaşınız yaklaşma-yaklaşma
çatışması içindedir. Siz, ona çiçek verme gibi onu mutlu eden bir davranışa
öbür erkekten daha önce davranırsanız, rekabeti kazanma olasılığınızı artırmış
olursunuz.
Kaçınma-kaçınma
çatışmasında birey nasıl davranır: Bu cins çatışmayı çözmek zordur. Bir
seçeneğe yaklaşınca o seçenek gittikçe daha kötü görünmeye başlar. Bu nedenle
dönüp öbür seçeneğe yaklaşırsınız, ne var ki, o zaman da öbür seçeneği daha
olumsuz görmeye başlarsınız. Bu durumda insanlar şu yollardan birini seçerler.
a-en az kötü olan
seçeneğe gitmek
b-Ortada bir noktada
durmak, hiçbir davranışta bulunmamak
c-Sanki ortada bir sorun
yokmuş gibi davranmak
Yaklaşma Kaçınma
çatışmasında birey nasıl davranır: Bu çatışma davranışı bireylerin önce bir
amaca doğru hareket etmeleri konusunda önce hoşa giden güdünün peşinden
giderler, daha sonra hoşlanmadıkları bir şeyle karşılaşacakları noktaya
geldiklerinde bir müddet kararsızlık yaşarlar, davranışta bulunmak için
tereddüt ederler. Daha sonra baskın gelen güdünün gösterdiği davranışta
bulunurlar. Örnek verecek olursak, evli çiftlerin bazılarının sürekli
birbirlerinden ayrılıp tekrar bir araya gelmelerinde görebiliriz
Eşler birbirlerine
yakınken birbirlerinin olumsuz yanlarını görmeye başlarlar ve bu durum çekilmez
diyerek kaçınma davranışı gösterip birbirlerinden ayrılırlar. Ayrılan çiftler,
beraber yaşamlarının güzel yanlarını hatırlar ve yaklaşma davranışı göstererek
birbirlerine dönerler. Bu döngü böyle devam edebilir.
İnsanların birbirleri
arasında ki çatışmalara biraz bakacak olursak:
Kişiler iyi niyetli olur
ve birbirleriyle nasıl konuşacaklarını bilirlerse aralarında hiçbir tartışma,
hiçbir çatışma çıkmaz kanısı oldukça yaygındır. Aynı fikre başka bir yönden
baktığımızda aralarında sürtüşme çıkan kimseler iyi niyetli olmayan ya da
birbirleriyle nasıl konuşulacağını bilmeyen kimselerdir sonucuyla karşılaşırız.
Bu ifadeler iyi niyetli özlemleri dile getirse de gerçekleri yansıtmıyor. Çünkü
insanlar bir arada yaşadıkları sürece ne kadar iyi niyetli olurlarsa olsunlar,
aralarında sürtüşmelerin, çatışmaların çıkması kaçınılmazdır. Çatışmaları yok
sayarak ilişkilerimizi geliştiremeyiz. Kendimizi iç benliğimizle ortaya
koymamız, çatışmaları da yapıcı bir yöntemle çözmemiz ilişkilerimizin
gelişmesine katkı da bulunur. Yoksa çatışmaların yok sayılması, biriktirilmesi
daha sonra ilişkilerin içinden çıkılamaz bir hale gelmesine neden olur. Şimdi
burada çatışma durumunda yaptığımız olumsuz ifadelere yer vereceğiz. Bu tür
davranışlar ilişkilerin filizlenmesine pek müsaade etmezler.
1-Kaçınma: Bu davranışı gösteren kişiler, birisiyle
çatışmaya girmemek için bilinçli ya da bilinçsiz olarak çeşitli kaçma
davranışında bulunurlar. Çatışma çıkacağını anladıklarında ya orayı terk
ederler, ya uyumak isterler ya da önemli bir uğraşları varmış gibi başka hiçbir
şeyle ilgilenmezler… Yani ellerinden geleni yaparak çatışmadan kaçarlar.
2-Hasıraltı etmek: Hasıraltı davranışını gösteren kimse,
sadece tartışmaya girmekten kaçınmakla kalmaz, sanki tartışılacak hiçbir konu
yokmuş gibi hareket eder.
3-Suçlu hissettirmek: Bir insan karşısındakine kızgınlık ya da
kırgınlığını açıktan açığa söylemiyor da dolaylı yollarla karşıdaki kişinin onu
mutsuz ettiğini belirtiyorsa suçlu hissettirme yöntemine başvuruyor demektir.
Örneğin kadın kocasının ayakkabılarıyla eve
girmesine sinirleniyor olsun. Kızgınlığını açıkça söyleyeceği yerde “benim işim
ne ki! Gir gir yarın hizmetçin nasıl olsa temizler” der.
4-Konuyu değiştirmek: Çatışma olasılığı belirdiği anda konuyu
değiştirmek çok sık kullanılan yöntemlerden birisidir. “ -ne kadar kabasın.
–havalarda iyice ısındı değil mi?” örneğinde olduğu gibi.
5-Eleştirmek: Bizi sinirlendiren bir soruna ilişkin olarak
konuşacağımız yerde, birçoğumuz kızgınlığımızı karşımızdakinin başka
davranışlarına eleştiri yönelterek dışa vururuz. Böyle durumlarda karşımızdaki
neye kızdığımızı pek anlayamaz.
6-Akıl okuyuculuk: Akıl okuyuculuk davranışında olan kimse,
karşısındakini dinleyecek ve söylediklerini onun ifade ettiği biçimde anlayacak
yerde, konuşanın kişiliğini çözümleyerek, onun gerçekte ne demek istediğini
kendisinin anladığını sanır.
7-Tuzak kurma: Bazı kişiler karşısındakinden bir davranış
yapmasını isterler. Karşısındaki bu davranışı yapınca, sanki önceden isteyen
kendileri değilmiş gibi bu davranışı yapana yüklenirler.
8-İma etmek: Bazı kimseler kızgınlıklarını hiçbir zaman
açığa vurarak belli etmezler, ancak ima yolu ile bazı ipuçları verirler.
9-Bardağı taşırmak: Dilimizde yaptığı (söylediği) bardağı
taşıran son damla oldu biçiminde ifadesini bulan bir söz vardır. Öfke, kızgınlık
önceleri belli edilmez, depo edilir. Daha sonra küçücük bir olay bile olsa
olayla pek açıklanamayacak reaksiyonlar sergilenir.
10-Gıcık etmek: Öyle kimseler vardır ki kızgınlıklarını açıkça
ifade etmek yerine, karşıdakinin gıcık olacağı hareketler yaparak onu rahatsız
etmeye, ancak bu yolla kendi olumsuz duygularını dile getirmeye kalkışırlar.
11-Şakaya boğmak: Bazı kişiler kendilerine ciddi bir duygu ya da
düşünce yöneltildiğinde, işi hemen şakaya dökmek ve bu yolla ciddiyetten
kurtulmak isterler. “Oh ne şakacı adam insana hiç kavga etme fırsatı vermez”
12-Yaraya dokunmak: Herkesin psikolojik anlamda son derece
duyarlı olduğu yaralı yerleri vardır. Kişinin bu tip noktalarını ancak ona çok
yakın olan kimseler bilebilir. Bu yakın kimseler kızgınlıklarını, kişiyi bu
duyarlı noktalarından yakalayarak belirtiyor ve öç alıyorsa, bu hastalıklı bir
ilişkidir ve devamlı hırpalanmaktadır.
13-Değişmeye izin vermemek: Değişmeye izin
vermeyenler, bir kişiyle daha önce kurdukları ilişkinin hep öyle kalmasını isteyenlerdir.
Oysa yaşam akıp gitmektedir.
14-Yoksun bırakmak: Karşısındakine kızdığı ya da kırıldığı
zaman bazı kimseler bu duygularını belli edecekleri yerde, karşısındakinin
ihtiyacı olan bir şeyi vermeyerek ondan öç almaya kalkarlar. Bu verilmeyen şey,
sevgi, ilgi. İyi yeme, neşe, yardım vb olabilir.
Yukarda saydığımız
davranışları günlük hayatta kendimizde de gözlemeye çalışalım. Bu tür
davranışlardan uzak durabilirsek. İlişkilerimizin gelişmesi konusunda çok büyük
bir adım atmış oluruz. Çatışmalarda kullandığımız yaklaşımı tespit etmeye
çalışalım. Bunun yanın da çatışmaların yapıcı bir şekilde çözümlenmesi için bir
çok yöntem vardır. Burada onlardan birisine kısaca değineceğiz.
Çatışmaların Çözümlenmesinde Kaybeden Yok Yöntemi:
Kaybeden yok yöntemi altı
basamaktan oluşmaktadır.
1-Sorunu tanımlamak: Bilgi birisi “sorunu doğru ve açık olarak
tanımlamışsan, onu yarı yarıya çözmüşsün demektir” demiştir.
Çatışma yaşayan bireylerin katkısıyla sorunun
ortaya konması gerçekleştirilir
2-Olası çözümler üretme(birçok çözüm yolu ortaya koyun): Beş ya da on dakika gibi
belli bir zaman süresi içinde aklınıza gelen bütün çareleri, iyi ya da kötü,
mümkün ya da değil gibi ayıklamadan olduğu gibi bir yere yazınız. Bu aşamada
asıl amaç, olabildiği kadar çok çözüm üretmektir.
3-Çözümleri değerlendirme: Bu aşamada çözüm yolları çatışmayı
yaşayanlar tarafından teker teker değerlendirilir. Bir çözüm de birisinin bile
çekincesi varsa o çözüm yolu atlanır. Herkesin olur dediği çözüm yolu bulunana
kadar buna devam edilir. Karşıdakini memnun etmek için çözüm yolu yapmacık
olarak kabul edilmez.
4-Karar verme: En iyi çözüm de karar kılınır.
5-Uygulamaya konulması: Kararın nasıl uygulanacağı da bu
basamakta görüşülür. Kurala bağlanır.( Kim ne zaman neyi yapacak vb.) Bir plan
gerekiyorsa o da yapılır.
6-Çözümün başarısının değerlendirilmesi: Bir çözümün uygulanır
olup olmadığını denemeden anlamak çok güçtür. Çözümü bir süre uyguladıktan
sonra gözden geçirmek üzere bir araya gelinir. Çözüm tekrar gözden geçirilir.
Bu aşamada başka bir çözümle değişiklik de yapılabilir. Uygulanamayan çözümde
ısrar edilmez.
www.geocities.com/psikolojiarsivi/catisma_cozme.html
- 16k -
7. SINIF – 5.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
OKUL
HAYATINDAN, İYİ BİR VATANDAŞLIĞA ADIM
|
Sınıf:
|
7.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Toplum
ve Aile
|
Kazanım:
|
Okul
hayatının iyi bir vatandaş olma üzerindeki etkisini açıklar. (Kazanım Numarası -151-)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
Form–1
Form–2
|
Kaynak:
|
Komisyon:
Sınıf Öğretmeni, Sündüz BÜKEL
Psikolojik Danışman, Didem GÜLSARAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Cevriye GÜLEBAĞLAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Hicran ÇETİN
|
Süreç:
1. Öğrencilere Form–1 dağıtılır, okul
yaşantısının gelecekte iyi bir vatandaş olma üzerindeki bağlantısını
kurmaları ve “İyi bir vatandaş sütunu”na yazmaları istenir.
2. Gönüllü öğrenciler yazdıklarını
sınıfla paylaşır.
3. Aşağıdaki sorularla grup etkileşimi
devam eder.
Ø
Formu
doldururken neler hissettiniz?
Ø
Okul
yaşantısının gelecekte iyi bir vatandaş olma üzerindeki bağlantısını kurarken
zorlandınız mı?
Ø
Okulun,
size kazandırdığını düşündüğünüz başka neler var? Bu kazanımlar toplum
hayatınızı nasıl etkiler?
4. Öğretmen, Form–2 yi okur.
5. Öğrencilerin yazdıklarını
değerlendirmelerini ister.
6. Aşağıdaki sorularla grup etkileşimi
devam eder.
Ø
Sizin
doldurduğunuz “iyi bir vatandaş sütunu” ile Form–2 deki iyi bir vatandaş
sütunu arasında benzerlik ya da farklılıklar var mı? Neler?
Ø
Okul
hayatının iyi bir vatandaş olma üzerinde başka ne tür etkileri olabilir?
Değerlendirme:
|
FORM- 1
OKUL HAYATI
|
İYİ BİR VATANDAŞ
|
1.Okuldaki
sorumluluklarımı yerine getiririm.
|
|
2.Kopya çekmem
|
|
3.Kantinde
sıram gelene kadar beklerim
|
|
4.Okulda oyunlarda oyunu centilmence
oynar, kurallara uyarım.
|
|
5.Okula
zamanında gelirim.
|
|
6.Yalan söylemem.
|
|
7.Okul
araç gereçlerini düzenli kullanırım zarar vermem
|
|
8.Arkadaşlarım ile iyi geçinirim.
|
|
9.Arkadaşlarımın
hakkına saygı gösteririm.
|
|
10.Alt sınıftaki öğrencileri sever ve
korurum.
|
|
11.Gerektiğinde
yardım ederim.
|
|
12.Öğretmenlerime, büyüklerime saygılı
davranırım.
|
|
13.Dersin
akışını bozmam.
|
|
14.Kimsenin sözünü kesmem.
|
|
15.Fikirlerimi
saygılı bir şekilde açık ve net olarak ifade ederim.
|
|
16.Sınıfımı ve okulumu temiz tutarım.
|
|
17.Sınıf
ve okul kurallarına uyarım.
|
|
18.Gerektiğinde okuldaki yönetmeliklerden
faydalanırım.
|
|
19.Okuldaki etkinliklere gönüllü bir şekilde
katılırım
|
|
20.Okul ve çevre ile ilgili çeşitli
projeler üretirim.
|
|
21.Öğrencilerin
birbirine yaptıkları haksızlıklar karşısında çözüm yolları ararım.
|
|
22.Kendi çıkarlarım için başkalarının
haklarını çiğnemem, saygısızlık yapmam.
|
|
23.İzinsiz
kimsenin eşyasını almam kullanmam.
|
|
24.Ne kadar
sinirlenirsem sinirleneyim ağzımdan kötü, çirkin bir söz çıkartmam.
|
|
25.Okuldaki seçme ve seçilme süreçlerine katılırım.
|
|
FORM- 2
OKUL HAYATI
|
İYİ BİR VATANDAŞ….
|
1.Okuldaki
sorumluluklarımı yerine getiririm.
|
1.İş ve aile hayatındaki sorumluluklarımı yerine
getirebilirim. ( vergi veririm vb. )
|
2.Kopya çekmem
|
2.Kimseyi taklit
etmem, Hakkını yemem, Haksız kazanç elde etmem.
|
3.Kantinde
sıram gelene kadar beklerim
|
3.Toplum hayatında sıra beklemem gereken yerlerde
“hastane, otobüs, yemek, banka vb.” sıramı beklerim.
|
4.Okulda oyunlarda oyunu centilmence
oynar, kurallara uyarım.
|
4. Toplum
hayatında profesyonelce davranırım.
|
5.Okula
zamanında gelirim.
|
5. İşime ve evime ( randevularıma vb.) zamanında
giderim.
|
6.Yalan söylemem.
|
6. İnsanlara ve
kendime karşı dürüst davranırım
|
7.Okul
araç gereçlerini düzenli kullanırım zarar vermem
|
7. Devlet ve millet malına zarar vermem, dikkatli
kullanırım.
|
8.Arkadaşlarım ile iyi geçinirim.
|
8. Çevremdeki
insanlar ile iyi geçinirim.
|
9.Arkadaşlarımın
hakkına saygı gösteririm.
|
9. Hayatımdaki insanların hakkına saygı gösteririm.
|
10.Alt sınıftaki öğrencileri sever ve
korurum.
|
10. Benden
küçükleri sever ve korurum.
|
11.Gerektiğinde
yardım ederim.
|
11. Çevremde yardıma ihtiyaç duyan insanlara yardım
ederim.
|
12.Öğretmenlerime, büyüklerime saygılı
davranırım.
|
12. Benden
büyüklere saygılı davranırım.
( yaşlılara,
patronuma, müdürüme vb.)
|
13.Dersin
akışını bozmam.
|
13. Çalışma hayatında düzeni bozmam.
|
14.Kimsenin sözünü kesmem.
|
14. Kimsenin
sözünü kesmem. ( iş hayatındaki bir toplantıda, arkadaşımın anlattığını
dinlerken vb. )
|
15.Fikirlerimi
saygılı bir şekilde açık ve net olarak ifade ederim.
|
15. Fikirlerimi saygılı bir şekilde açık ve net
olarak ifade ederim. ( çalışma ortamında, insan ilişkilerimde vb. )
|
16.Sınıfımı ve okulumu temiz tutarım.
|
16. Çalışma ortamı
ve evimi temiz tutarım.
|
17.Sınıf
ve okul kurallarına uyarım.
|
17.Toplum kurallarına uyarım.
|
18.Gerektiğinde okuldaki yönetmeliklerden
faydalanırım.
|
18. İhtiyaç duyduğumda
kanunlardan ve yönetmeliklerden yararlanırım.
|
19.Okuldaki etkinliklere gönüllü bir şekilde
katılırım
|
19. Çevremdeki etkinliklere gönüllü katılırım. ( ağaç
dikme, huzurevlerini ziyaret vb.)
|
20.Okul ve çevre ile ilgili çeşitli
projeler üretirim.
|
20. İş hayatında
çeşitli projeler üretirim.
|
21.Öğrencilerin
birbirine yaptıkları haksızlıklar karşısında çözüm yolları ararım.
|
21. Haksızlıklarla mücadele ederim.
|
22.Kendi çıkarlarım için başkalarının
haklarını çiğnemem, saygısızlık yapmam.
|
22. Kendi çıkarlarım
için başkalarının haklarını çiğnemem, saygısızlık yapmam.(Rüşvet almam,
vermem.)
|
23.İzinsiz
kimsenin eşyasını almam kullanmam.
|
23. Hırsızlık yapmam.
|
24.Ne kadar
sinirlenirsem sinirleneyim ağzımdan kötü, çirkin bir söz çıkartmam.
|
24.
Küfretmem.
|
25.Okuldaki seçme ve seçilme süreçlerine katılırım.
|
25. Devlet yönetiminde seçme ve seçilme hakkımı
kullanırım.
|
7. SINIF – 6.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
SINAVLAR
VE BEN
|
Sınıf:
|
7.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Eğitsel
Başarı
|
Kazanım:
|
Sınav
kaygısının başarı üzerindeki etkisini fark eder. (Kazanım Numarası -37-)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
-
|
Kaynak:
|
Komisyon:
Sınıf Öğretmeni, Sündüz BÜKEL
Psikolojik Danışman, Didem GÜLSARAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Cevriye GÜLEBAĞLAN
Uzm. Psikolojik Danışman, Hicran ÇETİN
|
Süreç:
1.
Öğrencilerden
kendilerine birer eş seçmeleri ve seçtikleri arkadaşları ile birlikte
sınavlara girmeden önce neler hissettikleri, hangi duyguları yaşadıkları ve
neler düşündükleri üzerine 10 dakika konuşmaları istenir.
2.
Öğrenciler
konuşmalarını tamamladıktan sonra yaşanılan duygu ve düşünceleri sınıfla
paylaşmaları istenir ve bu duygu ve düşünceler tahtaya yazılır.
3.
Yazılan
liste gözden geçirilir ve öğrencilerden gönüllü olanların bu duygu ve
düşünceleri taşıyan bir öğrencinin sınava girmeden önceki halini
canlandırmaları istenir.
4.
Canlandırmalar
yapıldıktan sonra bu şekilde sınava girildiğinde neler olabileceği, hangi
durumlarla karşılaşılacağı üzerine bir tartışma yapılır.
5.
Bu
etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar
alınır.
6.
Sınav kaygısının başarı üzerindeki etkisi vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:
|
7. SINIF – 7.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
BAŞARILARIM VE BEN
|
Sınıf:
|
7.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Kendini
Kabul
|
Kazanım:
|
Başarılı
olduğu durumlarda kendini takdir eder.
(Kazanım Numarası 74 )
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
Form-1
|
Hazırlayanlar:
|
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
|
Süreç:
1-
Öğrencilere
aşağıdaki form dağıtılır doldurmaları istenir.
2-
Gönüllü
öğrenciler başarılı olduğu durumları ve takdir cümlelerini sınıfla paylaşır.
3-
Aşağıdaki
sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø
Sizce
başarı nedir?
Ø
Başarılarınızı
yazarken ne hissettiniz?
Ø
Hangi
durumlarda kendinizi başarılı hissediyorsunuz?
Ø
Arkadaşlarınızla
ortak başarılarınız var mı? Neler?
Ø
Kendini
takdir etmek önemli midir? Neden?
Ø
Hangi
durumlarda kendinizi takdir ediyorsunuz?
Ø
Kendinizi
takdir ederken ne hissetinizi?
Ø
Başkaları
sizi başarılı görüp, takdir ettiğinde ne hissediyorsunuz?
4-
Bu
etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve paylaşımlar
alınır.
5-
Başarılı
olduğumuz durumlarda kendini takdir etmenin önemi
ve gerekliliği vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:
|
FORM-1
BAŞARILI
OLDUĞUM DURUMLAR
1-……………………………………...........
……………………………………………
……………………………………………
2-……………………………………………
……………………………………………
……………………………………….…
3-………………………………………....
……………………………….…………
………………………………….….……
4-……………………………………...……
……………………………………………
……………………………………...……
5-……………………………………………
……………………………………………
……………………………………………
|
TAKDİR
CÜMLELERİM
1-………………………………………
………………………………………
………………………………..………
2-…………………………...…………
………………………………..………
…………………………..……………
3……………………………..…………
……………………………...………
………………………….…….………
4-………………………………………
………………………………………
……………………………………...
5-………………………………………
…………………………..……………
…………………………..……………
|
7. SINIF – 8.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
ANLIYORUM
VE ANLAŞILIYORUM
|
Sınıf:
|
7.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Kişiler
Arası İlişkiler
|
Kazanım:
|
Kendini
aile fertlerinin yerine koyarak onların duygu ve düşüncelerini anlar. (Kazanım Numarası 120)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
Senaryolar
|
Hazırlayanlar:
|
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
|
Süreç:
1. Öğrencilere aşağıdaki senaryolar verilir ve
ilgili soruları cevaplamaları istenir.
Senaryo–1
Yaşar dede ve Ayşe nine bayramda çocuklarının ve
torunlarının gelmesini beklerler, fakat onlar ziyaretlerine gelmezler.
Ø
Yaşar
dede ve Ayşe nine ne yaşadılar?
Ø
Yaşadıkları
bu durum karşısında neler düşünmüş ve neler hissetmiş olabilirler?
Senaryo–2
Özge’nin
babası işten eve yorgun gelir, yemeğini yer ve dinlenmek için yatar. Özge ve
kardeşi de TV’de yüksek sesle film seyrederler ve babaları uyanır.
Ø
Özge,
kardeşi ve babası ne yaşadılar?
Ø
Yaşadıkları
bu durum karşısında Özge’nin babası neler düşünmüş ve neler hissetmiş
olabilirler?
Senaryo–3
Az gelirli bir ailenin çocuğu olan Ahmet babasından
palto istemektedir. Ama babası Ahmet’e palto almak istemesine rağmen
alamamaktadır.
Ø
Ahmet
ve babası ne yaşadılar?
Ø
Yaşadıkları
bu durum karşısında Ahmet’in babası neler düşünmüş ve neler hissetmiş
olabilirler?
Senaryo–4
Deniz, arkadaşının doğum gününden eve geç döner.
Döndüğünde annesini camda beklerken görür.
Ø
Deniz
ve annesi ne yaşadılar?
Ø
Yaşadıkları
bu durum karşısında Deniz’in annesi neler düşünmüş ve neler hissetmiş olabilirler?
Senaryo–5
Cenk’in yarın sınavı vardır ve ders çalışması
gerekmektedir. Ders çalışmak için odasına geçtiğinde kardeşi ders çalışmasına
engel olur.
Ø
Cenk
ve kardeşi ne yaşadılar?
Ø
Yaşadıkları
bu durum karşısında Cenk neler düşünmüş ve neler hissetmiş olabilirler?
2. Aşağıdakilere benzer sorularla grup etkileşimi
devam eder.
Ø
Aile
içersinde anlaşıldığınızı düşünüyor musunuz? Neden?
Ø
Zaman
zaman aile içersinde anlaşılmadığınızı düşünüyor musunuz? Neden?
Ø
Aile
içinde birbirinizi anladığınızı düşünüyor musunuz? Neden?
Ø
Karşımızdaki
insanı anlamazsak neler olur?
Ø
Karşınızdaki
insan sizi anlamazsa ne hissedersiniz?
Ø
İnsanların
duygu ve düşüncelerini anlamak neden önemlidir?
3. Bu etkinliğin sonunda öğrencilere neler
kazandıkları sorulur ve cevaplarını sınıfla paylaşmaları istenir.
4. Kendini
aile fertlerinin yerine koyarak onların duygu ve düşüncelerini anlamanın önemi ve gerekliliği vurgulanarak etkinlik
sonlandırılır.
Değerlendirme:
|
7. SINIF – 9.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
|
Sınıf:
|
7.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Kişiler
Arası İlişkiler
|
Kazanım:
|
İletişim
engellerinin üstesinden nasıl gelinebileceğini açıklar. (Kazanım Numarası 121)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
-
|
Hazırlayanlar:
|
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
|
Süreç:
BU KAZANIMA İLİŞKİN ETKİNLİK ÇALIŞMASI DEVAM ETMEKTEDİR.
Değerlendirme:
|
7. SINIF – 10.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
BEDENİMDEKİ
DEĞİŞİKLİKLER
|
Sınıf:
|
7.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Kendini
Kabul
|
Kazanım:
|
Bedensel değişimini fark eder. (Kazanım Numarası 73)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
Değişik yaşlarda çekilmiş fotoğraflar.
|
Hazırlayanlar:
|
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
|
Süreç:
Öğretmen öğrencilere bir hafta önceden değişik yaşlarda çekilmiş
fotoğrafları derse getirmelerini ister.
1.
Gönüllü öğrencilerden fotoğraflarını göstererek kendilerinde
meydana gelen bedensel değişiklikleri sınıfla paylaşmaları istenir.
2.
Aşağıdakilere benzer sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø
Çocukluk fotoğraflarınız ile şimdiki halinizi
karşılaştırdığınızda fiziksel değişiklikler olmuş mu?
Ø
Daha önce farkına varmadığınız ama şimdi farkına vardığınız
bedensel değişiklikleriniz var mı? Neler?
Ø
Değişmeyen yanlarınız var mı?
3.
Bu
etkinliğin sonunda öğrencilere neler kazandıkları sorulur ve cevaplarını
sınıfla paylaşmaları istenir.
4.
Bedensel değişimin olabileceği vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:
|
7. SINIF
– 11.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
KENDİMİ
TANIMA YOLUNDA
|
Sınıf:
|
7.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Eğitsel
Başarı
|
Kazanım:
|
Okulda
uygulanan testlerin ve test dışı tekniklerin kendini tanımadaki önemini
açıklar. (Kazanım Numarası 38)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
Form–1
|
Hazırlayanlar:
|
Serdar ERKAN
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
|
Süreç:
1.
Okulda
uygulanan test, anket ve test dışı tekniklerin isimleri tahtaya yazılır,
bunların kullanılma amaçları öğrencilere sorulur.
Öğrenciler
test, anket ve test dışı tekniklerin kullanılma amaçlarını cevaplayamazsa
öğretmen bu konuda öğrencileri bilgilendirir. Form–1 öğretmene bilgi amacı
ile verilmiştir.
Öğretmen
bu konuda bilgi sahibi değilse okul rehber öğretmeninden yardım alabilir.
2.
Aşağıdakilere
benzer sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø
Bu
güne kadar size buradaki envanter ya da testlerden hangileri uygulandı?
Ø
Uygulanan envanterin sonuçlarından
yararlanabildiniz mi? Nasıl?
3.
Okulda
uygulanan testlerin ve test dışı tekniklerin kendini tanımadaki önemi
vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:
|
FORM–1
OKULDA UYGULANAN TEST, ANKET VE
TEST DIŞI TEKNİKLER
Gözlem: Bireyi tanıma tekniği olarak gözlem, bir kimsenin
diğer bir kimse hakkında duyu organları ile bilgi edinme yoludur.
Sosyometri:
Bir gruptaki bireylerin sosyal
uyumunu ve gelişimini ölçmek, yani bir birleri ile olan uzaklıklarını,
sevilen-sevilmeyen, lider özelliği olanları ve grubun sosyal dokusunu anlamak
için kullanılan bir tekniktir.
Otobiyografi:
Bir kimsenin şimdiki ve geçmiş
hayatını yazılı olarak anlatmasıdır.
Problem
Tarama Listesi: Öğrencilerin belli
başlı sorunlarını, ihtiyaçlarını belirlemek, onlara yardım etmek amacı ile
hazırlanmış listelerdir.
Görme
Sorunlarını Tarama (Snellen Scala): Snellen
Testi, öğrencileri görme gücü yönünden tarama yapmak için pratik bir testtir.
Kimdir
Bu? : Sınıfın sosyal yapısını
tanıma açısından kullanışlı bir tekniktir. Bu teknik, öğrencilerin
birbirlerini nasıl değerlendirdiklerini ortaya çıkarmaktadır.
Kime Göre
Ben Neyim? : Bireyin benlik
algısına yönelik bir ankettir. Bununla bilinmek istenen şey, bireyin kendini
kendi ve başkaları gözünde nasıl algıladığıdır.
Ders
Çalışma Yöntemlerini Biliyor musunuz? : Öğrencilerin, ders çalışma yöntemlerini bilip bilmemesini taramak
amaçlı uygulanan bir envanterdir.
Başarısızlık Nedenleri Anketi: Öğrencilerin, başarısızlık nedenlerini öğrenmek
amacıyla uygulanan bir ankettir.
Boş zamanları Değerlendirme Anketi: Öğrencilerin serbest zamanlarını nasıl
değerlendirdiklerini bilmek amacıyla uygulanır.
Sınav Kaygısı Ölçeği: Öğrencilerin sınav kaygılarını ölçmek amacıyla
uygulanan bir ölçektir.
Kaynak: Öğrencilerimizi Tanıyalım,
Mamak Rehberlik ve araştırma Merkezi Yayınları, Mayıs 2003, Ankara
|
7. SINIF – 12.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
YETENEKLERİMİ
TANIYORUM
|
Sınıf:
|
7.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Kendini
Kabul
|
Kazanım:
|
Yeteneklerini
fark eder. (Kazanım Numarası 75 )
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
-
|
Hazırlayanlar:
|
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
|
Süreç:
Yetenek, herhangi bir davranışı
(bilgi veya beceriyi) öğrenebilmek için doğuşta sahip olunan gizilgücün
(kapasitenin) çevre ile etkileşim sonucu geliştirilmiş ve yeni öğrenmeler
için hazır hale getirilmiş kısmını ifade eden bir kavramdır. Böylece bir
kimsenin belli bir yaşa kadar geliştirdiği becerilere bakarak onun daha sonra
göreceği eğitimden ne ölçüde yararlanabileceği hakkında bir tahminde
bulunabiliriz.(Kuzgun 2000)
Yeteneklerle
ilgili bilgi 8. sınıf – 7.etkinlikte verilmiştir. Öğretmen gerekli görürse bu
bilgiden faydalanabilir.
1- Yetenek türleri tahtaya yazılır.
Genel akademik yetenek,
Sözel yetenek,
Sayısal yetenek,
Uzay ilişkilerini görebilme yeteneği,
Şekil ilişkilerini görebilme yeteneği,
Büro işleri yeteneği,
Göz-el koordinasyonu,
Parmak becerisi,
El becerisi,
2-Öğrencilere
kendilerinde bulunan yetenekleri defterlerine yazmaları istenir.
3-Gönüllü
öğrenciler yazdıklarını sınıfla paylaşır.
4-Aşağıdakilere
benzer sorularla grup etkileşimi devam eder.
Tahtaya yazılan yetenek türlerini daha önceden
biliyor muydunuz?
Kendinizde olduğunu kabul ettiğiniz yeteneklerinizi
ne zaman fark ettiniz?
Yeteneklerinizi fark etmeniz size ne kazandırır?
5- Yeteneklerini fark etmenin önemi vurgulanarak
etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:
|
7. SINIF – 13.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
İLGİLERİM
VE MESLEĞİM
|
Sınıf:
|
7.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Eğitsel
Mesleki Gelişim
|
Kazanım:
|
İlgilerin
meslek seçimindeki rolünü fark eder.
(Kazanım Numarası 183)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
Form–1
|
Hazırlayanlar:
|
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
|
Süreç:
1. Öğretmen Form-1’i okur.
2. Öğrencilerden seçmek istedikleri
mesleği ve o mesleğe yönelik ilgilerinin neler olabileceğini yazmaları
istenir.
3. Gönüllü öğrenciler yazdıklarını
sınıfla paylaşır.
4. Aşağıdakilere benzer sorularla grup
etkileşimi devam eder.
Ø
Seçtiğiniz
mesleği neye göre seçtiniz?
Ø
İlgilerin
meslek seçimindeki rolü ne olabilir?
Ø
İlgilerinize
göre meslek seçmezseniz neler yaşayabilirsiniz?
Ø
İlgilerinize
göre meslek seçerseniz neler yaşayabilirsiniz?
Değerlendirme:
|
Form–1
İLGİLERİN
MESLEK SEÇİMİNDEKİ ROLÜ
Super’a göre ilgi türleri:
Bilimsel
İlgi: Doğal ve toplumsal
olayların neden ve nasıl olduğunu anlama, bilimsel bilgiye bir şeyler katma
ve /veya bu bilgiyi uygulamaya koyma arzusunu ifade eder. Doktorlar,
biyologlar, sosyologlar, fizikçiler bu ilgiye sahip kimselerdir.
Teknik
veya Maddi İlgi: Olayların
neden ve nasıl olduğundan çok bilimsel ilkelerin uygulamaya nasıl
dönüştürüleceği ile salt bilmek için bilme ile değil, bilginin ne işe
yarayacağı konusu ile ilgilenmektedir. Mühendisler ve teknisyenler bu tür
ilgiye sahip kimselerdir.
Sosyal
Yardım İlgisi: Bu ilgi
insanlarla, insan olarak ilgilenmeyi, onlara anlamaya, geliştirmeye,
sıkıntılarını azaltmaya çalışma isteğini ifade eder. Bu tür ilginin önemli
olduğu meslekler öğretmenlik, sosyal hizmet, psikolojik danışmanlık vb. dir.
Sistematik
İlgi ya da İş Ayrıntıları İlgisi: Bu ilgi işleri düzenli ve tertipli bir şekilde yapmayı içerir. Kayıt
tutma, dosyalama, yazıları belli bir sisteme göre sıraya koyma bu ilgi ile
ilişkili işlerdendir. Burada odak ayrıntı üzerinde toplanmıştır.
Muhasebeciler, büro memurları, satın alma memurları bu tür ilgiye sahiptirler.
İş
Teması İlgisi: Bu ilgi
insanları ikna etmekten ve bir ürünü, bir hizmeti satmaktan hoşlanmadır.
Satış işleri, satış yönetimi gibi çalışma alanları bu ilgiye uygun çalışma
alanlarıdır.
Edebiyat
İlgisi: Düşünceleri ifade
edebilme ya da başkalarını kelimelerle etkileyebilme ilgisidir. Burada
düşünceleri değişik ve etkileyici şekilde ifade yolları üzerinde durulur.
Yazarlar, gazeteciler bu tür ilgiye sahip kimselerdir.
Müzik
ve Sanat İlgisi: İkisi de
duyguların artistik yollarla ifadesi ile ilgili olan bu ilgi alanları aslında
birbirinden farklı yeteneklere dayanmaktadır. Sanat ilgisi plastik sanatlarla
ilgilidir. Ressamlar, mimarlar bu tür ilgiye sahip kimselerdir.
Meslek Danışmanlığı Kuramlar
Uygulamalar, Prof. Dr. Yıldız KUZGUN, Nobel Yayın, Ankara,2000
|
7. SINIF – 14.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
MESLEK
SEÇİMİM
|
Sınıf:
|
7.
sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Eğitsel
Mesleki Gelişim
|
Kazanım:
|
Meslek
seçiminin önemini fark eder. (Kazanım
Numarası 184)
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm
Sınıf
|
Süre:
|
40
Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma
Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
Form–1, Form–2
|
Hazırlayanlar:
|
Sündüz BÜKEL
Didem GÜLSARAN
Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
|
Süreç:
1.
Öğrencilere
seçmek istedikleri mesleklerin özellikleri sorulur ve verilen cevaplar
tahtaya yazılır.
ü
Çalışma
Koşulları
ü
Kazancı
ü
Nitelikleri
( sağlık, zihinsel, bedensel, el becerisi, fiziksel vb.)
ü
Mesleğin
toplumdaki yeri, istenilen ve istenilmeyen özellikleri,
ü
Mesleğe
girmenin yolları, ilerleme imkânı, eğitimi vb.
2. Form–2 dağıtılır ve öğrencilerin
doldurmaları istenir. (Form–1
öğretmene bilgi amacıyla verilmiştir.)
3. Gönüllü öğrenciler cevaplarını sınıfla
paylaşır.
4.
Aşağıdakilere
benzer sorularla grup etkileşimi devam eder.
Ø
İlerde
seçmeyi düşündüğünüz mesleği neye göre seçtiniz?
Ø
İlgi,
yetenek, kişilik özellikleri vb. göz önünde bulundurmadan mesleğinizi
seçerseniz neler olur?
Ø
İlerde
seçmeyi düşündüğünüz meslek sizin için uygun mudur? Neden?
Ø
Meslek
seçimi neden önemlidir?
Ø
Form–2
yi doldururken kendinizle ilgili öğrendiğiniz şeyler oldu mu?
Değerlendirme:
|
Form–1
MESLEK
SEÇİMİNİN ÖNEMİ
Hoppock (1957)’a göre bir kimsenin seçtiği meslek
onun işinde başarılı olup olamayacağını, ileride iş bulup bulamayacağını,
nerde oturup, kiminle evleneceğini ve kimlerle etkileşimde bulunacağını
belirler. Ayrıca meslek, kişinin değer yargılarını, dünya görüşünü, günlük
yaşam tarzını ve alışkanlıklarını biçimlendiren faktörlerin başında gelir.
Kişinin yaşamına böylesine çok yönlü etkileri olan uğraşı alanının seçimi,
günümüzde giderek karmaşıklaşan bir sorun haline gelmiştir. Bunun en önemli
nedeni, seçeneklerin çok artmış olmasıdır.
Meslek
Danışmanlığı, Kuramlar, Uygulamalar Prof. Dr. Yıldız KUZGUN, Nobel Yayın
Dağıtım, Ankara 2000
MESLEK
SEÇİMİNİ ETKİLEYEN BAZI FAKTÖRLER
ü
Meslekte
iş bulma imkânı,
ü
Yetenek,
ü
İlgi,
ü
Kişilik
özellikleri,
ü
Mesleğin
getirdiği ödüller (para, saygınlı, şöhret vb.)
ü
Ailenin
istekleri,
ü
Yetersiz
eğitim nedeniyle seçim şansının fazla olmaması.
Deneysel
Olarak Sınanmış, Grupla Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programları, Melda
EVREN, Editörler: Prof.Dr. Serdar ERKAN, Yard. Doç. Dr. Âlim KAYA Pegem
Yayıncılık, Şubat, 2005, Ankara
|
Form–2
Ben
ilerde ………………………………………..olmak istiyorum.
(Birden
fazla seçenek işaretleyebilirsiniz.)
·
Yüksektir
( )
·
Düşüktür ( )
·
Bilmiyorum ( )
*Meslekler hakkında yeterli bilgiye sahip
olmadığınızı düşünüyorsanız, Okul Rehber Öğretmeninden yardım alabilirsiniz.
Deneysel
Olarak Sınanmış, Grupla Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programları, Melda
EVREN, Editörler: Prof.Dr. Serdar ERKAN, Yard. Doç. Dr. Âlim KAYA Pegem
Yayıncılık, Şubat, 2005, Ankara
|
7. SINIF – 15.ETKİNLİK
Etkinliğin Adı:
|
ORTAÖĞRETİM KURUMUMU SEÇERKEN
|
Sınıf:
|
7. sınıf
|
Yeterlik Alanı:
|
Eğitsel ve Mesleki Gelişim
|
Kazanım:
|
Ortaöğretim kurumlarına giriş sınavları ile ilgili bilgi
toplar. (Kazanım Numarası 39 )
|
Öğrenci Sayısı:
|
Tüm Sınıf
|
Süre:
|
40 Dakika
|
Ortam:
|
Sınıf
|
Sınıf Düzeni
|
Oturma Düzeni
|
Araç-Gereç:
|
Form–1
|
Hazırlayanlar:
|
Sündüz BÜKEL,Didem
GÜLSARAN,Cevriye GÜLEBAĞLAN
Hicran ÇETİN
|
Süreç:
Öğrencilerden
bir hafta öncesinden Ortaöğretim Kurumlarına Giriş Sınavları ile ilgili araştırma yapmaları istenir.
Öğretmen
Ortaöğretim Kurumlarına Giriş Sınavları Kılavuzunu sınıfa getirir,
öğrencilerin araştırdığı yanlış ya da eksik bilgi olursa bunları düzeltir.
1.
Öğrencilerin araştırdıkları Ortaöğretim
Kurumları Listesi tahtaya yazılır. (Form–1 öğretmene bilgi amacıyla
verilmiştir.)
2.
Tahtada yazılı olan ortaöğretim
kurumlarına giriş sınavı ile ilgili öğrencilerin topladıkları bilgiler
sınıfta paylaşılır.
3.
Aşağıdakilere benzer sorularla grup
etkileşimi devam eder.
Ø Ortaöğretim
kurumlarına giriş sınavları ile ilgili gerekli bilgileri nerelerden aldınız?
Ø Ortaöğretim
kurumlarından hangisini seçmeyi düşünüyorsunuz? Neden?
Ø Ortaöğretim
kurumlarına giriş sınavları ile ilgili bilgi toplamak size ne kazandırdı?
4.
Ortaöğretim kurumlarına giriş sınavları
ile ilgili bilgi toplamanın önemi vurgulanarak etkinlik sonlandırılır.
Değerlendirme:
|
ORTAÖĞRETİM KURUMLARI LİSTESİ (OKS)
ü
Fen
lisesi
ü
Anadolu
Lisesi
ü
Polis
Koleji
ü
Anadolu
Öğretmen Lisesi
ü
Sağlık
Meslek Lisesi
ü
Tapu
Kadastro ve Meslek Lisesi
ü
Sivil
Savunma Koleji
ü
Meteoroloji
Meslek Lisesi
ü
Endüstri
Meslek ve Anadolu Endüstri Meslek Lisesi
ü
Kız
Meslek Lisesi ve Anadolu Kız Meslek Lisesi
ü
Gemi
Güverte İşletmeciliği Liseleri
ü
Genel
Liseler
ü
Diğer
|
Form–1
"BOŞ ZAMANLARIMIZI NASIL DAHA VERİMLİ BİR ŞEKİLDE DEĞERLENDİREBİLİRİZ?"
Özellikle
ara tatillerde ve yaz tatillerinde, tatilin çok uzun olacağı ve hiç
bitmeyeceği, her istediğimizi yapabilmek için yeterli zamanımızın olacağı
avuntusu genellikle fazlaca bir şeyler yapamadan bu sürenin bitmesine sebep
olmaktadır. Oysa ki tatil döneminde yapmayı istediğimiz ve
planladığımız o kadar çok şey
vardır ki; Herkes için öncelikler değişmekle birlikte ders çalışma, gezme,
sinemaya-tiyatroya gitme, ziyaretler, hobiler bunlardan bazılarıdır. Acaba
bunlardan bir çoğunu yapabilecek zaman ve imkanlara sahipken neden yapamayız?
Bizi engelleyen nedir? Bunun tek cevabı zamanı planlama alışkanlığımız
olmamasından başka bir şey değildir. Oysa zaman bizi değil, biz zamanı kontrol
etmeliyiz. PLANLAYARAK!....
Başarıya
ulaşmak zamanı etkili ve planlı kullanmakla mümkündür. Bunun için öncelikle her
gün yapılaması istenen her türlü faaliyet belirlenmeli ve yazılmalıdır. Her
faaliyetin kişisel olarak sizin için önem derecesini belirlemek ikinci
aşamadır. Bu konuda ölçü, belirlenmiş olan hayat amaçlarıdır. Kararsız
kaldığınız durumlarda kendinize şu soruları sorabilirsiniz;-İlgi ve
yeteneklerim nedir?, Hangi faaliyetlerle uğraşmak bana ne kazandırır?,
Gelecekte nereye varmış olmak, neleri elde etmiş olmak beni mutlu eder? ... Son
aşamada ise yapmak istediklerimiz için ayıracağımız zamanı planlamak ve bu
planlamaya sadık kalmaktır.
Sevgili
öğrenciler,
Boş zamanlarımızı değerlendirmek bir alışkanlık meselesidir. Bu zamanlarımızda neler yapabileceğimizi şu etkinliklerle örneklendirebiliriz;
Boş zamanlarımızı olumlu faaliyetlerle değerlendirmek bizlere ne kazandıracaktır?
Ø
Boş zamanlarda değişik ilgi ve
faaliyet alanlarına yönelen kişi bedenen ve zihnen dinlenme imkanı bulur, ilgi
duyduğu bir konuda kendini gösterir ve mutlu olur
Ø
Kendine olan güveni gelişir,
enerji toplar ve zindelik kazanır.
Ø
Tek başına ve planlı bir şekilde
çalışma alışkanlığı kazanır, kendini tanır, anlar ve kabul eder
Ø
Kendisine sosyal bir çevre kurar,
yardımlaşmayı, üzüntü ve sevinçleri, farklı görüşleri paylaşmayı öğrenir...
BOŞ ZAMAN, BOŞA GEÇEN ZAMAN OLMAMALIDIR !
Kaynak : Sivas Rehberlik ve Araştırma Merkezi
ÖĞRENCİLER TATİLİNİZİ KATLETMEYİN !!!
Psikolojik
Danışman ve “Beni Anlayın” kitabının yazarı Ercan Nar okulların kapandığı,
tatilin başladığı bu dönemleri öğrencilerin iyi bir şekilde değerlendirmesinin
önemini belirterek ; “ Bir yıl boyu öğrencilerimiz sürekli yoğun bir tempoda
çalıştılar. Birden bire bu çalışma temposundan uzaklaşmaları onların zihinsel
öğrenme becerilerini pasif hale getirecektir. Tatilin sona ermesi ve okulların
açılmasıyla birden zihinsel aktivitelere tekrar yüklenilmesi ise
öğrencilerimizi bir hayli zorlayacaktır” dedi.
Ercan
Nar, öğrencilerimizin tatilini en verimli şekilde değerlendirmeleri için şu
önerilerde bulundu:
1)
Öğrencilerimiz mutlaka kitap okumalı ve
bunu alışkanlık haline getirmelidirler. Kişinin kendisini geliştirmesi için en
iyi kaynak kitap olduğu unutulmamalıdır.
2)
ÖSS ve OKS ’yi kazanma hedefi olan
öğrencilerimiz küçük hazırlıklar yaparak kendisini sınav maratonuna
hazırlayabilir.
3)
Okulda yapmaya çalıştığı yada düşündüğü
bir projesi varsa mutlaka onun üzerinde araştırma yapmalıdır. Bu alandaki
araştırmalar hem merakını giderecek hem de zihinsel anlamda gelişimini
sağlayacaktır.
4)
Öğrencilerimiz beyin jimnastiği yapmalıdır.
Bunun içinde bol bol bulmaca ve mantıksal zeka soruları çözmelidirler.
5)
Ailesiyle birlikte gittiği tatil
beldesindeki tarihi yerleri gezerken mutlaka bilgi toplamalı ve bunu ajandasına
gözlem olarak yazmalı. Görerek öğrenilen bir şeyi yazıyla pekiştirmek bilginin
kalıcılığını sağlayacaktır.
6)
Evimizdeki kitaplıkta var olan
ansiklopedileri kullanarak aile ile birlikte bilgiye dayalı eğlendirici oyunlar
oynayabilir. Örneğin; komşu ülkelerimizden İran hakkında merak edilen sorular
sorularak cevapları istenebilir.
7)
Beslenmeye dikkat etmelidir. İnsanlar
sadece kışın hastalanmazlar. Yazın da hastalanma durumunuz vardır. Özellikle
düzensiz beslenme ve yenilen yiyeceklerin temizliğine dikkat edilmemesi ishal
gibi birtakım rahatsızlıklara neden olabilir. Böyle bir şeyin yaşanması
sonucunda sanırım yaz tatili eziyet
haline gelecektir.
8)
Uyku düzenine dikkat edilmeli. Düzensiz
uyumalar kişide halsizlik ve yorgunluk hissettirir. Yapmak istenilen güzel
aktiviteler böyle durumda ya ertelenir yada
hiç zevk almadan yapılır.
9)
Varsa çevresinde uygun olan sportif ve
kültürel faaliyetlere katılabilir. Hem kendisi eğlenecek, hem de gelişimine
katkıda bulunacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder